دستگاه روتاری پولیش

دستگاه روتاری پولیش

دستگاه پولیش روتاری از محبوب‌ترین دستگاه‌های پولیش سطوح صیقلی می‌باشد که عملیات پولیشکاری را ساده‌تر و سریع‌تر کرده است.

این دستگاه با حذف لایه‌ی نازکی از سطح هر گونه خط و خش را از بین می‌برد و ظاهری تمیز و براق به سطح موردنظر می‌دهد.

این دستگاه کاربرد گسترده‌ای در صنعت خودرو دارد و برای از بین بردن خط و خش و هر گونه خرابی موجود در سطح بدنه خودرو بکار برده می‌شود.

دستگاه پولیش روتاری که با نام دستگاه پولیش چرخشی نیز نامیده می‌شود، با چرخش حول یک محور عمل پولیشکاری را انجام می‌دهد.

نوع دیگری از دستگاه‌های پولیش نیز وجود دارد که با نام دستگاه پولیش اوربیتال نامیده می‌شود.

تفاوت این دو دستگاه به نوع چرخش آن‌ها برمی‌گردد که استفاده از آن‌ها را منحصربفرد کرده است.

دستگاه پولیش اوربیتال در واقع مانند حرکات چرخش دست است و به صورت نامنظم و تصادفی حرکت می‌کند. در واقع این دستگاه قادر است در سرعت‌ها و جهت‌های مختلف حرکت کند.

آموزش کار با دستگاه پولیش روتاری

آموزش کار با دستگاه پولیش روتاری

از جمله قطعاتی که در پولیش روتاری قرار گرفته است، میتوان به صفحه نگهدارنده پد پولیش، بخش یا دسته نگهدانده، دکمه کنترل سرعت، دکمه خاموش و روشن بدنه و موتور اشاره کرد.

عملکرد دستگاه پولیش روتاری به این صورت است که با حرکت پد بر روی سطح موردنظر لایه‌ای نازک از رنگ خودرو محو شده و در نتیجه خط و خش آن از بین می‌رود.

مزایای دستگاه پولیش روتاری

مزایای دستگاه پولیش روتاری

ایده‌آل برای از بین بردن هر گونه خط و خش: دستگاه پولیش روتاری این قابلیت را دارد که انواع خط و خش سطحی و عمیق را از بین ببرد.

سرعت بالا نسبت به روش‌های سنتی:  تا پیش از این برای پولیش سطح خودرو، مواد روی خودرو زده می‌شد و با پنبه‌ی مخصوص روی خودرو پخش می‌شد. اما با دستگاه پولیش روتاری شما با سرعت عمل بالایی می‌توانید عمل پولیشکاری را انجام دهید.

کیفیت بالای پولیشکاری: دستگاه‌های پولیش روتاری نسبت به روش‌های سنتی کیفیت مطلوب‌تری دارند و هر خط و خشی را از بین می‌برند.

طرز کار ساده: کار با دستگاه پولیش روتاری ساده می‌باشد.

دستگاه روتاری

دستگاه روتاری

دستگاه های روتاری در کیفیت‌های مختلفی از برندهای گوناگون وارد بازار شده‌اند. یک دستگاه روتاری خوب باید دارای سه ویژگی مهم باشد.

مورد اول داشتن کنترل سرعت الکترونیک است که باعث می‌شود هنگامی که شما فشار بیشتری به سر دستگاه وارد می‌کنید، سرعت چرخش دستگاه ثابت می‌ماند. هر چند که این ویژگی در مرحله اول پولیش‌کاری خیلی به چشم نمی‌آید اما در هنگام پولیش‌کاری مرحله آخر، داشتن یک سرعت کم و مداوم، آثار هولوگرامی را کاهش می‌دهد.

ویژگی مهم دیگر، شروع چرخش نرم است. اکثر دستگاه‌های روتاری دارای دیمر کنترل سرعت هستند و قابلیت تغییر از 600 تا 3000 دور در دقیقه را دارند. برخی از دستگاه‌های قدیمی دارای یک یا دو سرعت ثابت هستند و به خاطر دور بالای خود، برای پولیش‌کاری نهایی اصلا مناسب نیستند.

آخرین ویژگی مهم دستگاه روتاری، داشتن وزن مناسب است. کار با دستگاه‌های بزرگ و سنگین بسیار سخت و خسته‌کننده است و قطعا در کیفیت کار نیز تاثیر گذار است. بنابراین در هنگام انتخاب یک دستگاه روتاری به وزن آن دقت نموده و دستگاهی با وزن حداکثر 2.5 کیلوگرمی تهیه کنید.

طرز کار روتاری

طرز کار روتاری

شکسته نشدن نانوذرات پولیش (Incomplete Polish breakdown): مواد پولیش در اثر حرارت ایجاد شده بر روی سطح عمل می‌کنند. مهم ترین نکته در یک احیای رنگ بی‌نقص، شکسته شدن نانو ذرات پولیش به صورت کامل است. بنابراین میزان پولیش، مساحت فضای انتخابی و سرعت و فشار وارده به دستگاه تاثیر زیادی در شکستن این نانوذرات دارند و تشخیص زمان این نکته نیاز به تجربه بالایی دارد. اما می‌توان گفت هنگامی این نانو ذرات به طور کامل شکسته شده‌اند که مواد پولیش روی سطح دیده نشده و به حالت شفاف تبدیل شده و به راحتی پاک شوند. بنابراین، اگر در هنگام پولیش‌کاری با یک پولیش معتبر، احساس کردید که هیچ کارایی‌ای روی سطح خودرو ندارد، یکی از دلایل آن می‌تواند این باشد. لذا می‌توانید فضای کوچک‌تری را انتخاب نموده و با مقدار پولیش کمتری کار کنید تا تناسب میان این موارد را ایجاد نمایید. از طرف دیگر، اگر ذرات پولیش به درستی شکسته نشوند، به سطح پد چسبیده و باعث ایجاد آسیب و هولوگرام می‌شوند.

آثار چرخشی (Swirls): این آثار ممکن است در اثر به کار بردن بیش از حد مایع پولیش و یا خشک شدن آن بر روی سطح پدید آید. استفاده از پولیش بیشتر نه تنها قدرت کات را بالاتر نمی‌برد بلکه شکسته نشدن نانو ذرات پولیش اضافی موجب ایجاد آسیب‌هایی می‌شود که آثار چرخشی یکی از آن‌هاست. اگر این اتفاق رخ داد، باقی‌مانده مواد پولیش را از روی سطح پاک کرده و مقداری کویک دیتیلر روی پد اسپری کنید. سپس بدون اضافه کردن پولیش، شروع به پولیش کاری نمایید تا مواد به جای مانده در پد به درستی شکسته و عمل کند.

آثار هولوگرامی (Holograms) این آثار نیز احتمالا در اثر استفاده بیش از حد از مواد پولیش، شکسته نشدن نانو ذرات پولیش، فشار بیش از حد، زاویه نادرست پد بر روی سطح، کثیف بودن پد و یا استفاده از سرعت بالای دستگاه روتاری در زمان نامناسب بوجود می‌آیند. آثار هولوگرامی خصوصا بر روی رنگ‌های تیره بیشتر به چشم آمده و کار را برای دیتیلرها سخت‌تر می‌سازد.

تمیز و عاری بودن از هرگونه ماده اضافی برای پدها نکته بسیار مهمی است. در حین پولیش‌کاری، گردوغبار مایع پولیش و ذرات رنگ به خورد پد پولیش رفته و آن‌ها را کثیف می‌کند. در نتیجه منطقی نیست که بخواهید با یک پد به پولیش کردن کل بدنه خودرو بپردازید و باید حتما در حین کار آن را تمیز نموده و یا از چند پد پولیش استفاده نمایید. یکی از مواردی که این موضوع را به شما اثبات می‌کند پولیش کردن رنگ‌های نرم است؛ چرا که این رنگ‌ها به سرعت مات شده و برای رفع این مشکل باید از یک پد جدید و نو کمک بگیرید.

پرش دستگاه (Buffer Hop) هنگامی که دستگاه روتاری به صورت روان روی سطح خودرو حرکت نمی‌کند احتمالا از مقدار کمی پولیش استفاده نموده‌اید و باعث شده که پد به خوبی روی سطح حرکت نکند. به خوبی مواد پولیش را روی پد پخش نموده و مقداری پولیش یا کوئیک دیتیلر استفاده نمایید.

جمع بندی

جمع بندی

قبل از این‌که دستگاه‌های اوربیتال به بازار بیایند، دستگاه‌های روتاری تنها گزینه موجود برای پولیش‌کاری با دستگاه بودند. پولیشر روتاری، دستگاهی است که صفحه نگهدارنده آن حول یک محور به صورت ثابت می‌چرخد. این حرکت ثابت، خصوصا در هنگام رفع آسیب‌های اساسی در اولین مرحله از پولیش‌کاری بسیار کمک‌کننده است.

نوع حرکت دستگاه‌های پولیش با هم تفاوت دارد. به گونه‌ای که دستگاه روتاری، حول یک محور ثابت چرخش داشته اما دستگاه اوربیتال با یک حرکت گریز از مرکز دوران می‌کند و دستگاه دوال اکشن نیز ترکیبی از این دو حرکت را داراست.

دستگاه روتاری به عنوان یکی از کلیدی‌ترین ابزار ترمیم و احیای رنگ خودرو شناخته می‌شود. هر چند که این دستگاه می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه، در دستان یک فرد بی‌تجربه، آسیب‌ها و صدمات سختی را به رنگ خودرو وارد آورد که در بهترین حالت، به جای ماندن آثار چرخشی و هولوگرام و در بدترین شکل آن، سوختگی رنگ و از بین رفتن آن را سبب می‌شود. البته مورد دوم به سختی پدید می‌آید و برای پیش افتادن چنین اتفاقی، علائم بسیاری بر روی رنگ خودرو را باید نادیده گرفت.

سوالات متداول

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان