اموزش اجرای نانوسرامیک خودرو شیراز
♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
قطعات موتور خودرو
موتور ماشین را میتوان از شگفتانگیزترین اختراعات بشر دانست. اختراعی که
بیشک زندگی آدمها را با تحول اساسی مواجه کرد. هرچه بیشتر درباره این
مجموعه منظم و پیچیده بدانیم به شگفتی آن بیشتر پی میبریم. موتور ماشین
انواع مختلفی دارد اما قطعات اصلی در تمام آنها مشترک است. قطعاتی که
عملکرد صحیح همه آنها در کنار هم به بازدهی کامل موتور منجر میشود،
اما کوچکترین مشکل در کار هر کدام میتواند قطعات دیگر را نیز دچار معضلاتی کند
و آسیب به هریک موجب آسیب به باقی قطعات شود. ضربالمثل بنی آدم اعضای
یکدیگرند را درباره قطعات موتور خودرو نیز میتوان به کار برد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
بلوک سیلندر
اولین و اصلیترین بخش موتور ماشین همان بدنه یا تنه اصلی موتور است که آن
را اصطلاحا بلوک سیلندر مینامند. این قطعه که از بخشهای اصلی موتور محسوب میشود،
نقش فونداسیون موتورهای احتراق داخلی را بازی میکند. چرا که سیلندرها، سرسیلندر، پیستون،
شاتون، کارتل، رینگ و میللنگ را در خود جای میدهد. از آنجا که عمل جرقهزنی و احتراق درون
این بلوک انجام میشود باید مقاومت دمایی بالایی داشته باشد. بنابراین آن را از ریختهگری
آلیاژی مانند آلومینیوم یا چدن میسازند.
لازم است در ساخت و ریختهگری بلوک موتور به دلیل اهمیت بالای آن دقت فراوانی صورت گیرد.
بلوک علاوه بر گرما باید در برابر سرما نیز مقاومت لازم را داشته باشد و همچنین تغییرات دمایی
ناگهانی و شدید را نیز تحمل کند. نکته مثبت در مودر بلوک سیلندر، استهلاک پایین این قطعه
به دلیل مقاومت آن است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
سیلندر
فضای استوانهای درون بلوک سیلندر است که فضای حرکت پیستون را فراهم میکند.
سیلندر هسته مرکزی موتور ماشین محسوب میشود. جنس دیواره سیلندر برحسب
جنس بلوک سیلندر آلومینیومی یا چدنی است. سیلندرها تعداد و آرایشهای مختلفی
در موتورهای گوناگون دارند و همین نحوه چیدمان آنها کنار هم نوع موتور را مشخص میکند.
♦ آرایش خطی:
سیلندرها در این چینش در یک راستا و پشت هم قرار میگیرند. آرایش سیلندرها
در تمام موتورهای ۴ سیلندر خطی است. به طور کلی موتور بسیاری از اتومبیلهای
امروزی همین آرایش خطی دارند.
♦ آرایش خطی زاویه دار:
در این نوع چینش، سیلندرهای خطی با زاویه ۱۵ تا ۶۰ درجه
نسبت به زاویهی قائم قرار دارند. موتورهایی با این آرایش، به دلیل فضای اریب درون
سیلندرها از مرکز ثقل پایینتری برخوردار هستند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
♦ آرایش خورجینی:
در این چینش که آرایش V شکل نیز نامیده میشود سیلندرها در دو ردیف خطی به
شکل عدد ۷ (هفت) در مقابل هم قرار میگیرند. موتورهای با این آرایش عموما ۱۲ سیلندر دارند.
برای آرایش سیلندرها مدلهای دیگری مانند خطی جناغی، جناغی دو ردیفه، آرایش تخت، آرایش رادیکال و آرایش دوار نیز وجود دارد اما این موارد کمتر مورد استفاده قرار میگیرند.
مثلا آرایش دوار معمولا در موتورهای هواپیماهای سمپاش استفاده میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
سرسیلندر
همانطور که از نامش مشخص است دقیقا در بالای سیلندرها قرار دارد.
این قطعه آلومینیومی بالای بلوک سیلندر قرار میگیرد و اتاقک احتراق، شمعها و
سوپاپهای دود و هوا را در خود جای میدهد. بخاری آب و روغن هم که وظیفه
خنک کردن اتاقک احتراق را برعهده دارند در این قطعه تعبیه شدهاند. میل سوپاپ
و منیفولد گاز و هوا هم در این قطعه جاسازی میشوند. بنابراین سرسیلندر از
اهمیت بسیاری در موتور برخوردار است. سرسیلندرها سه دسته دارند؛
دسته اول:
سرسیلندر تکی با سرمایش آبی
دسته دوم:
سرسیلندر تکی با سرمایش هوا
دسته سوم:
سرسیلندر چندتایی
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
واشر سرسیلندر
حتما تا به حال شنیدهاید که واشر سرسیلندر یک اتومبیل سوخته است.
این قطعه نیز اهمیت ویژهی خود را دارد. وظیفه آن عایقبندی سرسیلندر و
بلوک سیلندر و اتصالات این دو است تا مانع از ورود و نشت مایعات از بدنه موتور شود.
همچنین از مخلوط شدن آب و روغن درون اتاقک احتراق نیز جلوگیری میکند.
در نتیجه نیاز است که از متریالی با کیفیت مناسب برای وظیفهای که بر عهده دارد
ساخته شود. این قطعه از فولاد نسوز و با کیفیت است که با دقت و ظرافت خاصی
ساخته میشود. البته که با وجود کیفیت ساخت و متریال، به دلیل جلوگیری از
آسیبهای احتمالی به بلوک سیلندر و قطعات دیگر موتور ماشین، لازم است واشر
سرسیلندر در دورههای زمانی مشخص تعویض شود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
بوش سیلندر
این قطعه استوانهای فولادی یا چدنی، به منظور ایجاد محیطی مناسب برای حرکت
پیستون درون سیلندر قرار میگیرد. بوش سیلندر در ناحیهای که با رینگهای پیستون
در تماس است دچار سایش میشود و ممکن از بعد از گذشت زمان نیاز به تعویض داشته باشد.
بوش سیلندر سه نوع دارد که عبارتند از؛
– بوش سیلندر آبگرد یا مرطوب:
این نوع بوش، به طور مستقیم با آب خنک کننده در تماس است و آب به دیواره آنها
که قطری حدود ۷ تا ۱۵ میل دارند پاشیده میشود. برای جلوگیری از نفوذ آب به درون
سیلندر و محفظه احتراق از رینگهای درزگیر برای عایقبندی کامل بوشهای مرطوب استفاده میشود.
– بوش سیلندر خشک:
این بوش که قطر دیواره آنها تنها چند میلیمتر است مستقیم درون سیلندر پرس میشوند.
به دلیل عدم تماس با مایع خنک کننده در این نوع بوش، از رینگ، واشر و یا هیچ نوع درزگیر
دیگری استفاده نمیشود. سوراخهای سیلندر در بلوک سیلندر برای جای دادن این نوع بوش،
کمی بزرگتر طراحی میشوند.
– بوشهای سیلندر شیاردار:
این بوشها در سیلندرهای شیاردار استفاده میشوند و عامل خنک کننده در آنها هوا است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
واتر پمپ
این قطعه که پولی پمپ آب نیز نامیده میشود جزوی از سیستم خنککننده اتومبیل
بوده و وظیفه تنظیم دمای موتور به وسیله جریان مداوم آب و ضد یخ یا ضد جوش را بر عهده دارد.
در حقیقت این قطعه همین آب را بین رادیاتور و بلوک سیلندر به گردش درمیآورد. این کار در
زمانی که موتور در حرکت است و دمای آن در اثر احتراق مداوم بسیار بالا رفته، مانع از جوش
آوردن آن میشود و هنگام سرد بودن موتور، کمک میکند تا دمای آن هرچه سریعتر به
گرمای مورد نظر برسد. درصورت کار کردن موتور با دمای پایین، اصطکاک قطعات بیشتر شده
و دچار فرسودگی زود هنگام میشوند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
واتر پمپ، مایعات گرم خارج شده از بلوک موتور را به رادیاتور بازمیگرداند تا در آنجا
مجدد به دمالی مناسب برسند و بار دیگر توسط واتر پمپ مورد استفاده قرار بگیرند.
واتر پمپ نیروی کار خود را از طریق میللنگ و با واسطه تسمه تایم دریافت میکند.
پیستون
بخش متحرک درون سیلندر را پیستون مینامند. حرکت بالا به پایین پیستون عمل
جرقهزنی و احتراق را تکمیل کرده، موجب انبساط گازهای ناشی از احتراق میشود.
در حقیقت چهار مرحله موتورهای احتراق داخلی با توجه به حرکت همین پیستون صورت میگیرد.
پیستون انرژی حاصل از احتراق گازهای منبسط شده درون سیلندر را توسط شاتون (میل رابط)
به میللنگ منتقل میکند. متریال به کار رفته برای ساخت این قطعه معمولا چدن یا فولاد
ریختهگری یا آلومینیوم است که نمونه آلومینیومی، بازده موتور را به دلیل وزن کم و پایین
آوردن توازن وزنی آن بالاتر برده و شتاب موتور را نیز افزایش میدهد. همچنین این نوع
پیستونها از انتقال حرارت بهتری هم برخوردار هستند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
میللنگ
این قطعه حرکت خطی پیستون را تبدیل به حرکت چرخشی(دورانی) میکند.
در واقع نیروی حاصل از حرکت رفت و برگشت پیستونها قادر به چرخش درآوردن
چرخها نیست، بلکه این حرکت دورانی میل لنگ است که چرخها را به حرکت درمیآورد.
میل لنگ توسط یاتاقان بر بلوک سیلندر سوار میشود. میل لنگ همچنین نیروی لازم
برای چرخش دینام، پمپ هیدرولیک فرمان، پمپ روغن، کمپرسور کولر و واتر پمپ را
تامین میکند که توسط تسمه، میل سوپاپ یا دنده میل بادامک به آنها منتقل میشود.
اگر روغن کافی به یاتاقان نرسد، میل لنگ خشک کار میکند و دچار آسیب خواهد شد.
این آسیب را به اصطلاح یاتاقان زدن میگویند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
کارتر
کارتر به محفظهای گفته میشود که میللنگ در آن قرار دارد. این قطعه که در میان
تعمیرکاران به کارتل هم معروف است بزرگترین محفظه درون موتور را تشکیل میدهد
و از میللنگ و شاتون محافظت میکند. کف کارتر مخزنی قرار دارد که روغن داغ خارج شده
از موتور درون آن جمع شده و برای بازگشت به موتور خنک میشود. پمپ روغن نیز درون
این محفظه قرار دارد که روغن موتور را به سمت میللنگ و دیگر قسمتهای موتور پمپ میکند.
سوپاپ
این قطعه به دو دسته سوپاپهای ورودی (هوا) و سوپاپهای خروجی (دود) تقسیم میشود
که کانالهای هوا و دود را از محفظه احتراق جدا میکنند. گاهی روی واشر سر سیلندر و
گاهی روی بلوک سیلندر قرار میگیرد و وظیفه کنترل ورود سوخت و هوا به داخل سیلندر
و همچنین خروج گازهای ناشی از احتراق را از درون آنها به عهده دارد. سوپاپ نیز از آلیاژهای
مقاوم به گرما ساخته میشود. بدون روغن کار کردن سوپاپ موجب بالارفتن استهلاک آن میشود.
زمانبندی حرکت سوپاپها توسط تسمه تایم و سپس میلبادامک (میل سوپاپ) انجام میشود.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.