♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

خرید خودرو  و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و

هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی

نخبگان

در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می

پردازد.

آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی

در ارائه مطالبی دارد

که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای

هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.

با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

 

هنگامی که جریانی به صورت خارجی روی یک جسم حرکت می‌کند،

پدیده‌های بسیاری از دیدگاه مکانیک سیالات اتفاق می‌افتد.

واضح است که مشخصه‌های جریان به شکل سطح وابسته هستند.

از طرفی اگر شکل جسم را ثابت فرض کنیم، جریان عبوری روی آن

به مشخصه‌های خود سیال هم‌چون سرعت، جهت حرکت، چگالی،

لزجت و … نیز وابسته خواهد بود.

با انجام آنالیز ابعادی متوجه می‌شویم که مشخصه‌های جریان خارجی

به اعدادی بی‌بعد وابسته هستند. در حالت کلی برای عبور یک جریان

رو سطح جسم، مهم‌ترین عدد بی‌بعد، «رینولدز» (Reynolds) است.

توجه داشته باشید که فرمول کلی رینولدز به شکل زیر است.

boundary

همان‌طور که در بالا نیز بیان شد، این فرمول به صورت کلی است.

اما اجزا تشکیل دهنده آن در موارد مختلف متفاوت هستند.

برای نمونه در حالتی که جریانی روی یک استوانه عبور کند،

طول L را برابر با قطر استوانه در نظر می‌گیرند و یا در حالتی

که جریانی روی یک صفحه تخت حرکت می‌کند، این طول

برابر با فاصله از لبه صفحه در نظر گرفته می‌شود.

برای بسیاری از جریان‌ها که دارای رینولدز بالایی هستند،

دامنه جریان را می‌توان به دو بخش تقسیم‌ کرد:

  1. لایه‌مرزی لزج که در نزدیکی سطح جامد تشکیل می‌شود.
  2. ناحیه غیرلزج که در بیرون از لایه‌مرزی است.

boundary-layer

در شکل بالا این دو ناحیه در حالت عبور جریان روی ایرفویل، نشان داده شده‌اند.

مفهوم لایه‌ مرزی

تئوری لایه‌ مرزی در سال ۱۹۰۴، توسط پرانتل ارائه شد.

این مفهوم ارتباط قابل اتکایی را میان جریان ایده‌آل و جریان واقعی

ایجاد می‌کند. سیالات، دارای خاصیتی به نام ویسکوزیته هستند.

اثرات اصطکاکی فقط در ناحیه‌ای نزدیک به مرز جسم جامد وجود دارند؛

این ناحیه همان لایه‌مرزی است.

مطابق با شکل زیر خودرویی در حال حرکت را در نظر بگیرید.

واضح است که سرعت ذرات هوای چسبیده به بدنه، برابر با سرعت خودرو هستند.

از طرفی اگر به اندازه کافی از خودرو دور شویم، می‌بینیم که هوای اطراف

به صورت ساکن قرار گرفته است. بنابراین در نزدیکی مرز جسم،

سرعت نسبی هوا و خودرو صفر و در دوردست این سرعت غیر صفر است.

در نتیجه در فاصله‌ای بسیار اندک از بدنه خودرو گرادیان سرعت تشکیل می‌شود.

لایه مرزی

گرادیان سرعت ایجاد شده باعث می‌شود

تا نیرویی اصطکاکی به جسم جامد (یا همان خودرو) وارد شود.

به ناحیه‌ای که در آن سرعت سیال تحت تاثیر نیرو‌های برشی قرار گرفته،

«لایه‌مرزی» (Boundary Layer) گفته می‌شود. در این ناحیه سرعت سیال متغیر است.

هنگامی که جریانی رو سطح به حرکت در می‌آید، در ابتدا لایه‌مرزی

به صورت «لایه‌ای» (Laminar) است. هم‌چنین پس از آنکه که جریان

بخشی از مرز جامد را طی می‌کند، ضخامت لایه‌مرزی رشد کرده

و حرکت سیال ناپایدارتر می‌شود. در این حالت جریان شروع به 

توربولانس شدن می‌کند. گفتنی است که در ناحیه توربولانس،

ذرات سیال به صورت تصادفی حرکت می‌کنند.

laminar-turbulence

پس از توربولانسی شدن لایه‌مرزی، همچنان بخش بسیار نازکی از

سیال که به مرز جسم چسبیده، به صورت لایه‌ای باقی می‌ماند.

به این لایه «زیر لایه لزج» (Viscous sublayer) گفته می‌شود.

قبل از مطالعه ادامه مطلب حتما بخش‌های

مختلف لایه‌مرزیِ شکل بالا را مورد توجه قرار دهید.

تعاریف بسیاری به منظور توصیف ضخامت لایه‌مرزی

(این ضخامت با نماد δ نشان داده می‌شود) ارائه شده.

بنیادی‌ترین آن‌ها، ضخامت لایه‌مرزی را فاصله‌ای تعریف می‌کند

که در آن گرادیان سرعت وجود دارد.

برای توصیف ضخامت لایه‌مرزی، شکل شماره ۱ را که در زیر آمده

در نظر بگیرید. ضخامت لایه‌مرزی را به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

به فاصله‌ای از سطح جامد که سرعت سیال در آن نقطه ۹۹

درصد سرعت جریان آزاد باشد (u=0.99U)، ضخامت لایه‌مرزی (δ) گفته می‌شود.

با توجه به تعریف ارائه شده برای δ، می‌توان

ضخامت جابجاییِ *δ۱ را به‌ شکل زیر تعریف کرد.

laminar-turbulence

displacement-thickness
شکل ۱

برای درک مفهوم ضخامت جابجایی تصور کنید که دبی جریان

در هر دو شکل a و b برابر باشند. از آنجایی که سرعت در تمامی دامنه،

در شکل b برابر با U در نظر گرفته شده، بنابراین به‌منظور برابری دبی

جریان در دو شکل a و b می‌توان مرز جسم جامد را کمی بالاتر تصور کرد.

هم‌چنین ضخامت لایه‌مرزی مومنتوم به شکل زیر قابل تعریف است.

laminar-turbulence

همچون ضخامت جابجایی در این تعریف نیز فرض شده در تمامی دامنه جریان،

سرعت برابر با U باشد. در ادامه در مورد هریک از این مفاهیم بیشتر بحث

می‌شود و از آن‌ها در تحلیل لایه‌مرزی استفاده خواهد شد.

تحلیل مقیاسی

پرانتل معادلات حرکت سیال، درونِ لایه‌مرزی را با استفاده از تحلیل اندازه

جملات معادله نسبت به یکدیگر، انجام داد. به منظور توضیح بیشتر،

معادله مومنتوم سیال را در راستای x به صورت زیر در نظر بگیرید

[ رابطه پایین معادله ناویر-استوکس در راستای x است. هم‌اکنون

درک خود رابطه مهم نیست. در مطلبی به صورت مجزا معادلات

ناویر-استوکس را توضیح خواهیم داد].

 

رابطه بالا در حقیقت قانون دوم نیوتن برای سیال است.

از ریاضیات می‌دانید که عبارات سمت چپ این معادله،

شتاب ذرات سیال را نشان می‌دهند؛ هم‌چنین عبارات سمت راست

آن نیروهای وارد به حجم کنترل را بیان می‌کنند. پرانتل در اولین فرضِ مهم خود،

ضخامت لایه مرزی δ را بسیار کوچک‌تر از طول L در نظر گرفت. طول L،

از مرتبه اندازه جسم در راستای جریان است.

ابتدا به ساکن، بایستی برای هر کمیت مقداری مرجع تعریف کنیم.

این مقادیر از جنس هم هستند. برای نمونه، سرعتِ مرجع را برابر

با U فرض می‌کنیم. U نشان دهنده سرعت جریان آزاد است،

که مقداری ثابت محسوب می‌شود. هم‌چنین طول مرجع را برابر

با L در نظر می‌گیریم. با توجه به تعاریف انجام شده می‌توان گزاره‌های زیر را مطرح کرد:

اندازه عبارت 

ux

از مرتبه 

UL

است. بنابراین مرتبه عبارت 

uux

نیز برابر با 

U2L

خواهد بود.

به همین شکل می‌توان گفت:

boundary-layer-9.jpg

با توجه به این که δ بسیار کوچک‌تر از L است، داریم:

boundary-layer-

فرض مهم دیگری که پرانتل انجام داد این بود که نیروهای

اینرسی و برشی (یا همان ویسکوزی) از یک مرتبه هستند.

با استفاده از این روش می‌توان مرتبه ضخامت را یافت.

با برابر قرار دادن دو عبارت بالا داریم:

boundary-layer-11.GIF

علامت «~» به معنای هم مرتبه بودن دو عبارت است.

با مرتب کردن عبارت بالا مرتبه ضخامت به صورت زیر محاسبه می‌شود.

boundary-layer-12.GIF

علامت O در رابطه بالا نشان دهنده مرتبه است.

بنابراین همان‌طور که در بالا نیز نشان داده شد،

ضخامت لایه‌مرزی با 

LRe

 

ضخامت لایه‌مرزی و پروفیل جریان در مکان‌های مختلف نشان داده شده است.

هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,

بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث

مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و

تشخیص                                         رنگ                                  شدگی

خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

 

تبلیغات کاذب

ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از

علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن

جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت

گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل

از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر

اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان                        رایگان             و                اعطاء            مدارک          داخلی           بین      المللی     و

پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه

فنی نخبگان می باشد.

پل های ارتباطی

جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از

سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری

رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

• پل های ارتباطی ما:

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718

 

 

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان