آموزش پولیش کاری خودرو

هر خودرو در طول سال هایی که از آن استفاده می‌کنیم به دلیل شرایط طبیعی و محیطی، نحوه استفاده و دیگر اتفاقات،

دچار آسیب‌هایی می‌شود و به همین دلیل نیاز به رسیدگی و نگهداری دائمی دارد.

دراین‌بین بدنه و به‌طور مشخص رنگ خودرو یکی از آسیب‌پذیرترین اجزای خودرو است؛

زیرا همیشه با محیط اطرافش در تماس است و عوامل مختلفی مانند شرایط جوی، خط‌و‌خش افتادن بدنه براثر تماس با اجسام خارجی و… می‌تواند بر کیفیت آن تأثیر بگذارد.

پولیش خودرو

پولیش یک ماده کرم مانندی است که خاصیت سایندگی و براق‌کنندگی دارد.

این ماده با توجه به خاصیتی که دارد یک لایه بسیار نازک از رنگ خودرو را برمی‌دارد.

از پولیش برای از بین بردن خط‌و‌خش‌های ایجاد شده بر روی سطح بدنه خودرو استفاده ‌می‌شود.

با استفاده از پولیش می‌توان آسیب‌های ناشی از تصادفات ضعیف، مالیده شدن رنگ سایر خودروها، مات شدن رنگ، خطوط سطحی و عمیق را از بین برد و ترمیم کرد.

ماده پولیش با توجه به خاصیت براق‌کنندگی که دارد آسیبی به رنگ خودرو وارد نمی‌کند.

بلکه رنگ خودرو را شفاف کرده و زیبایی را به خودروی شما بازمی‌گرداند.

پولیش یک اصطلاح است که برای طیف وسیعی از فرایندهای طراحی شده به منظور حذف یا جابجایی نقایص سطحی و افزایش براقیت سطوح مختلف به کار می‌رود.

تقسیم بندی پولیش ها

تقسیم بندی اصلی پولیش ها بر مبنای قدرت سایندگی می باشد و به هر میزان که این قدرت بالاتر باشد،

پولیش خشن تر و زبر تر می باشد و به طور متقابل اگر پولیشی بدون هیچ ماده ی ساینده ای به شما معرفی می شود می توانید نام آن را واکس بگذارید.

نام گذاری این امر به این دلیل است که پولیش به دلیل جهت فرآیند سایندگی آن ماده می شود.

درباره انواع پولیش ها و قبل از استفاده از پولیش باید حتما آگاهی لازم را از مشخصات فنی آنها داشته باشید، چرا که اگر پولیش زبر باشد می تواند مثل یک سنباده زبرتر عمل کند و همچنین می تواند در صورت اشتباه شما، می تواند کل رنگ موجود بر روی سطح را از بین ببرد.

لازم است بدانید که برای اطلاع از نرمی و زبری سنباده می توانید عدد نوشته شده بر روی پشت سنباده را مطالعه نمایید، در مورد پولیش هم این عدد وجودد دارد و می توانید از مقدار دقیق آن اطلاع پیدا کنید.
• پولیش زبر

این نوع از ماده پولیش خاصیت لایه برداری عمیق و زیادی دارد.

به دلیل داشتن ذرات ساینده موجود در این نوع پولیش، به پولیش مرحله اول معروف است.

با استفاده از این پولیش میتوان عمیق ترین خراشها را از بین برد.

البته به دلیل زبری بالایی که دارد سطح پولیش گردیده به صورت مات در می‌آید. که برای برطرف کردن آن باید از پولیشن نرم استفاده کرد.

پولیش زبر به تنهایی قابل استفاده نیست و مکمل آن پولیش نرم می باشد.

مصرف مکرر از پولیش مرحله 1 برای اتومبیل می تواند باعث ناپایدار کردن و از بین بردن رنگ بدنه اتومبیل گردد.

پولیش زبر و ترکیبات آن که با احتیاط باید از آن استفاده کرد. تهاجمی ترین دسته مایعات پولیش هستند.

از پولیش زبر به‌هیچ‌عنوان نباید برای خطوط سطحی استفاده کرد، زیرا به دلیل زبری، مانند یک سنباده عمل می‌کند و به رنگ آسیب می‌رساند.

برای تشخیص خطوط عمیق، ناخن خود را روی خطوط قرار دهید اگر ناخن شما به سطح آهن رسید آن خطوط عمیق بوده در غیراین‌صورت خطوط سطحی هستند.

پولیش زبر در برطرف کردن ماتی چراغ خودرو نیز مفید است. اگر چراغ خودرو شما مات شده است و قصد خرید چراغ ندارید، می‌توانید از پولیش زبر برای شفاف کردن طلق چراغ نیز استفاده کنید.

• پولیش متوسط

این پولیش خراش های نیمه عمیق را از بین می برد .

زمان استفاده از پولیش متوسط در مرحله دوم و بعد از استفاده از پولیش زبر می باشد .

از این پولیش میتوان برای ازبین بردن هولوگرام و شفاف کردن بدنه خودرو استفاده کرد .

عمدتا پولیش ها دارای دو درجه بندی شاین و کات می باشند .

شاین میزان براقیت و درخشندگی ، کات میزان درجه سایندگی ایجاد شده بعد از استفاده از پولیش را نشان می دهد.

سایندگی پولیش متوسط معمولا 5 از 10 و میزان براقیت نیز اغلب 5 از 10 می باشد .

• پولیش نرم

پولیش نرم یا سافت با قدرت سایندگی بسیار کمی که دارد بیشتر برای از بین بردن خط و خش های سطحی به کار می‌رود. علاوه بر این پولیش نرم که به آن پولیش نهایی نیز گفته می‌شود، جهت زدودن آلودگی‌هایی چون شیره‌ی درختان، فضولات پرندگان، لکه‌های مایعات، اثرات ناشی از برخورد با اشیا خارجی و یا آسیب ناشی از کارواش خودکار و پد غیر مناسب نیز به کار برده می‌شود.

پولیش نرم برای از بین بردن خطوط سطحی استفاده می‌شود.

اگر سطح رنگ خیلی آسیب جدی ندیده باشد و سطحی باشد این نوع پولیش را باید انتخاب کرد.

استفاده از این نوع پولیش بدون آنکه آسیبی به سایر نقاط رنگ بدنه برساند، خط‌و‌خش را برطرف می‌کند.

پولیش نرم، ماتی رنگ را نیز از بین می‌برد. با توجه به دو خاصیت سایندگی و براق‌کنندگی که دارد گردوغبار روی رنگ را برمی‌دارد و رنگ را براق می‌کند.

روش های انجام پولیش خودرو

پولیش کردن خودرو به دو روش پولیش دستی و پولیش با دستگاه تقسیم می‌شود.

بزرگ‌ترین تفاوتی که میان پولیش دستی و دستگاهی وجود دارد مدت‌زمان پولیش کردن است.

مسلماً با دستگاه مدت‌زمان کمتری نسبت به پولیش دستی صرف می‌شود.

آموزش پولیش دستی خودرو

• یک قوطی پولیش نرم و تعدادی پارچه پنبه‌ای و نرم آماده کنید . شما باید پولیش نرم را تهیه کنید!

• همیشه اولین مرحله شست‌وشوی ماشین است. برای شست‌وشو از شامپو‌های مخصوص ماشین استفاده کنید و هرگز این کار را با پودر لباس‌شویی امتحان نکنید زیرا خط و خش‌های بسیار ریزی روی بدنه ایجاد می‌کند. مطمئن شوید که تمام گل‌و‌‌لای و ذرات شن از روی بدنه پاک‌شده باشد.

• بعد از اتمام شست‌وشو بدنه خودرو را کاملاً خشک کنید تا هیچ رطوبتی باقی نماند. بهتراست خودرو را در یک مکان دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید، البته دمای محیط خیلی هم نباید پایین باشد زیرا گرما و سرمای بیش‌ازحد بدنه باعث ماسیده شدن پولیش می‌شود و کار را سخت می‌کند.

• ابتدا مقداری پولیش را روی قسمت موردنظر از بدنه قرار دهید و پارچه شروع به مالش آن روی بدنه کنید. این کار را می‌توانید به دو صورت خطی (رفت‌ و برگشتی) و چرخشی انجام دهید .

• قسمت‌هایی از بدنه که بیشتر در معرض آسیب هستند مانند زیر دستگیره‌ها و رکاب ماشین نیاز به‌دقت و حوصله بیشتری برای پولیش زدن دارند، زیرا تعداد خش‌های این نقاط بیشتر است.

• درصورتی‌که یک خراش به حدی عمیق است که با پولش نرم محو نمی‌شود می‌توانید از پولیش زبر استفاده کنید.

• در مرحله پایانی با یک حوله یا پارچه نرم کل بدنه را پاک ‌کنید تا تمام آثار چربی و پولیش باقی‌مانده از روی بدنه پاک شود.اگر می‌خواهید در ادامه از واکس استفاده کنید شستن ماشین نتیجه بهتری می‌دهد.

آموش پولیش خودرو با دستگاه

• در مرحله ابتدایی بدنه خودرو را تمیز کنید.

• سپس مقداری مواد رارو پدریخته و پد را هم به مقدار کمی خیس کنید .

• نوع پولیشی که استفاده می کنید بسیار با اهمیت است پس برای خرید آن عجله نکنید و با مشاوران آرین تست در تماس باشید .

• دستگاه را به آرامی به بدنه نزدیک کنید و پولیش کاری را انجام دهید.

• این دستگاه تفاوت هایی با روش های دستی دارد پس بهتر است که به صورت خطی و طولی آن را حرکت دهید .

مواردی که خودرو به پولیش کاری نیاز دارد

ماتی رنگ

در بعضی موارد سطح رنگ خودرو سالم است اما رنگ آن کاملا مات و بی روح است که معمولا این اتفاق بر اثر برخورد گرد و غبار معلق در هوا و ریزگردها و سنگریزه ها است که باعث ایجاد خطوط بسیار ریز روی سطح رنگ می شود که با چشم دیده نمی شوند اما باعث شکست نور و مات دیده شدن رنگ می گردد.

در این مورد پولیش کاری می‌تواند سطح را هموار و صاف نمایند، تا شکست نور مثل آینه کامل شود و رنگ از حالت ماتی خارج شده و براق به نظر برسد.

سوختگی رنگ

سوختگی رنگ به دو بخش تقسیم می‌شود:

· سوختگی ناشی از نور آفتاب

· سوختگی توسط شعله

بر اثر بالا رفتن تکنولوژی و کیفیت رنگ، امروزه سوختگی های در اثر تابش نور مستقیم آفتاب بسیار کم شده است.

تاثیرات شیمیایی

باران اسیدی و شستشوی اتومبیل با شوینده های غیر استاندارد و شستشو با آب سخت، دانه های ریزی را روی بدنه خودرو ایجاد می‌کنند که باعث آسیب به رنگ می شود. اما با پولیش می توان آن را رفع کرد. باقی ماندن فضولات پرندگان بر روی خودرو به دلیل اسیدی بودن آن، صدمه به رنگ خودرو خواهد زد.

پولیش خودروهای رنگ مشکی و سفید

برای هر رنگی از خودرو باید پولیش مخصوص به همان رنگ تهیه شود زیرا رنگدانه های موجود در پولیش ها باهم متفاوت است .

پولیش خودروهایی به رنگ سفید و مشکی نیز باهم متفاوت است .

پولیش خودروهای مشکی

نگهداری و حفاظت خودروهای مشکی رنگ به‌مراتب سخت‌تر از خودروهایی با رنگ روشن است. شستن به‌تنهایی، این خودروها را تمیز و براق نمی‌کند. اگر می‌خواهید چندین ماه از شستشو خودرو خود خلاص شوید، توصیه می‌شود آن را پولیش کنید. البته که باید از پولیش مخصوص رنگ مشکی استفاده کنید.

پولیش خودروهای سفید

در حالت کلی هر نوع پولیشی که برای انواع رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد ، برای رنگ سفید تاثیری ندارند.

برای بهترین تاثیر باید پولیش مخصوص ماشین سفید را تهیه کنید.

پولیش ماشین سفید باید خیلی آرام انجام بگیرد.

بعد از پولیش کاری از بهترین واکس بدنه خودرو سفید استفاده کنید.

دوره های آموزشی دیتیلینگ ( پولیش، نانو سرامیک و واکس)

آرین تست سال هاست که درزمینه آموزش تخصصی پولیش رنگ خودرو فعالیت تخصصی دارد.

در این دوره مباحث تئوری مربوط به شناسایی و تشخیص انواع رنگ و کیلر، آسیب شناسی انواع خط و خش و آفتاب سوختگی، آشنایی با انواع مواد پولیش، کار با انواع دستگاه پولیش اوربیتال، روتاری، دوال اکشن و نقطه زن)، برطرف کردن ماتی چراغ، اجرای نانو سرامیک خودرو‏، کار با انواع تجهیزات دیتیلینگ و غیره از صفر تا صد به صورت تئوری و عملی آموزش داده می شود.

سوالات متداول

پولیش ماشین با دستگاه بهتر است یا با دست؟

گزینش روش دستی یا با دستگاه پولیش بستگی به میزان آسیب وارد شده به سطح خودرو دارد.

پولیش ماشین با دستگاه برای خط و خش های خیلی عمیق که از سطح رنگ خودرو گذشته اند کاربردی ندارد.

در این زمان بهتر است روش سرامیک خودرو را برای زیباسازی و حفاظت از رنگ خودرو خود انتخاب کنید.

پولیش خودرو با دستگاه هرچند وقت یکبار انجام شود بهتر است؟

پولیش ماشین با دستگاه عملیاتی است که مستقیم با بدنه و رنگ خودرو ارتباط دارد بنابراین بهتراست حداکثردر سال یک بارانجام شود.

سخن پایانی

واکس و پولیش خودرو یکی از بهترین روش‌ها برای حفاظت از رنگ خودرو در برابر خط و خش است.

به خصوص که پولیش خودرو پس از افتادن خراش می‌تواند آن را به خوبی از بین ببرد.

همچنین قیمت پولیش ماشین در مقایسه با روش‌های دیگر مثل کاور کردن خودرو نیز مناسب‌تر است.

البته در صورتی که یک فرد متخصص و دارای تجربه این کار را انجام ندهد، احتمال بدتر شدن شرایط و رفتن رنگ خودرو، افزایش می‌یابد.

اگر به دنبال داشتن خودرویی با ظاهری خاص و درخشان هستید و قصد دارید از درخشندگی رنگ بدنه خودرو خود محافظت کنید، می توانید از خدمات آموزش وانجام خدمات  واکس، پولیش و سرامیک خودرودر مرکزآرین تست بهرمند گردید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان