آموزش کارشناسی رنگ خودرو تبریز

♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

خرید خودرو  و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و

هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی

نخبگان

در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می

پردازد.

آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی

در ارائه مطالبی دارد

که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای

هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.

با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

سنسور های سیستم انژکتوری خودرو

معرفی سیستم انژکتوری

در سیستم انژکتوری امروزی از یک مدیریت هوشمند به نام واحد کنترل

الکترونیکی (ECU)، تعدادی حسگر (SENSOR ) و تعدادی عملگر ( ACTUATOR) استفاده می شود.

 

آموزش کارشناسی رنگ خودرو 

 

ECU به عنوان مغز متفکر سیستم، اطلاعات و شرایط کاری موتور را از سنسور ها

دریافت نموده و با توجه به برنامه تعریف شده برای آن به عملگرها دستورات

لازم را صادر می نماید تا موتور در آرام ترین و کمترین دور موتور در حال سکون

و کمترین مصرف سوخت و بالاترین شتاب ممکن در حال حرکت دست پیدا کند.

 

آموزش کارشناسی رنگ خودرو 

سنسورها

حسگرهایی هستند که اطلاعات مورد نیاز ECU را از قسمتهای مختلف خودرو

جمع آوری کرده و به آن ارسال می کنند بنابراین بدون آنها عملکرد ECU مختل

شده و کارکرد مطلوب موتور حاصل نخواهد شد. بعضی از این سنسور ها نقش

اساسی در روشن شدن موتور دارند و برخی از آنها بعنوان سنسور کمکی اطلاعات

سنسور های دیگر را کامل کرده و به ECU کمک می کنند تا عملکرد بهتری برای موتور ایجاد نمایند.

 

آموزش کارشناسی رنگ خودرو 

سنسور دور موتور:

این سنسور از نوع القائی بوده و تشکیل شده از یک آهنربای دائمی و یک سیم

پیچ و چرخش دنده های فلایویل زیر این سنسور در آن تولید سیگنال می نماید

که به ECU ارسال می شود و از این طریق سرعت دوران میل لنگ و همچنین

موقعیت پیستونها به ECU اطلاع داده می شود و پاشش سوخت و جرقه سرشمع ها

به صورت نیمه ترتیبی (۲ به ۲) برروی دو سیلندری که پیستون آنها در نقطه مرگ بالا

قرار دارند اجرا خواهد شد در صورت خرابی این سنسور در خودرو های فاقد سنسور

موقعیت میل سوپاپ موتور روشن نخواهد شد و در خودروهای دارای سنسور میل

سوپاپ باعث دیر روشن شدن و گاز نخوردن موتور می شود و یا در صورت کثیفی

سنسور و یا مشکل در ارتباط آن با ECU موتور بد کار کرده و یا گاز نمی خورد و يا روشن نمی شود.

سنسور دور موتور
سنسور دور موتور
چند روش برای تشخیص خرابی این سنسور وجود دارد.

۱- اگر پالس منفی ECU را برروی سوکت کولها و انژکتورها نداشته باشیم.

٢- هنگام باز کردن سویج به مدت ۳ تا ۵ ثانیه برق پمپ بنزین ارسال شده و

بعد قطع می شود و به محض استارت زدن و ارسال اطلاعات سنسور دور موتور

به ECU دوباره برق پمپ ارسال می شود با استفاده از همین عملکرد می توان

به خرابی سنسور دور موتور پی برد یعنی اگر قبل از استارت زدن پمپ به مدت

۳ تا ۵ ثانیه کار بکند ولی پس از استارت زدن دوباره شروع به کار نکند سنسور

دور موتور وظیفه خود را انجام نداده است.

۳- در بعضی مواقع نیز حرکت جزئی عقربه دور موتور در پشت آمپر هنگام استارت

زدن نشانه سالم بودن سنسور دور موتور خواهد بود.

۴- ولتمتر را در حالت ولت سنج AC قرار می دهیم باید بین پایه های ۱ و ۲

سنسور دور موتور ولتاژی حدود ۲ تا ۵ ولت (AC) را هنگام استارت زدن داشته باشیم.

این تست را می توان با تست لامپ های LED نیز انجام داد.

۵- تست اهمی سنسور دور موتور که نشان دهنده سالم بودن سیم پیج آن است

به این شکل است که توسط اهم متر مقاومت بین پایه های ۱ و ۲ سنسور دور موتور

را اندازه گیری می کنیم و باید مقاومتی حدود ۳۰۰ الی ۴۵۰ اهم را بین این دو پایه داشته باشیم.

۶- در بعضی از مواقع حرارت بیش از حد دیسک و صفحه و یا تکه های جدا شده از

آن باعث تغییر شکل ظاهری سنسور دور موتور (ذوب شدن یا شکستن) و در نتیجه خرابی آن می شود.

۷- فاصله بین سنسور دور موتور و دنده های فلایویل باید در حدود ۰.۸ تا ۱.۲ میلیمتر

باشد در غیر این صورت عملکرد سنسور مناسب نخواهد بود.

۸- خواندن خطاها توسط دستگاه عیب یاب و مشاهده خطای این حسگر در لیست خطا های موجود.

شماتیک سنسور دور موتور
شماتیک سنسور دور موتور

سنسور میل سوپاپ:

این سنسور بر روی میل سوپاپ نصب شده و از نوع اثر هال میباشد، یعنی

نیاز به برق تغذیه دارد و با ارسال پالس موقعیت میل سوپاپ هوا را به ECU

اعلام میکند و ECU با توجه به این اطلاعات و اطلاعات سنسور دور موتور ،

پاشش سوخت و جرقه را بصورت تک به تک به روی سیلندرها اجرا می کند

و همچنین عملکرد این سنسور بر روی سیستم CVVT (در موتور ملی) اهمیت فراوانی دارد.

در واقع این سنسور بعنوان سنسور کمکی سنسور دور موتور محسوب می شود

و اطلاعات مورد نیاز ECU را در زمینه اجرای ترتیبی پاشش سوخت و جرقه(۲-۴-۳-۱) کامل می کند.

در صورت خرابی این سنسور پاشش سوخت و جرقه به صورت نیمه ترتیبی یا ۲ به ۲ در خواهد آمد.

و ایرادتی مانند افزایش مصرف سوخت، بد کار کردن موتور ، دیر روشن شدن موتور و یا

خاموش کردن موتور در دور آرام مشاهده خواهند شد. این سنسور سه پایه دارد که به ترتیب زیر می باشد.

پایه ۱ متصل به برق تغذیه می باشد – پایه ۲ متصل به ECU و ارسال سیگنال مربعی

به آن می باشد – پایه ۳ اتصال بدنه می باشد که معمولا از طرف خود ECU تامین می شود.

 

آموزش کارشناسی رنگ خودرو 

سنسور میل سوپاپ
سنسور میل سوپاپ
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.