♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

خرید خودرو  و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و

هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی

نخبگان

در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می

پردازد.

آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی

در ارائه مطالبی دارد

که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای

هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.

با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو

 

• سیستم فرمان مکانیکی: ( Manual Steering System )

این نوع سیستم فرمان دارای یک مکانیزم اهرم بندی می باشد که تغییر جهتی را که

راننده توسط غربیلک فرمان اعمال می نماید به چرخ ها منتقل نموده و باعث تغییر جهت انها  گردش خودرو می شود.

اجزای این مکانیزم عبارتند از:

1- غربیلک فرمان ( فلکه فرمان ) : (Steering Wheel )

قطعه ای مدور از جنس پلاستیک فشرده با اسکلت فلزی بوده که وظیفه انتقال نیروی

دست راننده به اهرم بندی فرمان را برعهده دارد.

در برخی از موارد به منظور راحتی راننده و یا به منظور جلوگیری از اعمال ضربات در

هنگام تصادف طراحی غربیلک فرمان به گونه ای ست که قابلیت تغییر زاویه نسبت به راننده را دارا می باشد.

2- میل فرمان ( ستونی فرمان ): ( Steering Column ) (Steering shaft)

میله ای می باشد که توسط یک هزار خاری و یا توسط پیچ به غربیلک فرمان متصل گردیده

و گردش غربیلک فرمان را به جعبه منتقل می نماید.

ستونی فرمان گاهی اوقات به صورت یک تکه و گاهی دیگر به صورت دو تکه و یا چند تکه می باشد. 

به ستونی فرمان های دو تکه و یا چند تکه فرمان تلسکوپی گفته می شود. زیرا این مدل

ستون فرمان قابلیت تغییر زاویه و تغییر ارتفاع را دارا می باشد.

• فرمان تلسکوپی

در این نوع فرمان در وسط ستونی فرمان از اتصال چهار شاخ استفاده شده است.

( مشابه میل گاردان ) وجود چهار شاخ فرمان امکان تغییر زاویه و تغییر ارتفاع فرمان

را متناسب با شرایط و قد راننده فراهم می نماید.

همچنین در هنگام اعمال ضربه غربیلک فرمان می تواند به سمت داخل حرکت نماید

و یا انکه به بالا خم شود.

گاهی اوقات ستونی فرمان تلسکوپی از صفحات مشبکی استفاده شده است که

در هنگام وارد آمدن ضربه ناشی از تصادف به هم فشرده می شود و بدین گونه ضربه را

در خود جذب نموده و مانع انتقال آن به راننده می شود.

• دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال چیست ؟

در حال حاضر یکی از مهمترین ابزارآلات دقیق مهندسی در زمینه تشخیص رنگ خودرو 

دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال یا ضخامت سنج دیجیتال رنگ است که ظاهری کوچک دارد و براحتی قابل حمل است.

این ابزارآلات دقیق مهندسی یا همان دستگاه‌های تشخیص رنگ دیجیتال، با دقت بسیار

بالا قادر به اندازه گیری ضخامت لایه های رنگ و نمایش آن تا دقت یک هزارم میلیمتر (میکرون) میباشند.

در مواردی هم به منظور جذب ضربه به جای استفاده از صفحات مشبک از

صفحات فنری استفاده می شود که به آنها فرمان های انعطاف پذیر می گویند.

البته در خودروهای جدید برای جلوگیری از ضربه از کیسه های هوا ( Air bag )

نیز استفاده می شود. بطوریکه در لحظه ی وقوع تصادف و ایجاد ضربات شدید کیسه ای

از داخل غربیلک فرمان خارج گردیده و توسط گاز سوخت جامد پر می شود. این کیسه

مانع برخورد راننده با غربیلک فرمان و شیشه جلو می گردد.

3- جعبه فرمان: ( Steering Box ) 

گشتاوری که توسط دست راننده به غربیلک فرمان اعمال می شود توسط ستونی

فرمان به جعبه فرمان منتقل می گردد تا در جعبه فرمان به قدرت آن افزوده شود.

بدین گونه گشتاور کم دست راننده به گشتاور نسبتا بزرگی تبدیل می شود که می تواند

مکانیزم اهرم بندی سیستم فرمان را به حرکت درآورد.

این نسبت معمولا در حدود 12:1 الی 20:1 می باشد که در جعبه فرمان های

معمولی این نسبت بزرگتر و در جعبه فرمان های هیدرولیکی و الکترونیکی این نسبت کوچکتر است.

به طور مثال اگر نسبت تبدیل جعبه فرمان 15:1 باشد به ازای هر دور گردش

غربیلک فرمان ( 360 درجه ) چرخ ها 24 درجه به گردش در می آیند (360 ÷ 15 =24)

حتی گاهی اوقات این نسبت متغییر است. یعنی در زوایای گردش کوچک نسبت

فرمان بیشتر می باشد تا حساسیت فرمان کاهش یابد. ولی در زوایای گردش بزرگتر

فرمان این نسبت کاهش میابد تا قابلیت پیچیدن و قدرت پارک کردن افزایش یابد.

در جعبه فرمان های با نسبت متغیر اندازه دندانه های میانی چرخ دنده خروجی

( مثلا تاج خروس ) بایستی بزرگتر از دندانه های کناری باشد.

4- بازوی پیتمن: ( Pitman Arm ) (Drop Arm )

در انتهای شفت خروجی جعبه فرمان یک هزار خاری وجود دارد. بازوی پیتمن اهرمی است

که بر روی این هزار خاری نصب می گردد.

با دوران شفت خروجی جعبه فرمان بازوی پیتمن می تواند حرکت زاویه ای انجام دهد.

انتهای بازوی پیتمن نیز توسط یک سیبک به میله درگ متصل میگردد.

سیبک یک مفصل کاسه ساچمه ای ( Ball joint ) می باشد که یک طرف آن به صورت

مفصل ساچمه ای و سمت دیگر آن به صورت یک پیچ رزوه دار می باشد.

• درباره آموزشگاه

این آموزشگاه با سابقه ای چندین ساله و درخشان، با داشتن بیش از ۶۰۰ مرکز فعال و

تخصصی کارشناسی رنگ خودرو در سطح کشور و همچنین کسب عنوان برتر مدیران شاسیته

ملی سال ۹۷ مدیریت محترم این آموزشگاه، با کادر آموزشی مجرب و متخصص آماده ارائه تمامی 

آموزش های تکمیلی کارشناسی رنگ خودرو به متقاضیان عزیز ( پذیرش به صورت خانم و آقا )

از سراسر کشور می باشد.

5- میله درگ: ( Drag Link )

میله درگ نیز به عنوان اهرمی می باشد که ارتباط بین بازوی پیتمن و شغالدست را برقرار می نماید.

یعنی در حقیقت حرکت زاویه ای بازوی پیتمن باعث حرکت خطی میله درگ شده و بدین

طریق نیرو را به شغالدست منتقل می نماید. 

توجه داشته باشید که اتصال هر دو سر میله درگ توسط سیبک می باشد. در ضمن مقدار

نیرویی که بازوی پیتمن می تواند به میله درگ وارد نماید بستگی به زاویه بین آنها دارد.

6- شغالدست ( بازوی فرمان ): ( Steering Arm )

میله درگ نیز نیروی وارده را به اهرم دیگری به نام شغالدست وارد می کند. علت این نام گذاری

مربوط به شکل ظاهری این اهرم می باشد که به شکل خمیده است.

شغالدست وظیفه انتقال نیرو به سگدست را بر عهده دارد. معمولا شغالدست به یک گوشه

سگدست متصل گشته و با حرکت خود باعث به گردش درآمدن سگدست حول کینگ پین می شود.

در نتیجه کل مجموعه چرخ نسبت به محور گردش خواهد نمود.

7- سگدست: ( Kunckle )

سگدست نیز قطعه ای U شکل می باشد که توسط کینگ پین ( یک پین بزرگ ) نسبت

به محور لولا شده و قابلیت گردش نسبت به آن را دارد.

در ضمن لازم است بدانید که اگر محور از نوع مرده و غیر محرک باشد به آن بیم ( Axle Beam ) 

نیز گفته می شود.

مجموعه توپی چرخ نیز بر روی سگدست سوار می گردد. سگدست از یک گوشه به شغالدست

متصل گردیده است.

بنابراین اگر مکانیزم فرمان شغالدست را به حرکت درآورد شغالدست نیز سگدست را به چرخش در می آورد.

بدین طریق چرخ ها نیز تغییر جهت می دهند.

8- میل فرمان وسط: ( Track Rod )

در اکثر اوقات کل مکانیزمی که از غربیلک فرمان تا سگدست تشریح گردید فقط به

چرخ جلوی سمت راننده متصل می باشد.

برای اینکه این تغییر جهت به چرخ جلوی سمت شاگرد نیز منتقل گردد از میله بلندی

به نام میل فرمان وسط استفاده می شود.

این اهرم توسط دو بازوی فر مان ( Steering Arm )  ارتباط بین سگدست ها را برقرار می کند.

یا به عبارتی دیگر این میله در جهت عرض خودرو به موازات محور قرار گرفته است.

 

هشدار

متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,

بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث

مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و

تشخیص                                         رنگ                                  شدگی

خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.

 

تبلیغات کاذب

ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از

علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن

جوابگوی افراد نمی باشند.

لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت

گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل

از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.

نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر

اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.

اسکان                        رایگان             و                اعطاء            مدارک          داخلی           بین      المللی     و

پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه

فنی نخبگان می باشد.

پل های ارتباطی

جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از

سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری

رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

• پل های ارتباطی ما:

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷

 

 

 

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان