قیمت خودرو

قیمت خودرو

قیمت خودرو

بازار خودرو ایران پیوسته تحت تاثیر عوامل متعددی بوده که باعث ترغیب یا عدم تمایل مشتریان به خرید خودرو شده است. در سال‌های اخیر، معامله خودرو سمت و سویی خاص پیدا کرده، چون این کالای مصرفی همانند طلا یا ملک به عنوان سرمایه توسط مشتریان خریداری می‌شود و به یک کالای کمیاب تبدیل شده است. با بررسی عوامل تاثیرگذار بر بازار خودرو ایران بهتر می‌توانید دلیل ایجاد چنین شرایطی را درک کنید.

قیمت گذاری خودروی کارکرده Car Prices در ایران کار چندان راحتی نیست؛ از یک طرف وجود چند پایه قیمت مختلف از قیمت بازار و کارخانه گرفته تا قیمت بورس و از طرف دیگر، تورم فزاینده کشور باعث شده که قیمت‌گذاری خودروی دست دوم در ایران به صورت روزانه انجام شود. اما نحوه قیمت گذاری خودرو کارکرده در ایران، علاوه بر قیمت خودروی صفر به عنوان قیمت پایه، به عوامل دیگری مثل مدل، کارکرد، رنگ ‌شدگی و… بستگی دارد.

عوامل تاثیرگذاردر قیمت خودرو

عوامل تاثیرگذاردر قیمت خودرو

سال ساخت (مدل خودرو)

سال ساخت خودرو یکی از عواملی است که ارتباط مستقیمی با ارزش آن خودرو دارد. ارزش یک خودرو پس از گذشت چند سال ازتاریخ ساخت ومونتاژ آن توسط کارخانه سازنده، دچار افت میگردد. این به آن دلیل است که عمر قطعات پس از گذشت چند سال منقضی می گردد.
مواردی همچون تایرهای خودرو، صندلی ها و روکش های صندلی، داشبورد و رودریها، قطعات لاستیکی وپلاستیکی از این قبیل هستند.

قیمت خودرو را از به طور متوسط سال ساخت ازیک سال تا پنج سال مقداری حدود 10% تا 30% محاسبه می کند. ارزش گذاری دقیق خودرو پس از کارشناسی وبررسی تمام آیتم های چک لیست انجام می گردد.

کارشناسی رنگ خودرو :  مهمترین ویژگی های روغن موتور مناسب برای خودرو

کیلومتر کارکرد خودرو

متوسط کیلومترکارکرد یا مسافت پیموده شده برای هر سال کارکرد خودرو 20.000 کیلومتر است. مسافت طی شده ای هر چه فراتر و یا کمتر از این مقدار می تواند پارامتری مثبت و یا منفی بر ارزش آن خودرو باشد.

استهلاک قطعات متحرک درونی موتور و گیربکس، سیستم انتقال حرکت مانند دیفرانسیل وگاردان یا پلوس ها، سیستم تعلیق و…تاثیر مستقیمی از میزان ساعات کارکرد درجا و مسافت طی شده خودرو می گیرند.

استفاده از دیاگ تخصصی هر کمپانی وخواندن پارامتر مربوط به کیلومترشمار از پشت آمپر و ایسیو موتور،بررسی پلمپ های مربوط به پشت آمپر و ایسیو می تواند تا حد زیادی به این مهم کمک کند.

رنگ خودرو و میزان سلامت بدنه

رنگ خودرو از عوامل مهمی است که با توجه به تنوع سلایق افراد دریک جامعه می تواند بر ارزش یک خودرو تاثیر بگذارد. برطبق آمار گرفته شده از سایت های فروش خودرو در ایران بیشترین فروش مربوط به خودروهایی با رنگ سفید و مشکی بوده است.

یک خودرو با یک طراحی ظاهری مربوط به خودش ممکن است با یک رنگ بسیار خوش جلوه و زیبا باشد و یا با یک رنگ دیگر بسیار زشت جلوه دهد بطور مثال خودروی زانتیا با رنگ سفید بیشترین فروش را دارد و همین خودرو با رنگ بژ می تواند آنچنان فروشی نداشته باشد.

میزان خط و خش های موجود بر بدنه خودرو، فرورفتگی ها و موج های بجا مانده از صافکاری وخوردگی ها، رنگ و بتونه ناشی از نقاشی بدنه عامل بسیار مهم دیگری بر ارزش خودروست.

سلامت فنی وقطعات خودرو

بررسی سلامت فنی خودرو می تواند خریدار را در مقابل یک ضرر هنگفت ایمن کند. سلامت فنی یک خودرو می تواند از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت خودرو باشد.

کارشناسی رنگ خودرو :  دستگاه تست رنگ آنالوگ

سلامت و یا عدم سلامت فنی یک خودرو می تواند بر سلامت محیط، جامعه و انسان ها تاثیر بگذارد علاوه بر این ضرر ناشی از خرید یک خودرو معیوب می تواند بخش مهمی از هزینه را شامل گردد.

یک خودرو با کارکرد150.000 کیلومتر می تواند دارای قطعات مستهلک شده باشد که در بخش خود باید مورد بررسی قرار گیرد.

مواردی همچون سرسیلندر، سوپاپ ها و میل سوپاپ، واشرسرسیلندر و سیلندر، گیربکس و سیستم انتقال دور به چرخ ها، نشتی روغن و سلامت سیستم خنک کاری وبررسی نحوه استارت شدن موتور خودرو، استارت سرد، کارکرد موتور پس ازگرم شدن، دود خروجی اگزوز، دمای موتور و سایر موارد کنترلی  در بخش فنی اهمیت دارد.

آپشن های خودرو در عوامل موثر بر قیمت خودرو

تعداد آپشن های یک خودرو از دیگر عوامل موثر بر قیمت خودرو می باشد.آپشن های یک خودرو عبارتند از امکانات و تجهیزاتی که به منظور رفاه و آسایش بیشتر، تسهیل در رانندگی خودرو، حفظ ایمنی سرنشینان، برقراری تعادل خودرو و… بکار برده می شوند.برخی از آپشن های خودرو می توانند بسیار گران باشند.

یک خودرو در یک تیپ خاص یا فول آپشن می تواند قیمت بسیار بالاتری نسبت به همان مدل خودرو با تیپ لو آپشن داشته باشد.

بازخورد بازار فروش

یک خودرو پس از طراحی و ارائه به بازار با واکنشی از سوی مشتریان و خریداران موجود مواجه می گردد که این بازخورد می تواند مثبت و یا منفی باشد. واکنشی که از سوی بازار مشتریان مربوط به یک خودرو بازتاب می کند می تواند از عوامل مختلفی نشات بگیرد.

کارشناسی رنگ خودرو :  نکات دیتیلینگ شیشه

یک خودرو پس از طراحی ظاهری و مشخصات فنی مربوط به خودش پس از گذشت مدت کوتاهی در میان مردم عدم محبوبیت و یا محبوبیت خود را به دست می آورد که این می تواند بر بازار خرید و فروش و ارزش این مدل خودرو تاثیر بگذارد.

میزان مصرف سوخت وآلایندگی

با افزایش قیمت سوخت،این روزها سبب شده قیمت خودروهای دوگانه سوز و یا برقی افزایش پیدا کنند.از جمله ی عوامل موثر بر قیمت خودرو نیز می تواند میزان مصرف سوخت خودرو باشد.

کشورهای پیشرفته در این زمینه اقدام به ساخت خودروهای برقی یا هیبریدی نموده اند که آلایندگی بسیار کمتری دارند.برهمین اساس خودروهایی که نیروی محرکه ی برقی دارند می توانند ارزش بیشتری نسبت به خودروهای درون سوز با مصرف سوخت بالا را داشته باشند.

خودرویی با مصرف سوخت 15 لیتر بر هر صد کیلومتر نمی تواند محبوبیت یک خودرو با امکانات و بازده مشابه با مصرف سوخت  8 لیتر بر صد کیلومتر داشته باشد.

میزان بیمه وسنوات تخفیف

با افزایش تعرفه های حق بیمه ی شخص ثالث در سال اخیر و اجباری بودن داشتن بیمه ی شخص ثالث یک خودرو، مدت زمان مانده تا سررسید بیمه شخص ثالث و سالهای تخفیف خودرو نقشی در ارزش یک خودرو ایفا می کند. یک خودرو با مدت مانده ی بیمه یکماه در مقایسه با خودرویی مشابه مدت مانده ی بیمه ده ماه ارزش کمتری دارد.

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان