♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
وایر چیست و چه وظیفهای دارد؟
شاید بهتر باشد پیش از توضیح درباره وایر شمع مختصری به شمع و وظیفهاش بپردازیم.
شمع قطعه کوچکی از مجموعه موتور خودرو است که روی سیلندر خودرو قرار میگیرد و
عمل جرقهزنی را برای ایجاد احتراق در محفظه مخصوص این کار انجام دهد. در واقع شمع
ولتاژ را از یک سر خود گرفته و آن را در سوی دیگر درون سیلندر به جرقه تبدیل میکند تا
مخلوط هوا و بنزین درون سیلندر از طریق این جرقه منفجر شده و انرژی مورد نیاز موتور تأمین شود.
وایر شمع قطعهای است که وظیفه انتقال برق از کوئل یا دلکو به شمع را بر عهده دارد.
بنابراین شمع بدون سلامت وایر قادر به انجام وظیفه خود نخواهد بود. لازم به ذکر است
که وایر در بین قطعات خودروهای تقریبا قدیمیتر قرار دارد و امروزه خودروسازان با حذف
کامل آن عمل انتقال برق را مستقیما از کوئل صورت میدهند. در این نوع طراحی کوئل
بدون واسطه روی شمع قرار میگیرد تا از افت ولتاژ و هدررفت انرژی پیشگیری شود.
همچنین کوئل نیز از قطعاتی است که دربین خودروهایی جدید دیده میشود.
در گذشته دلکو وظیفه تامین برق لازم برای عمل جرقهزنی را برعهده داشت.
در واقع تامین کننده اصلی برق مورد نیاز شمع، باطری است اما دلکو و کوئل ولتاژ
این برق را افزایش داده و به میزان مورد نیاز شمع میرساند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
کوئل هم قطعهای شامل سیمپیچهای القایی است که امروزه وایر را به طول
کامل حذف کرده و مستقیما به شمع وصل شده است. وایر نوعی سیم یا کابل
انتقال جریان برق است. برای هر شمع در موتور خودرو یک وایر شمع وجود دارد.
برای کاهش هدررفت انرژی و کاهش کارایی موتور بهتر است وایرها در دورههای
مشخص تعویض شود، چرا که ارتعاشها و حرارت بالای موتور، کربن موجود در
سیم وایر را از بین میبرد که موجب افت ولتاژ برق جاری بین شمع و کوئل میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
ساختار و جنس وایر شمع
وایر شمع یک سیم یا کابل است که در دو سمت خود ساختار مشخصی به
منظور انجام وظیفهاش دارد. دو سر آن درپوشهای پلاستیکی با توجه به فرم هر
طرف تعبیه میشود که وظیفه عایق برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به محل اتصال
وایر به کوئل یا شمع را برعهده دارد. چرا که هرگونه نفوذ آب به اتصالات وایر منجر
به مختل شدن عملکرد وایر و حتی روشن نشدن موتور میشود. یک سر آن ساده
و منتهی به فیشی فلزی برای اتصال به کوئل یا دلکو است. درپوشی لاستیکی پس
از اتصال روی این فیش کاملا ثابت میشود به نحوی که همه منافذ را میپوشاند.
جنس لاستیک درپوش در سری متصل به شمع کیفیت و قابلیتهای عایقبندی بیشتری دارد
چرا که این قسمت از اهمیت بیشتری برخوردار است. این درپوش که بزرگتر نیز طراحی میشود
از پلاستیکهای ارتجاعی ساخته شده است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
در داخل این درپوش، یک مفتول فلزی دیده میشود که به شمع متصل میگردد.
بخش انتهایی این مفتول برای جلوگیری از استهلاک و کاهش تاثیر ارتعاشات و حرارت
کمی برجستهتر طراحی میشود. این مفتول به بخش رسانای کابل وایر متصل میشود.
بنابراین وایر شمع در شکل ظاهری دارای بخشهای زیر است:
- کابل میانی (کابل انتقال)
- درپوشهای لاستیکی
- مفتول اتصال به شمع
- فیش اتصال به کوئل یا دلکو
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
اجزای تشکیلدهنده کابل میانی وایر شمع
بخش کابل میانی وایر برای انجام بهینه وظیفه خود، ساختار مشخصی دارد. این ساختار
ممکن است براساس نوع وایر شمع تغییراتی در متریال داشته باشد اما در نهایت ترکیب
و فرم مشخص واحدی در همه آنها دیده میشود. بخشهای مختلف کابل وایر به این ترتیب هستند:
کاهنده پارازیت
داخلیترین بخش کابل است. این رشته از ایجاد جریانهای مزاحم و نویز و پارازیت
پیشگیری میکند و در کابلهای قدیمی و سیمی وجود نداشت.
رسانا
دومین لایه کابل است و کاهنده پارازیت را در برمیگیرد. جریان برق توسط این لایه
منتقل میشود. جنس آن در انواع وایر متفاوت است.
عایق
این لایه که لایه رسانا را پوشش میدهد، ضمن کاهش پارازیتها و جریانهای
مزاحم سیم رسانا را عایقبندی میکند. به این صورت از هدررفت انرژی برق درون
سیم رسانا جلوگیری کرده همچنین از این سیم در برابر دمای بالای موتور محافظت میکند.
جنس این لایه نیز در مدلهای مختلف وایر شمع تغییر میکند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
بافت تقویت کننده
روی لایه رسانا قرار میگیرد. استحکام و مقاومت کابل را افزایش میدهد
ضمن حفظ قابلیت ارتجاعی آن. این لایه معمولا از جنس الیاف مقاوم به گرما است.
روکش سیلیکون
خارجیترین لایه کابل است. لایههای داخلی را به صورت منسجم کنار هم حفظ میکند
و در انواع وایر از سیلیکون تولید شده تنها کیفیت آن متفاوت است.
از آنجا که وایر شمع یک قطعه متحرک و در تماس اصطکاک نیست، استهلاک چندانی
ندارد و در صورت انتخاب نوع مناسب آن برای خودرو نیاز به تعویض در فاصله زمانی کوتاه ندارد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
انواع وایر شمع
انواع وایر در ساختار کلی خود مشابه هستند و بخش متغیر آنها جنس کابل آن و در
واقع جنس بخشهای درونی کابل است. به طور کلی ۳ نوع وایر داریم که به این ترتیب هستند:
وایر شمعهای سیمی
رسانا در این وایرها از نوع مس یا فولاد است. در نتیجه در برابر خمشدگی مقاومت
بیشتری دارند. اما به دلیل جنس رسانا، ایجاد نویز و پارازیت در انتقال برق بیشتر
اتفاق میافتد. این پارازیت میتواند در عملکرد ECU ایجاد اختلال کند. ساختار آنها
تنها شامل یک لایه عایق روی رسانا، بافت تقویتکننده و لایه سیلیکونی میشود.
استفاده از این نوع وایر در خودروسازی منسوخ شده است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
وایر شمعهای ابریشمی
رسانا در این نوع از جنس لاتکس و سیلیکون است که قابلیت انتقال انرژی برق را دارند.
درون این دو لایه که روی هم قرار دارند لایه کاهنده پارازیت قرار دارد که از رشتههای به
همتنیده ابریشم است. این نوع وایر که در صنعت خودروسازی بیشترین مصرف را تا امروز
داشته به دلیل مقاومت بالا، برق کافی با ولتاژ مناسب به شمع نمیرسانند و باعث
کاهش بازده موتور و به دنبال آن افزایش مصرف سوخت میشود. این معضل با کارکرد
بیشتر و جذب رطوبت بیشتر تشدید میشود. مزیت این وایرها عدم ایجاد پارازیت و نویز های اضافه است.
وایر شمعهای بوبیندار
این نوع که در حال حاضر پرمصرفترین و بهترین نوع وایر است دارای رسانا از جنس
نیکل یا کروم است. این رسانای سیمی بسیار نازک به صورت فنری به دور لایهای
از جنس بوبین یا فریت میپیچد با درصد ۵۰ دور در هر سانتیمتر. ترتیب لایههای کابل
این نوع وایر به ترتیب، الیاف کاهنده پارازیت، فریت یا بوبین نویزگیر، لایه فنری نیکل
یا کروم، لایه عایق سیلیکونی، بافت تقویت کننده و لایه سیلیکونی خارجی است.
مقاومت پایین رسانای این کابلها سرعت انتقال برق را به شمع افزایش داده و مشکل
افت ولتاژ را ایجاد نمیکند. همینطور معضل جذب رطوبت را هم ندارد. علاوهبر اینکه نویزگیر
های فعال آن اختلال در عملکرد ecu را کنترل میکنند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
طول عمر وایر شمع چقدر است؟
عمر مفید وایر شمعها بسته به کارخانه تولیدی آن و نوع خودرو تعیین میشود.
معیار تشخیص پایان عمر وایر کیلومتر کارکرد خودرو است که سازنده وایر آن را
هنگام فروش مشخص میکند. به این ترتیب که کیلومتر عمر مفید آن را روی بسته
درج میکند. این طول عمر بر اساس جنسهای مختلف وایر تغییر کرده و کمتر یا
بیشتر میشود. به طور کلی دو عامل در طراحی و ساخت و طول عمر وایر شمع تأثیرگذار است:
۱. حرارتی که موتور به وایر منتقل میکند.
۲. میزان ولتاژ برقی که از وایر عبور می کند.
یکی از مشکلات شایع در اثر خرابی و سوختن وایرها از کار افتادن یک یا چند سیلندر موتور است.
این مشکل ممکن است در موتورهایی با بیش از ۴ سیلندر چندان محسوس نباشد، اما
در موتورهای چهار سیلندر و کمتر، قدرت موتور به شدت افت کرده و به اصطلاح ریپ خواهد زد.
این معضل در نهایت افزایش و کاهش شتاب خودرو را به دنبال خواهد داشت. دیگر مشکلاتی
که نقص داشتن یا بیکیفیت بودن وایر شمع ایجاد میکند عبارتند از:
– کاهش قدرت موتور.
– بالا رفتن دمای موتور به دلیل فشار بیشتر به آن.
– افزایش مصرف سوخت خودرو به دلیل سوختن ناقص آن یا به اصطلاح خامسوزی.
– لرزش موتور.
– بالا رفتن درصد تولید آلاینده در خودرو.
– برق دزدی هنگام تزریق بنزین و جرقهزنی و احتراق که حتی منجر به انفجار خودرو میشود.
– ذوب شدگی سر شمع و پلاتین و الکترود میانی آن.
برای پیشگیری از این معضلات رعایت نکات ایمنی مانند سرویس و بازرسی دورهای وایر شمعها و توجه به طول عمر آنها توصیه میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
نحوه نگهداری از وایرها چگونه است؟
شایعترین نوع برقدزدی در خودروها تحت تاثیر نقص وایرها است. پیشتر توضیح دادیم
که این معضل چگونه میتواند کارکرد کل موتور را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین رعایت
نکات ایمنی درباره وایرها از اهمیت خاصی برخوردار است. نگهداری مناسب از آنها
باعث میشود که در طول زمان مشخص شده از سوی سازنده به عنوان عمر مفید
آنها، بدون نیاز به تعویض یا تعمیر، برای خودرو بخوبی انجام وظیفه کنند. برای نگهداری
از وایرشمعها بهتر است به موارد زیر دقت کنیم:
۱. از خم کردن و شکستن آنها خودداری کنیم.
۲. از بریدن سر کابل وایر و سوار کردن دوباره روکش روی آن اجتناب کنیم.
۳. مراقبت از ایجاد سوختگی در وایر، هرچند که دارای عایقی نسوز است.
چرا که دمای موتور هنگام فعالیت بسیار بالا میرود و ممکن است در طولانی
مدت منجر به سوختن این عایق شود، البته اگر عایق طولانی مدت در مجاورت
قطعه با حرارت بالا قرار گیرد. پس بهتر است مراقب باشیم این مجاورت و تماس اتفاق نیفتد.
۴. ممانعت از برخورد جسمی تیز با کابل وایر و آسیب دیدن آن که میتواند باعث برقدزدی شود.
در نهایت مجددا باید تاکید کرد که مقاومت وایرها در برابر هر یک از عوامل بالا بستگی به کیفیت ساختشان نیز دارد. پس بهتر است هنگام انتخاب آنها به اعتبار سازنده دقت کنیم.
تاثیر هندسه آکرمن بر فرمان
برای این که هنگام گردش خودرو در سرپیچ ها چرخ ها دچار لغزش نشود و صرفا با غلتش
مسیر حرکت منحنی شکل خودرا طی نمایند لازم است که چرخ ها از هندسه خاصی تبعیت کنند.
به این هندسه هندسه آکرمن گفته می شود.
مطابق هندسه آکرمن ضرورت دارد تمامی چرخ های خودرو حول یک مرکز دوران مشترک گردش نمایند.
برای به دست آوردن این مرکز دوران مشترک کافی است که بر صفحات تمامی چرخ های خودرو
خطوطی به صورت عمود رسم گردد.محل تقاطع این خطوط عمود بر صفحات چرخ همان نقطه مرکز
دورن مشترک خواهد بود که کلیه چرخ ها بایستی حول آن گردش نمایند.
اگر خط عمود بر صفحه هریک از چرخ ها از این نقه عبور نکند به معنای آن است که
هندسه آکرمن رعایت نشده است و آن چرخ دچار لغزش و در نتیجه لاستیک سایی خواهد بود.
از سوی دیگر در این حالت به دلیل نیرو های مقاومی که در اثر لغزش چرخ بر روی سطح
جاده به وجود می آید گرداندن فرمان نیز مشکل تر خواهد بود و نیاز به نیروی بیشتری می باشد.
جعبه فرمان حلزونی غلتکی
درانتهای ستونی فرمان یک چرخدنده حلزونی وجود دارد که با یک غلتک درگیر می باشد.
با به گردش در آمدن
حلزونی غلتک نیز به گردش در می آید گردش غلتک نیز باعث به گردش در آمدن شفت
خروجی جعبه فرمان می شود.
سیستم فرمان هیدرولیکی
در این سیستم یک پمپ هیدرولیکی روغن وجود دارد که وظیفه پمپاژ روغن را
بر عهده دارد.قدرت مورد نیاز این پمپ توسط تسمه از سرمیل لنگ تامین گردد.
فشار هیدرولیکی تولید شده توسط این پمپ به یاری سیستم مکانیکی آمده.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718