اموزش ریکاوری رنگ خودرو

  • توسط ghanbari
  • ۳ سال پیش
  • نظرات غیر فعال شده است

آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

خرید خودرو  و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و

هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی

نخبگان

در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می

پردازد.

آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی

در ارائه مطالبی دارد

که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای

هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.

با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

شاتون زدن چیست؟

آیا می دانید منظور از شاتون زدن چیست؟ شاتون زدن را می‌توان یکی از عوامل گیریپاژ کردن

موتور خودرو دانست که البته بدترین آن‌ها نیز است. شاتون زدن زمانی اتفاق می‌افتد که

حجم روغن موجود در کارتل به کمتر حد مورد نیاز برسد یا روغن خاصیت روانکاری خود را به

دلایل مختلف از دست داده باشد. در این حالت پیستون خشک کار کرده و حرارت آن بیش از

حد بالا می‌رود. این حرارت بالا موجب انبساط بیشتر قطعات پیستون شده و در نتیجه گژن

پین درون شاتون قفل می‌شود. فشار وارده از سوی پیستون که به سمت پایین حرکت می‌کند

هم‌زمان با قفل کردن شاتون منجر به خم شدن یا شکستن آن می‌شود. اگر شاتون کاملا قفل

شده باشد فشار آن را شکسته و به دیواره‌ سیلندر ضربه وارد می‌کند. این ضربه منجر به ترک

خوردن دیواره‌ سیلندر می‌شود. در این صورت شاتون، میل لنگ، سیلندر و یاتاقان‌ها همه آسیب

دیده و باید تعمیر و یا تعویض شوند. البته این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که خودرو در سرعت

بالا باشد و موتور با دور بالا در حال کار.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

 

اگر سرعت و دور موتور پایین باشد احتمال باز شدن قفل شاتون و ادامه‌ کارش وجود دارد،

هرچند سخت. در این حالت فشار ناشی از پیستون شاتون را خم کرده و شاتون خم شده

حین حرکت با دیواره‌ سیلندر برخورد کرده و صدای شدیدی همزمان با کار کردن موتور به

گوش می‌رسد. در حالت اول خودرو کاملا از حرکت می‌ایستد و موتور قادر به ادامه‌ کار نیست

اما در حالت دوم توان و دور موتور افت شدیدی خواهند داشت و خودرو به سختی به حرکت

خود ادامه خواهد داد. احتمالا دیگر متوجه شده باشید شاتون زدن چیست و چه مشکلاتی

را می تواند برای خودروی شما به وجود بیاورد.

علائم خرابی شاتون

با توضیحاتی که داده شد، فهمیدید منظور از شاتون زدن چیست و قطعا متوجه آسیب‌های

جدی ناشی از خرابی یا نقص شاتون شده‌اید. بنابراین ضمن دقت در جلوگیری از این آسیب‌ها

باید برخی علائم خرابی شاتون را شناخت تا در صورت مشاهده‌ آن‌ها به سرعت اقدام به

تعمیرش کرد تا از ایجاد مشکل در دیگر قطعات پیشگیری شود. البته که شاتون از قطعات کم

  اموزش نقاشی رنگ خودرو سمنان

استهلاک خودرو است و به ندرت خرابی آن را شاهد هستیم و معمولا تصادف‌های شدید از

عوامل آسیب دیدن شاتون هستند اما به هر حال امکان خرابی آن وجود دارد. علائم خرابی شاتون عبارتند از:

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

– صداهای غیر معمول موتور: 

در حین حرکت، بخصوص در دورهای بالای موتور، صداهایی غیر عادی از موتور شنیده می‌شود.

این صداها در شروع حرکت یا زمان توقف که خودرو دور بالایی ندارد کمتر شنیده می‌شود و با

صداهای معمول در این مواقع متفاوت است.

– صدای تق‌تق از قطعات زیر کاپوت:

 این صدا ممکن است در اثر خشک کار کردن شاتون ایجاد شود و گیر کردن آن به انگشتی

پیستون یا میله‌ میل‌لنگ. صدای تق‌تق ناشی از ایجاد اصطکاک است و ضعیف‌تر از صدای قبلی شنیده می‌شود.

– پرت شدن قطعات به بیرون:

 اگر حین تصادف یا برخورد خودرو به جایی با شتاب بالا، پرت شدن قطعه‌ای از زیر کاپوت

به بیرون دیده شود قطعا از خرابی شاتون و شکستن آن نشات می‌گیرد.

– روغن‌ریزی: 

بیرون ریختن روغن موتور می‌تواند از مشکلات شاتون باشد. اگر در صورت بروز این مشکل

عوامل دیگر بررسی و موردی یافت نشد بررسی شاتون نیز پیشنهاد می‌شود.

نکته‌ نهایی اینکه در صورت شنیدن هرگونه صدای غیرعادی از درون موتور، هنگام حرکت،

که مشکوک به صدای ناشی از شاتون بود فورا خودرو را خاموش کرده و از ادامه‌ حرکت

خودداری کنید چرا که ادامه‌ حرکت می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به خودرو و موتور آن وارد کند.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

عوامل خرابی شاتون

گفتیم که یکی از اصلی‌ترین دلایل شکستن بلوک سیلندر، ترک خوردن سیلندر و آسیب

به آن‌ها شکستن شاتون است. پس بهتر است عواملی که می‌توانند منجر به شکستن

یا خمیدگی شاتون می‌شوند شناخته و نسبت به آن‌ها دقت لازم را داشته باشیم.

اینکه بدانیم با رعایت کدام اصول می‌توانیم از خرابی شاتون پیشگیری کنیم و سعی

در انجام کارهای لازم، هم در کاهش استهلاک قطعات موتور موثر خواهد بود و هم در

هزینه‌های اضافی و غیرقابل جبران. عوامل موثر در افزایش طول عمر شاتون عبارتند از:

 

۱. تنظیم نادرست شاتون:

 یاتاقان متحرک شاتون که روی لنگ میل‌لنگ سوار می‌شود باید با دقت روی آن تنظیم شود

تا حین حرکت برخوردی بین آن‌ها اتفاق نیفتد. در صورت تنظیم نبودن این دو، آسیب دیدن هر

یک محتمل است. همچنین مستهلک شدن پیچ و مهره‌ مربوط به این اتصال نیز می‌تواند

تنظیمات آن را برهم بزند. محل اتصال گژن‌ پین و شاتون و تنظیم درست گژن پین نیز در

عملکرد درست شاتون موثر است. اگر خار گژن پین به درستی در جای خود روی پیستون

قرار نگیرد اتصال آن با شاتون نیز دچار مشکل شده و در عملکرد شاتون ایجاد اختلال می‌کند.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

۲. احتراق نامناسب:

 در صورتی که خود‌سوزی، احتراق زودرس یا احتراق غیرعادی در سیلندر و محفظه‌

احتراق صورت بگیرد می‌تواند فشار وارده به پیستون و شاتون را از حالت عادی خارج کند.

این اتفاقات که از تزریق ناصحیح سوخت به داخل سیلندر یا مشکلات سرسیلندر اتفاق

  گیربکس قدیم و جدید فیدلیتی

می‌افتد پیستون را زودتر از زمان مشخص یا با فشار بیشتر به سمت پایین حرکت داده

و شاتون را نیز تحت فشار قرار می‌دهند که ممکن است منجر به شکست یا خمیدگی شاتون شود.

۳. کیفیت پایین شاتون:

 اگر ساخت شاتون با دقت و توجه کافی صورت نگرفته و از کیفیت نهایی آن کاسته باشد

شاتون تحت فشارهای ناشی از ضربات پیستون و میل‌لنگ به راحتی دچار خمیدگی یا شکست می‌شود.

۴. روغن‌کاری نامناسب: 

این مورد که تقریبا محتمل‌ترین عامل خرابی شاتون است در اثر تعویض دیرتر از

موعد روغن موتور اتفاق می‌افتد و همچنین استفاده از روغن‌های نامرغوب که

خاصیت روانکاری لازم را ندارند. همچنین خرابی پمپ روغن و سیستم روانکاری

خودرو نیز می‌تواند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشد.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

۵. استفاده از دنده‌ معکوس در زمان نامناسب:

 استفاده از دنده‌ معکوس در سرعت‌های بالا و موقعیت‌ها نامناسب می‌تواند به شاتون

آسیب جدی بزند. علاوه بر اینکه استفاده از دنده معکوس اصولا برای قطعات فنی خودرو مشکل ساز است.

۶. نقص عملکرد پیستون: 

در صورت ایجاد اصطکاک زیاد بین پیستون و سیلندر به هر دلیلی ممکن است ضربات

پیستون به شاتون خارج کنترل و غیرعادی شود و به شاتون آسیب بزند.

۷. فرسودگی یاتاقان متحرک:

 اگر یاتاقان متحرک به دلیل کارکرد بالا و زمان طولانی مصرف مستهلک و فرسوده شود

می‌تواند با ایجاد اصطکاک بین شاتون و میل‌لنگ، کار شاتون را سخت و به آن آسیب بزند.

۸. تصادفات شدید:

 تصادف و ضربه‌ شدید به کاپوت خودرو نیز از اصلی‌ترین دلایل شکستن و خرابی شاتون است.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

تفاوت یاتاقان زدن و شاتون زدن چیست

برای آنکه متوجه شوید تفاوت یاتاقان زدن و شاتون زدن چیست باید بگوییم که برخی از

علائم این دو مانند صدای تق‌تق موتور هنگام حرکت بسیار شبیه به هم و عوامل ایجاد

آن‌ها نیز تا حدودی مشترک هستند. یاتاقان زدن و شاتون زدن عموما به دلیل روغن‌کاری

ناصحیح و ضعف در سیستم روانکاری خودرو اتفاق می‌افتد. اما نکته‌ مهم این است که

این دو می‌توانند عوامل ایجاد دیگری نیز باشند. به این معنی که نقص یاتاقان می‌تواند

منجر به شاتون زدن شود و بالعکس. اما تفاوت علائم آن‌ها به این ترتیب است که صدای

تق‌تق یاتاقان زدن با بالارفتن دور موتور افزایش می‌یابد ولی صدای تق‌تق ناشی شاتون

زدن در حین حرکت ثابت است و از ابتدا تا انتها به یک شکل شنیده میشود. همچنین

صدای شاتون زدن کمتر از صدای یاتاقان زدن است. اما به طور کلی برای  تشخیص درست

دلیل صدای غیرعادی موتور، باید به تعمیرگاه مراجعه کرد و بررسی دقیق انجام داد.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

نکاتی که درباره‌ شاتون باید بدانید

وزن شاطون‌هایی که در یک موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند باید یکی باشد در غیر

این صورت موتور بالانس نبوده و توازن وزنی خود را از دست می‌دهد. این عامل منجر

به لرزش زیاد موتور می‌شود. به همین دلیل هنگام تولید قطعات موتور خودرو، روی

  آموزش تشخیص رنگ خودرو یزد

شاطون‌های موتور اعدادی حک می‌شود. این اعداد که نشان‌گر شاتون متناسب با هر

موتور است با توجه به وزن و طول شاتون روی آن‌ها نوشته می‌شود تا زمان باز و بسته

کردن موتور برای تعمیر، انتخاب شاتون و سوار کردن آن راحت و بدون اشکال انجام شود

. در صورت بی‌دقتی نسبت به این اعداد و جا به جا شدن شاتون‌ها مونتاژ قطعات ضعیف

و خراب شدن‌شان را در پیش خواهد داشت. نکته‌ دیگر اینکه توجه داشته باشید اگر سر

کوچکتر شاتون ترک خورده باشد، امکان صافکاری و تعمیر آن وجود ندارد و راهی جز تعویضش نیست.

چنانچه موتور خودروی‌تان را به دلایلی غیر از خرابی شاتون و اجزای آن هم تعمیر کردید،

حتما پیچ‌ها و محل بست شاتون و قطعات مرتبط با آن را هم بررسی کنید، تا در صورت نیاز

تعویض و تعمیر آن‌ها هم انجام شود. همچنین گاهی تعمیر قطعات دیگر ممکن است در

این پیچ و اتصالات مشکلات و نواقصی ایجاد کرده باشد. افراد متخصص می‌توانند پیچ و

بست‌های خورده شده و هرز شاتون‌ها هم را تعویض کنند.

هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,

بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث

مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و

تشخیص                                         رنگ                                  شدگی

خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

 

تبلیغات کاذب

ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از

علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن

جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت

گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل

از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر

اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان                        رایگان             و                اعطاء            مدارک          داخلی           بین      المللی     و

پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه

فنی نخبگان می باشد.

پل های ارتباطی

جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از

سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری

رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

• پل های ارتباطی ما:

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718

 

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
ارتباط با متخصصان