♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

خرید خودرو  و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و

هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی

نخبگان

در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می

پردازد.

آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی

در ارائه مطالبی دارد

که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای

هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.

با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

 

عیوب رنگ

به وجود آمدن یک عیب در رنگ میتواند به دلایل مختلفی باشد و در نتیجه می تواند

راه حلها و روش های پیشگیری – تعمیر و برطرف کردن مختلفی داشته باشد . عیوب رنگ

را میتوان به صورت زیر دسته بندی کرد :

 

  • معایب در رنگ مایع
  • معایب در حین اعمال
  • معایب در حین خشک شدن یا سخت شدن
  • معاطب فیلم خشک

معایب رنگ مایع

ورود حبابهای هوا در رنگ در حین به هم زدن –  تکان خوردن و یا اعمال

 

• ژل شدن

تغییر حالت قسمتی یا تمام رنگ به صورت ژل در هنگام انبارداری این مشکل می تواند

به علت واکنش شیمیایی بین بعضی از انواع پیگمنت ها با زرین های خاص به وجود آید و

یا می تواند به علت واکنش اکسیژن اتمسفر با روغنهای قابل اکسید شدن یا پلیمریزه شدن

موجود در زرین اتفاق بیفتد. رنگی که به این صورت ژل شده است قابل باز شدن حتی به

وسیله اضافه کردن حلال نیست و برگشت ناپذیر می باشد.

 

• ته نشینی

 جداشدگی رنگ درون ظرف که در آن پیگمنت ها و دیگر اجزا غیر محلول سنگین ته

ظرف تجمع کرده و ته نشین می شوند. افزایش ویسکوزیته و تیکسوتروپیک کردن رنگ می تواند

باعث برطرف شدن این مشکل شود.

مواد افزودنی مختلفی برای این کار وجود دارند دیسبرسیون نامناسب هم میتواند باعث بروز مشکل شود.

این مشکل درمورد رنگ هایی که زمان انبارداری آنها طولانی شده است رنگ های با درصد پیگمنت

بالا یا فرمولاسیون اشتباه یا وارد شدن آلودگی به رنگ به وجود می آید. این پدیده آستری های با

درصد روی بالا معمول است.

 

• کاهش ویسکوزیته

 

در خیلی از موارد که کاهش ویسکوزیته گزارش داده میشود به علت اضافه کردن بیش از حد

حلال است که این موارد را میتوان با اندازه گیری دانسیته یا درصد جامد چک کرد.

 

 • افزایش ویسکوزیته

مقدار کمی افزایش در ویسکوزیته رنگ در حین انبارداری غیر معمول نیست و قابل انتظار است

ولی افزایش زیاد و سریع ویسکوزیته به علت ناپایداری سیستم و یا واکنش پیگمنت با محیط عیب است.

این مشکل را میتوان با تنظیم محتوای خشک کن ها – افزودنی های ضد پیوسته – حلال های

قوی تر یا افزودنی های شیمیایی برطرف کرد.

 

معایب در حین اعمال

• حباب زدن

نتیجه همان عیب کف کردن در رنگ مایع است که باعث ایجاد حباب در سطح فیلم رنگ در حین اعمال میشود.

• Cob webbing

ایجاد رگه های ظریف رنگ خشک شده در هنگام اسپری در رنگ های سریع خشک شونده با هوا .

این میتواند به علت انتخاب نادرست حلال و ویسکوزیته بالای رنگ و یا به علت اسپری با فاصله

زیاد نسبت به قطعه است.

 

• پوشش

میزان پوشش به ازای متر مربع برای هر لیتر رنگ بیان میشود پوشش ضعیف که باعث مصرف

بالای رنگ میگردد به علت خیلی بالا بودن ویسکوزیته رنگ و یا متخلخل بودن و جاذب بودن سطح

به وجود می آید می توان با کاهش ویسکوزیته یا حلال مناسب مشکل را حل کرد درمورد سطوح

متخلخل باید یک لایه آستری با ویسکوزیته پایین اعمال شود.

معایب در حین خشک شدن و سخت شدن رنگ

• رو افتادن

عوض شدن فام رنگ رویه به علت مهاجرت اجزا رنگ زیرین به بالا. این عیب وقتی پیش می آید

گه لایه زیرین دارای مواد قیری باشد یا رنگ دارای انواع مشخصی از پیگمنت های آبی و قرمز و زرد

باشد که در حلال های رنگ بعدی محلول میشود. مخصوصا وقتی که حلال های رنگ رویه قوی باشند.

راه حل آن استفاده از سیلر مناسب و یا رنگ آلمینیومی به عنوان واسطه است.

 

• رنگ پریدگی

ایجاد یک لایه خیلی نازک روی سطح رنگ که باعث کم شدن عمق نگ و حالت رنگ پریدگی و

کاهش براقیت می شود. این مشکل معمولا در رنگ هایی که هنگام سخت شدن در معرض رطوبت

قرار دارند مخصوصا رنگ های اپوکسی که با آمین پخت میشوند به وجود می آید. در رطوبت بالا

با عامل آمین واکنش می دهد.

 • رد قلم

خطوط ناهماهنگی که در فیلم خشک شده اعمال شده به وسیله قلم باقی میماند معایب

رد قلم و جریان ضعیف و اعمال چسبندگی به هم مربوط هستند. این معایب معمولا در سیستم

های امولسیون لاتکس که درصد بالایی پیگمنت دارد اتفاق می افتد.

همچنین برگشت پذیری بسیار سریع غلظت در یک سیستم تیکسوتروپیک می تواند باعث ایجاد

این عیب گردد. راه برطرف کردن این مشکل استفاده از مواد افزودنی برای بهبود جریان پذیری رنگ

کاهش غلظت یا اصلاح خواص رئولوژیک رنگ است.

 

• مات شدن

از بین رفتن براقیت بعد از خشک شدن معمولا به علت اعمال رنگ براق روی لایه رنگی

که هنوز کاملا خشک نشده است با میزان خشک کن زیادی در رنگ نهایی یا حل شدن قسمتی

از پیگمنت ها در حلال های آلی به وجود می آیند.

 

• شره

جریان بیش از حد رنگ در سطوح عمودی که باعث بوجود آمدن عیب با لبه های ضخیم

به سمت پایینی میشود. تکنیک ضعیف اعمال و شرایط سطح زیرین از دلایل اصلی بوجود آمدن این عیب است.

 معایب فیلم خشک رنگ

• دون زدن سطح فیلم

فیلم خشک رنگ که دارای پوسته – ژل و یا ذرات خارجی است که از سطح آن بیرون زده است.

این مشکل همیشه به خاطر آلودگی و ناخالصی و یا گرد و غبار موجود در هوا نیست.

بعضی از مواردی که این مشکل به وجود می آیند به دلایل زیر است :

  • خوب صاف نکردن رنگ هنگام بسته بندی یا اعمال
  • آلوده شدن زنگ با گرد و خاک هنگام بسته بندی
  • بازگشت ناقص ذرات رسوب کرده پیگمنت به داخل رنگ به علت خوب هم نزدن قبل از مصرف
  • به وجود آمدن ذرات در رنگ بعد از اعمال به علت وجود اجزا رزینی غیر محلول در سیستم

 

• تاول زدن

تغییر شکل و جداشدگی مخشک رنگ به صورت برآمدگی های محدب از لایه های زیرین

رنگ یا سطح . این عیب معمولا پیامد آماده سازی ناکافی سطح و در نتیجه چسبندگی ضعیف

آستری به سطح است تنها راه حل موثر اصلاح آن برداشت رنگ و آماده سازی کامل سطح و اعمال مجدد رنگ است.

• ترک ریز

ایجاد ترک های ریز در سطح فیلم رنگ به طوری که با بزرگنمایی 10 برابر سطح زیرین دیده نشود

این ترک ها اگر کوچک باشند عیب جدی نیستند.

 

• کثیف شدن

وجود مواد خارجی که به سطح چسبیده است و یا اثر گذاشتن روی سطح و ایجاد سطح

ناهمگون روی فیلم رنگ این معمولا به علت وجود گرد و غبار محیط اطراف است که میزان

تمیز شدن آن به وسیله شستشو بستگی به سختی و براقیت فیلم رنگ دارد.

 

• تخریب فیلم رنگ

خوردگی یا ساییدگی انتخابی سطح فیلم رنگ به علت در معرض قرار گرفتن رنگ در

شرایط آب و هوایی به طور طبیعی که گاهی باعث نمایان شدن زیر لایه هم میشود.

این مشکل به علت سایش تدریجی فیلم رنگ به وسیله عوامل مختلف مانند برف – باران – باد و …. ایجاد میشود.

• رنگ پریدگی

تغییر یا کاهش عمق فام رنگی که در مقابل آب و هوا و نور خورشید قرار میگیرد. که میتواند

به همراه کاهش براقیت هم بشود این پدیده با وجود رطوبت تشدید می شود. این مورد میتواند

به علت ضعیف بودن مقاومت های نوری پیگمنت های مورد استفاده و یا گچی شدن به وجود آید.

 

• تغییر فام

هرگونه تغییر در فام رنگ به علت در معرض شرایط جوی و نوری مختلف قرار گرفتن سطح رنگ

از جمله بدلیل گچی شدن و کثیف شدن.

 

روش های ضعیف اعمال رنگ

• بلند شدن فیلم رنگ

از بین رفتن چسبندگی بین رنگ با لایه های زیرین یا با سطح زیر لابه که باعث ورقه ای

جدا شدن فیلم رنگ میشود. این پدیده معمولا روی سطح چوبی و گالوانیزه بیشتر دیده میشود

این ایراد میتواند معلول دلایل مختلفی باشد :

  • سطح هنگام اعمال رنگ کثیف – پودری – مرطوب یا بی اندازه جاذب باشد.
  • ورود رطوبت به سطح به خاطر ایراد در طراحی سازه
  • رنگ آمیزی در زمانی که سطح به خاطر باران یا شبنم مرطوب است.
  • ترکیب پوشش های مختلف ناسازگار باهم در واقع انتخاب سیستم اشتباه رنگی
  • روش نادرست اعمال
  • زمان بیش از حد روی سطوح براق

 

هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,

بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث

مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و

تشخیص                                         رنگ                                  شدگی

خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

 

تبلیغات کاذب

ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از

علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن

جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت

گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل

از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر

اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان                        رایگان             و                اعطاء            مدارک          داخلی           بین      المللی     و

پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه

فنی نخبگان می باشد.

پل های ارتباطی

جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از

سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری

رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

• پل های ارتباطی ما:

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷

 

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان