♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
روغن موتور چه نقشی را در خودرو ایفا میکند؟
روغن موتور وظایف مهمی را در خودرو برعهده دارد:
- اصطکاک بین اجزا را کاهش میدهد
موتور از قطعات متحرک ساخته شده است و مسلما بین آنها اصطکاک وجود دارد.
هرجا که اصطکاک هست، گرما هم هست. روغن موتور، اصطکاک بین قطعات فلزی
را از بین میبرد تا گرمای ناشی از آن، موتور را داغ نکند. همچنین جلوی ساییدگی
قطعات را میگیرد. میدانید که تعمیر و تعویض قطعات ساییدهشده موتور هزینه زیادی برمیدارد.
بنابراین با یک روغن موتور مناسب، در هزینهها صرفهجویی میکنید.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
- گرما را از چرخه احتراق دور میکند
موتور با تولید انفجارهای کنترلشده یا احتراق درون سیلندرها کار میکند.
حال اگر گرمای ناشی از اصطکاک به این انفجارهای کنترلشده اضافه شود،
موتور خودرو مشکل پیدا میکند. روغن موتور مانند عایق از رسیدن گرما به این چرخه جلوگیری میکند.
- محصولات جانبی ناخواسته را جذب میکند
در فرایند احتراق محصولات ناخواستهای مانند اسیدها و اکسید سیلیکون تولید میشوند
که اگر وارد سایر قسمتهای موتور شوند، به آن آسیب وارد میکنند. روغن موتور مانند
یک آهنربا این مواد را جذب میکند و بهحالت تعلیق درمیآورد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
- زنگزدگی را به حداقل میرساند
در فرایند احتراق، سوخت باید با هوا که حاوی اکسیژن است مخلوط شود.
اکسیژن باعث خوردگی و زنگزدن فلزات میشود. درست است که نمیتوانیم
جلوی رسیدن هوا به موتور را بگیریم، اما با استفاده از روغن موتور میتوانیم
اثرات اکسیدکنندگی آن را به حداقل برسانیم.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
ویسکوزیته (viscosity) یا گرانروی، به غلیظ بودن یا رقیق بودن مایع گفته میشود.
برای مثال، ویسکوزیته عسل بالا و ویسکوزیته آب آشامیدنی پایین است. برای اینکه موتور
خودرو عملکرد بهتری داشته باشد، باید از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب استفاده کنید.
بر این اساس رتبهبندی SAE را داریم که از یک سری اعداد برای نشان دادن درجه ویسکوزیته استفاده میکند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
رتبهبندی SAE و ویسکوزیته روغن موتور
SAE مخفف انجمن مهندسان خودرو (Society of Automotive Engineers) است.
رتبهبندی SAE از اعداد ۰ تا ۶۰ برای تعیین درجه ویسکوزیته روغن موتور استفاده میکند.
اعداد ۰ تا ۲۵ برای هوای سرد و زمستانی است و اعداد ۳۰ تا ۶۰ برای هوای گرم و تابستانی هستند.
با توجه به این اعداد، روغن موتور را به دو نوع سینگل گرید و مولتی گرید تقسیم میکنند.
سینگل گرید: اگر کد مربوط به ویسکوزیته فقط یک عدد داشته باشد (مثلا SAE 30)، یعنی این روغن،
درجه ویسکوزیته چهار فصل را ندارد و فقط در هوای سرد یا گرم آزمایش شده است. اگر از ۰ تا ۲۵
باشد فقط در هوای سرد و اگر از ۳۰ تا ۶۰ باشد، فقط در دمای جوش موتور یعنی ۱۰۰ سانتیگراد
آزمایش شده است. روغن موتورهای سینگل گرید، فقط مخصوص یک شرایط آبوهوایی هستند (یا گرم یا سرد).
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
مولتی گرید: بیشتر روغنهای امروزی مولتی گرید هستند و برای هر چهار فصل مناسباند.
این روغن موتورها را با یک سری افزودنیهای پلیمری تولید میکنند که با استفاده از آن،
مجبور نیستیم در زمستان از یک نوع روغن و در تابستان از نوع دیگری استفاده کنیم.
در روغن موتورهای مولتی گرید، از دو عدد و یک حرف W که حرف اول Winter یعنی زمستان است
استفاده میکنند (مانند W-305). عدد کنار W درجه ویسکوزیته روغن را در دماهای سرد نشان
میدهد و عدد دوم نشاندهنده این است که اگر دمای موتور به بالاترین دما ۱۰۰ سانتیگراد
(۲۱۲ درجه فارنهایت) برسد، درجه ویسکوزیته این روغن موتور از عدد مزبور بالاتر نخواهد رفت.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
بیایید با یک مثال این موضوع را روشنتر کنیم. فرض کنیم روی بطری روغن موتور اعداد W-305 را میبینید.
در اینجا ۵ نشاندهنده درجه ویسکوزیته در دمای پایین و ۳۰ نشاندهنده این است
که درجه ویسکوزیته این روغن در بالاترین دما از ۳۰ بیشتر نخواهد شد.
بنابراین اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید، هرچه عدد کنار W پایینتر باشد،
موتور اتومبیلتان سریعتر راهاندازی میشود. بنابراین روغن موتور با درجه ۵ برایتان
بهتر از روغن موتور با درجه ۱۰ است. دلیلش این است که روغن با ویسکوزیته پایینتر
رقیقتر است و در چنین دماهایی، سریعتر بین اجزای موتور جریان مییابد. بهاینترتیب،
زمان خشک کارکردن موتور کوتاهتر و درنتیجه سایش قطعات آن کمتر میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
از سوی دیگر، عدد ۳۰ بهمعنای آن است که وقتی موتور کاملا گرم شد، روغن همچنان
غلظت مناسبی دارد و زیادی رقیق نیست. در مناطق گرمسیر، بهتر است این عدد دوم بالاتر باشد.
فاصله بین این دو عدد هرچه بیشتر باشد یعنی در ترکیبات آن روغن موتور مواد پلیمری
بیشتری به کار رفته است که ممکن است با رسوبات موجود در روغن موتور ترکیب شوند.
این موضوع ممکن است مشکلاتی را برای موتور خودرو به وجود آورد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
متداولترین روغن موتور از نظر ویسکوزیته
معمولترین نوع روغن موتور ۱۰W-40 است. استفاده از این روغن موتور در هوای گرم تابستان سبب
میشود روغن به اجزای داخلی موتور در دمای بالا بچسبد و به این ترتیب از ساییدگی ناشی از
تماس اجزای فلزی متحرک موتور به یکدیگر جلوگیری به عمل میآورد.
برخی از انواع روغن موتور بر اساس ویسکوزیته عبارتاند:
0W-20، 0W-40، ۱۰W-30، ۱۰W-40، ۵W-30، ۲۰W-50.
هر یک از اینها با هم تفاوتهایی دارند. برای نمونه به تفاوت دو تا از رایجترین انواع روغن موتور اشاره میکنیم.
تفاوت بین روغن موتور ۱۰W-40 و ۲۰W-50
روغن موتور ۱۰W-40 برای هوای سرد و روغن موتور ۲۰W-50 برای هوای گرم
مناسبتر است. دلیلش این است که اولی رقیقتر است و سریعتر بین اجزای
موتور جاری میشود، بنابراین در هوای سرد موتور را سریعتر روشن میکند.
دومی غلیظتر است و برای شرایط زمستانی چندان مناسب نیست.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
استانداردهای روغن موتور
دو استاندارد مهم که روی بطری روغن موتور درج میشود، یکی شاخص API
(موسسه نفت آمریکا) و دیگری ACEA (انجمن خودروسازان اروپا) است. همه
روغن موتورهای باکیفیت باید این دو استاندارد را داشته باشند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– استاندارد API
این شاخص از دو حرف S برای بنزین و C برای دیزل استفاده میکند. البته بیشتر روغنهای
امروزی هر دو را با هم دارند. درکنار S، حروف الفبا از A تا N و درکنار C، حروف الفبا از A تا J
را قرار میدهند. هرچه حروف الفبا بالاتر میرود کیفیت روغن موتور بهتر است. یعنی برای
موتور بنزینی کیفیت روغن با شاخص SA کمتر از SN است و برای موتور دیزلی، کیفیت
روغن با شاخص CA کمتر از CJ است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– استاندارد ACEA
این استاندارد، معادل اروپایی استاندارد API اما دقیقتر و سختگیرانهتر است.
این استاندارد از A برای موتورهای بنزینی، از B برای موتورهای دیزلی و از C برای
خودروهای سازگار با کاتالیست یا با SAPS (خاکسترسولفاته، فسفر و گوگرد) پایین
استفاده میکند. بحث مربوط به استانداردها تخصصیتر است و در این مطلب نمیگنجد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – -03134417887۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718