♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

خرید خودرو  و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و

هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی

نخبگان

در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می

پردازد.

آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی

در ارائه مطالبی دارد

که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای

هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.

با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

دلایل استفاده از سیستم خنک‌کاری خودرو چیست؟

موتور اتومبیل‌ها، میزان گرمای مشخصی را می‌توانند تحمل کنند که در اکثر آنها حدود

۴۰۰ درجه فارنهایت است. با وجود پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن خودروها، باز هم

یکی از محدودیت‌های موتورهای احتراق داخلی، داغ شدن و تولید گرمای اضافی و

بدون استفاده است. شاید باورتان نشود که بیش از ۷۰ درصد سوخت اتومبیل‌ها بعد

از احتراق تبدیل به گرمای غیرقابل استفاده می‌شود و فقط ۳۰ درصد آن تبدیل به

نیروی محرکه در موتور اتومبیل‌ها خواهد شد. بخش قابل توجهی از گرمای تولیدی

احتراق در سیلندرها توسط سیستم اگزوز از بخش موتور خارج می‌شود، اما بخشی

از آن به داخل موتور نفوذ می‌کند و باعث گرم شدن بخش پیشرانه اتومبیل‌ها می‌شود.

موتورها بر اثر داغ شدن بیش از حد می‌توانند به نقطه شکست خود برسند. اینجاست

که نقش سیستم خنک‌کاری خودروها مشخص می‌شود.

در حقیقت این سیستم وظیفه دارد که دمای موتور را در مقدار مطلوب خود نگه دارد.

به طور خلاصه‌تر می‌توان گفت که از سیستم خنک‌کاری در اتومبیل‌ها استفاده می‌شود

تا هم دمای محفظه احتراق مطلوب باشد و احتراق به شکل بهتر و با آلودگی کمتر انجام شود

و هم گرمای بیش از حد سبب نشود که روغن موتور عملکرد موثری نداشته باشد.

در ضمن نگه داشتن حرارت در حد مطلوب باعث می‌شود که فرسایش قطعات و اجزای موتور کمتر شود.

این نکته را فراموش نکنید که وظیفه اصلی این سیستم ثابت نگه داشتن درجه حرارت موتور است.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

انواع سیستم‌ خنک‌کاری و عملکرد آنها

سیستم خنک‌کاری اتومبیل‌ها را در یک دسته‌بندی کلی می‌توان به ۲ دسته تقسیم کرد؛

۱. سیستم خنک‌کاری با هوا

این سیستم برای خنک‌کاری اتومبیل‌ها معمول نیست و در اتومبیل‌های امروزی مورد

استفاده قرار نمی‌گیرد. اتومبیلی که از این سیستم استفاده می‌کند و شاید هنوز

بتوان آن را در معابر شهری پیدا کرد، فولکس قورباغه‌ای (بیتل) قدیمی یا مدل‌های

خیلی قدیمی پورشه است. در این سیستم از یک فن قوی برای به جریان انداختن

هوا در داخل بخش موتوری اتومبیل استفاده می‌کنند. در موتورسیکلت‌های با حجم

موتور پایین هم همین سیستم برای خنک‌کاری موتور به کار می‌رود. این سیستم

خنک‌کاری نسبت به سیستم خنک‌کاری با مایع، ارزان‌تر و نگهداری آن آسان‌تر است،

اما آلودگی صوتی و محیط‌زیستی بیشتری دارد و به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

۲. سیستم خنک‌کاری با مایع

همان‌طور که از نام این سیستم هم مشخص است در این سیستم از یک مایع

خنک‌کننده مثل آب برای پایین آوردن دمای موتور استفاده می‌کنند. طراحان در

اکثر اتومبیل‌های امروزی و همچنین در موتورسیکلت‌های با حجم موتور بالا، این

سیستم را برای خنک‌کاری موتور به کار می‌برند. اگر بخواهیم به شکل مختصر

عملکرد این سیستم را توضیح دهیم باید بگوییم که در سیستم خنک‌کاری با مایع،

آب یا هر مایع خنک‌کننده دیگر توسط یک پمپ از رادیاتور به سمت موتور خودرو هدایت می‌شود.

این مایع خنک‌کننده، گرمای موتور را به خود جذب کرده و پس از داغ شدن دوباره به رادیاتور

بازمی‌گردد تا خنک شود و این چرخه ادامه یابد.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

 

اجزای سیستم خنک‌کاری خودرو

سیستم خنک‌کاری با مایع از قطعات مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به

معرفی هر یک از آنها می‌پردازیم.

  • رادیاتور

در سیستم خنک‌‌کاری با مایع، وقتی مایع گرمای موتور را به خود جذب کرد

به سمت رادیاتور می‌آید. وظیفه اصلی رادیاتور هم این است که این گرما را

به جریان هوای اطراف خود منتقل کند و به این شکل گرمای موتور را به محیط

بیرون موتور منتقل کند. رادیاتور در بیشتر اتومبیل‌ها درست پشت جلو پنجره قرار

می‌گیرد تا در معرض حداکثر جریان هوا باشد. خودش هم از یک سری پره‌ها

یا تیوب‌ها یا لوله‌های مارپیچ و زیگزاگی آلومینیومی تشکیل شده است که آب در میان این پره‌ها جریان می‌یابد.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

حالا چرا از آلومینیوم در رادیاتور استفاده می‌کنند؟ یادتان باشد که بعد از طلا، نقره و مس

می‌توان از آلومینیوم به عنوان چهارمین فلز از نظر رسانایی گرما و حرارت نام برد. در ضمن

قطعا قیمت این فلز نسبت به ۳ فلز نام برده شده دیگر ارزان‌تر و همچنین وزن آن کمتر است.

مقاومت این فلز هم مقابل زنگ‌زدگی در اثر مجاورت با آب بیشتر است و عمر طولانی‌تری هم دارد.

مجموع این دلایل سبب شده که از این فلز در ساخت رادیاتورها استفاده کنند. برخی رادیاتورها

را از جنس مس هم می‌سازند. در ضمن یادتان باشد که همیشه در قسمت پایین رادیاتور آب

خنک و در قسمت بالای آن آب گرم وجود دارد و این نشان می‌دهد که ورودی رادیاتور در بالا و

خروجی آن در پایین است.

سیستم خنک‌کاری خودرو

  • در رادیاتور

برخلاف ظاهر ساده «در رادیاتور»، این قطعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بد نیست

بدانید که مایع داخل سیستم خنک‌کاری اتومبیل مانند یک زودپز تحت فشار قرار دارد.

علت هم این است که اگر این فشار وجود نداشته باشد و مایع به شکل فشرده شده

در سیستم جریان نیابد، این مایع بر اثر حرارت موتور تبخیر شده و تبدیل به بخار می‌شود.

اما نکته مهم دیگر اینجاست که فشار بیش از حد این مایع هم باعث آسیب دیدن قطعات

و اتصالات سیستم خنک‌کاری می‌شود. خب چه باید کرد؟ اینجاست که اهمیت «در رادیاتور»

مشخص می‌شود. «در رادیاتور» دارای یک مکانیسم شیر جمع‌شونده در فشار بالاست. این

شیر جمع شونده مثل یک سوپاپ اطمینان عمل می‌کند و وقتی فشار مایع داخل سیستم

بیش از حد مجاز افزایش می‌یابد، این سوپاپ فنری باز شده و مایع از رادیاتور به سمت یک

مخزن دیگر به نام منبع انبساط هدایت می‌شود تا فشار مایع کاهش یابد. معمولا افزایش

فشاری که باعث عمل کردن درب رادیاتور می‌شود ۱۵ پوند در اینچ است.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

  • منبع انبساط و شیلنگ سرریز

همانطور که گفته شد مایع داخل سیستم خنک‌کاری تحت فشار است و اگر این فشار

به میزان غیرمجاز برسد سوپاپ فنر درب رادیاتور باز شده و مایع از طریق شیلنگ سرریز

به سمت منبع انبساط هدایت می‌شود. منبع یا مخزن انبساط در اکثر اتومبیل‌ها، یک ظرف

با گنجایش حدود ۲ لیتر و از جنس پلاستیک است. همچنین وقتی فشار مایع در سیستم

خنک‌کاری اتومبیل کاهش می‌یابد، خلاء در داخل رادیاتور و لوله‌های سیستم خنک‌کاری

به وجود می‌آید و مایع از منبع انبساط به طور خودکار به داخل سیستم بازمی‌گردد.

در حقیقت کاهش فشار و پایین رفتن مایع خنک‌کننده در رادیاتور مثل پیستون یک سرنگ عمل می‌کند

و آب را از منبع انبساط به سمت خود می‌کشد. کارکرد دیگر منبع انبساط هم این است که اگر

بخواهیم آب یا همان مایع خنک‌کننده به سیستم خنک‌کاری اتومبیل اضافه کنیم دیگر لازم

نیست درب رادیاتور را باز کنیم و می‌توانیم آن را به داخل منبع انبساط بریزیم.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

  • واتر پمپ یا پمپ آب

می‌توان گفت مهم‌ترین قطعه در سیستم خنک‌کاری اتومبیل‌ها همین واتر پمپ است

که قلب تپنده این سیستم به حساب می‌آید. وظیفه این پمپ هم به جریان انداختن آب

در سیستم خنک‌کاری یا به شکل واضح‌تر در رادیاتور و مجاری اطراف بلوک موتور است،

یعنی مایع خنک را از سطح پایین رادیاتور به سمت موتور هدایت می‌کند. واتر پمپ یک

پمپ ساده است که نیروی پمپاژ خود را به وسیله تسمه از میل‌لنگ می‌گیرد. البته در

اتومبیل‌های مدرن امروزی از واترپمپ‌های برقی هم استفاده می‌شود. اجزای تشکیل

دهنده واتر پمپ هم مثل هر پمپ آب دیگری از پروانه، اورینگ یا واشر (گسکت) و همچنین

فلنج قرقره تشکیل شده است. مسلما قطعه‌ای که بیشتر آسیب می‌بیند همین اورینگ

یا واشر یا همان گسکت پمپ آب است که در صورت خرابی باید تعویض شود.

هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,

بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث

مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و

تشخیص                                         رنگ                                  شدگی

خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

 

تبلیغات کاذب

ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از

علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن

جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت

گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل

از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر

اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان                        رایگان             و                اعطاء            مدارک          داخلی           بین      المللی     و

پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه

فنی نخبگان می باشد.

پل های ارتباطی

جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از

سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری

رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

• پل های ارتباطی ما:

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان