اموزش ترکیب رنگ خودرو بوشهر
♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
پمپ یا شیرهای برقی (سلونوئید)
نقش بازگرداننده نیرویی که توسط سوپاپ کاهش یافته را دارد. از آنجا که سوپاپها
هریک به طریقی فشار را کم میکنند پمپ مجدد این فشار از دست رفته را به سیستم
بازمیگرداند. پمپها نیز از زیرمجموعههای واحد کنترل هیدرولیک محسوب میشوند و
در حین فعالیت خود، مقدار روغن خروجی را نیز تنظیم میکنند. اساس کار آنها الکترومغناطیس است.
میدان الکترومغناطیس لازم برای کار آنها نیز با عبور جریان برق از سیملولههای اطرافشان ایجاد میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
اکولوماتورها
این بخش محل ذخیره روغن (سیال) مازاد تحت فشار ترمز، به کنترل فشار آن کمک میکند.
این روغن هیدرولیکی در مرحله پایانی فعالیت ABS توسط پمپها به سیلندر اصلی بازگردانده میشود.
خودروهایی که در جلو و عقب سیستم ترمز جداگانه دارند برای هر سیستم یک مخزن ذخیره در نظر گرفتهاند.
تقسیم دینامیکی عقب
زمانی که ترمزگیری شدید و ناگهانی صورت میگیرد وزن خودرو ناخواسته به سمت
جلو سنگینی میکند، این مساله ضمن برهم زدن تعادل وزنی، قدرت ترمزگیری چرخهای
عقب را کمتر و در نتیجه احتمال انحراف شدید خودرو را بیشتر میکند. در این زمان سیستم
دینامیکی عقب، از سوپاپهای ورودی و خروجی ABS کمک گرفته و فشار ترمزگیری چرخهای
عقب را با چرخهای جلو متناسب میسازد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
نحوه کار ترمز ABS
ترمزهای ABS امروزه از سیستمهای مختلف و پیچیدهای تشکیل میشوند. برندهای
معظم خودروساز هر یک سیستم ABS خود را دارند و تکنولوژیها اختصاصیشان را در
آنها پیاده میکنند. اما سادهترین نوع ABS همانطور که گفته شد با کنترل مداوم سرعت
چرخها از طریق حسگرها فعالیت خود را آغاز میکند. در شرایط معمول جادهها، هنگام
ترمزگیری ۵ ثانیه زمان لازم است که یک خودرو از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به
صفر برسد این فرایند با کاهش تدریجی دور چرخها صورت میگیرد.
اما در حالت لغزنده و ترمزگیری شدید در فاصله یک ثانیه چرخها قفل شده و از حرکت
میایستند و این منجر به کشیده شدن خودرو روی جاده میشود. یعنی به جای ۵ ثانیه،
زمان خیلی بیشتری طول میکشد تا اتومبیل به طور کامل متوقف شود. ABS در این زمان
عملی شبیه به ترمزگیری تناوبی را با سرعت خیلی بالا پیادهسازی میکند. به این ترتیب
که فشار روغن را در مسیر لولههای ترمز به کرات کنترل و رها میکند تا کاهش دور و
شتاب چرخها به تدریج اتفاق افتد. این کاهش تدریجی در هر بار آزادسازی فشار به
.صورت یکسان اتفاق میافتد، بنابراین کاهش سرعت خودرو نیز به صورت ثابت انجام میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
این دو به این معنا است که روند کاهش دور چرخها با روند کاهش سرعت خودرو به
صورت متناسب انجام میشود. ABS همچنین دور چرخها را با یکدیگر متناسب کرده و از
چرخیدن سریعتر یکی نسبت به دیگری در مواقعی که نیاز نباشد جلوگیری میکند.
همانطور که گفته شد این سادهترین اصول کارکرد سیستم ABS است و امروزه این
سیستم در اتومبیلهای مدرن، پیچیدهتر شده است.
انواع مختلف سیستم ABS
همانطور که گفتیم امروزه تکنولوژیها و الگوریتمهای متفاوتی برای ساخت انواع
سیستم ABS وجود دارد. عوامل مختلفی نیز در سطح کیفیت عملکرد آنها تاثیر دارند.
از دقت واحد کنترل و سرعت پردازش و واکنش آن تا حساسیت حسگرها، همه عوامل
تعیین کننده در کیفیت عملکرد سیستم ABS در یک خودرو هستند. اما به طور کلی انواع
ABS معمولا به غیر از نوع پردازنده و واحد کنترل، در تعداد سوپاپها و سنسورها هم متفاوت هستند.
انواع آنها را از این نظر بررسی میکنیم.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
چهار کاناله با چهار سنسور (چهار گانه)
در این نوع سیستم هر چرخ سنسور و سوپاپ خود را به صورت مستقل دارد. این
سیستم که دقیقترین حالت ABS و بهترین عملکرد آن را به نمایش میگذارد سرعت
هر چرخ را به صورت جداگانه توسط حسگرها بررسی و به ECU گزارش میکند. در
نتیجه زمان عملکرد ABS سرعت هر چرخ به صورت مجزا و بنا بر نیاز خودرو تنظیم شده
و متناسب با شرایط کاهش مییابد. عنوان ایمنترین سیستم ABS را باید به همین
مدل چهار کاناله با چهار سنسور داد.
سه کاناله با سه سنسور (سه گانه)
در این نوع، سوپاپها و کانالها به همراه سنسورها برای چرخهای جلو به صورت
مجزا تعبیه میشوند، اما برای چرخهای عقب یک سری کانال و سوپاپ و حسگر در
نظر گرفته میشود که روی اکسل عقب قرار دارند و روی هر دو چرخ عقب به صورت
مشترک فعال هستند. این سیستم که نسبت به سیستم چهارگانه دقت و حساسیت
کمتری دارد سرعت چرخهای جلو را به صورت مجزا و سرعت چرخهای عقب را به همراه
هم تنظیم میکند. بنابراین امکان قفل شدن یکی از چرخهای عقب در هنگام ترمزگیریهای شدید وجود دارد.
یک کاناله با یک سنسور (تک کاناله)
این سیستم که بیشتر در خودروهای سنگین مورد استفاده قرار میگیرد تنها از یک سنسور،
کانال و سوپاپ در اکسل عقب استفاده میکند و از طریق آنها به کنترل و تنظیم سرعت
چرخهای عقب میپردازد. این سیستم براین اساس فعالیت میکند که هنگام ترمزگیریهای
شدید وزن خودرو به سمت جلو بیشتر میشود و با برهم خوردن تعادل وزنی در عقب، احتمال
قفل شدن چرخهای عقب بالاتر میرود. البته وجود تنها یک حسگر و سوپاپ امکان قفل شدن
یکی از چرخها عقب را باقی میگذارد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
عیبیابی از سیستم ABS
اهمیت ترمز ABS، گویای لزوم دقت در تعمیر و سرویس به موقع آن است. از آنجا که این
سیستم امکان کنترل خودرو در مواقع خطر را برای راننده فراهم میکند باید نسبت به
علائمی که نشان دهنده نیاز این سیستم به تعمیر یا سرویس است حساس بود. از آنجا
که این سیستم به خود کنترلی مجهز است بنابراین ECU که موظف به این کار است به
صورت مداوم سلامت و شرایط بخشهای مختلفش را بررسی میکند. اما گزارش نقص
و خرابیهای کشف شده توسط این قطعه در چراغی مخصوص به ABS که روی صفحه
نمایش پشت فرمان قرار دارد اعلام میشود. به این ترتیب که در صورت وجود هر نقصی
در سوپاپها یا پمپهای ABS، این چراغ روشن شده و خاموش نخواهد شد. در زمانی
که ECU مشغول بررسی وضعیت قطعات و اجزای مختلف سیستم ABS است چراغ به
صورت موقت روشن شده و پس از پایان بررسی در صورت سلامت همه قطعات مجدد
خاموش میشود. در صورت مشاهده روشن بودن چراغ هشدار ABS باید سریعا اقدام
به تعمیر آن کرد. چراغ هشدار ABS ممکن است به هر یک از دلایل زیر روشن شود:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– خرابی سنسورها:
این مورد میتواند شامل آلودگی سنسور یا خرابی آن باشد.
– خرابیهای الکتریکی:
ایجاد قطعی در اتصالات الکتریکی سیستم و مدارهای آن، سوختن فیوزها و سوکتها شامل این مورد میشوند.
– خرابی پمپها و سوپاپها:
این مشکل میتواند قابل تعمیر باشد اما گاهی منجر به تعویض کامل قطعات میشود.
وجود آلودگی در هر یک و یا نیمسوز شدن پمپ نیز شامل این مورد میشود.
– خرابی واحد کنترل:
در این مورد معمولا نیاز به تعویض ECU یا HCU است و امکان تعمیر وجود ندارد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
معایب سیستم ABS چیست؟
عملکرد و کارایی سیستم ABS خود گویای مزایای این سیستم پیشرفته است.
اما این سیستم نیز مانند بسیاری از تکنولوژیهای دیگر در خودروسازی، ممکن است
معایبی هم به همراه داشته باشد. معایبی که درباره سیستم ABS مطرح میشود
در همه انواع این سیستم مشاهده نمیگردد و بعضا با پیشرفت آن رفع شده است،
اما همچنان در برخی انواع سادهتر ممکن است گریبان راننده را بگیرد. برای مثال توقف
بیدلیل خودرو در سرعتهای پایین مشکلی است که معمولا رانندهها با سیستمهای
ABS ساده و قدیمیتر دارند. این مشکل به دلیل بالا بودن ضریب خطا در پردازشگر
سیستم کنترل است. به این ترتیب که ECU اطلاعات دریافتی از حسگرها را در زمان
کاهش سرعت به منزله شرایط خاص تفسیر کرده و منجر به توقف خودرو میشود.
ABS نیز مانند دیگر تکنولوژیها جدیدتر هزینه نگهداری بالایی دارند. این هزینه در کشور
ما ممکن است معضل بزرگتری باشد. تا جایی که برخی رانندگان ترجیح میدهند خودرویی
فاقد این سیستم داشته باشند. استهلاک بالای ABS به دلیل حساسیت قطعات و اجزای
آن نیز از دیگر معایبش محسوب میشود. این مورد هم معضل هزینه بالای تعمیر و نگهداری را تشدید میکند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
نکاتی که باید درباره ABS بدانید
نکاتی وجود دارند که دانستن آنها برای هر راننده دارای خودرویی مجهز به سیستم
ABS خالی از لطف نیست؛ مواردی راجع به درصد کارایی این سیستم یا چگونگی استفاده از آن.
با هم به ذکر خلاصهای از این موارد میپردازیم.
۱. درصد کارایی ABS
البته که سیستم ABS فرایند ترمزگیری را به صورت کلی بسیار راحتتر و مطمئنتر میسازد
و مانع از قفل شدن چرخها و لغزش خودرو در شرایط خاص میشود، اما براساس پژوهشی
که توسط موسسه بیمه و ایمنی بزرگراههای آمریکا صورت گرفته، این سیستم عملا باعث
کاهش تصادفات منجر به صدمه به سرنشینان نمیشود. در واقع ABS نمیتواند میزان آسیب
وارده به سرنشینان و راننده را در تصادفات کاهش دهد. به بیان دیگر میزان تصادفات ناشی از
ترمزگیریهای شدید و یا رانندگی در شرایط لغزنده را نیز به طور کامل از بین نمیبرد. گفته
میشود نوعی اطمینان کاذب از بودن این سیستم در راننده ایجاد میشود که منجر به اقداماتی
نادرست در زمان رانندگی شده و در نتیجه ایجاد خطرهای بیشتر میکند. همچنین ترمزگیریها
ناصحیح در شرایط خاص با این خودروها ممکن است خود منجر به تصادفات جادهای شود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۲. نحوه صحیح ترمز گیری با ABS
پیشتر گفته شد که سیستم ABS عملکردی شبیه به ترمزگیری تناوبی توسط راننده را
در فرایند ترمزگیری به نمایش میگذارد. بنابراین با خودروی مجهز به ABS نیاز به فشردن
پی در پی پدال ترمز نیست. این کار برخلاف تصور عموم که تاثیر ترمزگیری را افزایش میدهد،
در این نوع سیستم ایجاد اختلال در عملکرد آن میشود. اگر خودرو دارای سیستم ABS باشد
باید در هر شرایطی تنها به آرامی پدال ترمز را فشرده و پا را روی آن نگه داشت. این سیستم
خود به صورت فعال عمل توقف ایمن خودرو بدون قفل شدن چرخها را انجام میدهد. پس اگر
اتومبیلتان به این سیستم مجهز است به هیچ وجه در مواقع ترمز ناگهانی و ترمز در زمینهای لغزنده،
پایتان را روی پدال به شکل پی در پی فشار ندهید.
۳. صدای سیستم ABS
ممکن است هنگام ترمزگیری در سرعتهای بالا، صدایی شبیه به خرد شدن قطعاتی مانند
دیسک ترمز هنگام فعال شدن سیستم ABS شنیده شود. این صدای به ظاهر نگران کننده
تنها صدای عملکرد اجزای این سیستم است و نشانی از آسیب به ترمزهای خودرو و تجهیزات
آن نیست. مانند ضرباتی که هنگام فعال شدن ABS در داخل کابین احساس میشود. خیلیها
که اولین تجربه شنیدن صدای عملکرد این سیستم را دارند فکر میکنند که اتومبیلشان دچار
یک نقص جدی شده است، در حالی که این طور نیست.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.