♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
سیستم انتقال قدرت چیست و چه وظایفی دارد؟
سیستم انتقال قدرت خودرو به زبان ساده وظیفه مهم انتقال قدرت تولید شده توسط
موتور به چرخها جهت چرخش آنها و در نتیجه حرکت خودرو را بر عهده دارد. یعنی
نیروی مکانیکی تولید شده توسط پیشرانه اتومبیل را به چرخها انتقال میدهد.
بنابراین قطعات و بخشهای مختلف این سیستم در کنار هم ارتباط بین موتور و
چرخها را برقرار میکنند. به عبارت دیگر میتوان گفت هر قطعهای که بین موتور
و چرخها قرار دهد جزو سیستم انتقال قدرت به حساب میآید. قطع و وصل قدرت،
تغییر توان موتور و تنظیم دور چرخها هم از جمله وظایف مهم سیستم انتقال قدرت
است که در ادامه با جزئیات بیشتر به این وظایف خواهیم پرداخت.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
اهمیت سیستم انتقال قدرت خودرو
اهمیت سیستم انتقال قدرت خودرو از این جهت بیشتر میشود که باید انتقال قدرت و
توان تولیدی موتور با کمترین کاهش و هدر رفت به چرخها برسد. همچنین سیستم انتقال
قدرت در واقع همزمان با انتقال توان موتور، سرعت و شتاب خودرو را کنترل میکند. اما این
سیستم وظایف دیگری نیز بر عهده دارد که عبارتند از:
قطع و وصل قدرت:
این سیستم همچنین باید بتواند عمل انتقال قدرت را در مواقع لازم قطع و وصل کند.
تغییر توان موتور:
سیستم انتقال قدرت باید بتواند قدرت تولیدی موتور(توان و گشتاور) را تغییر دهد و
با شرایط متفاوت رانندگی تنظیم کند. سپس این قدرت را به چرخها منتقل سازد.
تنظیم دور چرخها:
چرخها نیز باید با توجه به شرایط متفاوت جاده و از نظر پیچها، ناهمواریها و اصطکاک
دورهای متفاوتی داشته باشند. وظیفه تنظیم این دورها بر اساس توان خروجی موتور
نیز با سیستم انتقال قدرت است.
هریک از این وظایف را یکی از اجزای گیربکس برعهده دارند که در کنار هم انتقال قدرت
را در خودرو به صورت کامل و بینقص انجام میدهند. اما شرح وظایف سیستم انتقال قدرت،
خود گویای اهمیت این سیستم خواهد بود. بنابراین جلوگیری از استهلاک و خرابی آن نیز
در درجه بالای اهمیت در بین لیست مراقبتهای معمول خودرو قرار دارد. شناخت اجزای
سیستم انتقال قدرت و حساسیتهای آنها به این مراقبت و رعایت نکاتی که باید کمک خواهد کرد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
اجزای سیستم انتقال قدرت
سیستم انتقال قدرت از کنار هم قرار گرفتن بخشها و قطعات فراوانی در حد فاصل موتور
و چرخها تشکیل میشود. اما این سیستم در کل دارای چند جزء اصلی است که این اجزا
خود ممکن است قطعات ریزتر و جزئیتری داشته باشند. اجزای اصلی سیستم انتقال قدرت عبارتند از:
- کلاچ
- گیربکس
- گاردان
- دیفرانسیل
- پلوس
در ادامه این اجزا را به تفصیل بررسی میکنیم.
کلاچ؛ وظایف و انواع آن
این دستگاه که خود میتواند به عنوان یک سیستم جدا مورد بررسی قرار گیرد وظیفه
قطع ارتباط جعبه دنده با موتور را برعهده دارد. به این ترتیب که ممکن است با وجود کار
کردن موتور، درگیری بین کلاچ و جعبه دنده وجود نداشته باشد و خودرو حرکت نکند.
کنترل سیستم کلاچ توسط پدال زیر پای چپ راننده امکان پذیر است. این سیستم
خود از قطعات متعددی تشکیل شده است. اصلیترین قطعات آن شامل این موارد میشوند:
∗ پوشش کلاچ
∗ صفحه کلاچ (صفحه کلاچ خیس یا روغنی، صفحه کلاچ خشک)
∗ فلایویل
∗ صفحه فشار
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
نحوهی کار کلاچ به این ترتیب است که نیروی اولیه این بخش توسط فشار پای راننده به
پدال تامین میشود و این نیرو به ترتیب به دوشاخه کلاچ، بلبرینگ کلاچ و صفحه خورشیدی
دیسک کلاچ منتقل میشود. در نتیجه صفحه فشار دهنده به عقب رانده شده و صفحه
کلاچ از فلایویل جدا میشود. به این ترتیب ارتباط موتور با گیربکس قطع میشود. برای
برقراری مجدد ارتباط این عمل به صورت عکس و با رهاسازی پدال اتفاق میافتد. کلاچ
انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع سیستم انتقال نیرو مورد استفاده قرار میگیرد.
نیروی وارد آمده به پدال با توجه به نوع کلاچ از طرف اهرم یا فشار هیدرولیکی به دو
شاخه منتقل میشود. این انواع عبارتند از:
۱. کلاچ مکانیکی
۲. کلاچ الکترومغناطیسی
۳. کلاچ هیدرولیکی
۴. کلاچ گریز از مرکز
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۲. گیربکس؛ وظایف و انواع آن
وظیفه تغییر نیرو (توان و گشتاور) خروجی موتور پیش از انتقال آنها به چرخها برعهده گیربکس
یا جعبه دنده است. به این ترتیب که با توجه به نیاز راننده یا وضعیت جاده، دور موتور را پایین
آورده و گشتاور را بالا میبرد یا بالعکس. برای مثال در سربالاییها نیاز است که دور موتور کم
و گشتاور بالا برود یا در مواقعی که خودرو در سرعت و با شتاب بالا در حال حرکت است نیاز
به دور موتور بالا و گشتاور کم است. جعبه دنده را میتوان یک دستگاه پیچیده دانست که
از تعداد زیادی قطعات ریز و درشت در درجه اهمیتها متفاوت تشکیل شده است.
اما اصلیترین قطعات آن عبارتند از:
∗ شفت ورودی: خروجی کلاچ
∗ شفت خروجی: پایه قرارگیری دندهها به صورت هرز
∗ برنجی: از قطعات اصلی جهت تعویض دنده
∗ کشویی: با قفل شدن روی دندهها به تعویض آنها کمک میکند
∗ توپی: بخشی که حرکت رفت و برگشت کشویی روی آن انجام میشود
∗ ماهک: وظیفه انتقال حرکت دسته دنده را به کشویی دارد
∗ محور زیر: پایه قرارگیری دندهها به صورت ثابت
∗ چرخ دندهها: دندههای ۱، ۲ و ۳ دارای چرخ دنده هستند ولی دنده ۴ چرخ دنده ندارد
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
گیربکس نیز انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع سیستم انتقال قدرت نیرو استفاده خواهد شد.
همچنین نحوه کار گیربکس با توجه به نوع آن تغییر خواهد کرد. انواع گیربکس به این شرح است؛
۱. گیربکس دستی (MT)
خود شامل دو نوع جعبه دنده سنکرون و غیر سنکرون میشود.
۲. گیربکس خودکار (AT)
در این نوع گیربکس، کلاچ جای خود را به مبدل گشتاور میدهد. گیربکسهای خودکار
خود یک زیر مجموعه با عنوان تیپترونیک دارند. این جعبه دندهها به صورت خودکار عمل
میکنند اما برای راننده امکان انتخاب دنده سبک یا سنگین را ایجاد میکنند.
۳. گیربکس نیمه خودکار (AMT)
در این نوع گیربکس، کلاچ به صورت خودکار عمل میکند اما کنترل دنده در دستان راننده است.
این گیربکسها به جعبه دندههای دستی بدون کلاچ یا دستی اتوماتیک شده معروف هستند.
گیربکسهای دو کلاچه، الکترو هیدرولیکی و SMG از این دسته هستند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– گیربکس با دنده پیوسته (CVT)
این گیربکسها فاقد چرخدنده هستند و شتاب خودرو در آنها تا رسیدن به سرعت
نهایی ثابت است. در گیربکسهای CVT نسبت به گیربکسهای تمام اتوماتیک
افت توان کمتری را شاهد هستیم.
۳. گاردان؛ وظایف و اجزای آن
گاردان یا کاردان، در سیستم انتقال قدرت نقش رابط بین گیربکس و دیفرانسیل را به عهده دارد.
در عین این ایجاد ارتباط طولی، گشتاور چرخشی گیربکس را به دیفرانسیل منتقل میکند.
گاردان البته تنها در خودروهای دیفرانسیل عقب برای این انتقال کاربرد دارد و در خودروهای
دیفرانسیل جلو که مولد نیرو و سیستم انتقال قدرت همه در جلوی اتومبیل قرار دارند کاربردی ندارد.
گاردان به موازای محور طولی خودرو کشیده میشود. اجزای این بخش شامل سه قسمت
اصلی میشوند که به این ترتیب است:
∗ قفلهای گاردان: خود شامل مفصل هوک و مفصل سرعت ثابت میشود.
∗ میل گاردان: محور اصلی گاردان که گشتاور را منتقل میکند.
∗ اتصال کشویی: این اتصال وظیفه تغییر طول گاردان را در مواقع لازم بر عهده دارد.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718