آیرودینامیک خودرو

آیرودینامیک یا هواپویش، شاخه‌ای از دینامیک گازها و در حالت کلی‌تر

دینامیک سیّالات است که به بررسی رفتار جریان هوا و اثر آن بر

اجسام متحرک می‌پردازد.

جریان های آیرودینامیکی:

جریان لامینار:

جریان هایی که با نظم خاصی از روی بدنه خودرو عبور می کند.

این جریان ها دارای هیچ گونه اغتشاش و بی نظمی در حرکت خودرو نیستند

و بیشتر در جلو ، طرفین و قسمت زیرین خودرو به وجود می اید.خطوط روی

بدنه به جهت دادن این جریان ها کمک می نماید.

جریان توربولانس:

این جریانها دارای بی نظمی هستند.اغتشاش زیادی را به وجود

اورده و بیشتر در قسمت عقب خودرو پدیدار می گردند.مهندسین

و طراحان همواره در تلاشند تا با بهبود خواص ائرودینامیکی این

جریان ها (توربولانس) را از بین ببرند.هرچه جریان های توربولانس

کمتری در خودرو پدیدار گردد خودرو دارای نیروی درگ کمتری خواهد بود.

 ضریب درگ

.هر خودرو برای حرکت همواره با نیرویی از جانب سیال (هوا) روبرو است

این نیرو همان نیروی درگ است که در مسائل آیرودینامیکی مربوط به

طراحی و ساخت خودرو همواره از اهمیت خاصی برخورداراست.طراحان

و خودروسازان به وسیله اعمال ترفندهایی سعی در کاهش این نیرو و مقابله با آن را دارند

  • جنس مواد به کار رفته در بدنه خودرو

(برخی از مواد دارای اصطکاک کمتری با هوا هستند که مورد توجه قرار

می گیرند در ساخت بعضی از خودروها)

(این خطوط کمک شایانی به خودرو جهت شکافتن هوا می نمایند.)

(برای درک این مورد کافی است به شکل ظاهری خودروهای سوپر

اسپرت مثل لامبورگینی و فراری توجه و بعد از ان به خودروهای شاسی

بلند مثل هامر یا جیپ توجه کنید تا متوجه خواص ائرودینامیکی بهتر سوپر اسپرت ها شوید.)

یکی از عواملی که در طراحی خودرو باید لحاظ شود

انجام عملیاتی که در قسمتهایی از خودرو گره ها و یا به عبارت

بهتر آشفتگی های هوایی به وجود نیاید.این آشفتگی ها باعث

می شوند تا خودرو برای تداوم داشتن حرکت خود تلاش بیشتری کند

و یکی از مضرات این تلاش بیشتر افزایش مصرف سوخت در خودرو است.

این گره ها همچنینی باعث ناپایدار شدن خودرو هم می شوند.

مسائل ائرودینامیکی در طراحی خودروهای مسابقه ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از از این رو می توان خودروهای فرمولاوان را نام برد که از بالاترین سطح ائرودینامیک خودرو سود می برد.به عبارت بهتر در خودروهایی که در مسابقات سرعت شرکت می کنند مقاومت هوا باید به میزان بسیار کمتری در مقابل خودرو صورت پذیرد.

در خودروهای سوپر اسپرت و خودروهایی که فاکتور سرعت و شتاب بسیار مهم است سرعت هوایی که از زیر خودرو عبور می کند بسیار سریع تر از هوایی که از بالای خودرو عبور می کند است بنابراین به دلیل حرکت کند هوا در بالای خودرو فشار ایجاد شده در این قسمت بیشتر از قسمت زیر خودرو است و فشار بالای خودرو باعث چسبیدن خودرو به زمین می شود.

در خودرو مناطق مختلف خودرو دارای مقادیر مختلف فشار هستند:

– قسمت جلوی خودرو دارای فشار زیاد است

– قسمت عقب خودرو دارای فشار کمی است

قسمت جلوی خودرو جریان هوا را می شکافد سپس هوای شکافته شده به منطقه پشت ان می رسد در این وقت قسمت پشت خودرو باید توانایی این امر را داشته باشد تا هوای شکافته شده را به ارامی ببندد.به طور کلی هرچه جلوی خودرو سریع تر هوا را بشکافد و قسمت عقب با ارامش بیشتری حفره ایجاد شده را ببندد ما شاهد جریان اغتشاشی کمتری در قسمت عقب خودرو هستیم.

افزونه‌های آیرودینامیکی

علاوه بر نیروی درگ در دانش آیرودینامیکی نیروهای دیگری

نیز وجود دارند.نیروی لیفت و داون فورس از جمله این نیرو

ها هستندنیروی لیفت در جهت مخالف نیروی وزن و به

سمت بالا به جسم اعمال می‌شود و نیروی دان‌فورس

(نیروی عمود بر سطح) در جهت نیروی وزن وارد می‌شود

و باعث چسبندگی بیشتر وسیله به سطح زمین می‌شود.

با توجه به سرعتی که خودروهای فرمول یک دارند و

همچنین وزن بسیار پایین آن‌ها، در سرعت‌های خاصی نیروی

لیفت به آن‌ها وارد می‌شود که می‌تواند آن‌ها را همانند

هواپیما از زمین بلند کند؛ به این منظور نیروی دان‌فورس باید

به بیشتر مقدار خود برسد تا خودرو در سرعت‌های بالا چسبندگی

خود به جاده را حفظ کند و این امر تنها با افزایش ضریب درگ به

مقدار لازم ممکن است. یک خودروی مدرن فرمول یک نیروی دان‌فورسی

برابر با۳.۵ برابر نیروی جاذبه‌ی زمین تولید می‌کند؛ این مقدار نیروی

دان‌فورس این قابلیت را ایجاد می‌کند که خودرو به‌راحتی و به‌صورت

وارونه بر روی سقف یک تونل حرکت کند.

فناوری‌های استفاده‌شده در مسابقات فرمول یک،

به‌تدریج به شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو منتقل شد.

اکثر خودروهای تولیدی امروزی از افزونه‌های آیرودینامیکی

برای تولید دان‌فروس استفاده می‌کنند

هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,

بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث

مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و

تشخیص                                         رنگ                                  شدگی

خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

 

تبلیغات کاذب

ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از

علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن

جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت

گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل

از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر

اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان                        رایگان             و                اعطاء            مدارک          داخلی           بین      المللی     و

پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه

فنی نخبگان می باشد.

پل های ارتباطی

جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از

سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری

رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

• پل های ارتباطی ما:

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718