♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
همانطور که در مطلب قبل اشاره شد، امروزه با توجه به الزام در رعایت
استانداردهای آلایندگی و رعایت نمودن پارامترهای کاهش آلودگی نظیر NOX ،CO
توجه ویژهای به سمت خودروهای برقی و گازسوز در جهان شکل گرفته است.
کشور ایران نیز به دلیل دارا بودن دومین ذخایر گازی و ارزانی سوخت گاز CNG،
تمایل به تولید خودروی گازسوز افزایش یافته است. گاز طبیعی CNG انتخاب جدیدی برای
جایگزینی سوختهای رایج فعلی همانند سوختهای مایع: از قبیل بنزین، گازوئیل و
همچنین گاز مایع (LPG) میباشد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
CNG چیست:
گاز طبیعی فشرده است که در درجه حرارت معمولی و فشار ۲۵۰-۲۰۰ اتمسفر نگهداری میشود.
ادامه معرفی اجزای سیستم CNG
– میکسر:
گاز خروجی از موتور پلهای توسط میکسر با حجم مناسبی از هوا مخلوط گردیده و
ترکیب آمادهای برای احتراق در موتور خودرو فراهم مینماید. از آنجا که نسبت هوا
به سوخت مورد نیاز موتور در عملکرد موتور از لحاظ قدرت و شتاب نقش به سزایی دارد،
طراحی میکسر از اهمیت بالایی برخوردار است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– اندازهگیر و سنسور فشار گاز:
این قطعه در ورودی گاز رگولاتور و بر روی آن بسته میشود و توسط آن فشار گاز موجود
در مخزن نمایش داده میشود. همچنین بر روی این قطعه یک عدد سنسور نصب میگردد
تا فشار گاز موجود در مخزن را تبدیل به یک سیگنال مناسب الکترونیکی کرده و به وسیله
سیستم الکترونیکی برروی کلید سوخت نمایش دهد.
– ECU گاز:
در این سیستم یونیت گاز با دریافت اطلاعات از برخی سنسورها فعالیت انجام میدهد،
در هنگام فعال بودن سیستم گاز برق انژکتورهای بنزین قطع میشود و مقاومت این
انژکتورها برای ECU بنزین شبیه سازی میشود. مفهوم آن این است که کنترل کلی
موتور برعهده ECU بنزین میباشد و ECU گاز فقط پیامهایی که زمان و مقدار پاشش
مناسب انژکتورهای بنزین را تعیین میکند، به فرامین مناسب برای کنترل انژکتورهای گاز تبدیل میکند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
به طور کلی مقدار گازی که موتور در شرایط مختلف نیاز دارد بستگی به عواملی زیر دارد،
در غیر این صورت به خاطر حفظ ایمنی سیستم به حالت بنزین برمیگردد.
۱- فشار گاز
۲- دمای گاز
۳- دمای آب موتور
۴- دور موتور
۵- ولتاژ باتری
– ادوانسر جرقه:
با توجه به اینکه ماهیت سوخت CNG به شکلی است که نسبت به بنزین دارای
احتراق کندتری میباشد و جرقه بایستی ادوانس شود، بدین منظور از قطعهای
الکترونیکی که معمولا در داخل کیت ECU کار گذاشته می شود (ادوانسر) استفاده
میشود و این قطعه فرمان را از سنسور دور موتور میگیرد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– انژکتورها (نازل):
وظیفه نازل رساندن سوخت به نزدیکترین محل در پشت سوپاپ ورودی هر سیلندر میباشد.
در هنگام کارکردن موتور نباید هیچ گونه هوایی از اطراف آنها به داخل کشیده شود.
– سنسور اکسیژن: این سنسور به صورت مداوم اکسیژن موجود در اگزوز را اندازهگیری
کرده و به واحد ECU اطلاع رسانی میکند و مقدار پاشش سوخت نهایتا از طریق این
پارامتر اندازهگیری تعیین میشود.
ولتاژ بین VOLT 9/0ـ۱/۰
اکسیژن بالای ۲% درصد سوخت رقیق و اکسیژن زیر %۲ درصد سوخت غنی محسوب میشود.
بر اساس سیر تکاملی این سیستم را میتوان به چهار نسل دسته بندی کرد:
۱- نسل اول:
بر اساس گاز ورودی و اندازهگیری پایینترین فشار رگولاتور انتخاب میشود؛
– دارای پیچ تنظیم اصلی و تنظیم سوخت در حالت بدون بار هستند،
– قطعات الکترونیکی و سیستم کنترل نسبت هوا به سوخت ندارند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۲- نسل دوم:
تفاوت اساسی این مدل با سیستم قبلی مجهز شدن به سیستم کنترلی مدار بسته نسبت هوا به سوخت است؛
– در این سیستم بازخورد لازم توسط حسگر اکسیژن تأمین میگردد،
– پردازش در ECU گاز انجام میپذیرد.
۳- نسل سوم:
در این سیستم از انژکتورهای پاشش گاز به جای میکسر استفاده گردیده است.
با این تغییر تمام تجهیزات سیستم سوخت رسانی به قطعاتی الکترونیکی تبدیل
خواهند شد و موجب دقت بیشتر و قابلیت بهتر مدار میشود.
تفاوت عمده آن با نسل قبل در منقطع بودن جریان سوخت در انژکتورها است.
در این نسل به علت الکترونیکی بودن تمام قطعات، امکان عیبیابی خودکار توسط
ECU های گاز و بنزین فراهم گردیده است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
از ویژگیهای نسل سوم میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
برای کنترل جریان گاز از قطعات الکترونیکی پیشرفته استفاده میشود.
سیستم پاشش در این سیستم از کیتها تک نقطهای یا چند نقطهای است.
زمان پاشش و تنظیم میزان سوخت در انژکتورها به صورت گروهی است.
۴- نسل چهارم:
این نسل شامل پیشرفتهترین و پیچیدهترین قطعات و مجموعه گازسوز ارائه شده میباشد؛
در این سیستم از تکنولوژی پاشش سوخت نوبتی چند نقطهای استفاده شده است،
هر انژکتور به طور جداگانه کنترل میشود،
زمان پاشش و میزان آن در هر انژکتور به وسیله ECU گاز تعیین میشود، بنابراین
دقت کنترل نسبت هوا به سوخت در این موتورها بالا است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
ایرادات هنگام تبدیل از حالت بنزین به گاز:
۱- فیلتر مسدود شده است
۲- کلید تبدیل خراب است
۳- شیر سر مخزن خراب است
۴- سنسور دمای آب ایراد دارد
۵- فشار گاز خروجی از رگولاتور تنظیم نیست
۶- گاز داخل رگولاتور یخ زده است
۷- کپسول گاز خالی است
۸- ECU خراب است
عیوب مشترک در حالتهای بنزین و گاز: (ریپ زدن موتور در دو حالت گاز و بنزین)
از آنجا که برق انژکتورهای بنزین میبایست در حالت ECU گاز سوز قطع شود؛
بنابراین برق این انژکتورها از طریق دسته سیم مشترک عبور میکند، بایستی
کنترل شود و این امر موجب روشن شدن چراغ چک میگردد، بهتر است برای
تسریع در رفع ایراد از دستگاه کلیپ عیبیابی استفاده شود.
نکات ایمنی:
در هنگام باز نمودن لولهها باید دقت شود که حتما شیرهای مخزن بسته باشد و
گاز داخل لولهها نیز تخلیه شده باشد. در غیر این صورت احتمال آسیب اپراتور در
حین باز کردن لوله به دلیل فشار زیاد وجود دارد.
از اعمال حرارت مستقیم شعله یا سشوار صنعتی به بدنه کپسول جدا بایستی خودداری کرد.
چنانچه خودرو تحت عملیات صافکاری و نقاشی قرار دارد و نیاز به رنگ شدگی در محیط
کوره رنگ را دارد بایستی کپسول CNG از روی خودرو باز شود. (نمایندگی مجاز)
در محوطه تعمیرگاه و محل نشت گاز باید از سیگار کشیدن اجتناب کرد.
خودروهای CNG ملزم به دارا بودن کپسول اطفاء حریق میباشند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
سیستم الکترونیکی هوشمندی که در این سیستم لحاظ گردیده است بعد
از هر بار تعمیر و یا دستکاری سیمکشی معمولا ECU خطای حافظهای موقت
ثبت میکند و لازم است با برداشتن سر باتری منفی و یا توسط دستگاه عیبیاب
خطای موجود پاک شود، در غیر این صورت سیستم گاز عمل نمیکند.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718