اسبک خودرو چیست ؟

اسبک خودرو چیست ؟

ارتباط میان بادامک‌های میل بادامک با سوپاپ تنها توسط اسبک خودرو صورت می‌گیرد. با به حرکت درآمدن میل بادامک توسط این قطعه حرکت به سوپاپ‌ها انتقال پیدا می‌کند. به این قطعه اسبک خودرو، یا چکشی می‌گویند. اسبک عملکرد مشابهی با اهرم بین میل بادامک و ساق سوپاپ دارد. با چرخیدن بادامک طرفی که بالا رفته است به سمت پایین می‌آید و طرف دیگر بالا می‌رود. ساق سوپاپ آزاد می‌شود و به وسیله فنری که دارد به بالا باز می‌گردد. انگشی دارای یک سوراخ است که در وسط بدنه اهرم قرار گرفته است. میل اسبک از این سواخ که بوش اسبک نام دارد عبور کرده است. در نتیجه با اعمال ضربه‌های چکشی بر سوپاپ عمل می‌کند. اسبک در خودرو‌های مختلف دارای ساختار های متفاوتی می باشد.

تاپت چیست ؟

تاپت چیست ؟

تاپت از دیگرقطعات کاربردی در یک خودرو است. از این قطعه می‌توان در آرایش و قرارگیری میل سوپاپ و یا حتی میل بادامک به خوبی استفاده کرد. تاپت باعث می‌شود تا نیروی بادامک در کمترین زمان ممکن به سوپاپ خودروی شما منتقل شود.

شکل قرار گرفتن میل سوپاپ در موتورهای درون سوز داخلی به ۲ صورت سوپاپ رو و سوپاپ زیر است. تایپیت در نوع سوپاپ رو به کار می‌رود و نیروی حاصل از بادامک را به سوپاپ می‌رساند. لازم به ذکر است که شکل قرار گیری تاپت هم به دو شکل است.

انتقال نیروی بادامک به ساق سوپاپ به طور مستقیم به وسیله تاپت

انتقال نیروی بادامک به تاپت و بعد از آن به انگشتی و در آخر هم ساق سوپاپ

لازم به ذکر است که در بعضی از مواقع تایپیت‌ها به صورت غلطکی ساخته و به کار برده می‌شوند.

نقش اسبک خودرو

مهم ‌ترین کاری که اسبک خودرو انجام می‌دهد، این است که میان بادامک‌ها، میل بادامک‌ها و ساق سوپاپ اتصال ایجاد می‌کند.

دلایل خرابی اسبک خودرو

دلایل خرابی اسبک خودرو

در واقع شما با شناسایی این علائم می‌توانید در هر زمانی که اتفاقی برای خودرو بیفتد، نسبت به شناسایی آن اقدام نمایید.

• ترک خودردن اسبک یا همان انگشتی خودرو را باید مورد اول به شمار آورد. چنان چه هر گونه ترک خوردگی‌ای را در این قطعه دیدید، نشانه این است که دیگر کاربرد گذشته خود را نخواهد داشت.

• همچنین باید به کچل شدن سر اسبک اشاره داشت. در سر ایین قطعه، قطعات ریزتری به کار رفته است که اگر دیگر آن‌ها را مشاهده نکردید، می‌تواند علامتی برای خرابی آن باشد.

• هر اسبک از یک بوش اسبک تشکیل شده است که آن نیز کاربردهای مخصوص به خود را دارد. حال چنان چه بوش اسبک دچار ساییدگی یا مشکلات این چنینی شود، شاید دیگر نتوان از آن قطعه استفاده نمود.

عوامل خرابی در انگشتی یا اسبک خودرو

این قطعه از خودرو از سختی و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و همچنین کارکرد و استهلاک بسیار کمی برخورداراست اما درمواقعی که افزایش حرارت ، روغن‌ کاری، افزایش اصطکاک و سایش وجود داشته باشد مشکلاتی ایجاد می شود.

در صورت افزایش فشار بر روی موتورو تغییردما امکان ایجاد ترک وجود دارد.

اگر اسبک خودرو لق باشد و سر آن با بادامک یا ساق سوپاپ ساییده شود ساییدگی سر اسبک رخ می‌شود.

اگر سیستم خوب روغن کاری نشود و اصطکاک بالا رود ساییدگی بوش اسبک خودرو رخ می‌دهد.

جمع بندی

در خودروهای امروزی استفاده از اسبک خودرو و تاپت یک امر معمول است اما لازم است که در همه آن‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و ممکن است که بادامک‌ها به طور مستقیم با ساق سوپاپ در ارتباط باشند.

اسبک خودرو نقشی مهم در تنظیم موتور و درواقع، کل فرایند روشن‌شدن پیشرانه ایفا خواهد کرد.امروزه بسیاری از موتورها فاقد انگشتی هستند و میل بادامک مستقیما با ضربه به انتهای استکانی تایپیت، فرآیند بازوبسته‌شدن سوپاپ‌ها را انجام می‌دهد. به هر صورت، در پیشرانه‌های مجهز به سیستم انگشتی، باید نسبت به فیلرگیری دوره‌ای در مدل‌های دستی (نظیر پرایدهای قدیمی‌تر) و هم‌چنین تعویض به‌موقع روغن در مدل‌های مجهز به استکان تایپیت و اسبک هیدرولیک (نظیر تندر ۹۰) اقدام کرد تا این بخش مهم سرسیلندر، همواره در تنظیمات صحیح خود قرار داشته باشد و موتور خودرو با سروصدای کمتر و نرمی بیشتر به کار خود ادامه دهد تا از آسیب‌رسیدن به سایر بخش‌های آن نیز جلوگیری شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان