اموزش تشخیص رنگ خودرو شیراز
♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
یکی از مهمترین اجزاء همه خودروها شاسی خوردو است که
برای مراقبت و نگهداری آن باید یکسری اطلاعات اولیه داشته باشیم.
شاسی خودرو همان اسکلت بندی خودرو میباشد که وظیفه بسیار مهمی را
در خودرو به دوش میکشد شاسی خودرو باید توانایی تحمل وزن خودرو موتور
و دیگر متعلقات خودرو را داشته باشد و شاسی خودرو محلی است برای قرار گرفتن
اجزای خودرو و یکی از مهمترین قطعات تشکیل دهنده خودرو میباشد.
هر قطعه در خودرو وظایف خاصی دارد و ویژگیهای خاصی هم باید داشته باشد
که شاسی هم از این قضیه مستثنا نیست و ویژگیهای یک شاسی خوب را میتوان اینگونه ذکر کرد:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
مقاوم در برابر خوردگی
حجم مناسب و کم
تحمل کافی وزن خودرو و متعلقات آن
وزن سبک برای شتاب بهتر خودرو
کمترین میزان لرزش و انتقال آن به بدنه خودرو
با پیشرفت روز افزون دنیای خودرو تمام تجهیزات خودرو پیشرفت باید کنند و شاسی
هم باید با فناوری جلو رود. شاسی به خاطر این امر که یکی از قطعات مهم خودرو به
حساب میآید نیز باید در تولید آن از فناوریهای روز بهره گیری شود و شاسی خودرو
یکی از قطعههای تشکیل دهنده خودرو میباشد که نقش به سزایی در تأمین امنیت خودرو را دارد.
تولید و ساخت و طراحی شاسی با نوع استفاده خودرو رابطه مستقیم دارد
و به سه دسته میتوان تقسیم بندی شود:
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
شاسی خودروهای شهری ( استحکام نسبتاً محکم )
شاسی خودروهای جادهای و شهری ( استحکام محکم )
شاسی خودروهای جادهای و آفرود ( استحکام بسیار محکم )
در تصادفات شدید یکی از قسمتهایی که ممکن است آسیب بیند و برای صاحب خودرو
ضرری بزرگ محسوب میشود شاسی خودرو است که در صورت آسیب دیدن شاسی
در نخستین مرحله تعمیر باید شاسی تعمیر شود که به تعمیر شاسی (شاسی کشی)
میگویند و این عمل موجب تعمیر شاسی خودرو میشود اما هیچ وقت مثل شاسی اول
نمیشود و در طول زمان ممکن است برای خودرو دچار مشکل کند که یکی از رایجترین
این مشکلات لاستیک سایی میباشد.
سیستم تعلیق خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟
سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو (SUSPENTION) بخشی از خودرو است که
مانع از انتقال ارتعاشات و تکانهای ناشی از حرکت خودرو روی سطوح ناهموار
به بدنه در حال حرکت و سرنشینان میشود. بدنه در اینجا به معنی اتاق،
شاسی و تمام متعلقات آن است. این سیستم که شامل قطعات اصلی فنرها، کمک فنرها،
ستونهای نگهدارنده و چرخها میشود و اتصال چرخها و محورهای عقب و جلو را با
شاسی برقرار میکند، دو وظیفه اصلی دارد؛ یکی دریافت تکانها، ارتعاشها و نوسانهایی
که از حرکت در سطوح مختلف جاده به چرخها وارد میشود و دیگری ارتقاء عملکرد چرخها
و ایجاد اصطکاک مناسب لاستیک آنها با سطح جاده و در نتیجه کنترل راحتتر خودرو.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
این دو البته مهمترین وظایف سیستم تعلیق خودرو هستند که از ابتدای
ساخت خودروهای بنزینی به شکل فعلی برای آنها در نظر گرفته شد.
به مرور زمان، با پیشرفت صنعت خودروسازی این وظایف اضافه و به دنبالش
سیستمهای تعلیق پیچیدهتر و متنوعتر شدند. برای مثال سیستم تعلیق در خودروها،
علاوه بر تامین آرامش و راحتی سرنشینان و راننده، موجب بالا رفتن عمر قطعات میشود.
چرا که، انتقال ضربات ناشی از حرکت به بدنه و متعلقاتش باعث حرکت بیش از حد قطعات
و درگیر شدن آنها با یکدیگر میشود که کاهش عمر مفید و استهلاک بیش از حد آنها را به دنبال دارد.
همچنین در طراحی سیستمهای تعلیق دو اولویت مهم پیش از هر چیز در نظر گرفته میشوند؛
بهبود سواری و ارتقاء قابلیت هدایت و کنترل خودرو. اما این دو اولویت همواره در تضاد هستند.
به این معنی که بهبود یکی موجب ضعف دیگری میشود و بالعکس. دیگر وظیفه سیستم
تعلیق حفظ تعادل خودرو حین حرکت است. به این ترتیب که با تغییر میزان وزن وارد شده
به هر چرخ و تغییر نقطه ثقل خودرو، تعادل آن حفظ شود. که اگر اینطور نباشد با ورود به
پیچها پایداری آن متزلزل شده و دچار انحراف میشود. حفظ ارتفاع خودرو به صورت ثابت
و تنظیم انتشار وزن آن بین چرخها به صورتی که تعادلش حفظ شود از دیگر وظایف سیستم تعلیق است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
اجزاء سیستم تعلیق خودرو چیست؟
سیستم تعلیقی که در حال حاضر در خودروها میبینیم انواع مختلف و اجزاء بسیاری دارند.
اجزائی که هریک وظیفه خاص خود را برعهده دارند و نبود یا خرابی هرکدام، کل تعلیق خودرو
را مختل میکند، ایمنی خودرو را تحت تاثیر قرار میدهد و فرمانپذیری خودرو را آسیب میزند.
اجزایی مانند بازوی آزاد، بازوی خمیده، بازوی پیت-من، بازوی دنبالهدار، بازوی فرمان اکسل،
میله الصاقی، میله پن-هارد، شاه پین و بازوی کنترل. این قطعات در خودروها و سیستمهای
تعلیق مختلف کم و زیاد میشوند اما به طور کلی چند جزء مهم در بیشتر سیستمهای
تعلیق وجود دارد. اجزائی که محوریترین نقش را در یک یا چند نوع سیستم تعلیق ایفا میکنند.
اجزائی مانند:
- رینگ و لاستیک
- فنرها
- دمپر یا کمک فنر
- میل تعادل یا میل موجگیر
- میل رابط
- سیبک
- بوش
- طبق
- استارت
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
رینگ و لاستیک
لاستیکها بیرونیترین بخش سیستم تعلیق خودرو هستند.
هنگام حرکت خودرو، همواره اولین اثر بر روی تایرها گذاشته و برخوردها قبل از
هرچیز به آنها منتقل میشود. لاستیکها نیز بخشی انرژی حاصله از این برخورد
را جذب و به صورت گرما خارج میکنند و بخشی دیگر را به سایر نقاط سیستم
تعلیق منتقل میکنند. (تغییر انرژی آن بخش از نیرو که توسط لاستیکها جذب میشود
نیز در استهلاک و تغییر ظاهر آنها میتوان دید.) هرچه سطح تماس خودرو با جاده
بهتر باشد و چسبندگی آنها بیشتر، عملکرد حرکتی خودرو ارتقاء یافته و سیستم
تعلیق سریعتر به هدف میرسد. نقش رینگها در این سیستم نیز انتقال وزن
خودرو به سطح جاده با توزیع وزنی مناسبشان است.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
فنرها
فنرها از اصلیترین بخشهای سیستم تعلیق هستند که کیفیت و عملکرد
صحیح آنها تاثیر مستقیم بر عملکرد سیستم تعلیق خودرو میگذارد. این سیستم
بدون فنرها هیچ کارایی ندارد. فنرها وظیفه جذب ضربات، تنظیم ارتفاع خودرو و
حفظ تماس لاستیکها با سطح جاده را به عهده دارند. به این ترتیب که هنگام
وارد آمدن ضربه به لاستیکها در اثر عبور از ناهمواریها فنر جمع شده و فشار
وارد از ضربه را در خود جمع میکند تا به بدنه و شاسی منتقل نشود. همچنین
در حالت عادی، با فشاری که در حالت باز به لاستیکها وارد میکند، تماس آنها
را با سطح جاده به بهترین و کاملترین شکل، ممکن میسازد. فنرها انواع مختلفی دارند
که مهمترین و پرکاربردترین آنها فنر مارپیچ، فنر تخت، میله پیچی و فنر بادی هستند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– فنر مارپیچ یا لول:
از پیچیدن یک مفتول فلزی به صورت مارپیچ حول یک محور حاصل میشود.
شبیه به فنری که در خودکارهای فشاری میبینیم. جنس این مفتول، آلیاژی
با استحکام بالا است که توان تحمل وزن خودرو و سرنشینان و بار اضافه شده
بر آن را دارد. در فنر لول قطر حلقههای و ارتفاع آنها (فاصله حلقهها از هم) تاثیر
بسیاری در عملکرد فنر دارد. به این ترتیب که قطر آنها با قدرت و ارتفاعشان با
انعطافپذیری فنر در ارتباط است. هر چه قطر حلقهها بیشتر باشد فنر قویتر
میشود و ارتفاعشان بیشترشان نیز آن را منعطفتر میکند. پیشتر طول و ارتفاع
حلقههای فنرهای مارپیچ در همه قسمتهای آن یکی بود اما امروزه گاهی قطر
حلقهها و فشردگی آنها در طول فنر تغییر میکند که به این نوع فنر مارپیچ، چند
نرخی گفته میشود. امروزه در بیشتر سواریها از فنر لول چند نرخی استفاده میشود.
چرا که هم سبک هستند و هم معضل عدم تحمل وزن بالا در آنها، برای خودروهای سواری دردسر ساز نیست.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– فنر تخت یا برگی:
این فنرها که از قدیمیترین فنرهای مرسوم در سیستمهای تعلیق هستند
دو نوع تک شمش و چند شمش دارند. شمشها از تسمههای قطور فلزی
ساخته شده و به صورت محدب شکل داده میشوند. این خمیدگی آنها بخشی است
که در مواجه با سطوح ناهموار درگیر شده و انرژی ضربات را جذب میکند. نوع تک شمش
از ورقی که در میانه قطورتر است ساخته میشود و نوع چند شمش از روی هم قرار گرفتن
ورقهای نازکتر. فنر برگی برای هر چرخ به صورت مجزا و توسط اتصالی U شکل روی شاسی
کار گذاشته میشود. این فنرها که نیاز به فضای زیاد دارند به دلیل تحمل وزن زیاد معمولا
در خودروهای سنگین استفاده میشوند.
– میله پیچی:
همانطور که از نام این فنرها مشخص است، میلههایی هستند که در هنگام
وارد آمدن ضربات به خود میپیچند. این میلهها که معمولا فولادی هستند و L شکل،
قابلیت چرخش دارند. یک سر آنها به بدنه و سر دیگرشان توسط اتصالی متحرک به
نام جناغی به چرخها متصل است. ارتعاشات ناشی از عبور از ناهمواریها توسط
جناغی به صورت نیرو به میله پیچی وارد و سبب پیچیدن آن مانند لباسی که بین
دو دست چلانده میشود میگردد. میله پیچیها قابل تنظیم هستند و استهلاک
ندارند اما قدرت ضربهگیری فنر لولها را هم در آنها نمیبینیم. بنابراین نمیتوانند
مانند آنها موجبات نرمی حرکت را فراهم کنند. این فنرها در سواریهایی که فضای
کافی برای آنها داشته باشند استفاده میشوند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
– فنر بادی:
این فنرها که از پیشرفتهترین فنرهای سیستم تعلیق هستند معمولا در خودروهای
مدرن به کار میروند. فنر بادی از یک سیلندر پلاستیکی پر شده از هوا ساخته و با
یک پیستون به چرخها متصل میشود. پیستونی که ضربه را از چرخها به هوای فشرده
درون سیلندر وارد میکند. این هوای فشرده نقش فنر را ایفا میکند و نیروی ضربه را میگیرد.
اگر وزن خودرو یا نیروی ضربه بالا باشد مقداری هوا از سیلندر خارج میشود و هنگام
برگشت وزن به حالت عادی و یا تخلیه نیروی ضربه، هوای خارج شده توسط یک کمپرسور
باد که کنار فنر است جایگزین میشود. این فنرها قیمت بالایی دارند ولی نرمی قابل توجهی
را در حرکت ایجاد میکنند، حالتی مانند معلق بودن در هوا.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.