آموزش ترکیب رنگ خودرو

آموزش ترکیب رنگ خودرو

در ادامه مقالات کارشناسی رنگ خودرو منتشر شده توسط آرین تست به مبحث آموزش ترکیب رنگ خودرو می پردازیم. اگر مطالب قبلی آرین تست را با موضوع آموزش ترکیب رنگ خودرو دنبال کرده باشید، مقاله امروزدر ادامه آنها حرف هایی برای گفتن دارد که می تواند اطلاعات بسیار عالی و کاربردی را در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهد.    

با ما همراه باشید تا پایان مقاله آموزش ترکیب رنگ خودرو

 آموزش ترکیب رنگ خودرو

• تکنولوژی پوشش ها ( آموزش ترکیب رنگ خودرو )

• پوشش دهی

فرآیند پوشش دهی بر روی سطوح مختلف به منظور حفظ و نگهداری سطوح در برابر سایش و خوردگی و  افزایش سختی، مقاومت سایشی، مقاومت خوردگی، هدایت حرارتی و الکتریکی، قابلیت انعکاس نور و رنگ انجام می شود.

 

      

                         آموزش ترکیب رنگ خودرو

• روش‌های پوشش دهی ( آموزش ترکیب رنگ خودرو )

 پوشش دهی با استفاده از روش‌های متعددی از قبیل:

۱- پوشش دهی در حالت جامد

۲- پوشش دهی از طریق غوطه وری

۳- روش رسوب دهی الکترولیتی

۴-  لایه رسوب و ضخامت ان

۵- جنس مواد پوششی در روش الکترولیتی

۶- پوشش دهی از طریق رسوب دادن بخار

۷- پوشش دهی از طریق پاشش

• پاشیدن شعله‌ای

• پاشیدن قوسی

• پاشیدن پلاسمایی

•• ساختار لایه پوشش

۸- پوشش با مواد پلیمری

 

     

                             آموزش ترکیب رنگ خودرو

                       

۹- فسفاته کردن 

انتخاب روش پوشش دهی به جنس لایه پوشش و ماده اصلی بستگی دارد.

• اصول خوردگی

۱- خوردگی چیست؟

برخی از فلزات زمانی که در معرض شرائط جوی ، رطوبت هوا ، دی اکسید کربن و … قرار می گیرند در اثر واکنش های شیمیایی ناخواسته لایه سطحی آنها به مواد دیگر تبدیل می شود کهاین فرایند را اصطلاحا خوردگی می نامند. 

ترکیباتی که در اثر این فرایند در سطح فلز ایجاد می شود عموما از نوع اکسیدی است. زنگ زدن نیز یک نوع فرآیند خوردگی است که تنها به خوردگی وسایل اهنی اطلاق می شود. آهن یک فلز بسیار مفید است اما متاسفانه به آسانی و به سرعت زنگ می زند.

 

 

 

 

سالانه نزدیک به ۲۰ درصد از تولید جهانی آهن صرف جایگزینی و جبران وسایلی می شود که در اثر زنگ زدن از بین رفته است. بنابراین کوشش تمام تولیدکنندگان ساخت وسایلی ست که یا در مقابل زنگ زدن مقاومبوده و یا کمتر و دیرتر دچار خوردگی می شوند. 

تا به امروز بشر راهها و وسایل زیادی را برای حفاظت محصولات فلزی در مقابل زنگ زدن و خوردگی در اختیار گرفته است.

• تعریف کلی خوردگی به چند بیان

۱- از بین رفتن یا پوسید یک ماده در اثر واکنش با محیطش

۲- از بین رفتن مواد در اثر عواملی که صد در صد مکانیکی نیستند.

۳- عکس متالورژی استخراجی

 

• مکانیزم خوردگی:

در نظر یک فرد عادی زنگ آهن ماده جامد قهوه ای رنگی ست که به علت وجود اکسیژن و رطوبت در هوا و ترکیب آهن با آنها به وجد می آید. یک شیمیدان اینفرآیند را اکسیداسیون آهن می نامد و زنگ آهن را تنها یک ماده جامد قهوه ای رنگ نمی شناسد ، بلکه آن را به فرمول O3 Fe2 ، n h20 و به نام اکسید فریک آبدار می شناسد.

لایه اکسید آهن ذاتا غیر چسبنده است و به راحتی از سطح آهن کنده می شود در نتیجه مجددا لایه زیرین آهن در معرض اکسژن و رطوبت موجود در هوا قرار می گیرد و زنگ می زند. بدین ترتیب وسیله آهنی در مدت کوتاهی از بین می رود.

 

• مهارت ترکیب رنگ خودرو

داشتن تخصص، تجربه، مهارت و دانش کافی در ترکیب رنگ خودرو  یکی از ملزومات اصلی در زمینه رنگ خودرو می باشد. قطعا داشتن این پارامترها در گرو اصلی ست به اسم آموزش.

آموزشگاه فنی نخبگان یکی از مهمترین و بزرگترین آموزشگاه های آموزش کارشناسی تشخیص رنگ خودرو می باشد که پیشرو در امر آموزش کارشناسی رنگ خودرو در سراسر کشور است.

این آموزشگاه با سابقه ی درخشان و چندین ساله آماده ارائه آموزش های تخصصی کارشناسی رنگ خودرو به علاقمندان خانم و آقا از سراسر کشور می باشد. 

 

                     

                      آموزش ترکیب رنگ خودرو

• جلوگیری از زنگ زدگی

ما اگر بخواهیم از زنگ زدگی یک وسیله آهنی جلوگیری کنیم باید یا مانع از آن شروع شویم و یا اگر زنگ آن شروع شده است. به نحوی زنجیره واکنش های آن را پاره کنیم. فولاد نرم یک ماده هتروژن است که بطور متوسط ۲% کربن ، ۴% منگنز و مقادیر ناچیزی فسفر ، گوگرد ، سیلیکون ، نیکل ، کروم ، مولیبدن ، مس ، آلومینیوم ، قلع دارد.

باقی مانده این آلیاژ فلزی آهن است و به خاطر همین تنوع مواد موجود ، سطح اهن را مجموعه ای از سطوح میکروسکوپی که فعالیت های شیمیایی مختلف دارند ، تشکیل می دهد. همین تفاوت در  فعالیت یمیای نقاط مختلف باعث می شود که در حضور آب و اکسیژن موجود در هوا پیل های شیمیایی موضعی بسیاری در سطح آهن تشکیل و بدین ترتیب فرایند خوردگی آهن شروع می شود.

 

 • مراحل مکانیزم خوردگی

۱- انجام فرایند خوردگی مستلزم انتقال الکتروناز طریق یک مدار الکتریکی توسط آب تکمیل می شود. یعنی وجود آب یک ماده لازم برای خوردگی است. اگر این آب حاوی نمک های محلول در آب باشد مانند آب دریا یا هوای نمکی یا سولفات فروی حاصل از واکنش ترکیبات آلوده کننده گوگردی با آهن ، فرایند انتقال الکترون را آسان کرده و متناسب با آن سرعت فرایند خوردگی را افزایش می دهد. 

 

• اثرات تخریبی یون کلراید در آب

A – سطوح در حال خورده شدن را برای مدت طولانی تری مرطوب نگه می دارد. 

B – آنیون های کلراید به درون لایه های اکسید آهن که به عنوان لایه های حفاظتی عمل می کنند نفوذ کرده و آنها را از بین می برند. 

C- از طریق SELF STIMULATION رشد حفره ها را تقویت می کند. ( یون های کلراید به درون حفره ها نفوذ کرده و توازن بارهای الکتریکی لازم برای برقراری مدار الکتریکی بین آند و کاتد را فراهم می کند. )

۲- مقدار آب و اکسیزن لازم برای شروع و ادامه خوردگی بی نهایت کم است .برای مثال ، برای سرعت متوسط ۷۰ میلی گرم خوردگی در یک سانتی متر مربع در یک سال ، تنها یازده میلی گرم اب و ۳۰ میلی گرم اکسیژن لازم است.

• مطالعات خوردگی دارای سه وجه است:

۱- مورد توجه ترین وجه آن جنبه اقتصادی می باشد و کاهش هزینه های تعمیر و تعویض قطعات دستگاه ها و سازه ها زا نیز شامل می گردد. 

۲- دومین جنبه آن بهبود ایمنی دستگاه های در حال کار می باشد که بدلیل خوردگی ممکن است آسیب دیده و موجب عواقب و خیمی گردند. نمونههای بارز آن مانند ظروف تحت فشار، جوشاننده ، ظروف مواد سمی ، پل ها ، سیستم فرمان اتومبیل و … می باشد.

۳- سومین وجه حفاظت از منابع و انرزی می باشد ، با خورده شدن یک قطعه فلزی که از معادن استخراج شده، نیروی انسانی ، آب و انرژی مصرف شده در ساخت آن نیز به هدر می رود. 

• انواع خوردگی که عامل زنگ زدگی ، پوسیدگی و از کار افتادگی در صنایع می شود.

۱- خوردگی یکنواخت Uniform attack corrosion

۲- خوردگی گالوانیکی Galvanic corrosion

۳- خوردگی شکافی Crevice corrosion

۴- خوردگی حفره ای Pitting tipe corrosion

۵- خوردگی بین دانه ای Intergranular corrosion

۶- خوردگی انتخابی Selective leaching corrosion

۷- خوردگی سایشی Erosion corrosion

۸- خوردگی تنشی Stress corrosion

 

• علت های خوردگی

از علت های اصلی خوردگی در آهن و چدن ، در فرم فلزی و وجود موقتی در آنهاست. این مواد محصول کارخانه ها از نظر شیمیایی دارای تثبیت نیستند و آنها تمایل دارند که با اکسیداسیون و برگشت به حالت اولیه یعنی چدن و آهن معدنی برگردند. چدن و آهن فرایند محصولات کوره های کارخانه های فولاد سازی هستند.

برای به دست آوردن آهن و چدن از سنگ معدن انرژی بسیار زیادی به کار می رود. این تمایل طبیعت است که برای پثبیت شدن و بدست آوردن حالت اولیه ، انرژی آزاد می نماید. در هنگام رها سازی این انرژی ، چدن و فولاد حالت زنگ زدگی و فساد پیدا می کند.

• عواملی که باعث خوردگی یک قطعه در محیط می شود:

برای خوردگی یک قطعه اهن هشت عامل ( جزء ) می بایستی در محیط باشد.تمرکز این هشت عامل باعث خوردگی سریع می شوند. 

۱- طبیعت و شرای محیط های خورنده

۲- غلظت اکسیژن و دیگر اکسیدکننده ها

۳- سرعت حرکت محیط خورنده

۴- دما

۵- اتصالات گالوانیکی 

۶- نحوه طراحی و ساخت ساختار سازه 

۷- تغییر درجه حرارت

۸- آلودگی محیط

• با چه روش هایی خوردگی کنترل می شود؟

تمایل مواد به حالت طبیعی و شناخته شده غیر قابل اجتناب است ( برگشت ) طراحی مهندسی برای کنترل نیروهای مخرب خوردگی به حداقل رساندن هزینه هاست. شش راه پایه با اهمیت است که هر یک با صرفه و بدون صرفه ( هزینه زیاد ) است و یک راه معمولی برای شرایط زیر کفایت نمیکند و ممکن است ترکیب همه آنها برای بعضی موارد ضروری باشد.

۱- تغییر دادن محیط

۲- استفاده از موادی که ساختمان آنها مقاوم در برابر خوردگی باشند.

۳- حفاظت کاتدی

۴- طراحی خوب و مهندسی

۵- استفاده از میزان مجاز خوردگی

۶- استفاده از موانع ( جدا کننده ها )

• تفاوت میان رنگ ها  و پوشش ها

بعضی اوقات بین رنگ ها و پوشش ها به سختی می توان فرق گذاشت. پوشش ها بخش بیشتری را شامل می شود که رنگ هم شامل آن است. هر کدام از پوشش ها خاصیت اولیه آنها محافظت است و رنگ ها خاصیتی اضافه بر ان دارند که همراه با حفاظت ، زیبایی دارد .

خواص رنگ گاهی ممکن است اهمیت بیشتری از خواص حفاظتی مواد دیگر داشته باشد ، به هر حال برای یک پوشش همیشه حفاظت اولین و مهم ترین نقش را دارد.

 

         

                                   رنگ و پوشش

                       

• موارد استفاده عمومی رنگ ها 

رنگ ها و پوشش ها برای راه های مختلف و پیشنهادی مختلف بکار می روند. آنها برای محافظت سطوح از خوردگی محیط ، حالت یک مانع را دارند. سطوح را جهت آسان تمیز کردن آماده می سازند. ظروف را از آلودگی محافظت می کنند. اغلب جهت توجه دادن و هشدار دادن ( اخطار ) استفاده شده است. 

رنگ های با کد ( رال ) حالت های مهم را مورد توجه قرار می دهند. از قبیل ایمنی ، کنترل محیط آتش زا و هم چنین خروج اضطراری ، پوشش ها موارد استفاده زیادی دارند که فقط یکی از اینها شامل زیبایی است.

 

 

                        کاربرد پوشش و رنگ در جلوگیری از خودگی

           

• انواع پوشش ها

انواع پوشش ها با نوع رزین که دارای فرمول خاص بوده نامیده شده و استفاده می شود. مثلا یک پوشش ممکن است وینیل یا اپوکسی باشد هر چند که ممکن است با تغییرات زیادی همراه باشد.

یا در بعضی حالات ممکن است با یک یا دو ترکیب یا انواع مختلف رزین باشد و هر کدام از اینها اغلب بصورت غالب هستند. برای مثال رزین وینیل بر روی رزینهای الکیدی یا اکریلیکی غالب هستند یا قیرهای زغال سنگی ممکن است با رزین های اپوکسی استفاده شوند. 

امروزه هزاران نوع و ترکیب از این محصولات استفاده می شود. معمولا بیشترین نوع پوشش های مورد استفاده عبارتند از:

اکریلیکها – الکیدها – قیرها – لاستیک ها – اپوکسی آمین – اپوکسی زغال سنگی – اپوکسی استر – اپوکسی فنلیک – اپوکسی پلی آمید – زینکهای آلی و غیرآلی – سیلیکونها – یورتانها – وینیلها

• اجزاء اصلی پوشش ها

همه رنگها یا پوشش ها ترکیبی از دو جزء اصلی مواد اولیه و رنگدانه ها هستند. مواد اولیه مرکب از بخش پایه رزین پوشش ها می باشد و هر کدام از اینها اغلب بصورت محلول در حلال هستند. این اجزاء از پوشش ها ( بیندر ) نامیده می شوند. این بیندرها و رنگدانه ها با یکدیگر پایه اصلی بخش فیلم یک پوشش هستند. 

بخش رنگدانه ها ، نه تنها رنگدانه به پوشش رنگ می رساند بلکه ممکن است اغلب باعث وسیع شدن ، تحکیم بخشیدن به آرد سیلیس شیشه های ورقه شده ، میکا و غیره را در طول زمان شامل شود.

بی اثر کننده ها عوامل مجاز ، پیگمنت های محافظت کننده اشعه ماوراء بنفش ، کند کننده های خوردگی و دیگر اضافه شونده های ضروری مناسب به ترکیب رنگ دلخواه اضافه می شود.

 

وقتی یک پوشش بر روی سطح اعمال می شود بخش فرار پوشش بخار شده و تنها قسمتی که باقی می ماند بخش بیندر و رنگدانه که فیلم محافظ است را تشکیل داده و این مواد جامد یا بخار نشدنی پوشش هستند.

• فرق میان تینر ها و حلال ها

اغلب بصورت قابل تغییر استفاده می شوند ، بصورت تجربی تمامی تینرها و حلالها برای بیشتر نقاشها مانند هم پیشنهاد می شوند. آنها یک فرق دارند و آن این است که بیشتر تینرها در حلال ها استفاده شوند. اما همه حلال ها نمی توانند در تینرها استفاده شوند. کارخانههای سازنده رنگ تینرهای مخصوص را برای استفاده موادها پیشنهاد می کنند.

بعضی از آنها ترکیبات مختلفی از حلال ها هستند. کارخانه سازنده پوشش ها همیشه استفاده از تینر مخصوص را پیشنهاد می دهند. بسیاری از پیمانکاران رنگ آمیزی جهت تمیزکاری تجهیزات مورد استفاده اقدام به تهیه حلال های ارزان قیمت می نمایند. 

• علت پایین آمدن کیفیت فیلم رنگ

در صورتی که برای اختلاط و استفاده حلال از طرف کارخانه سازنده رنگ تینر مخصوص مشخص نگردد می تواند دلیل جداشدگی ، اجزاء دلمه شدن ، سریع یا کند خشک شدن فیلم رنگ ، تغییرات در صفات اختصاصی ، بلند شدن لایه های پوشش از یکدیگر و پایین آمدن دیگر شرایط شود.

حلال های تمیزکننده بایستی دور و مجزا از مواد پوشش ها و تینرها گذاشته و نگهداری شوند. انواع تینرها که معمولا برای انواع رنگها استفاده می شوند عبارتند از: 

• انواع تینرها برای انواع رنگها 

۱- معدنی 

روغن ها یا الکیدها

۲- آروماتیک ها

بنزین ، تولوئن، گزیلن ف اپوکسی زغال سنگی ، الکیدها ف کلرینیتدرابر

۳- کتونها

( میکا ) وینیل ها ، اپوکسی ، یورتان ها

۴- آب

اکریلیکها ، بعضی از زینکهای غیر آلی

حلال ها یا تینرهایی که در اغلب رنگ ها استفاده می شوند بخار تولید کرده که از هوا سنگین تر بوده و در نتیجه در انتهای تانکها یا محوطه های بسته جمع خواهد شد که این خطرات بسیار زیادی را بدنبال خواهد داشت مگر اینکه با استفاده از روشهای خاصی این بخار پخش یا دور شوند.

البته استفاده از آب بعنوان تینر در پوشش های اکریلیکی و زینک های غیر آلی استثنا می باشد. کتونها دارای نقطه اشتعال پایین هستند هر چند که هر حلال آلی در نسبت غیر مناسب با هوا ذمی تواند باعث و تولید ترکیب انفجارآمیز شود.

• سفت و سخت شدن پوشش ها

نواقص احتمالی ( بی موقع ) ( پیش بینی نشده ) در هنگام اعمال پوشش ها قبل از پاشش لایه رویه و یا لایه های بعدی ضروری ست که پوشش بقدر کافی خشک و سفت شده باشد. 

مثلا اگر پوشش خشک نشده باشد ممکن است رنگ تاول زده شود زیرا حلال در زیر لایه مدفون شده که در نتیجه باعث بلند شدن فیلم پوشش می شود.

بسیاری از پوشش ها مانند اپوکسی زغال سنگی دارای حداکثر زمان برای اجرای لایه بعدی می باشد. اگر حدفاصل مورد نیاز برای خشک شدن بیشتر شود رنگ رویه بصورت صحیح و لازم چسبندگی مناسب را پیدا نمیکند. 

این یک حالت مخصوص و مهم برای اعمال آستری مخازن است که پوشش می بایستی قبل از اینکه در سرویس قرار گیرد بصوت کامل خشک و بهبود یافته باشد.

 

 

• روش های بهبودی با یکدیگر و با هر نوع پوشش های مورد استفاده 

۱- ترکیب با هوا ( خشک )

الکیدها ، اپوکسی آستر 

۲- بخار شدن حلال 

وینیل ، کلرینیتدرابر ، قیرها ( زغال سنگی ) ، اکریلیکها

۳- واکنش شیمیایی 

اپوکسی ، پلی یورتان ، وینیل ، استرها ، روی های غیر آلی

۴- گرما خشک

سیلیکونها ، فنولیکهای به سختی پخت شده

• ترکیب با هوا ( هوا خشک )

پوشش هایی که بر اثر ترکیب با هوا بهبود یافته یا با هوا خشک می شوند بستگی به نفوذ میزان حلال در لایه لایه فیلم دارد و وقتی فیلم به ضخامت لازم رسید می توان گفت که پوشش انجام گرفته است.

الکیدها مثالی از این روش بهبود یافتگی هستند. وقتی که ضخامت فیلم صورت گرفت حلال از روی سطح خارج ( بخار ) شده و اکسیژن با نفوذ بر روی سطح پوشش را بهبود می دهد و این حالت بخار شدن حلال لایه های زیرین فیلم را نیز سخت می کند در همان زمان اکسژن در ضخامت فیلم نفوذ کرده و باعث سخت شدن فیلم می گردد.

• بخار شدن حلال 

تقریبا رنگ ها مگر انهایی که مواد جامد حجمی انها ۱۰۰ درصد باشد و حلال کاملا بخار شده باشد و قبل از اینکه بهبود یابند خشک می شوند. حلال ها کاملا از روی ضخامت فیلم بخار شده و قسمت هاییکه بر روی سطح باقی می مانند رزین ها و پیگمنت ها می باشند.

• واکنش شیمیایی 

این رنگ ها وقتی بهبودی کامل می یابند که کاتالیست یا سخت کننده به انها اضافه شود یعنی این پوشش ها به حالت شیمیایی خشک می شوند. معمولا از دو طرف یا بیشتر بوده که هریک از ظروف را از بقیه مواد می بایستی جدا از هم نگهداری نمود.

• حساسیت نسبت های اختلاط

نسبتهای اختلاط بسیار مهم و حساس می باشد. محتوی یک ظرف پوشش را بایستی بطور کامل استفاده نمود. برای انجام پوشش می توان از ظروف متناسب و مختلف استفاده کرد ولی می بایستی نسبت های اختلاط کاملا رعایت شده و تمامی ان را مصرف نمود ودر این صورت پوشش کاملا سخت داشته و بصورت صحیح خشک می شود.

وقتی که اجزاء با یکدیگر مخلوط می شوند پوشش دارای زمان خاص پس از اختلاط بوده و مواد پوشش قبل از اینکه این زمان طولانی شود می بایستی مصرف و اعمال شوند. مواد مخلوط شده ای که زمان آن سپری شده و همچنین تاریخ مصرف آن گذشته شده باشد به هیچ عنوان نباید استفاده شوند.

• گرما خشک ( بهبود یافتن با گرما )

این پوشش ها نیاز به گرما داشته تا به حداکثر استحکام و دوام برسند. این مواد معمولا به صورت یک جزئی می باشند و پس از اجرا و قرار گرفتن در مجاورت حرارت ( غیر مستقیم ) مانند مخازن تحت فشار و گرما ( مبل های حرارتی ) بهبودی کامل می یابند.

• رنگ های مناسب برای سطوحی که بصورت عموم بکار می روند.

انواع مواد پوشش که با آنها مواجه می شویم عبارتند از :

اکریلیکها

الکیدها

کلرینیتدرابر

اپوکسی آمین

اپوکسی پلی آمید

اپوکسی زغال سنگی

اپوکسی فنولیک

اپوکسی آستر

روی های آلی و غیر آلی

سیلیکون ها

یورتان ها

وینیل ها

 

 

• مهمترین خواص انواع پوشش ها

• اکریلیک ها

اکریلیک ها بدلیل اینکه از اغلب رزین ها  مناسب تر هستند وشفافیت خیلی عالی برای حفاظت در محیط بیرونی اعمال دارند. آنها نمونه های خوبی برای محیط های نیمه شیمیایی بوده اما برای آستر کردن مخازن و تانک ها پیشنهاد نمی شوند. 

آنها تا اندازه ای به صورت مقایسه ای از وینیل ها یا کلرینیتدرابرها در مقابل مواد دارای مقاومت پایین تر هستند ، به وسیله بخار شدن حلال خشک می شوند. آنها اغلب بصورت لایه نهایی سیستم رنگ آمیزی در محیط های نیمه شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند.

• الکیدها

۱- الکیدها اغلب روغن طبیعی بوده که بصورت شیمیایی اصلاح شده اند

۲- مقاومت شیمیایی و سختی را دارا هستند.

۳- آنها به عنوان پوشش به طور عموم طراحی و پیشنهاد شده و برای اعمال بر روی سطوح زیادی بکار برده می شوند.

۴- براحتی قابل استفاده بوده و به عنوان لایه اول و نهایی اعمال می شوند.

۵- الکیدها برای محیط های قلیایی مناسب نمی باشند زیرا در مجاورت این مواد صابونی می شوند.

۶- بر اثر نفوذ اکسیژن هوا خشک می شوند.

• قیرها

۱- قیرها پوشش هایی با ارزش کم ( قیمت ) هستند.

۲- مواد سنگینی دارند و بصورت گرم یا بازگشت حلال اعمال می شوند.

۳- محافظ خوبی در مقابل بخار آب و مقاومت خوبی در مقابل مواد شیمیایی و اسید از خود نشان می دهند.

۴- در مقابل حلال ها ضعیف می باشند.

۵- لایه خیلی سنگینی تشکیل داده اما در مقابل خوردگی دارای کیفیت خوبی نیستند.

۶- این پوشش ها فقط به صورت مشکی و قهوه ای تیره تولید و قابل دسترسی هستند.

۷- جهت بالا بردن ویسکوزیته و دوام این پوشش ها ، موادی مانند خاک رس ، سنگ ، میکا ، آزبست و بعضی از پودرها به انها اضافه می شوند.

۸- با بخار شدن حلال سخت می شوند.

• کلرینیتدرابر

۱- همانند وینیل ها هستند و حالت نسبتا با دوامی دارند.

۲- لایه نازکی داشت و در مقابل سایش مقاومت خوبی دارند.

۳- در مقابل شرایط جوی بسیار مناسب هستند.

۴- در مقابل بیشتر اسیدها ، قلیاهای معدنی و نمک ، آب شیرین و پیشرفت قارچ ها مقاومت بسیار عالی دارند.

۵- غالبا با رزینهای الکیدی ( با ارزشهای کم ) اعمال و بهبود می یابند که جزء صفت های ویژه محسوب شده .

۶- بوسیله بخار شدن حلال سخت می شوند.

• اپوکسی آمین

۱- بوسیله سخت کننده های آمینی سخت شده یا سخت شدن آنها را تسریع می کند.

۲- مواد انها حالت سخت ، پوشش های مقاوم در مقابل سایش ، مقاوم در مقابل قلیا ، اسید و حلال ها بسیار عالی و از خود نشان می دهند.

۳- در هنگام اعمال سطوح می بایستی کاملا عاری از رطوبت بوده و تمیزکاری شده باشد.

۴- آنها تمایل به رنگ پریدگی و گچی شدن در مقابل نور خورشید داشته و شکنندگی در طول زمان را دارند.

• اپوکسی پلی آمید

۱- بر خلاف آمینها در مقابل اسیدها ، قلیاها و حلال ها مقاوم نیستند.

۲- انعطاف پذیری زیادی دارند.

۳- در مقابل آب و نمک مقاومت دارند.

۴- تمایل به رنگ پریدگی و گچی شدن در مقابل نور خورشید دارند. اما بر خلاف اپوکسی های آمین در طول زمان شکنندگی ندارند.

• اپوکسی زغال سنگی

۱- اغلب با قیر سنگی اصلاح می شوند و محصول فیلم آنها بطور نسبی مقاومت شیمیایی و رطوبتی خوبی دارند.

۲- بطور عمومی مقاومبه هیدروژن سولفاید و اسیدها هستند و می توان آنها را بطور مستقیم بر روی اپوکسی اعمال نمود و از آنها محافظت کرد.

۳- تمایل به شکنندگی در طول زمان را دارند و در صورت لکه گیری تمایل به تورق شدن دارند که می بایست در طول اعمال این شرایط خاص در نظر گرفته شود.

۴- معمولا به رنگ مشکی و قهوه ای تیره هستند.

• اپوکسی فنولیک

۱- ترکیبی از فنولیک یا رزین اپوکسی هستند که به عنوان آستری های مخازن استفاده می شوند

۲- اما برای پوشش داخلی جهت محدود نگهداشتن ظروف تحت فشار به صورت وسیعی استفاده می شوند.

۳- مقاومت خوب و نتیجه بخشی در مقابل امواج دارند.

• اپوکسی استر 

۱- ترکیبی از رزین و روغن های خشک هستند.

۲- بر اثر ترکیب و بخار شدن حلال و اکسیزن ( اکسیداسیون ) خشک می شوند. 

۳- نیازی به کاتالیست یا سخت کننده ندارند.

۴- مقاومت شیمیایی انها از الکیدها بهتر استاما نسبتا ضعیف هستند. 

۵- در هر صورت جهت اعمال آن حتی یک نقاش نیمه ماهر نیز می تواند آن را انجام دهد. 

۶- آنها مقاومت نسبتا خوبی در مقابل شرایط جوی دارند. اما در مقابل بعد از زمان محدودی گچی و زرد می شوند.

۷- بر روی سطوح قلیایی صابونی نمی شوند.

• روی های آلی و غیرآلی

۱- فلز روی با رنگدانه ها و به هراه مواد گوناگون دیگر برای پوشش های موسوم به روی های آلی و غیرالی ترکیب و استفاده می شوند. 

۲- ممکن است یک ، دو یا سه ظرفه باشند.

۳- سریع خشک شده و با رطوبت نیز خشک و پایه حلال یا پایه اب می باشند.

۴- محصول نهایی در تمام این حلت ها فلز روی بسیار محکم و سیلیکات های ماتریکسی است. 

۵- مقاومت ضعیفی در مقابل اسید یا قلیا دارند ولی در مقابل رطوبت و نمک مقاومت بسیار عالی دارند.

۶- در مقابل شرایط جوی شدید خوب و معمولا به عنوان سیستم یک لایه برای سازه های فلزی یا تانک ها استفاده می شوند.

۷- ضخامت خشک اعمال شده آنها بسیار مهم بوده و تمیزکاری و به ساییدن سطح ( آماده سازی ) جهت اعمال لایه بعدی نیاز دارند.

• سیلیکون ها

۱- رنگ های نیمه حلقوی – غیرآلی می باشند.

۲- هنگامی که به عنوان پوشش هستند مقاومت خیلی زیاد حرارتی و مانع بسیار عالی برای آب از خود نشان می دهند.

۳- میزان خاصیت انها بستگی به رزین سیلیکونی و نوع استفاده دارد. به عنوان مثال الکید ف اکریلیکها و … برای انجام دادن در درجه حرارت بالا مانند دودکش ها مثلا ۱۲۰۰ درجه فارنهایت قابل استفاده هستند.

• یورتان ها

۱- بعضی اوقات به عنوان پلی یورتان یا ایزوسیانات ها نام برده می شود.

۲- این پوشش ها نسبتا از پیشرفت های جدید هستند اما ممکن است استفاده از آن دارای یک محدودیت خاص باشد.

۳- به طور معمول دوظرفه می باشند.

۴- ترکیب مواد تسریع کننده دارای یورتان های آلیفاتیک سخت هستند.

۵- مقاومت سایش و محکم با خاصیت مقاومت در برابر شرایط جوی بسیار عالی و نگهداری از جلا ( شکل ظاهر ) را دارند.

۶- آنها مقاومت بسیار عالی در مقابل حلال ها دارند و هم چنین در مقابل اسیدهای ضعیف و قلیاها مقاومت داشته و چسبندگی بسیار عالی به سطح دارند. 

۷- آنها معمولا بر روی لایه های اپ.کسی اعمال می شوند.

۸- همچنین می توانند در دمای پایین و بیشتر محیط های شیمیایی بعنوان پوشش اعمال شوند.

۹- در هنگام اجرا یورتان ها در مقابل رطوبت حساس هستند اما بعد از اینکه خشک شدند مقاومت زیادی از خود در مقابل رطوبت های بالا نشان می دهند.

• وینیل ها

۱- از مواد ترموپلاستیک ها هستند و به تنهایی بر اثر بخار شدن حلال خشک می شوند. 

۲- می توانند در دماهای پایین تر نیز اعمال شوند و نسبت به هیچ پوششی کاتالیزور نیستند.

۳- مقاومت انها در مقابل اسیدها و قلیاها بسیار عالی است ولی در مقابل حلال ها ضعیف است بدلیل اینکه حلال هایی در خود دارند که قابل حل شدن هستند.

۴- میتوانند در محل هایی که سدهای بزرگ ساخته می شوند استفاده شوند.

۵- تعمیر آنها به سادگی قابل انجام است.

۶- در مقابل آب و شرایط جوی به راحتی از خود مقاومت نشان می دهند.

۷- پایه انها از دوباره بازسازی چوب و کاغذ گرفته می شود.

۸- برای چسبندگی مورد نیاز و مناسب ترجیحا بهتر است سطوح تمیز باشند و معمولا بر روی استری مخصوص اعمال می شوند.

• آموزشگاه فنی نخبگان 

آموزشگاه فنی نخبگان یکی از برترین آموزشگاه های کشوری که در حوزه ی آموزش کارشناسی رنگ خودرو و تمامی مباحث مربوطه به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای در حال فعالیت و آموزش دوره های کارشناسی تخصصی خودرو می باشد.

این آموزشگاه با سابقه ای چندین ساله و درخشان، با داشتن بیش از ۶۰۰ مرکز فعال و تخصصی کارشناسی رنگ خودرو در سطح کشور و همچنین کسب عنوان برتر مدیران شاسیته ملی سال ۹۷ مدیریت محترم این آموزشگاه، با کادر آموزشی مجرب و متخصص آماده ارائه تمامی آموزش های تکمیلی کارشناسی رنگ خودرو به متقاضیان عزیز ( پذیرش به صورت خانم و آقا ) از سراسر کشور می باشد.

 

 

آموزشگاه فنی نخبگان

• نحوه ی برگزاری آموزش ها

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای و تحت نظر اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایا ی آموزشگاه فنی نخبگان می باشد.

• هشدار 

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب، بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی رنگ خودرو نموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

• تبلیغات کذب

و نیز افرادی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت گفته افراد، هیچ گونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید. و قبل از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

جهت اطلاع از نحوه برگزاری دوره های آموزشی کارشناسی رنگ خودرو و  آموزش ترکیب رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷

همراهان همیشگی مطالب منتشر شده آرین تست را دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *