آموزش کارشناسی خودرو

آموزش حرفه ای کارشناسی رنگ خودرو

آرین تست امروز با مقاله ای کاملا متفاوت در خدمت کاربران عزیز می باشد. بدیهی ست پس از مطالعه دقیق و کاربردی کردن اطلاعات دریافت شده، می توان هنگام خرید و فروش خودرو و با بکارگیری آموزش حرفه ای کارشناسی رنگ خودرو، موفقیت لازم را در بازار خودرو کسب کرد. 

• کاربردی ترین نکات جهت حفظ و نگهداری خودرو

 یکی از مهمترین نکاتی که در حفظ و مراقبت از خودرو بسیار کاربردی می باشد و به طول عمر مفید خودرو کمک می کند، بازدید و چک کردن منظم مایعات مورد استفاده خودرو می باشد. این کار زمان زیادی را به خود تعلق نمی دهد اما تاثیر فراوانی در سلامت اجزای فی موتور دارد. در واقع بازدید منظم و اصولی مایعات خودرو، حفاظت از خودرو در مقابل آسیب های جدی به اجزاء فنی موتور است.

 

مراقبت از خودرو

             آموزش حرفه ای کارشناسی رنگ خودور

 

یکی از بخشهای مهم آموزش حرفه ای کارشناسی رنگ خودرو، بازدید و کارشناسی موتوری و فنی آن است. مراقبت و چک کردن به موقع از این ناحیه می تواند تاییدیه کارشناسی خودرو را در هنگام فروش خودرو به همراه داشته باشد.

• مایعات مخصوص خودرو عبارتند از:

1- روغن موتور

2- روغن گیربکس

3- روغن ترمز

4- روغن هیدرولیک فرمان

5- مایع سیستم خنک کننده

6- آب مخزن شیشه شوی

• چگونگی چککردن مایعات خودرو

اگر در این زمینه مهارت و تخصص کافی را ندارید، می توانید از دو راه استفاده کنید.

1- استفاده از دفترچه راهنمای خودرو

2- چکاپ در زمان معین و توسط افراد متخصص در این زمینه

 

کارشناسی تشخیص رنگ خودرو

              آموزش حرفه ای کارشناسی رنگ خودرو

• استفاده از دفترچه راهنما:

معمولا در دفترچه خودرو به حداقل رسیدگی خودرو ( زمان چک کردن مایعات ) صرفا جهت باطل نشدن گارانتی اشاره شده است. بنابراین بهترین و مطمئن ترین کار این است که برای این موضوع برنامه ریزی زمانی دقیقی داشته باشید.

 برای انجام این کار، خودرو را در یک مکان کاملا صاف پارک کنید. در کاپوت را باز کنید و روغن موتور را چک کنید.

• چک کردن روغن موتور

بهترین زمان برای چک کردن روغن موتور زمانی ست که حداقل یک ساعت از خاموش شدن خودرو گذشته باشد.مطمئن شوید که خودرو کاملا سرد شده تا روغن هایی که در مجاری روغن، سرسیلندر و دیگر اجزای موتور هستند به داخل کارتر برگردد. این کار کمک می کند تا در خواندن گیج روغن اشتباهی صورت نگیرد. گیج روغن را پیدا کرده و با دست آن را بیرون بکشید.

با یک دستمال کاملا روغن روی گیج را پاک کنید. گیج را دوباره در محل خود قرار دهید و با کمی فشار مطمئن شوید که به پایین ترین سطح ممکن رسیده است. دوباره گیج را بیرون کشیده و سطح روغن را اندازه گیری کنید.

روی گیج روغن علامت هایی وجود دارد که سطح استاندارد روغن را نشان می دهد. اگر سطح روغن کمتر بود قبل از استفاده از خودرو و روشن کردن خودرو روغن را به ان اضافه کنید.

 

• مواردی که برای چک کردن روغن موتور باید مورد توجه قرار بگیرد:

1- رنگ و نوع روغن موتور مورد استفاده بسیار مهم است. معمولا روغن تمیز، رنگ شفاف و طلایی دارد و روغن کثیف، رنگ سیاه و تیره ای دارد.

2- جدول زمانی تعویض روغن موتور خودرو را بررسی کنید و حتما در زمان مشخص ذکر شده کار تعویض روغن را انجام دهید.

3- تغییر رنگ موتور در فواصل مشخص بسیار مهم است. اگر روغن مورد استفاده شما پس از 1000 کیلومتر هنوز شفاف است و تغییر رنگ نداده است؛ یعنی این روغن بسیار نامرغوب است و نمی تواند جرم و براده و دوده های موجود در موتور را جذب کند. روغن مرغوب، روغنی ست که حداکثر پس از چند صد کیلومتر تیره و تار می شود.

4- حتی اگر شما با خودروی خود به اندازه استاندار هم رانندگی نمی کنید، بهتر است هر 6 ماه یک بار روغن موتور آن تعویض شود.

5- گاها خودرو با روغن تیره نیز می تواند کار کند. این موضوع دلیل بر عدم تعویض روغن موتور نیست.

6- اگر خودروی شما مدت زمان زیادی حرکت نکرده، در این صورت نیز روغن موتور کیفیت خود را از دست داده و بنابر این باید عوض شود.

7- اگر از خودرو در شرایط سخت استفاده می کنید، زودتر از موعود روغن موتور را عوض کنید.

8- اگر در ترافیک یا فواصل کوتاه رانندگی می کنید باز هم زودتر از زمان مقرر روغن موتور را تعویضکنید.

9- اگر به صورت مداوم روغن موتور خودرو کم می شود، نشانه نشتی روغن در یکی از واشرها و یا روغن سوزی می باشد.

10- روغن شیری رنگ یا کف کرده، احتمال ترکیب روغن با مایع خنک کننده سیستم وجود دارد. و این نشانه بروز یک مشکل جدی مثل سوختن واشر سرسیلندر می باشد. که در این حالت از اصطلاح آب و روغن قاطی کرده استفاده می شود.

• چک کردن روغن گیربکس

بهترین حالت ممکن برای چک کردن روغن گیربکس خودرو، زمانی است که موتور خودرو روشن و گرم است. بهتر است که در این زمان گیربکس در حال خلاص یا پارک باشد. البته دقت کنید که نوع و مدل خودرو نیز مهم است.

مانند چک کردن روغن موتور، گیج مربوط به روغن گیربکس را شناسایی کرده و از جایگاه خود خارج کنید. روغن روی گیج را پاک کرده و دوباره ان را در جایگاه خود قرار دهید. مطمئن شوید تا حد ممکن به پاین ترین سطح رسیده باشد. گیج را بیرون کشیده و با دقت روغن ترمز را اندازه گیری کنید.

برخلاف روغن موتور، روغن گیربکس متمایل به قرمز است و مثل روغن موتور نیاز به تعویض مداوم ندارد. اما اگر این روغن تیره، قهوه ای ، سیاه و یا سوخته به نظر می رسد، آن را تعویض کنید. تعویض این روغن در خودروهای جدید می تواند به 160هزار کیلومتر هم برسد.

• چک کردن روغن ترمز

معمولا یک مخزن پلاستیکی کوچک که روی آن حک شده است  Brake Fluid، در خودرو وجود دارد که مخزن روغن ترمز می باشد. اگر این مخزن پلاستیکی و شفاف باشد؛ به راحتی می توان میزان روغن ترمز را دید. در غیر اینصورت درب مخزن را باز کرده و سطح روغن را اندازه گیری کنید.

کم شدن سطح روغن ترمز طبیعی نیست و نشانه نشتی در مدار، اتصالات ترمز و یا سایش لنت‌ و دیسک ترمز است. و این یعنی آسیب جدی و هزینه بر برای خودرو.

• چک کردن روغن هیدرولیک فرمان

مخزن این روغن نیز مثل روغن ترمز پلاستیکی می باشدو جهت اندازه گیری سطح وغن درب ان را باز کرده و سطح روغن را مشاهده کنید. ممکن است در بعضی از خودروها دو مدار وجود داشته باشد. یک مدار سرد و یک مدار گرم.

بهتر است این طور مواقع نسبت به وضعیت فعلی موتور از مدارها استفاده کرد. البته خودروهایی که مجهز به فرمان الکتریکی هستند، نیازی به روغن ندارند.

• چک کردن مایع سیستم خنک کننده

مخزنمایع سیستم خنک کننده معمولا در جلوی خودرو و نزدیک رادیاتور قرار دارد. قبل از ینکه بخواهید سطح مایع را اندازه گیری کنید، از خاموش بودن وخنکبودن ماشین اطمینان پیدا کنید. چراکه اگر موتور خنک نشده باشد با باز شدن مخزن، آب داغ به بیرون پاشیده می شود و سوختگی هایی را ایجاد می کند.

سعی کنید همیشه از ضد یخ استفاده کنید چون نقطه ی جوش بالاتری نسبت به آب دارد. بنابراین دیرتر داغ می شود و جوش می اورد. سعی کنید برای مخزن از نوع مرغوب مایع خنک کننده استفاده کنید.

 

• چک کردن آب مخزن شیشه شوی

کاربرد شیشه شویی بیشتر برای عملکرد برف پاک کن ها می باشد. بخصوی در مواقعی که بارندگی زیاد است. و روی عملکرد خودرو تاثیری ندارد. مایع مخصوص شیشه شو نیز در بازار وجود دارد. سعی کنید از نوع مرغوب آن استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان