♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

خرید خودرو  و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و

هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی

نخبگان

در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می

پردازد.

آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی

در ارائه مطالبی دارد

که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای

هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.

با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

پمپ بنزین خودرو چیست؟

سوخت در تمام خودروهای با موتورهای بنزینی درون باک ذخیره می‌شود.

اما این مایع حیاتی موتور به وسیله‌ی پمپ به موتور می‌رسد. در واقع سوخت مسیر بین

باک و موتور را به کمک پمپ طی می‌کند. پمپ بنزین خودروهای بنزین‌سوز قطعه‌ای یک‌پارچه

و واحد است که چند وظیفه‌ را یکجا انجام می‌دهد.

– ایجاد فشار در جریان سوخت

– فیلتر کردن سوخت

– ارسال سوخت

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

 

به این معنی که این قطعه که معمولا درون مخزن سوخت قرار دارد سوخت را با فشار

به سمت موتور می‌رساندو در صورتی که سوخت فشار لازم را نداشته باشد عمل تزریق

آن به درون سیلندرها به خوبی صورت نمی‌گیرد. علت قرار دادن پمپ سوخت خودرو درون باک،

تماس مستقیم آن با بنزین، خنک شدنش در اثر این تماس و کاهش صدای فعالیتش است.

البته پمپ بنزین همیشه درون مخزن نیست و برخی از انواع این قطعه روی بلوک سیلندر

یا در مسیر بنزین سوار می‌شوند. فشاری که پمپ به بنزین وارد می‌کند بین ۴ تا ۶ بار است.

اگر سوخت با فشاری کمتر به سمت موتور هدایت شود فرآیند پاشش و به دنبال آن احتراق به خوبی صورت نمی‌گیرد.

پمپ بنزین خودروانواع پمپ بنزین سوخت

گفتیم پمپ‌های بنزین سیستم‌هایی چند منظوره هستند که فرآیند ایجاد فشار در سوخت،

فیلتر کردن و ارسال آن را بر عهده دارند. در بعضی خودروها ممکن است از دو پمپ بنزین

استفاده شود. یکی به منظور ارسال سوخت و یکی برای ایجاد فشار و فیلتر کردن.

گاهی نیز سنسور سطح بنزین با برخی از انواع پمپ که درون باک قرار می‌گیرند

در یک پکیج قرار دارند که بالا رفتن هزینه‌ تعمیرات را به دنبال دارد. اما به طور کلی

پمپ‌های بنزین بر اساس کارایی به دو دسته تقسیم می‌شوند.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

۱. پمپ‌های مکانیکی

۲. پمپ‌های الکتریکی

تفاوت اصلی و عمده‌ این دو پمپ استفاده از انواع مکانیکی در خودروهای کاربراتوری

و استفاده از مدل‌های برقی در خودروهای انژکتوری است. نمی‌توان از یک پمپ مکانیکی

در خودرویی انژکتوری استفاده کرد و همینطور پمپ‌های برقی قابل استفاده در خودروهای

کاربراتوری نیستند. پمپ‌های مکانیکی به طبع نوع استفاده‌شان تقریبا از رده خارج محسوب

می‌شوند و در صنعت خودروسازی به ندرت به کار می‌روند.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

پمپ‌های بنزین مکانیکی

این پمپ‌ها که معمولا روی بلوک سیلندر نصب می‌شدند بنزین را با فشار لازم به

کاربراتور می‌رساندند. این نوع پمپ فرآیند مکش و انتقال سوخت را در یک پکیج مکانیکی

انجام می‌دهد. این پکیج برای انجام صحیح وظیفه‌ خود با وجود سادگی ظاهری پیچیدگی‌های

فراوانی دارد و از ریز قطعات زیادی تشکیل شده است. این قطعات عبارتند از:

دیافراگم: 

روی فنرها قرار دارد و زیر سوپاپ‌ها. ایجاد فشار در روغن بر عهده‌ دیافراگم است.

فنر دیافراگم: 

نیروی ارسالی از انگشتی را به دیافراگم می‌رساند.

فنر انگشتی:

 وظیفه‌ انتقال نیروی انگشتی را به فنر دیافراگم بر عهده دارد.

سوپاپ ورودی: 

به عنوان شیر ورودی مسیر ورود سوخت را باز و بسته می‌کند.

سوپاپ خروجی:

 به عنوان خروجی مسئول باز و بسته کردن مسیر ارسال سوخت با فشار است.

شیطانک: 

نیروی حرکت خود را از میل سوپاپ و به کمک قطعه‌ای به نام لنگ گرداننده‌ پمپ سوخت

تامین می‌کند و به کمک این نیرو زیر دیافراگم تلمبه می‌زند.

محفظه‌ بنزین: 

در فاصله‌ی ورود و خروج، بنزین در این محفظه‌ می‌ریزد.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

با یک بار حرکت شیطانک، سوپاپ ورودی باز و دیافراگم بنزین را به داخل محفظه‌ بنزین پمپ می‌‌کشد

در حرکت بعدی نیز با سوپاپ ورودی بسته و سوپاپ خروجی باز شده بنزین به سمت

کاربراتور ارسال می‌شود.توضیح دقیق‌تر اینکه، در فرآیند مکش، با گردش میل سوپاپ،

لنگ گرداننده‌ پمپ سوخت که قطعه‌ دایره‌ای شکل روی میل سوپاپ است به حرکت در می آید.

برخورد شیطانک با این قطعه به فنر انگشتی که زیر آن قرار دارد نیرو وارد می‌کند.

بنابراین دیافراگم که متصل به این فنر و شیطانک است پایین می‌آید. مکش ایجاد شده

در بالای فضای دیافراگم موجب بسته شدن سوپاپ خروجی و باز شدن سوپاپ ورودی می‌شود.

این ترتیب ایجاد نوعی خلاء می‌کند که موجب مکیده شدن سوخت از باک و ورودش به محفظه‌

بنزین پمپ که فضایی کاسه‌ای شکل است می‌شود. بنزین در حین ورود به این محفظه که

می‌تواند اتاقک فشار هم باشد از فیلتر سوخت که در مسیر است نیز می‌گذرد. در فرآیند

ارسال سوخت، شیطانک با حرکت لنگ گرداننده آزاد شده و دیافراگم تحت تاثیر فنر دیافراگم

بالا می‌رود. بنزین موجود در اتاقک فشار که متراکم شده با فشار به سمت سوپاپ خروجی رفته

و مسیر کاربراتور را در پیش می‌گیرد.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

در این زمان، سوپاپ ورودی بسته است. آنچه گفته شد مربوط به پمپ‌های مکانیکی ساده بود.

حال اینکه این دسته پمپ‌ها دو زیر مجموعه نیز دارند که به این شرح است:

– پمپ‌های مکانیکی از نوع دینامیکی

این دسته در فرم محفظه‌ی سوخت متفاوتند و ایجاد فشار در بنزین بیشتر تحت تاثیر

تراکم ایجاد شده بر آن است تا فعالیت دیافراگم. دیگر اجزا و بخش‌های پمپ‌های مکانیکی

و نحوه‌ عملکردشان با پمپ‌های مکانیکی ساده تفاوتی ندارد.

– پمپ‌های مکانیکی از نوع مرکب

این پمپ بنزین معمولا در خودروهایی که از سیستم خلاء در برف‌پاک‌کن‌های خلائی و

شیشه شورها استفاده می‌کنند به کار می‌رود. تفاوت اصلی این نوع پمپ با پمپ‌های

مکانیکی ساده در داشتن دو دیافراگم است که یکی برای پمپ سوخت و دیگری برای

برف ‌پاک‌کن‌ها استفاده می‌شود. به این ترتیب در آن‌ها شیطانک دو دیافراگم را حرکت می‌دهد.

سوپاپ ورودی دیافراگم خلایی پمپ‌های مرکب به برف پاک وصل و سوپاپ خروجی آن با

منیفولد گاز در ارتباط است. این بخش از پمپ تنها در زمان فعالیت برف‌پاکن‌ها یا شیشه

شورها فعال است و در غیر این صورت سوپاپ دیافراگم خلاء بسته و خود دیافراگم نیز

بی‌حرکت می‌مانند. در زمان فعالیت برف‌پاک‌کن‌ها هوا از طریق حرکت آن‌ها مکیده

می‌شود و سوپاپ ورودی باز و سوپاپ خروجی بسته می‌شود. عملکرد بخش سوخت

.این پمپ‌ها با پمپ‌های مکانیکی ساده یک‌سان است. پمپ‌های مرکب معمولا روی بلوک سیلندر سوار می‌شوند.

 

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

 

 

مشکلات معمول پمپ‌های مکانیکی

پمپ‌ها مکانیکی نواقصی را در عملکرد خود دارند که جدای از خرابی و مشکلات

فیزیکی آن‌ها است. درواقع این نواقص در حین کار آن‌ها ایجاد می‌شود و دردسرهایی

را برای موتور و خودرو ایجاد می‌کند. عمده‌ این مشکلات دو مورد زیر هستند:

حالت ایست پمپ

زمانی که مخزن پمپ از بنزین پر شود، راه ورود بنزین را بسته می‌شود.

سپس فنر زیر دیافراگم بر اثر فشار مخزن سوخت، فشرده می‌شود و تاثیر

شیطانک بر دیافراگم از بین می‌رود و شیطانک در حالت تماس دائممی‌ماند.

به این حالت که پمپ توانایی ارسال سوخت پرفشار را ندارد ایست پمپ می‌گویند.

قفل گازی پمپ بنزین

معمولا وقتی حالت ایست پمپ اتفاق می‌افتد مقداری سوخت در داخل محفظه‌ سوخت

باقی می‌ماند که راه ورود سوخت را مسدود می‌کند. گرما این سوخت را تبخیر کرده و

بخار سوخت دیافراگم را به سمت بالا نگه می‌دارد. در این حالت شیطانک هرز عمل می کند و حرکت خلاص دارد.

آموزش کارشناسی رنگ خودرو

پمپ‌های الکتریکی

اصلی‌ترین دلیل برای بکارگیری پمپ‌های بنزین الکتریکی نیاز خودروهای انژکتوری به

پمپاژ بنزین با فشار بیشتر بود. در واقع بنزین پمپ شده توسط پمپ‌های مکانیکی فشار

مورد نیاز انژکتورهای را نداشتند. پمپ‌های الکتریکی نیروی برق خود را از باتری می‌گیرند.

در این نوع نیز دیافراگمی شبیه انواع مکانیکی وجود دارد اما عامل حرکت دیافراگم متفاوت

است و نیروی لازم برای این کار از یک سیم‌پیچ درون پمپ تامین می‌شود. اجزای این نوع پمپ عبارتند از:

  • فیلتر سوخت
  • رگولاتور فشار
  • صفحه تکیه‌گاه پمپ
  • لوله برگشت سوخت
  • لوله خروجی سوخت
  • لوله برگشت سوخت از رگلاتور
  • سوکت اتصالی جریان برق پمپ
  • شلنگ لوله برگشت
  • شلنگ لوله خروجی
  • همان گیج سوخت
  • فنر
  • فانوسی یا مخزن بنزین
  • مگنت یا میله‌های متصل به سیم‌پیچ 

 

هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,

بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث

مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و

تشخیص                                         رنگ                                  شدگی

خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

 

تبلیغات کاذب

ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از

علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن

جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت

گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل

از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر

اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان                        رایگان             و                اعطاء            مدارک          داخلی           بین      المللی     و

پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه

فنی نخبگان می باشد.

پل های ارتباطی

جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از

سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری

رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

• پل های ارتباطی ما:

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان