♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
♦سیستم ترمزدستی
این سیستم با سیستم ترمز چرخها یکپارچه بوده و از همان لنتهای ترمز
سیستم ترمز چرخها برای ترمز پارکینگ استفاده می شود.
ترمز دستی با استفاده از نیروی دست راننده و با استفاده از مکانیزم اهرم
دستی و اتصالات مکانیکی در چرخهای خودرو فعال می سازد.
برای خودروهایی که از ترمز های کاسه ای در محور عقب و ترمز های دیسکی
در محور جلو خودرو استفاده می شود,اما ترمز دستی فقط بر روی سیستم رمز چرخهای عقب نصب میشود.
ترمز دستی شامل مدار هشدار دهنده ی الکتریکی می باشد. این مدا شامل
یک عدد سوئیچ قطع و وصل و یک چرغ قرمز هشدار دهنده است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
خودرو پس از کشیده شدن کامل ترمز دستی بطور کامل قفل شده و در همان حالت می ماند.
اهرم ترمزدستی در داخل کابین در سمت راست صندلی راننده و در دسترس او نصب می شود.
درحال حاضر نیز سیستم ترمز هوشمندی در کشور طراحی و ساخته شده است که
برای استفاده خودروهای سبک و سنگین کاربرد دارد و با هزینه کمی برروی خودروقابل نصب است.
ترمز هوشمند پس از روشن شدن خودرو و فعال کردن دنده و فشار دادن پدال کلاچ
از مدار خارج و به راننده اجازه حرکت می دهد.
ترمز دیسکی چیست؟
ترمز دیسکی بهترین ترمزی است که تا به امروز در خودروها استفاده شده است.
در واقع از ترمزهای دیسکی برای متوقف کردن همهی انواع وسایل نقلیه مانند
خودروهای سنگین و حتی لوکوموتیو استفاده میشود. چرا که این نوع ترمز
از انواع ترمز کاسهای است. اجزای اصلی ترمز دیسکی عبارتند از:Brake Pads
،Rotor ، Caliper و Caliper Support. توضیح دقیقتر اینکه سیستم ترمز دیسکی از
دو بخش اصلی روتر یا دیسک ترمز
و کالیپر ترمز تشکیل شده است که دیسک به قسمت متحرک و کالیپر به قسمت
ثابت چرخ متصل هستند. وظیفه کاهش سرعت چرخ که بر عهدهی مجموعه ترمز است
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
با همکاری این دو بخش انجام میشود. به این ترتیب که کالیپر ترمز تحت فشار روغن
ترمز این فشار را به دیسک وارد میکند و از سرعتش کاسته و آن را متوقف میکند.
بیشتر خودروهای امروزی حداقل در چرخهای جلو از ترمز دیسکی بهره میبرند
انواع دیسک ترمز
دیسکها در ترمز انواع مختلف تولید میشوند اما به طور کلی آنها را از نظر کارایی، به دو دسته تقسیم میشوند
- دیسک ترمز معمولی:
- اکثرا به شکلی کاملا ساده طراحی شده و سطح بیرونی آن ها صاف و صیقلی است.
- دیسک ترمز خنک شونده:
- این مدل که هوا خنک نیز نامیده میشود معمولا با اشکال متفاوت طراحیمیشوند.
نوع آلیاژ به کار رفته در ساخت دیسکها نیز از دیگر تفاوتهای آنها است.
این تفاوتها در کارایی، طول عمر، کیفیت عملکرد و قیمت دیسک ترمز تاثیر دارد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
دیسک ترمز معمولی
این مدل را با عنوان دیسک ترمز معمولی مینامند چون واقعا مانند یک دیسک صاف
و صیقلی است. آلیاژهای ساخت آن معمولا از آهن است که ضریب حرارتی بالا ندارد.
به همین دلیل خودرویهایی که از این نوع دیسک ترمز استفاده میکننند قابلیتهای
ترمزگیری خوبی ندارند. این دیسکها هنگام رانندگی در شهر بخصوص در خودروهای
فاقد سیستم ترمز ضد قفل بسیار راحت داغ میشود. در واقع این دیسک که Solid
نیز نامیده میشود یک صفحهی آهنی توپر با مدیریت حرارتی ضعیف است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
ترمز دیسکی خنکشونده
این نوع از دیسکها که به آنها دیسک هوا خنک یا خنک شونده با هوا هم میگویند
امروزه بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. وجه تسمیهی آنها نوع طراحیشان است
که این قابلیت را در آنجا ایجاد میکند تا به راحتی بعد از ترمز گیری کمی از گرمای
خود را دفع کنند. این عمل با کمک مکانیزمی که برای حرکت هوا در اطراف آنها تعبیه
شده است صورت میگیرد. در طراحی این نوع دیسک ترمز، دو وجه صفحه را از هم
جدا کرده و تبدیل به صفحهای توخالی میکنند تا امکان تعبیهی کانال های خنک کننده
درون آن ایجاد شود. خنک شدن خود به خود دیسک به کاهش حرارت کالیبر نیز کمک
میکند. همچنین عملکرد بهتر سیستم ترمز و کاهش احتمال ترک خوردگی دیسک را به همراه دارد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
این مزیت همچنین نیاز خودرو برای توقف و فرصت دادن به دیسک برای خنک شدن را از بین میبرد.
طی سالهای گذشته مکانیزم خارج کردن هوا از این دیسکها پیشرفت بسیاری کرده است که
منجر به طراحیهای مختلف آنها و در نتیجه افزایش تنوعشان شده است. بنابراین ترمز دیسکی
خنک شونده خود در انواع مختلفی تولید میشود که شامل موارد زیر میشود:
۱. دیسکهای سوراخدار
همانطور که اسمشان مشخص است این دیسکهای روی سطح خود سوراخهای
متعددی دارند. این سوراخهای به دو منظور روی سطح دیسک طراحی میشوند.
یک خروج حرارت ناشی از درگیری ترمز و لنتها و در نتیجه کاهش اصطکاک آنها و
دو خروج گازهایی که مواد موجود در لنت در زمان درگیری با دیسک از خود متصاعد میکنند.
در واقع این گازها که قدرت بازدارندگی ترمز را کم می کند یک لایه روی سطح دیسک
تشکیل داده و تماس لنت و دیسک را کاهش میدهند بنابراین خروج و تخلیهی آنها
برای عملکرد بهتر سیستم ترمز الزامی است. به بیان کلیتر سوراخهای روی این نوع
دیسک ترمز باعث خروج و انتقال حرارت، گاز و آب را از روی سطح دیسک شده و زمینهی
عملکرد بهتر و بینقص ترمز را فراهم میکند. اما این سوراخها سبب ضعف در استحکام
دیسک هم میشوند. همان طور که برای مثال ایجاد سوراخ روی دیوار آن را ضعیف میکند.
هرچند امروزه بدنهی دیسکها را از آلیاژهایی با مقاومت بالاتر میسازند اما همچنان رانندگی
مداوم با سرعت بالا احتمال شکستن دیسکسوراخدار را افزایش میدهد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۲. دیسکهای شیاردار
طراحی این نوع به صورتی است که روی سطح صفحهی دیسک شیارهایی تراش داده میشود.
این شیارها عمل انتقال گاز، حرارت و آب را از روی سطح دیسک مدیریت میکنند. درواقع این
شیارها مانند جویهایی کوچک عمل کرده و مواد مضر ایجاد شده از تماس لنت و دیسک را
از سطح آن جمع کرده و خارج میکنند.این نوع دیسک ترمز معمولا در خودروهای مسابقهای
به کار میرود زیر توان مقابله با فشارهای بالا را دارند. به این ترتیب دیسکهای شیاردار به
موجب مقاومت بیشتر نسبت دیسکهای سوراخدار عمر مفید بیشتری دارند. البته نباید
فراموش کرد که شیارهای دیسک موجب ساییدگی در لنتها نیز میشوند. البته طراحی
شیارها هم گاهی متفاوت است که در میزان ساییدگی لنتها تاثیر دارد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۳. دیسکهای مختلط
در این نوع دیسک ترمز صفحه، با شیار و سوراخ در کنار هم طراحی میشود.
در این نوع ضمن حفظ یکپارچگی دیسکها، حرارت، گاز و آب نیز از سطح آنها
منتقل شده و اصطکاک لنتها نیز کاهش مییابد.
۴. دیسکهای موجدار
استفاده از این نوع دیسک پیشتر در مسابقات موتورسواری عمومیت داشت.
اما از ده سال پیش آئودی تصمیم به سرمایهگذاری روی دیسکهای موجدار
گرفت. ابتدا آنها را در بعضی از سوپرکارهای خود به کار گرفت و به این ترتیب
دیسک ترمز موجدار را به جهان معرفی کرد. اما در ادامه وزن کمتر این دیسک
که از مواد سازنده کمتر آن نشات میگرفت به همراه تخلیه حرارتی بهترش
باعث شد تا کمپانیهای دیگر نیز اقدام به استفاده از آن نمایند.محیط خارجی
صفحهی این دیسکها کنگرههای موجی شکل دارد و دو سطح آن سوراخ دار
طراحی شده است. بین دو صفحه نیز یک صفحهی کوچکتر شیاردار نصب میشود
که استحکام صفحههای سوراخدار را افزایش میدهد. دو سطح دیسک تنها در مرکز
به هم وصل هستند و در محیطشان اتصالی بین آنها نیست.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
آلیاژ دیسک ترمز چیست؟
دیسکهای ترمز با مواد مختلفی ساخته میشوند. اما نکتهی مهمی که به هریک
از این آلیاژها مزیت میدهد بالا بردن ضریب حرارتی دیسک و کاهش استهلاک آن
در برابر تماس و سایش بالا است. مواد مورد استفاده در انواع دیسک ترمز عبارتند از:
- سرامیک کربن
- فولاد ضد زنگ
- چدن خاکستری
- آلیاژهای تیتانیوم
- کامپوزیت ماتریکس آلومینیوم
هریک از این مواد با تشخیص سازنده و نیاز خودرو نسبت به کاراییاش در دیسک
ترمز مورد استفاده قرار میگیرد.
سرامیک کربن
بهترین ضریب حرارتی را دیسکهای ساخته شده از سرامیک کربن دارند. این ماده
که حتی درترمزگیریهای سنگین بهترین عملکرد را با کمترین احتمال تغییر شکل
و خمشدگی دارد در لایههای مورد اصطکاک هر دو وجه این نوع دیسک به کار میرود.
ویژگی دیگر این دیسک کامپوزیتهای سرامیکی آنها است. آنها معمولا دارای کاربید
سیلیکون تقویت شده با فیبر کربن هستند. مزایای این نوع دیسک عبارت است از:
۱. کاهش وزن: دیسکهای سرامیک کربن حدود ۵۰ درصد کاهش وزن دارند. یعنی وزن
آنها حدود ۲۰ کیلوگرم کمتر از سایر دیسکها است.
۲. بهبود سیستم ترمز
۳. پایداری حرارتی بالا
۴. بینیاز از جوشکاری
۵. مقاومت در برابر ساییدگی زیاد و در نتیجه طول عمر بیشتر
البته کنترل فرمان و احساس عالی در فشردن پدال ترمز با این نوع دیسک نیز از
دیگر مزایای آن محسوب میشود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
چدن خاکستری
چدن خاکستری آلیاژی است که نقطه ذوب پایین و ظرفیت بالا دارد و از قابلیت
ماشینکاری خوبی برخوردار است. دیسک ترمزهای چدنی صرفهی اقتصادی بیشتری
دارند و هزینهی تولید آنها پایین است. همچنین به دلیل خواص چدن به خوبی در
برابر خوردگی مقاومت میکنند و ضریب انتقال حرارت مناسبی هم دارند
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
آلیاژهای تیتانیوم
دیسک ترمز تیتانیوم نیز مانند سرامیک کربن از کیفیت بالایی برخوردار است
ولی هزینهی تولید آن نیز کم نیست. بنابراین از آن در تولید خودروهای لوکس
و سوپر کارها استفاده میشود. دیسکهای تیتانیومی نیز در برابر حرارت مقاوم
خوبی دارند و بسیار سبک هستند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
ترکیبات آلومینیوم
دیسکها آلومنیومی نیز از طول عمر بالا، وزن سبک و ضریب انتقال حرارتی
خوبی برخوردارند. چگالی پایینترکیبات آلومینیوم باعث میشود که دیسک ترمز
ساخته شده توسط آنها وزن بسیار پایینی هم داشته باشد. این دیسکها
همچنین هدایت گرمایی بالاتری نسبت به سایر انواع دیسک ترمز دارند و اینکه
در شرایط خاص مانند سرعت بالا یا بارگیری زیاد به بهترین بازده را ارائه میدهند.
دیسک ترمزها آلومینیومی اما از استحکام چندان بالایی برخوردار نیستند.
دیسکهای ساخته شده از فولاد ضد زنگ امروزه بیش از سایر انواع دیسکها
مورد استفاده قرار میگیرند. زیرا تمام خصوصیات دیسک ترمز خوب و قابل قبول
را دارند علاوه براینکه مواد تشکیل دهندهی آنها بسیار در دسترس است. از
مزایای این دیسکها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۱. مقاومت در برابر حرارت بالا
۲. مقاوم در برابر خوردگی
۳. جوشپذیری
۴. حرارت قابل کنترل
همچنین دیسکهای ترمز فولادی، از استحکام خوبی برخوردارند و هزینهی تولید آنها نیز پایین است
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – -03134417887۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718