♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
دیفرانسیل؛ وظایف و انواع آن
تقریبا بخش انتهایی سیستم انتقال قدرت است و با تقسیم گشتاور رسیده از موتور بین دو
یا چهار چرخ، آنها را به حرکت در میآورد. دیفرانسیل گاهی بین دو چرخ عقب، جلو و یا
هردو قرار میگیرد که این مساله در تعیین کردن نوع سیستم انتقال قدرت نقش کلیدی دارد.
دیفرانسیل همچنین وظیفه دارد که سرعت حرکت چرخها را در شرایط مختلف تنظیم کند
و این سرعت در شرایط مختلف در بین چرخها به میزان مناسب تقسیم شود. به این ترتیب
که هر چرخ میزان لازم از گشتاور را دریافت کرده و دور مناسب خود را داشته باشد. برای
مثال هنگام عبور از پیچها، برای جلوگیری از چپ شدن خودرو، هر چرخ باید سرعت لازم
خود را داشته باشد. دیفرانسیل نیز مانند دیگر بخشهای سیستم انتقال قدرت خود دارای
اجزا و قطعات ریز و درشت است. مهمترین آنها شمال این موارد میشود:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
∗ هوزینگ
∗ واشر مسی
∗ دنده پلوس
∗ هرزگرد
∗ کرانویل
دیفرانسیل نیز دارای انواع مختلفی است که بسته به نوع سیستم انتقال قدرت مورد
استفاده قرار میگیرد. همچنین کمپانیهای مختلف براساس عملکرد خودروی خود از
این انواع بهره میبرند.
۱. دیفرانسیل باز
گشتاور خروجی موتور و منتقل شده از جعبه دنده را در دو جهت با توان چرخش مختلف
تقسیم میکند اما قدرت تنظیم گشتاور را ندارد. معایب این نوع دیفرانسیل با کمک سیستم
ترمز ESP برطرف میشود.
۲. دیفرانسیل لغزش محدود کلاچی
این سیستم تعدادی کلاچ مخصوص خود را دارد که سرعت چرخها را در شرایط مختلف تنظیم میکنند.
۳. کوپلینگ ویسکوز
بیشتر در خودروهای چهار چرخ متحرک استفاده میشود و معمولا بین محور عقب و جلو قرار دارد.
۴. دیفرانسیل قفل شدنی
نوعی سیستم هیدرولیکی الکتریکی است در مسیرهای خاکی عملکرد مناسبی دارد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
. پلوس؛ وظایف و قطعات آن
مرحله نهایی انتقال نیروی موتور به چرخها از طریق پلوس صورت میگیرد. پلوس میلهای
است که بین دیفرانسیل و چرخها قرار گرفته و ضمن اتصال آنها انتقال نیروی چرخشی
رسیده به دیفرانسیل را به چرخها برعهده دارد. این میله در دو سمت دیفرانسیل و برای
برقراری ارتباط با هر چرخ به صورت جداگانه تعبیه میشود. انتقال انرژی چرخشی به چرخها
پیشتر توسط ساچمههایی که در سر پلوس طراحی میشد صورت میگرفت. اما امروزه
یک سه شاخه جای آن ساچمههای قدیمی را گرفته است. استفاده از این سه شاخهها
ضریب انتقال نیرو را بالاتر برده و هدررفت آن را کاهش داده است.
در کنار پلوس قطعهای به نام پلوس خلاصکن قرار دارد که درصورت غیر فعال بودن
سیستم انتقال قدرت این قطعه را از محل اتصالش به چرخها آزاد میکند و با فعالیت
مجدد، سیستم پلوس را به محل مورد نظر قفل میسازد. استفاده از پلوس خلاص کن
به منظور کاهش استهلاک این قطعه است. در خودروهای تمام چرخ محرک(AWD) که
در ادامه به آنها خواهیم پرداخت از پلوس خلاص کن استفاده نمیشود. پلوس در بخش
اتصال به چرخها فرمی متحرک و مفصل گونه دارد و از قطعات با استهلاک بالای سیستم
انتقال نیرو و به طور کلی خودرو محسوب میشود. قطعات پلوس عبارتند از:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
∗ سر پلوس
مفصل ابتدایی پلوس است که حرکت چرخشی آن را هنگام عبور از پیچها ممکن میسازد.
∗ مشعلی پلوس
سه شاخه پلوس را در خود جای میدهد.
∗ گردگیر پلوس
از ورود گرد و خاک به سر پلوس جلوگیری میکند. از آنجا که پلوس در قسمتی قرار دارد
که نفوذ گرد و خاک به داخل آن بسیار زیاد است و این گرد و خاک در عملکرد صحیحش
تاثیر بسزایی دارد باید در سرویسهای دورهای خودرو سلامت این قطعه لاستیکی مورد
بررسی قرار گیرد تا از خرابی احتمالی سرپلوس جلوگیری شود.
∗ سه شاخه پلوس
سه شاخه که با چرخها درگیر است و موجب چرخش آنها میشود در صورت خرابی
در خودروی در حال حرکت ایجاد لرزش میکند. سه شاخه پلوس امکان حرکت طولی
آن را در زمان عبور خودرو از ناهمواریها را نیز فراهم میکند.
∗ میل پلوس
میلهای که بین دو سر پلوس قرار دارد و انعطاف لازم را در این قطعه ایجاد میکند.
پلوس هم انواع مختلفی دارد که بنابر نوع سیستم انتقال قدرت و محل استفاده آنها تغییر میکند. به این ترتیب که پلوس مورد استفاده در سمت چپ یا راست خودرو با یکدیگر تفاوت دارند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
انواع سیستم انتقال قدرت
با توجه به وظایف سیستم انتقال قدرت، نیاز به تنوع در این سیستم با توجه به کارایی
خودرو احساس میشد. بنابراین در این سیستم نیز مانند دیگر سیستمهای اصلی تشکیل دهنده
خودروهای مدرن، تغییرات بسیاری در طول تاریخ ساخت آنها اعمال و تنوعهایی بر حسب
کاراییشان ایجاد شده است. نتیجه این تلاشها وجود ۴ نوع سیستم انتقال قدرت است
که امروزه استفاده از آنها در صنعت خودروسازی رواج دارد. اکنون به بررسی این چهار نوع سیستم انتقال نیرو میپردازیم؛
۱. سیستم انتقال قدرت محرک جلو (FWD)
در این سیستم تمام توان خروجی موتور به چرخهای جلو منتقل میشود.
بر همین اساس همه بخشهای سیستم انتقال خودرو نیز در بخش جلوی
خودرو تعبیه شدهاند. در این سیستم گاردان کارایی ندارد و از سیستم انتقال قدرت حذف میشود.
این سیستم که رایجترین نوع انتقال قدرت در سدانها، هاچبکها، شاسیبلندهای
مینی و به طور کلی خودروهای کوچک و میانسایز شهری است، فضای کابین کمتر
مورد اشغال سیستم انتقال قدرت قرار میگیرد. خودروهایی که از این سیستم برای
به حرکت در آوردن چرخهای محور جلوی خود استفاده میکنند اصطلاحا دیفرانسیل
جلو گفته میشود. سیستم انتقال قدرت در خودروهای دیفرانسیل جلو به صورت عمودی
زیر کاپوت و در کنار موتور جای میگیرد. هنوز هم بسیاری از خودروها موجود در خیابانها همین سیستم را دارند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۲. سیستم انتقال قدرت محرک عقب (RWD)
در این سیستم توان موتور که به صورت انرژی چرخشی در آمده است به چرخهای عقب
خودرو منتقل میشود. این توان توسط گاردان که از یک سو به جعبه دنده و از سوی دیگر
به دیفرانسیل متصل است صورت میگیرد. این سیستم در کنار موتور، به صورت موازی با
محور طولی خودرو، زیر آن جای میگیرد. امروزه استفاده از این سیستم به دلیل هزینه
بیشتر تولید در خودروهای شهری چندان رایج نیست. این سیستم که در اصطلاحات
خودرویی به دیفرانسیل عقب موسوم است قابلیت فرمانپذیری خودرو را بالاتر میبرد
اما به دلیل فرم و محل قرارگیری سیستم، فضای داخلی کابین در صورت به کارگیری
آن کوچکتر شده و همچنین مصرف سوخت بالاتر میرود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۳. سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک (۴WD)
این سیستم که در اصطلاح عامیانه دو دیفرانسیل خوانده میشود در خودروهای
آفرودی کاربرد فراوان دارد و در آن سیستم انتقال قدرت، توان خروجی موتور را به
هر ۴چرخ خودرو منتقل میکند. در این سیستم از دو جعبه دنده مجزا و دو دیفرانسیل
استفاده میشود با این قابلیت که توانایی استفاده از هر دیفرانسیل به تنهایی و هر
دو همزمان برای خودرو محفوظ است. یعنی تصمیم با خود راننده است که قدرت موتور
به هر چهار چرخ منتقل شود یا به دو چرخ.
این سیستم کنترل خودرو را در شرایط سخت جاده به دلیل انتقال و توزیع توان موتور
بین چهار چرخ و ایجاد نیروی کشش لازم در آنها، بسیار ساده و راحت میکند. به
همین دلیل این سیستم در خودروهای نظامی مانند جیپ مورد استفاده بیشتری دارد.
لازم به ذکر است حالت چهار چرخ متحرک در این خودروها فقط در سرعتهای پایین
فعال است و در سرعتهای بالا، به دلیل انحراف خودرو با حرکت چرخهای عقب، گشتاور
تنها به چرخهای جلو منتقل میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۴. سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک(AWD)
این سیستم که مانند سیستمهای دو دیفرانسیل، توان خودرو را به هر چهار چرخ منتقل
میکنند به روزتر و مدرنتر از آن است اما پیچیدهتر. عملکرد ۴WD و AWD یکسان است
اما تفاوت آنها در این است که سیستم تمام چرخ متحرک همیشه برای خودرو فعال
است و امکان استفاده از حالتهای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب به صورت مجزا در آنها وجود ندارد.
این سیستم دو نوع مکانیکی و الکترونیکی دارد که در مدل الکترونیکی از سه دیفرانسیل
برای انتقال قدرت به چرخها استفاده میشود. در این سیستم کامپیوتر خودرو، میزان .
گشتاور لازم برای چرخهای مختلف را مشخص کرده و سپس این نیرو توسط دیفرانسیلها
به هر چرخ منتقل میشود. بنابراین معضل انحراف و کنترل خودرو در سرعتهای بالا از بین میرود.
اتومبیلهای مدرن امروزی از همین سیستم انتقال قدرت استفاده میکنند.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718