♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
• توربوشارژ Turbocharger
در اصطلاح عامیانه توربو، سیستمی کمکی است که با تزریق هوای بیشتر به محفظه احتراق،
توان خروجی و راندمان موتورهای درونسوز را افزایش میدهد.

کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خوردگی ( کارشناسی فنی خودرو )
• کاربرد توربوشارژ
توربوشارژ توسط مهندس مکانیک آلفرد بوچی سوئیسی با هدف تولید موتورهایی با وزن ،
حجم و ابعاد کمتر اما قدرت بیشتر اختراع شد تا انرژی هدر شده توسط دود اگزوز را به صورت بهینه استفاده کند.
• ساختار توربوشارژ
از دو توربین تشکیل شده که به وسیله یک شفت به هم متصل شده اند.
1- توربین متصل به منیفولد دود به صورت مستقم
2- توربین متصل به منیفولد هوا توسط یک لوله رابط
توربوشارز چون از انرژی هدر رفته توسط دود استفاده می کند خود می تواند مانعی برای
برای خروج دود باشد؛ بنابراین برای خروج دود از هدر دود استفاده می شود.

کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خوردگی ( کارشناسی فنی خودرو )
• هدر
هدر تشکیل شده از چندین لوله با ابعاد و آلیاژ خاص که روی منیفولد دود نصب می شود.
بنابراین موتورهایی که دارای توربوشارز هستند قطعاتی شامل پیستون، شاتون ، میل لنگ،
ترموستات و.. دارای آلیاژ (مقاوم) و متفاوتی هستند.
• عوامل خرابی توربوشارژ
عوامل خرابی توربوشارژ معمولا از عوامل بیرونی هستند. این قطعه نیز مانند سایر قطعات
موتوری نیاز به مراقبت دارد و در صورتی که مراقبت صحیح از این قطعه حساس انجام نگیرد،
مانند سایر قطعات موتوری خودرو می تواند دچار آسیب دیدگی و خسارت شود.
• اجزای تشکیل دهنده توربوشارژ
توربوشارژ از بخش ها و قطعات مختلفی تشکیل شده که می تواند دمای حدود 1000 درجه
سلسیوس را تحمل کند. بدلیل اینکه پره های توربوشارز 200000 دور در دقیقه می چرخد؛
باید از الیاژ مقاوم و ویزه ای ساخته شود.
1- هوزینگ
2- پرههای چرخان
3- شفت یا محور اتصالدهنده
4- یاتاقانها
5- بلبرینگهای شفت
6- آببندها
• هوزینگ
هوزینگ به عنوان پوسته ی بیرونی فرم کلی توربوشارژ را تشکیل می دهد. وتمامی قطعات را درون خود نگه می دارد.
• پره های چرخان
این پره ها به منظور فشرده سازی هوا بواسطه استفاده از انرزی گازهای خروجی طراحی و ساخته شده اند.
• شفت یا محور اتصالدهنده
تیغه های کمپرسور و توربین را به هم وصل می کند و مابین بلبرینگ ها یا یاتاقان های روغنکاری شده نصب می شود.
• یاتاقانها
یاتاقان ها باید توسط روغن موتور روانکاری شوند؛ گاها در مدل های بالاتر بجای یاتاقان از بلبرینگ استفاده می شود.
• بلبرینگهای شفت
این بلبرینگها نیروهای محوری وارده بر شفت را تحمل میکنند
• آببندها
شبیه به رینگ پیستون عمل کرده و موجب عدم نشتی روغن از کمپرسور و یا توربین خواهند شد.
• مراقبت از توربوشارژ
1- انجام به موقع سرویس
2- استفاده از روغن توصیه شده کمپانی تولیدکننده
3- برطرف کردن سریع مشکلات موتوری خودرو
4- قبل از خاموش کردن خودرو، یک الی دو دقیقه در جا کار کند. البته بجز مدل هایی
که از پمپ آبی الکتریکی استفاده می کنند.
5- در صورت تعویض توربوشارژ و استفاده از توربوی نو، قبل از روشن شدن خودرو از سلامت
یستم روغن رسانی اطمینان داشته باشید.
• توربوشارژ بخش یکپارچه موتور خودرو
اکثر افراد فکر می کنند که توربوشارژ یک قطعه مجزا و اضافه شده به پیشرانه می باشد.
در حقیقت توربوشارز بخش یکپارچه ای با موتور خودرو را تشکیل می دهد. بنابراین عوامل
تخریب این بخش از عوامل بیرونی می باشند. هنگام تعویض توربوشارژ به این نکته توجه
داشته باشید که قبل از تعویض علت خرابی را مشخص کنید تا قطعه جدید نیز دچار آسیب نشود.
• عوامل آسیب رسان به توربوشارژ
1- عدم روغن کاری مناسب
به جرات می توان گفت این مورد اصلی ترین و مهمترین عوامل تخریب توبوشارز می باشد.
روغنکاری لایه ها ی مرزی یاتاقان ها با توجه به چرخش و دوران 200000 در هر دقیقه بسیار
ضروری و قابل توجه می باشد.
و اگر به هر دلیلی روغن کاری نشود یا روغن به بخش های ضروری نرسد، خرابی توربوشارژ دور از ذهن نیست.
• از دیگر موارد خرابی توربوشارژ می توان به این موارد زیر نیز اشاره کرد:
– خرابی پمپ روغن
– گرفتگی لوله روغن رسانی
– استفاده از روغن نامناسب
– در صورت تعویض تعویض این قطعه، عدم اجرای دستورالعمل لازم و شروع کار
با استارت خشک می تواند خرابی توربوشارز را در پی داشته باشد.
( توربوشارز در حالت درجا نیز تا 10000 دور در دقیقه دوران دارد. )

2- استفاده روغن نامناسب
روغن کاری و روغن رسانی به توربوشارز بسیار حیاتی و ضروری می باشد.
با توجه به دوران بسیار بالای شفت، هرکونه آلودگی یا روغن نامرغوب میتواند
ثاثیر منفی و مخربی را برای توربوشارژ در پی داشته باشد.
3- سرعت و دوران بیش از حد
شرایط استثنایی مثل سرعت و دوران بسیار بالا احتمال انفجار توربوشارژ را به همراه دارد.
خاموش کردن پیشرانه در دمای بالا نیز می تواند مشکل ساز باشد.
4- ورود شی ء خارجی به توربوشارژ
– عدم استفاده از فیلتر هوا هنگام روشن بودن پیشرانه می تواند ورود گرد و غبار
به توربوشارز را به همراه داشته باشد.
– مواد مخصوص درزگیر هنگام انجام تعمیرات که به مرور خشک می شوند و می توانند
وارد مسیر تیغه ها شوند. و ایجاد مشکل برای توربوشارژ کنند.
• نحوه ی کارکرد توربوشارژ
• کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خوردگی ( کارشناسی فنی خودرو )
همانطور که در تمامی مقالات منتشر شده آرین تست بیان شده از جمله بخش های مهم
و دشوار کارشناسی رنگ خودرو کارشناسی فنی و موتوری خودرو می باشد.
در این قسمت کارشناس باید تبهر و توانایی شناخت انواع آسیب های موتوری و فنی
خودرو را داشته باشد. لازمه این امر آشنایی کامل با موتور و قطعات بکار رفته در موتور خودرو می باشد.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷