آموزش کارشناسی رنگ خودرو
♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
گاز مایع:
گاز مایع مشتمل بر تمام موادی است که از یک یا چند گاز که ذیلاً ذکر میگردد
تشکیل شده باشد: پروپان پروپیلن، بوتانها، (بوتان و ایزوبوتان) و بوتیلین ها که
تحت فشار تبدیل به مایع میشوند.
بودار کردن گاز مایع: گاز مایع بهوسیله تولیدکننده با مواد مخصوصی از قبیل اتیل
مرکایتان تایوفین و یا اتیل مرکایتان بودار میگردد. مقدار این گونه مواد در گاز مایع
به اندازهای است که اگر غلظت گاز در هوا به حداقل قابلیت انفجار آن برسد بوی آن
به خوبی قابل تشخیص میباشد.
مخازن حمل گاز مایع: مخازن حمل گاز مایع عبارت از مخازنی است که برروی شاسی
کامیون یا یدک کش، و یا نیمه یدک کش نصب شده و برای حمل گاز مایع بکار میرود.
مخازن ذخیره سازی گاز مایع: مخازن ذخیره سازی گاز مایع عبارت از مخازنی است که
گاز مایع در آنها نگهداری میگردد.
تأسیسات: تأسیسات گاز مایع مجموعه ای است که شامل مخازن ذخیره سازی،
لولهکشیها، وسایل بارگیری و تخلیه مخازن حمل و ذخیره سازی وسایل پرکردن
سیلندر ساختمانها و سایر وسایل مربوطه میباشد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
سیلندر: سیلندر عبارت از مخزن قابل حملی است که ظرفیت آن حداکثر 450 لیتر
بوده و برای مصارف خانگی یا تجاری و یا سایر مصارف که احتیاج به مخزن قابل
جابجا شدن دارند بکار میرود.
فصل دوم: مقررات حفاظتی مخازن حمل گاز مایع:
ماده 1: مخازن حمل گاز مایع باید از جنس فولادی باشد که قابلیت تحمل فشار
کار لااقل 5/17 کیلوگرم بر سانتی متر مربع را دارا بوده و طبق استاندارد مصوبه
مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ساخته شده باشد.
ماده 2: هر مخزن حمل گاز مایع باید دارای گواهینامه و مدارک مشخصات ساخت و
آزمایش باشد و این اسناد در نزد صاحب مخزن یا استفاده کننده از آن نگهداری گردد
بهطوریکه همیشه آماده ارائه به مأمورین ذیصلاح وزارت کار و امور اجتماعی باشد.
ماده 3: مخازن حمل گاز مایع که فاقد روپوش آلومینیومی با فولاد زنگنزن یا هر فلز
براق ثابت دیگر میباشد باید با رنگ سفید یا آلومینیومی یا رنگهای منعکس کننده
مشابه رنگآمیزی شود. این رنگآمیزی باید اقلاً سطح فوقانی مخازن مزبور را بپوشاند.
ماده 4: مجاری خروجی بطور کلی باید به ترتیب زیر باشد:
1- در زیر مخزن هر دستگاه حمل گاز مایع (گازکش) باید شیری برای
تخلیه کامل مخزن تعبیه گردد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
2- در مخازن حمل گاز مایع تمام منافذ بجز آنهایی که مربوط به وسایل اندازهگیری
سطح و محل نصب گرماسنج و سوپاپ اطمینان میباشد باید بهوسیله درپوش،
کلاهک و یا فلنج پیچ و مهرهدار مسدود گردد یا بهوسیله شیر جلوگیری کننده از
جریان اضافی یا شیر یکطرفه محافظت گردد و یا مجهز به شیری گردد که بتوان آن را از دور کنترل نمود.
سوپاپ اطمینان:
ماده 5: هر مخزن حمل گاز مایع باید مجهز به یک یا چند سوپاپ اطمینان
از نوع فنری با شرائط ذیل باشد:
لولههای خروجی سوپاپهای اطمینان باید بدون خمیدگی و روبه بالا بوده
و گاز از آن مستقیماً به هوا برود و در مسیر آن مانعی وجود نداشته باشد
تا باعث برخورد گاز با بدنه مخزن گردد.
اندازه لوله خروجی نباید کوچکتر از مجرای سوپاپ اطمینان باشد. در پایین
ترین قسمت لوله خروجی سوپاپ اطمینان باید یک شیر تخلیه تعبیه گردد
تا بتوان مایعات جمع شده در این لوله را خالی نمود.
ظرفیت خروج گاز سوپاپهای اطمینان هر مخزن باید متناسب با سطح
خارجی آن مخزن باشد. این ظرفیت باید طوری محاسبه گردد که فشار
در مخزن به هیچ وجه نتواند از 120 درصد فشار تجاوز نماید.
اگر وسایل تنظیم فشار سوپاپ در خارج از مخزن قرار داشته باشد باید
این وسایل تنظیم مجهز به وسائلی قابل پلمپ کردن بوده و همیشه پلمپ شده باشد.
فشار تنظیم شده برای شروع به خروج گاز و مقدار گاز با هوای خروجی
باید بر حسب واحد حجم در دقیقه (در 15.5 درجه سانتیگراد و فشار آتمسفر)
بطور واضح و ثابت روی هر سوپاپ اطمینان حک شده باشد. همچنین نصب سوپاپ
باید طوری باشد که شروع به خروج گاز از آن قابل رؤیت باشد.
سوپاپ اطمینان باید در بالای مخزن نصب گردد و مستقیماً به فضای محتوی گاز مربوط باشد.
بین سوپاپ اطمینان و مخزن نباید شیری نصب شود مگر در مخازنی که 2
سوپاپ اطمینان یا بیشتر روی آنها نصب شده است که در این صورت میتوان
یک یا دو شیر بین مخزن و سوپاپ اطمینان نصب نمود بشرطی که اولاً ساختمان
این شیارها طوری باشد که در هر حال یک سوپاپ اطمینان یا بیشتر باز باقی
بماند و ثانیاً ظرفیت سوپاپهایی که باز میباشد کافی برای خروج گاز به اندازه لازم باشد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
انتهای لوله خروجی سوپاپ اطمینان باید دارای کلاهک یا محافظ مناسب دیگری باشد
تا از دخول باران و گرد و غبار و امثال آن به داخل سوپاپ اطمینان جلوگیری شود. این
کلاهک باید به طور آزاد روی لوله گذاشته شود و فقط میتواند بهوسیله زنجیر یا سیم
یا مشابه آن به لوله متصل گردد بهطوریکه اگر سوپاپ اطمینان باز شود کلاهک
به آسانی از جای خود بلند شود.
کلاهک باید بجز مواقعی که سوپاپ اطمینان باز شده و کار میکند در سایر اوقات
همیشه روی لوله خروجی قرار داشته باشد. این کلاهک نباید طوری باشد که
خروج گاز را در سوپاپ اطمینان کم و یا از آن جلوگیری نماید.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
لولهها و شیرها و اتصالها
ماده 6: لولهها، شیرها و اتصال ها باید دارای مشخصات زیر باشد:
در مواردی که استفاده از لولههای مسی مجاز باشد باید مفاصل را به
وسیله جوش زرد و یا جوش معادل آن بهم متصل نمود. این اتصالها به هیچ عنوانی
(مثلاً با حدیده زدن لولهها) نباید باعث تضعیف قدرت لولهها گردد. مفاصل باید از
نوع فشار قوی باشد. از فلزات غیرچکش خوار و شکننده نباید در ساختمان شیرها و مفاصل استفاده نمود.
کلیه شیرهای مخزن باید مناسب با فشار طرح شده برای حرارت محل کار مخزن
بوده و میزان فشار روی آنها نوشته شده باشد.
لولهها، شیرها، اتصال ها و لولههای قابل ارتجاع در کامیونهای گازکش باید
در فشار هوایی که کمتر از حداکثر فشار کار مجاز مخزن نباشد بدون نشت باقی بماند.
هر قسمت از لوله حامل گاز مایع (اعم از لوله قابل ارتجاع یا غیر آن) را که امکان
بستهشدن دو سر آن وجود داشته باشد باید مجهز به یک سوپاپ اطمینان نمود
و بین این سوپاپ اطمینان و لوله هیچ نوع شیر دیگری نباید نصب گردد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
روی شیرها و یا صفحاتی که به شیرهای لولههای خروجی و دخولی مخزن
نصب شده است (به استثنای لولههایی که مربوط به سوپاپ اطمینان و وسایل
اندازهگیری سطح مایع و فشار سنج میباشد) باید نوشته یا علامتی وجود
داشته باشد که ارتباط این لولهها را با قسمت محتوی مایع مخزن یا قسمت محتوی
گاز مخزن در موقع پر بودن مخزن به اندازه مجاز مشخص نماید.
لولهها، اتصال ها، سوپاپهای اطمینان و سایر منضمات مخزن باید به وسیله
حفاظ فلزی که در اطراف آنها تعبیه میشود در مقابل صدمات وارده در اثر
با وسائل نقلیه یا اشیاء دیگر و یا واژگون شدن گازکش محافظت کرده ضمناً
سوپاپهای اطمینان باید طوری محافظت گردد که در صورت واژگون شدن گازکش
در روی زمین لوله خروجی سوپاپ اطمینان بسته نشده و مانع خروج گاز از مخزن نگردد.
هر گازکش باید مجهز به یک سپر عقب باشد که در صورت برخورد پشت آن با اشیاء
دیگر سپر مزبور مخزن و اتصالهای آنرا محافظت نماید و باید ساختمان این سپر طوری
باشد که امکان برخورد هر یک از قسمتهای وسیله نقلیه را به مخزن به حداقل تقلیل دهد.
8- لولههای پر کننده و تخلیه مخزن هر کدام باید مجهز به شیری باشد که با
دست بسته شود و این شیر باید حتی الامکان نزدیک به مخزن نصب گردد.
چنانچه مخزن دارای شیر خودکار داخلی باشد شیر دستی فوق را در هر
نقطه از لوله قبل از لولههای قابل ارتجاع میتوان نصب نمود.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
پایهها و مهارها
پایهها و مهارهاییکه به منظور متصل کردن مخزن گاز به گازکش
بکار میرود باید دارای شرایط و مشخصات زیر باشد:
مخزن گازکشها باید با جوشکاری و یا به وسیله مهره چپ و راست مهاری
و یا وسایل مشابه آن به شاسی چسبیده باشد بعلاوه برای جلوگیری از
لغزش مخزن روی شاسی در موقع شروع حرکت توقف و پیچیدن وسیله نقلیه
باید ضامنها و مهارهای مناسبی چسبیده به شاسی و مخزن تعبیه گردد این
ضامنها و مهارها باید طوری نصب گردد که بهآسانی قابل دسترسی برای بازرسی و تعمیرات باشد.
هیچ یک از پایههای مخزن یا سپر نباید مستقیماً به مخزن جوش داده شود.
پایهها و سپرها باید به ورقههای لایی به نحوی متصل شده باشد که حداقل
4 برابر ضخامت لایی از هر طرف با لبه لایی فاصله داشته باشد و هیچ گاه نباید
پایهها و سپرها را مستقیماً به بدنه اصلی مخزن جوش داد.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – -03134417887۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.