♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

خرید خودرو  و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و

هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی

نخبگان

در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می

پردازد.

آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی

در ارائه مطالبی دارد

که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای

هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.

با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

• ریکاوری ( Recovery )

از واژه ریکاوری می توان معانی زیادی برداشت کرد از جمله :

حصول، بهبودی، ترمیم، جبران، بهبود، وصول، بهوش امدن، تحصیل چیزی، استرداد، باز یافت، بخودایی

و یا بازیابی، بازستانی، اعاده، سالم شدن، شفا، (پس از پرواز فضایی) بازیابی

کلاهک یا کابین، بازیابی مواد مفید (زباله و اشیای قراضه)

واژه و اصطلاح ریکاوری در بسیاری از موارد مورد استفاده می باشد.

اما این مبحث به آموزش ریکاوری رنگ خودرو می پردازد سعی دارد شما را با ریکاوری رنگ خودرو آشنا کند.

• آماده سازی سطوح فلزی قبل از اجرای سیستم پوششی عمدتاً به دو دلیل انجام می گیرد:

1- حذف آلودگی های سطحی  (پوسته اکسید کارخانه ای یا میل اسکیل (mill scale)، زنگ، پوشش های قبلی، ماسه، نمک ها، مواد آلی، گریس، روغن و غیره)

2- به دست آوردن سطحی با زمینه و زبری مناسب برای چسبندگی بیشتر رنگ به سطح

• برای آماده سازی سطحی از دو روش مکانیکی و شیمیایی استفاده می شود:

آماده سازی مکانیکی خود به چندین روش از جمله تمیز کاری پاششی با مواد

ساینده یا بلاستینگ (Blast Cleaning)، تمیزکاری با ابزار دستی یا برقی و جت

آب انجام می گیرد. برای آماده سازی شیمیایی نیز از چندین روش مثل اسیدشویی،

شستشو با انواع حلال، چربی زدایی با شوینده های قلیایی و تمیزکاری با شعله استفاده می شود.

• سرفصل های آموزش ریکاوری رنگ و بدنه خودرو

۱- اجرای نانو سرامیک حرفه ای

۲-اجرای پولیش حرفه ای

۳-اجرای کاور خودرو

۴-صفرشویی کابین خودرو و صفرشویی موتور خودرو

۵-شفاف سازی چراغ های 

۶-رفع آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو

۷-دیتلینگ خودرو

۸-اجرای واکس حرفه ای خودرو

و سایر آموزش های مرتبط با کارشناسی رنگ خودرو

از میان این روش ها، در کاربردهای معمول صنعتی بیشتر از روش تمیزکاری پاششی

با مواد ساینده یا بلاستینگ استفاده می شود. لذا درجه ی آماده سازی و تمیزکاری

سطح با بلاستینگ، موضوع این نوشته است. البته بد نیست قبل از ادامه ی این مطلب،

به نکته ی مهمی اشاره شود و یک جدولی هم مورد توجه قرار بگیرد.

مقدار تمیزی سطح به دلیل افزایش تعداد نقاط فعال فلزی برای واکنش های

قطبی و شیمیایی سطح با رنگ از اهمیت زیادی در اجرای سیستم های پوششی

برخوردار است. به منظور ارزیابی چشمی تمیزکاری سطح قبل از اجرای رنگ،

استانداردهای مختلف، آماده سازی و تمیزکاری سطح با روش های مختلف مکانیکی

و شیمیایی را درجه بندی و تعریف نموده اند. کاربر بر اساس این تعاریف و مقایسه ی

چشمی سطح تمیز شده با تصاویر مرجع و شاخص، می تواند درجه تمیزکاری سطح را تعیین نماید.

از متداول ترین درجه بندی های تمیزکاری سطح، درجات ارایه شده در استاندارد

سوئدی SIS 055900 است. این استاندارد سوئدی توسط انجمن تست و مواد

آمریکا (ASTM)، انجمن رنگ سازه های فولادی آمریکا (SSPC)، سازمان های استاندارد

دانمارک، استرالیا و چکسلواکی(سابق) و کمیته اروپایی رنگ و رنگ آمیزی مورد حمایت

و استفاده قرار گرفته بود. در حال حاضر، با ادغام استانداردها و منسوخ شدن SIS 055900،

این درجه بندی مبنای درجه بندی آماده سازی و تمیزکاری سطوح فولادی

در استاندارد ISO 8501 قرار گرفته است.

از درجات استاندارد دیگر می توان به درجه بندی آماده سازی سطح در

استاندارد SSPC (انجمن پوشش های حفاظتی) و استاندارد NACE

(انجمن ملی مهندسین خوردگی) اشاره نمود درجات معرفی شده

در این استانداردها را می توان بر هم منطبق نمود که این انطباق در جدول زیر نشان داده شده است.

در صنعت کشورمان، درجات تمیزکاری معرفی شده در

SIS 055900 و ISO 8501 یعنی Sa2.5 ،Sa2 ،Sa1 و Sa3 شناخته

شده تر و کاربردی تر است. به همین دلیل، در این نوشته، به معرفی، تعریف و تصاویر آن ها می پردازیم:

• Sa1: تمیز کردن به صورت شن پاشی خفیف

وقتی سطح آماده شده با این درجه تمیزی بدون بزرگنمایی دیده شود،

باید عاری از روغن، گریس، مواد خارجی، غبار، رسوب و زنگ غیر چسبنده و یا با چسبندگی کم باشد.

• Sa2: تمیز کردن به صورت شن پاشی کامل (در بعضی منابع شن پاشی عمیق استفاده شده است)

وقتی سطح آماده شده با این درجه تمیزی بدون بزرگنمایی دیده شود،

باید عاری از روغن، گریس، مواد خارجی، غبار، رسوب و زنگ غیر چسبنده باشد.

هر گونه آلاینده­ ی­ باقیمانده باید به شدت به سطح چسبیده باشد که از روی آن جدا نشود.

در این درجه تمیزی بیشتر مواقع درون منافذ عمیق پاک نشده اند.

• ½Sa2 : تمیز کردن به صورت شن پاشی بسیار کامل (در بعضی منابع شن پاشی عمیق تر استفاده شده است)

وقتی سطح آماده شده با این درجه تمیزی بدون بزرگنمایی دیده شود،

هیچ گونه آثار روغن، گریس، غبار، رسوب و زنگ در آن دیده نمی شود و

فقط آلودگی هایی اندک درون منافذ عمیق و شکاف ها به چشم می خورند.

هر گونه اثر به جا مانده از آلاینده ها فقط به صورت لکه های خفیفی به شکل

خال ها و نوارها به نظر خواهد آمد.

 

• Sa3: تمیزکردن با شن پاشی تا نمایان شدن سطح فولاد

بدون بزرگنمایی هیچ اثری از آلاینده ها در سطح نیست و برق فلزی

به صورت درخشان دیده می شود. این سطح تمیز شده دارای رنگ یکنواخت و کاملاً متالیک است.

♦ برش و صافکاری به وسیله چرخ سمباده (سنگ زنی)

سریع ترین روش برای برش و صافکاری قطعات فلزی استفاده از سنگ سمباده های دایره ایی است.

معمولی ترین کار سنگ زنی عبارتند است از تیز کردن افزار ها و بریدن و کار روی قطعات ابداده و بدون اب است.

منظور از سنگ زدن برطرف کردن ناهمواری های سطوح کار است. بیشتر کارخانجات از

سنگ سمباده گردان استفاده می کنند.

معمولا چون سرعت محیطی سنگ سمباده خیلی زیاد است و بر حسب متر بر ثانیه

تعیین می شود و چون روی کار اصطکاک زیادی دارد باعث سرخ شدن براده ها می شود.

از طرفی خطر شکستن و از جا در رفتن سنگ سمباده در حین کار زیاد است باید موارد ایمنی

زیر را به طور دقیق در نظر گرفت که عبارتند است از:

1_  باید در جهت مخالف لبه برنده سنگ زد در غیر این صورت باعث پلیسه می شود.

2 _ نقدار فشار باید کم باشد تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود.

3_  در سنگ زدن مرطوب مایع خنک کاری باید به اندازه کافی جاری باشد.

اگر مایع خنک کاری به طور قطره قطره بچکد در قطعه کار ترک هایی در اثر تنش داخلی ایجاد می شود.

4_ قبل از بستن سنگ باید توجه کرد که سنگ ترک خورده نباشد.

5_  باید سنگ سمباده را در مورد ازمایش قرار دهید تا کاملا مطمعن شوید که در حین گردش لنگی نداشته باشد.

6_  برای حفاظت چشم ها از عینک و محافظ های توصیه شده استفاده نمایید.

7_  پوشش حفاظ روی سنگ سمباده همیشه باید در جای خود محکم باشد.

8_  سنگی  که در حال گردش است نباید با دست لمس و یا روی زمین رها شود.

♦ محاسبه سرعت محیطی و تعداد گردش سنگ های سمباده

همانطور که بیان شد سرعت برحسب متر بر ثانیه  می باشدو معمولا بین 15 تا 25 متر بر ثانیه است.

اگر سرعت محیطی سنگ سمباده را به وی  قطر سنگ را بر حسب میلی متر و تعداد دور سنگ را

به ان بر حسب دور در دقیقه نشان دهیم. فرمول سرعت محیطی بر حسب متر بر ثانیه می شود.

 

هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,

بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث

مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و

تشخیص                                         رنگ                                  شدگی

خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

 

تبلیغات کاذب

ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از

علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن

جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت

گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل

از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر

اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان                        رایگان             و                اعطاء            مدارک          داخلی           بین      المللی     و

پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه

فنی نخبگان می باشد.

پل های ارتباطی

جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از

سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری

رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

• پل های ارتباطی ما:

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان