آموزش کارشناسی رنگ خودرو تهران
• کارشناسی خودرو چیست؟
در جواب به این سوال گفتنی است که به بررسی کامل خودرو از نظر بدنه، فنی و آپشن به منظور تعیین میزان سلامت خودرو و ارزش واقعی آن گفته میشود خیلی از افرادی که به دنبال خرید خودرو دست دوم و یا حتی صفر کیلومتر هستند برای اطمینان از سلامت خودرو مورد نظر خود نیازمند استفاده از کارشناسی تخصصی خودرو هستند، این حرفه با معاینه فنی خودرو متفاوت است چون در معاینه فنی ارزش واقعی خودرو تعیین نمیشود، اما کارشناسی خودرو ابتدا به صورت کاملا دقیق و ریز بینانه به بررسی نقاط مختلف خودرو می پردازد سپس با جمع بندی نهایی ارزش واقعی خودرو را مشخص می کند.
• صافکاری چیست؟


• صافکاری
امروزه اتومبیل به یکی از کلیدیترین وسایل زندگی انسان تبدیل شده است. گسترش روز افزون استفاده از ماشین باعث افزایش تصادفات و متعاقب آن آسیب رسیدن به بدنه اتومبیلها گردیده است.
بدنه اتومبیل ساخته شده از چند لایه فلز است که با روکشهایی از رنگ پوشانده شده اند و شکل یکدستی به خود گرفته اند. تصادفات کوچک و بزرگ یا سهل انگاریهای عمدی یا سهوی ممکن است باعث آسیب رساندن به این لایهها گردد. افزایش میزان تصادفات و آسیب رسیدن به خودروها سبب افزایش شغلهای مرتبط با تعمیر مشکلات خودرو و بدنه آن گردیده است.
یکی از شغلهای مهم در زمینه بدنه خودرو صافکاری و نقاشی اتومبیل است. شناخت هرچه بهتر این شغل میتواند دید بهتری از شرایطی که برای صافکاری اتومبلیتان نیاز است به دست آورید.
• آموزش کار با دستگاه تشخیص رنگ شدگی خودرو
آموزشگاه فنی نخبگان به عنوان اولین آموزشگاه رسمی و معتبر در سطح کشور می باشد که در حوزه ی کارشناسی رنگ خودرو و تمامی مباحث مربوطه به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای در حال فعالیت و آموزش کارشناسی رنگ خودرو می باشد.
این آموزشگاه با سابقه ای چندین ساله و درخشان، با داشتن بیش از ۶۰۰ مرکز فعال و تخصصی کارشناسی خودرو در سطح کشور و همچنین کسب عنوان برتر مدیران شاسیته ملی سال ۹۷ مدیریت محترم این آموزشگاه، با کادر آموزشی مجرب و متخصص آماده ارائه آموزش کارشناسی رنگ خودرو به متقاضیان عزیز ( پذیرش به صورت خانم و آقا ) از سراسر کشور می باشد
• صافکاری چیست؟
صافکاری به مجموعه فعالیتهایی که صافکاربرای ترمیم و تعمیر فرورفتگیها، خط و خش، قر شدگیهای بدنه خودرو و … انجام میدهد تا ماشین مانند روز اولش شود اطلاق میشود.
اتومبیلها ممکن است به هر دلیلی که عمده ترین آنها تصادف است دچار آسیبهای جزیی یا کلی بدنه شوند. همانگونه که گفته شد بدنه اتومبیل ساخته شده از چند لایه فلز سخت است که پس از حرارت دهی در دمای بالا به شکل اتومبیل در آمده اند.
این بدنههای فلزی به گونه ایست که افراد معمولی قادر به رفع خراشها، فرورفتگیها و قر شدگیها و حتی آسیبهای رنگی بدنه نیستند و لازم است به یک صافکار باتجربهو ماهر مراجعه گردد.
• مراحل صافکاری
یک صافکار حرفه ای با بررسی قسمتهای آسیب دیده و برآورد میزان صدمات وارد شده نسبت به انجام نوع صافکاری تصمیم گیری مینماید. صافکاری انواع متفاوتی دارد که مهمترین آنها صافکاری بدون رنگ و صافکاری با رنگ هستند. پس از انتخاب نوع صافکاری، صافکار با استفاده از چکش یا دستگاه مکنده، قر شدگی، فرورفتگی یا برآمدگی ایجاد شده در بدنه اتومبیل را از بین میبرد تا بدنه به حالت اولش بازگردد.
برخی از صدمات تنها با انجام همین مرحله ترمیم میشود و صافکار پس از رفع پستی و بلندی ایجاد شده در بدنه به سراغ پولیش کاری میرود و با ایجاد یکدستی در بدنه کار صافکار تمام میشود.
در برخی مواقع صدمات بسیار بیشتر از یک صافکاری ساده است و صافکار ناگزیر از تعویض قطعه است. تعویض قطعه بیتر در قسمت درب و کاپوت خودرو انجام میگردد.
در مرحله بعد صافکار با استفاده از سمباده کشی سطح محل آسیب دیدگی را با سایر قسمتها هم سطح میکند و اقدام به بتونه کاری سطح مورد آسیب میکند. بتونه کاری یک مرحله ی پیش نیاز برای انجام نقاشی بر روی بدنه خودرو است. صافکار با کمک از روزنامه سایر قسمتها را میپوشاند تا رنگ به آنها نفوذ پیدا نکن. سپس با استفاده از دستگاه پمپ قسمتهای مورد تعمیر را رنگ میزند.
پس از رنگ زدن منطق آسیب دیده مدتی زمان لازم است تا رنگ خشک شود. پس از خشک شدن رنگ صافکار با استفاده از پولیش زدن قسمت رنگ شده تمایز بین آن نقطه با سایر نقاط را از بین برده و به نوعی یکدستی در رنگ اتومبیل دست پیدا میکند.
• آموزشگاه فنی نخبگان
آموزشگاه فنی نخبگان اولین و معتبرترین آموزشگاه رسمی در کشور است که در حوزه ی آموزش کارشناسی رنگ خودرو و تمامی مباحث مربوطه به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای در حال فعالیت و آموزش دوره های کارشناسی تخصصی خودرو می باشد.
کارشناسان مجرب آموزشگاه فنی نخبگان همیشه و در همه حال آماده ارائه خدمات کارشناسی خودرو و همچنین آموزش کارشناسی رنگ خودرو به تمامی متقاضیان از سراسر کشور می باشند.
• لزوم استفاده از صافکار حرفه ای
بدنه اتومبیل به دلیل رنگ و جنسی که دارد لازم است در تعمیر و ترمیم آن نهایت دقت به کار رود تا اثری از فرآیند صافکاری روی آن باقی نماند. استفاده از صافکاران حرفه ای برای محقق شدن این امر بسیار ضروری است.
صافکاری دارای قلقها و شگردهایی است که عدم آگاهی صافکار نسبت به آنها باعث میشود اثرات صافکاری و ترمیمی که انجام شده است بر روی اتومبیل باقی بماند. اثرات صافکاری علاوه بر آنکه جلوه نازیبایی را در اتومبیل شما به وجود میآورد باعث کاهش ارزش خودرو شما نیز میگردد.
در نتیجه هرچه یک صافکاری با دقت بیشتر انجام گردد به همان میزان ضرر وارد شده به اتومبیل شما نیز بیشتر کاهش مییابد و از قیمت خودرو کمتر کاسته میگردد.
• بادگیری:
اگر بعد از برخورد و تصادف، بخشی از بدنه به قدری دفرمه شده باشد و پس از صافکاری نیز به حالت اصلی خود نرسد و به اصطلاح آهن خودرو تخت نشود، صافکار اقدام به بادگیری قطعه مینماید و با استفاده از روشهای مختلفی که برای این موضوع وجود دارد، ورق بدنه را منبسط میکنند.
برای مثال در روشی موسوم بادگیری افغانی، ورق را با کاربیت گرم کرده و با وارد کردن ضربات از طریق قالب تنه، اقدام به بادگیری ورق مینمایند. همچنین اگر صافکار در صافکاری بدون رنگ به بادگیری نیاز پیدا کند باید از روشی موسوم به بادگیری رشتی استفاده کرده و با حرارت خیلی کم و فاصله ورق را گرم، اقدام به بادگیری نماید.
• درباره آموزشگاه
این آموزشگاه با سابقه ای چندین ساله و درخشان، با داشتن بیش از ۶۰۰ مرکز فعال و تخصصی کارشناسی رنگ خودرو در سطح کشور و همچنین کسب عنوان برتر مدیران شاسیته ملی سال ۹۷ مدیریت محترم این آموزشگاه، با کادر آموزشی مجرب و متخصص آماده ارائه تمامی آموزش های تکمیلی کارشناسی رنگ خودرو به متقاضیان عزیز ( پذیرش به صورت خانم و آقا ) از سراسر کشور می باشد.
• شاسیکشی:
در برخی مواقع و تصادفات از جلو ممکن است ضربه به قدری شدید باشد که علاوه بر سپر و سینی، به شاسی و سرشاسی نیز آسیب وارد کند. از این رو پیش از صافکاری بدنه نیاز به شاسی کشی پیدا خواهید کرد که این امر نیز خود سه روش کلی دارد.
شاسیکشی اصولا تحت روش با استفاده از میله، اتصال لوله به ۴ طرف خودرو و در نهایت از طریق دستگاه انجام میشود. برای این کار، ابتدا خودرو در جای مناسب قرار گرفته و از شاسی از عقب توسط میله یا زنجیز فیکس میشود.
سپس بخش ضربه دیده و فرو رفته شاسی از توسط زنجیر به دستگاهی تحت عنوان تیفور متصل میشود و تیفور نیز از طرف دیگر به وسیله زنجیر به یک میله مستحکم میرسد.
در اینجا صافکار با چرخاندن اهرم تیفور، شاسی خودرو را به جلو میکشد تا به میزان و اندازه مورد نظر برسد. اصولا برای استاندارد شاسی هر خودرو عددی وجود دارد که شاسیکشی باید به همان میزان انجام شود. برای مثال در خودروی پراید فاصله از سر طبق تا جلوی سینی پنجرهای زیر پیشرانه باید ۵۲ سانتیمتر باشد.
همچنین شاسیکشی به غیر از تیفور با استفاده از وسایل دیگری همچون جک پمپی، جک فولکسی و… انجام میشود که هر کدام روش کار مختص به خود را دارد.
البته جالب است بدانید که جک فولکسی که با حالت رفت و برگشتی اهرم کار میکند، در واقع برای فولکس بیتلهای قدیمی ساخته شده بوده که امروزه نیز در برخی خودروها کاربرد دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.