♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
تاریخچه آیرودینامیک خودرو
در نسل های اولیه خودرو که از سرعت های بسیار پایین برخوردار بودند هیچ توجه ای
به آیرو دینامیک خودرو نمی شد و خودرو ها به صورت مکعبی طراحی می گردیدند.
اما به تدریج با پیشرفت هایی که در زمینه ی راحی موتور های خودرو پرقدرت انجام پذیرفت
سرعت خودرو ها افزایش چشمگیری پیدا کرد و موضوع آیرودینامیک خودرو دارای اهمیت
بیشتری گردید زیرا نیرو های مقاومی که در اثر برخورد جریان هوا با بدنه خودرو به وجود می آید
با افزایش سرعت خودرو به طور قابل توجه ای افزایش می یابد.
برای اولین بار در دهه1900 میلادی خودرویی به نام torpedoطراحی گردید که در آن
به موضوع آیرودینامیک نیز پرداخته شده بود پس از آن در سال 1921میلادی یک مخترع
آلمانی به نام رامپلر نیز یک خودروی آیرودینامیک طراحی کرد که شکل کلی آن از
قطره آب الگو گرفته شده بود در اوایل دهه1930 میلادی نیز طرح دیگری بر مبنای
شکل بال پرندگان توسط کرایسلر در آمریکا ارائه گردید.
دانش آیرودینامیک در خودرو
قبل از پرداختن به این موضوع که آیرودینامیک چگونه بهصورت کاربردی در خودروها
اعمال میشود، به بیان فیزیکی این علم میپردازیم.
با حرکت کردن هر جسمی در اتمسفر، ذرات هوای اطراف آن جابجا میشوند؛
این اتفاق تحت تأثیر نیروی جاذبه و درگ رخ میدهد. هنگامیکه یک جسم صلب
درون یک جسم مایع مانند آب یا هوا عبور میکند، نیروی درگ به وجود میآید.
این نیرو با سرعت جسم متناسب است و با افزایش سرعت مقدار آن نیز افزایش مییابد.
برای اندازهگیری حرکت اجسام از قوانین نیوتن استفاده میشود؛ در این قوانین المانهایی
نظیر جرم، سرعت، وزن، نیروهای خارجی و شتاب. نیروی درگ وجود دارند که بر شتاب
گیری جسم تأثیر مستقیم دارند. شتاب طبق رابطهی F=ma به دست میآید که در اینجا F
از تفاضل بین نیروهای وزن و درگ به دست میآید.
با شتاب گرفتن جسم، سرعت و نیروی درگ نیز افزایش مییابند؛
افزایش نیروی درگ تا زمانی ادامه مییابد که این نیرو با نیروی وزن جسم برابر شود
که در این حالت شتاب جسم به صفر میرسد و جسم با سرعت ثابت به حرکت خود ادامه میدهد.
این گزاره به این معناست که هرچه خودرو سریعتر حرکت میکند، مقاومت هوا نیز بیشتر میشود
که باعث محدودیت در شتابگیری وسیله و رسیدن به سرعتهای خاص میشود.
چگونه تمام این المانها در طراحی خودرو در نظر گرفته میشوند؟ بگذارید ابتدا به
تعریف یک عدد بسیار مهم به نام ضریب درگ بپردازیم. ضریب درگ درواقع یکی از
فاکتورهای اصلی برای بررسی حرکت جسم در هوا است. ضریب درگ (Cd) طبق
رابطهی زیر محاسبه میشود:
(Cd=D/(A*0.5*rho*V^2
در این رابطه D نیروی درگ، A مساحت جسم، rho چگالی هوا و V سرعت جسم است.
اما این پرسش پیش میآید که طراحان خودرو چه ضریب درگی را در طراحیهای آیرودینامیک
خود در نظر میگیرند؟
ضریب درگ خودرو
تا به اینجا آموختیم که ضریب درگ تصویری از مقاومت هوای اندازهگیری شده
در برابر یک جسم را به ما نشان میدهد؛ حال تصور کنید که چه مقدار نیرو در
برابر خودرو در حین حرکت آن در جاده به وجود میآید؛ در سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت،
نیروی درگ وارد بر خودرو ۴ برابر نیروی وارد بر آن در سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
ویژگیهای آیرودینامیکی یک خودرو ابزارهایی برای رسیدن به ضریب درگ کمتر هستند.
به هر میزان که ضریب درگ کمتر باشد، خودروی آیرودینامیکتر است و راحتتر میتواند
از دیوار هوا عبور کند.
حال نگاهی به تعدادی از خودروها و ضریب درگ آنها میپردازیم. خودروهای جعبه مانند
ولوو در دههی ۷۰ تا ۸۰ میلادی را در نظر بگیرید؛ مدل سدان ۹۶۰ ولوو ضریب درگی معادل ۰.۳۶
داشته است. مدلهای جدیدتر و امروزی ولوو که طراحی صیقلی و منحنی شکلی دارند مانند
سدان S90 ضریب درگ ۰.۲۸ دارد. این اعداد حقیقتی را اثبات میکند؛ هرچه خودرو طراحی
صیقلیتر و منحنیتری داشته باشد، آیرودینامیکتر از خودروهای جعبه مانند اولیه میشود؛ اما دلیل این اتفاق چیست؟
ولوو S90 مدل ۲۰۱۷
برای درک این مسئله به آیرودینامیکترین شیء موجود در طبیعت یعنی قطرهی اشک،
نگاهی میاندازیم. قطرهی اشک سطحی صاف و منحنی و مخروطی شکلی دارد و هوا
بهآرامی تا هنگامیکه اشک به زمین میرسد، از کنار آن عبور میکند. در خودروها نیز این
پدیده صادق است. به هر میزان که طراحی خودرو منحنی شکل و صاف باشد، جریان هوا
آرامتر از کنار آن عبور میکند و مقاومت هوا کاهش مییابد.
امروزه اکثر خودروها ضریب درگی معادل ۰.۳ دارند. خودروهای اسیووی (SUV) که به
دلیل ویژگیهایی خاصی که دارند، ظاهری جعبه مانند دارند ضریب درگی بین ۰.۳ تا ۰.۴
یا بیشتر دارند. بهعنوانمثال در تویوتا پریوس ، ظاهر منحصربهفرد آن به دلیل طراحی آیرودینامیکی
خاص آن است. در کنار سایر فاکتورهای عملکردی، تویوتا پریوس ضریب درگ ۰.۲۶ دارد تا بتواند
مسافتهای بالایی را طی کند. درواقع به ازای هر ۰.۰۱ کاهش ضریب درگ حدود ۰.۰۹ کیلومتر
به ازای مصرف هر لیتر سوخت به شعاع حرکتی پریوس افزوده میشود.
تاریخچهی طراحی آیرودینامیک خودرو
باوجوداینکه دانشمندان کموبیش از فاکتورهایی که باعث آیرودینامیک شدن طراحیها میشد
آگاه بودند، اما اجرا کردن این اصول روی طراحی خودروها مدتزمان زیادی به طول انجامید.
در خودروهای اولیه تقریبا هیچچیز آیرودینامیکی نبود. بهعنوانمثال محصول اولیهی فورد
بانام مدل T با طراحی جعبه شکلی که داشت همانند یک کالسکهی بدون اسب بود.
بسیاری از این خودروهای اولیهی نیاز چندانی به ابزارهای آیرودینامیکی نداشتند زیرا
نسبتاً بسیار آهسته حرکت میکردند. با این حال، خودروهای مسابقهای در اوایل سال ۱۹۰۰
میلادی، طراحی مخروطی شکل و ویژگیهای اولیهی آیرودینامیکی داشتند.
فورد مدل T، ساخت ۱۹۰۸
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718