♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

خرید خودرو  و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و

هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی

نخبگان

در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می

پردازد.

آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی

در ارائه مطالبی دارد

که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای

هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.

با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

∗ کویل دوبل:

این قطعه در سیستم‌های انژکتوری بدون دلکو دیده می‌شود و عمل جرقه‌زنی را انجام می‌دهد.

امروزه برای هر سیلندر یک کویل مورد استفاده قرار می‌گیرد و جرقه‌زنی به صورت تکی انجام می‌شود.

 

∗ دلکو:

وظیفه‌ تنظیم احتراق را بر عهده دارد. دلکو این کار را از طریق کمک به کویل در ایجاد جریان

قوی‌تر برق و انتقال این جریان به سیلندرها انجام می‌دهد. دلکو جریان برق را بین سیلندرها

برای جرقه‌زنی در آن‌ها تقسیم می‌کند.

 

پمپ، لوله‌های سوخت‌رسانی، فیلتر سوخت،‌ ریل سوخت، منیفولد هوا و بدنه،

واحد کنترل الکتریکی(ECU)، رگلاتور فشار شکن، سوئیچ اینرسی و پتانسیومتر

.دریچه‌ گاز از دیگر قطعات این سیستم هستند. همه‌ گزارش‌های سنسورهای

سوخت رسانی انژکتوری به ECU خودرو یا همان کامپیوتر منتقل می‌شود و در

این بخش میزان دقیق سوختی که باید توسط انژکتور به درون سیلندرها پاشیده

شود مشخص می‌گردد. همچنین سنسورها گزارش خرابی‌های احتمالی را از این طریق به ECU می‌رسانند.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

 

  • نحوه‌ کار سیستم سوخت رسانی انژکتوری و انواع آن

در این سیستم سوخت توسط پمپ که می‌تواند الکتریکی یا مکانیکی باشد به

داخل لوله‌های انتقال و ریل سوخت با فشار زیاد تزریق و به انژکتور منتقل می‌شود.

انژکتور که در این سیستم مانند یک سرنگ تزریق عمل می‌کند سوخت را به صورت

پودری از طریق سوزن خود درون سیلندر هوا می‌پاشد. به این ترتیب ترکیب سوخت

و هوای مورد نیاز موتور برای احتراق تامین می‌شود.

میزان سوخت و مدت زمان پاشش آن توسط انژکتور به درون سیلندر را ECU یا همان

کامپیوتر اتومبیل با توجه به اطلاعات دریافتی از سنسورها به صورت دقیق مشخص

می‌کند. حلقه‌ پاشش سوخت توسط انژکتور از کمترین تا بیشترین زاویه قابل تغییر

است و  به این ترتیب میزان سوخت تزریق شده درون سیلندرها و غلظت آن تنظیم می‌شود.

سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری نیز انواع مختلفی دارد که به دو دسته‌ کلی مکانیکی و

الکتریکی تقسیم می‌شوند. استفاده از سیستم‌های سوخت رسانی مکانیکی-انژکتوری

سال‌هاست که در صنعت خودروسازی منسوخ شده است. اسامی و نحوه‌ این سیستم‌ها به شرح زیر هستند؛

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

– سیستم‌های مکانیکی-انژکتوری

 

♦ سیستم کا-جترونیک (K-Jetronik):

 این سیستم که ابتدایی‌ترین نوع سیستم سوخت‌رسانی است توسط کمپانی بوش

ابداع شد و در آن تزریق سوخت به صورت مکانیکی و مداوم و پیوسته انجام می‌شود.

در این سیستم تنها انژکتور جایگزین کاربراتور در سیستم‌های سوخت رسانی کاربراتوری

شده و در آن خبری از ECU و سنسورهای حساس آن نیست.

 

♦ سیستم کا‌ای-جترونیک (KE-Jetronik ):

 نمونه‌ پیشرفته‌تر سیستم کا-جترونیک که در آن پاشش سوخت انژکتور به صورت

مکانیکی و منقطع توسط واحد کنترل سیستم تنظیم می‌شود. در این سیستم

واحد کنترلی وجود دارد که الکتریکی نیست و سنسورهای حساس ECU را ندارد.

 

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

 

– سیستم‌های الکتریکی-انژکتوری (EFI)

 

♦ سیستم ال-جترونیک (L-Jetronik ):

 در این سیستم انژکتور که هیچ ارتباط مکانیکی با موتور ندارد، سوخت را به صورت تناوبی

داخل منیفولد هوا تزریق می‌کند. انژکتور در این سیستم تنها با ECU در ارتباط است.

 

♦ سیستم‌های ال‌اچ-جترونیک (LH-Jetronik):

 فرمی پیشرفته‌تر از سیستم ال-جترونیک است که در آن درصد اختلاط هوا و

سوخت به صورت دقیق‌تر اندازه‌گیری می‌شود.

 

♦ سیستم پاشش سوخت تک نقطه‌ای (SPFI): 

در این سیستم از یک انژکتور برای عمل پاشش استفاده می‌شود و زمان پاشش برای

رسیدن سوخت به هر ۴ سیلندر طولانی‌تر خواهد شد. این میزان و زمان که توسط ECU

مشخص می‌شود توسط منیفولد ورودی در سیلندرها تقسیم می‌شود. تفاوت این

سیستم با قبلی‌ها شرایط متناسب‌تر سوخت با وضعیت موتور است که توسط ECU تنظیم می‌شود.

 

♦سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای (MPFI):

در این سیستم برای هر سیلندر از یک انژکتور استفاده می‌شود و انژکتورها که بر روی

ریل سوخت‌رسانی تعبیه شده‌اند سوخت را به پشت سوپاپ هوای ورودی سیلندر می‌پاشند.

در این سیستم میزان تغییر حالات سوخت از زمان پاشش تا زمان احتراق بسیار کمتر از

سیستم SPFI است در نتیجه احتراق بهتر صورت می‌گیرد. در حال حاضر این سیستم

رایج‌ترین سیستم سوخت رسانی انژکتوری مورد استفاده در خودروها است.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

♦ سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI):

 این سیستم نمونه‌ پیشرفته‌تر سیستم قبلی یعنی MPFI است و در آن سوخت

مستقیما درون سیلندر پاشیده می‌شود و سوپاپ‌های هوای ورودی سیلندرها

در آن حذف می‌شوند. این سیستم به دلیل هزینه‌ بالای تولید و حساسیت قطعات،

بیشتر در خودروها فرمول یک و مسابقه‌ای و یا تولیدات لوکس و گران‌قیمت استفاده می‌شود.

 

  • استفاده از سیستم‌های انژکتوری

پیشتر برخی برتری‌های این سیستم را نسبت به سیستم‌های قدیمی‌تر ذکر کردیم.

اکنون به تفصیل این مزایا و برتری‌ها را بررسی می‌کنیم.

– افزایش بازده موتور: 

به دلیل ترکیب دقیق هوا و سوخت برای شرایط مختلف موتور، راندمان آن با این سیستم

بهبود چشم‌گیری دارد. در واقع در این سیستم با بالا رفتن راندمان حجمی و حرارتی موتور،

گشتاور نیز تا ۱۵ درصد بالا رفته و عملکرد موتور بهتر می‌شود.

 

– بیشتر شدن سرعت شتاب‌گیری: 

این مزیت که هم در نوع پاشش چند نقطه‌ای و هم تک‌نقطه‌ای مشاهده می‌شود

به دلیل سرعت عمل مطابقت شرایط سوخت و درصد اختلاط آن با هوا با وضعیت

موتور اتفاق می‌افتد. البته این مزیت در سیستم‌های چند نقطه‌ای تزریق مستقیم

بیشتر و محسوس‌تر مشاهده می‌شود، چرا که در این روش با پاشش مستقیم

سوخت درون سیلندرها، مشکل تغلیظ سوخت و زمان لازم برای اندازه‌گیری این درصد وجود ندارد.

 

– استارت بهتر در هوای سرد:

 در سیستم انژکتوری، ECU به کمک سنسورهای دمای هوا و دور موتور، مقدار

سوخت متناسب با درجه حرارت و دور موتور را مشخص می‌کند و شرایط مناسب

آن را برای پاشش توسط انژکتور تنظیم می‌نماید. همین امر موجب شده که در

دمای پایین مشکلی برای استارت خوردن و روشن شدن خودرو به وجود نمی‌آید.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

– مصرف سوخت کمتر: 

مشخص کردن میزان دقیق سوخت مورد نیاز موتور، در شرایط مختلف تاثیر مستقیم

بر جلوگیری از هدر رفت سوخت دارد. این میزان توسط اطلاعات مربوط به کارکرد موتور

مانند سرعت، درجه‌ حرارت و بار موتور، درصد گشودگی دریچه‌ گاز در سیستم‌های

انژکتوری به صورت صحیح مشخص و تنظیم می‌شود.

 

– کاهش درصد آلایندگی خودرو:

 این مزیت نتیجه‌ ثابت نگه داشتن درصد سوخت-هوا در مخلوط این دو است.

تثبیت این درصد نیز توسط سنسورها و گزارش‌های دقیق آن‌ها تنظیم می‌شود.

این علت که مهم‌ترین عامل ابداع سیستم‌های سوخت رسانی انژکتوری بوده،

تعیین‌کننده‌ اصلی استانداردهای آلایندگی یک خودرو است.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

توزیع یکنواخت سوخت در سیلندرها، افزایش سقف قدرت خروجی خودرو،

 پاسخ سریع‌تر به دریچه‌ گاز خودرو، قطع سوخت‌رسانی در فاز شتاب منفی

 از دیگر مزایای این نوع سیستم‌ها هستند.

معایب سیستم‌های انژکتوری را می‌توان تنها در گران بودن قطعات سیستم، 

حساس‌تر بودن آن‌ها و نیاز بیشتر به مراقبت، تعمیر سخت‌تر و پردردسرتر آن‌ها 

و نیاز‌شان به فیلتر سوخت باکیفیت‌تر دانست.

تفاوت خودروهای انژکتوری دیزلی و بنزینی

در سیستم‌های انژکتوری دیزلی احتراق سوخت و جرقه‌زنی درون سیلندرها و

به صورت خود به خودی صورت می‌گیرد. به این ترتیب که با ورود هوا درون سیلندر

و بالا رفتن تراکم و دمای آن، شرایط انفجار گازوئیل فراهم می‌شود. در همین زمان

عمل پاشش انجام شده و با احتراق سوخت پیستون به حرکت درآمده و موتور شروع

به کار می‌کند. اما در خودروهای بنزینی مخلوط سوخت و هوا با هم وارد سیلندر

می‌شوند و عمل احتراق از طریق سیستم جرقه‌زنی و شمع‌ها انجام می‌شود.

به این ترتیب در خودروهای دیزلی نیاز به تراکم بالاتر هوای درون سیلندرها نسبت به خودروهای بنزینی است.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

 

همچنین در خودروهای دیزلی از هوای محیط برای مکش درون سیلندرها

استفاده می‌شود اما در خودروهای بنزینی سیستم سوخت رسانی وهوارسانی

مجزایی وجود دارد که نتیجه تلفیق کار آن‌ها مخلوط گاز و سوخت وارد شده به

درون سیلندرها است. تنظیم زمان جرقه زنی شمع‌ها و درصد مخلوط هوا و سوخت

درون سیلندرها بر عهده‌ ECU است.

در نهایت اینکه موتورهای دیزلی توان بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی تولید می‌کنند

اما درصد آلایندگی بیشتری هم دارند. لازم به ذکر است، مزدا موتور در سال‌های اخیر

اقدام به طراحی و ساخت موتوری بنزین سوز با نحوه‌ عملکرد موتورهای دیزلی کرده

است. این موتور در برخی محصولات جدید این خودروساز استفاده شده و بازده خوبی

داشته است. مزیت این موتور به موتورهای بنزینی معمولی کاهش مصرف سوخت آن‌ها است.

هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,

بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث

مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و

تشخیص                                         رنگ                                  شدگی

خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

 

تبلیغات کاذب

ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از

علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن

جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت

گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل

از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر

اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان                        رایگان             و                اعطاء            مدارک          داخلی           بین      المللی     و

پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه

فنی نخبگان می باشد.

پل های ارتباطی

جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از

سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری

رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

• پل های ارتباطی ما:

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان