♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

خرید خودرو  و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و

هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی

نخبگان

در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می

پردازد.

آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی

در ارائه مطالبی دارد

که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای

هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.

با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

  • منبع انبساط و شیلنگ سرریز

همانطور که گفته شد مایع داخل سیستم خنک‌کاری تحت فشار است و اگر این فشار

به میزان غیرمجاز برسد سوپاپ فنر درب رادیاتور باز شده و مایع از طریق شیلنگ سرریز

به سمت منبع انبساط هدایت می‌شود. منبع یا مخزن انبساط در اکثر اتومبیل‌ها، یک ظرف

با گنجایش حدود ۲ لیتر و از جنس پلاستیک است. همچنین وقتی فشار مایع در سیستم

خنک‌کاری اتومبیل کاهش می‌یابد، خلاء در داخل رادیاتور و لوله‌های سیستم خنک‌کاری به

وجود می‌آید و مایع از منبع انبساط به طور خودکار به داخل سیستم بازمی‌گردد.

در حقیقت کاهش فشار و پایین رفتن مایع خنک‌کننده در رادیاتور مثل پیستون یک سرنگ عمل

می‌کند و آب را از منبع انبساط به سمت خود می‌کشد. کارکرد دیگر منبع انبساط هم این است

که اگر بخواهیم آب یا همان مایع خنک‌کننده به سیستم خنک‌کاری اتومبیل اضافه کنیم دیگر لازم

نیست درب رادیاتور را باز کنیم و می‌توانیم آن را به داخل منبع انبساط بریزیم.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

  • واتر پمپ یا پمپ آب

می‌توان گفت مهم‌ترین قطعه در سیستم خنک‌کاری اتومبیل‌ها همین واتر پمپ است

که قلب تپنده این سیستم به حساب می‌آید. وظیفه این پمپ هم به جریان انداختن

آب در سیستم خنک‌کاری یا به شکل واضح‌تر در رادیاتور و مجاری اطراف بلوک موتور است،

یعنی مایع خنک را از سطح پایین رادیاتور به سمت موتور هدایت می‌کند. واتر پمپ یک پمپ

ساده است که نیروی پمپاژ خود را به وسیله تسمه از میل‌لنگ می‌گیرد. البته در اتومبیل‌های

مدرن امروزی از واترپمپ‌های برقی هم استفاده می‌شود. اجزای تشکیل دهنده واتر پمپ هم

مثل هر پمپ آب دیگری از پروانه، اورینگ یا واشر (گسکت) و همچنین فلنج قرقره تشکیل شده است.

مسلما قطعه‌ای که بیشتر آسیب می‌بیند همین اورینگ یا واشر یا همان گسکت پمپ آب است که

در صورت خرابی باید تعویض شود.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

  • ترموستات

در یک کلام می‌توان گفت که ترموستات یک شیر حرارتی ساده است که با سرد

شدن بسته و با گرم شدن باز می‌شود. تا وقتی مایع خنک‌کننده داخل سیستم و

در بلوک اطراف موتور سرد است و گرمای زیادی ندارد این شیر بسته است و جریان

آب در لوله‌های اطراف سیلندرها به کمک واتر پمپ جریان دارد. یعنی در این حالت

جریان مایع خنک کننده بدون عبور از رادیاتور، میان موتور و واتر پمپ برقرار است.

همانطور که گفته شد گرمای موتور به مایع خنک‌کننده منتقل می‌شود و دمای این

مایع لحظه به لحظه افزایش می‌یابد. به محض اینکه این دما بالا رفت و به حدود ۷۱ تا

۸۸ درجه سلسیوس رسید ترموستات عمل کرده و دریچه آن باز می‌شود. باز شدن این

شیر حرارتی باعث می‌شود که آب یا مایع خنک‌کننده از بلوک موتور به سمت رادیاتور

هدایت شود تا عمل سرد کردن مایع سیستم خنک‌‌کاری انجام شود. در این حالت واتر

پمپ هم مایع خنک‌کننده را این بار از رادیاتور به سمت موتور هدایت می‌کند و چرخه

به این شکل ادامه می‌یابد. ترموستات معمولا در بالای موتور قرار دارد و در دسترس است.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

بد نیست همین‌جا اشاره کنیم که یکی از کارکردهای مهم ترموستات برای عملکرد

بهتر بخاری اتومبیل است. در حقیقت اگر این قطعه در سیستم خنک‌کاری اتومبیل وجود

نداشت، بخاری خودرو بسیار دیر گرم می‌شد.

  • پروانه خنک‌کننده یا فن برقی

کار رادیاتور این است که مایع گرم آمده از سوی موتور را خنک کند و دوباره به سیستم

خنک‌کاری بازگرداند، اما این وظیفه چطور انجام می‌شود؟ یک راهش عبور از یک راه طولانی

با سطح مقطع کم است که اساسا لوله‌های رادیاتور هم به همین شکل طراحی شده است.

یک راه دیگر هم برخورد هوا با این مایع گرم عبوری از رادیاتور است. این کار توسط پروانه

خنک‌کننده یا فن برقی انجام می‌شود. در حقیقت این قطعه در سیستم خنک‌کاری مثل یک

دمنده عمل می‌کند و وظیفه ایجاد گردش هوا میان لوله‌های رادیاتور را برعهده دارد تا تماس هوا

با لوله‌ها به خنک شدن سریع‌تر مایع داخل رادیاتور کمک کند. در اتومبیل‌های قدیمی از یک پروانه

برای این منظور استفاده می‌شد که به وسیله یک تسمه و یک پولی، نیروی محرکه را از میل‌لنگ

می‌گرفت و به گردش درمی‌آمد. این گردش پروانه دائمی بود و به همین دلیل اصطلاک بسیار زیادی داشت.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

طراحان اتومبیل بعد از مدتی تصمیم گرفتند که به جای استفاده از این پروانه‌های مکانیکی،

از فن‌های برقی استفاده کنند. برق مورد نیاز این فن‌ها از باتری و دینام تأمین می‌شود و در

ضمن همیشه روشن نیستند. در حقیقت در ماشین‌های کاربراتوری از یک فشنگی استفاده می‌شود

که با بالا رفتن دمای مایع سیستم خنک‌کاری، این فشنگ عمل کرده و جریان برق برقرار می‌شود.

در ماشین‌های انژکتوری هم کار این فشنگ توسط یک سنسور انجام می‌شود. اطلاعات سنسور

تشخیص دمای مایع به ECU یا کامپیوتر اتومبیل می‌رود و در آنجا فرمان روشن یا خاموش شدن فن صادر می‌شود.

  • تسمه دینام یا تسمه پروانه

یکی از قطعاتی که باید هر چند وقت‌ یکبار در اتومبیل‌ها مورد بازدید قرار گیرد و در صورت

لزوم عوض شود همین تسمه دینام یا تسمه پروانه است. تسمه در حقیقت یک حلقه

از جنسی انعطاف‌پذیر مثل چرم، لاستیک، پلیمر و… است که ارتباط بین دو شفت دوران‌کننده را برقرار می‌کند.

بسیاری از قطعات اتومبیل نیاز به حرکت دورانی دارند و این حرکت را از طریق همین تسمه

دینام و به کمک فولی‌ها از میل‌لنگ موتور می‌گیرند. تسمه دینام یا پروانه وظیفه انتقال قدرت

موتور یا همان دوران میل‌لنگ به قطعاتی مثل دینام، واتر پمپ سیستم ‌خنک‌کاری، سیستم

تهویه مطبوع و پمپ فرمان هیدرولیک را برعهده دارد. در اتومبیل‌های قدیمی، این تسمه کار

انتقال نیرو به پروانه سیستم خنک‌کاری را هم انجام می‌دهد و به همین دلیل به نام تسمه پروانه معروف شده است.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

  • آب یا مایع رادیاتور

در سیستم خنک‌کننده موتور با مایع، نقش اصلی را همان مایع یا اصطلاحا «آب رادیاتور»

ایفا می‌کند. قطعا برای این منظور نباید از آب معمولی استفاده کرد، چون هم باعث ایجاد

خوردگی در قطعات مختلف سیستم خنک‌کاری می‌شود و هم اینکه امکان یخ‌زدگی آن

در فصول سرد سال زیاد است. در گذشته‌های دور از مخلوط آب و الکل برای سیستم

خنک‌کاری استفاده می‌شد، این مخلوط تا دمای منفی ۱۵ درجه، یخ نمی‌زد؛ اما دو مشکل داشت؛

یکی اینکه در دمای کمتر از منفی ۱۵ درجه کارایی‌اش را از دست می‌داد و دیگری هم اینکه همچنان

وجود ناخالصی و املاح آب داخل آن باعث ایجاد خوردگی می‌شد. اما امروزه از محلول‌هایی استفاده

می‌کنند که ما اصطلاحا آنها را به نام «ضد یخ» می‌شناسیم. البته یادتان باشد که این محلول‌ها

فقط خاصیت ضد یخ بودن ندارند و ضد جوش هم هستند، به همین دلیل از این محلول باید هم

در تابستان و هم در زمستان استفاده کرد. معمولا توصیه عمومی این است که از مخلوط ۵۰

درصد ضد یخ و آب مقطر در سیستم خنک‌کاری اتومبیل‌ها استفاده شود.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

  • سنسور دمای مایع خنک‌کننده یا فشنگی آب

همانطور که گفته شد در اتومبیل‌های جدیدتر از فن‌های برقی برای خنک کردن مایع رادیاتور

استفاده می‌شود که برخلاف پروانه اتومبیل‌های قدیمی به طور دائم کار نمی‌کنند. این فن‌ها

زمانی به کار می‌افتند که آب گرم راهی رادیاتور شده باشد. اما چطور این فن‌ها کنترل می‌شوند؟

فشنگی آب یا سنسور دمای مایع سیستم خنک‌کاری دقیقا به همین منظور طراحی شده است.

این سنسور یا فشنگی معمولا در محفظه ترموستات قرار دارد و اطلاعات خود را به ECU یا کامپیوتر

اتومبیل می‌دهد. از کامپیوتر هم فرمان روشن شدن یا خاموش شدن فن صادر می‌شود. همچنین

داده‌های این فشنگی آب یا سنسور برای نمایش دمای موتور به راننده در کابین هم مورد استفاده

قرار می‌گیرد. برخی از اتومبیل‌ها بیشتر از یک سنسور و فشنگی دارند و اگر این قطعه خراب شود

فن‌ها به درستی عمل نکرده و دمای مایع خنک‌کننده با افزایش بی‌رویه مواجه می‌شود.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

  • بخاری اتومبیل

بخاری خودروها را هم باید جزو سیستم خنک‌کاری اتومبیل‌ها به حساب آورد.

عملکرد این بخاری هم کاملا با گرمای حاصل از مایع داخل سیستم خنک‌کاری در ارتباط است

و همین آب از طریق شیلنگ‌ها به داخل بخاری می‌رود. در حقیقت داخل بخاری یک هسته

وجود دارد که شبیه رادیاتور است. مایع گرم وارد این هسته می‌شود و به کمک یک دمنده،

گرمای آن به داخل کابین اتومبیل منتقل می‌شود.

  • پولکی‌های سرسیلندر

مایع سیستم خنک‌کننده در محفظه اطراف سیلندرها و سرسیلندر که به آنها بلوک موتور

هم گفته می‌شود جریان دارد و گرمای موتور را می‌گیرد. این مایع همان‌طور که گفته شد

مخلوطی از آب مقطر و ضد یخ است. حالا اگر یک راننده بر اثر غفلت از ضد یخ استفاده نکند

و آب خالی را داخل سیستم خنک‌کاری بریزد، ممکن است در فصول سرد سال باعث ایجاد

یخ‌زدگی و در نهایت ترکیدن یا ترک برداشتن سرسیلندر شود.

طراحان موتور اتومبیل برای ساخت سرسیلندر از روش ریخته‌گری در قالب‌های شنی استفاده می‌کنند.

خب در نهایت و با سرد شدن فلز مذاب، باید این شن‌ها از داخل قطعه خارج شوند که برای این کار

سوراخ‌های بزرگی را روی سرسیلندر ایجاد می‌کنند. طراحان در پایان کار، این سوراخ‌ها را با پولی‌هایی

از جنس فولاد مسدود می‌کنند. یک فایده این پولی‌ها این است که وقتی از روی فراموشی،

آب خالی داخل سیستم خنک‌کاری ریخته می‌شود و یخ‌زدگی صورت می‌گیرد، این پولی‌ها از

جایشان خارج می‌شود و سرسیلندر آسیب نمی‌بیند.

هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,

بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث

مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و

تشخیص                                         رنگ                                  شدگی

خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

 

تبلیغات کاذب

ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از

علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن

جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت

گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل

از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر

اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان                        رایگان             و                اعطاء            مدارک          داخلی           بین      المللی     و

پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه

فنی نخبگان می باشد.

پل های ارتباطی

جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از

سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری

رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

• پل های ارتباطی ما:

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان