♦آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
خرید خودرو و نگهداری از آن جزء مسائلی ست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و
هرروزه بحث ها و راهکارهای مختلفی در این مورد قابل ارائه است.مطلب امروز آرین تست وآموزشگاه فنی
نخبگان
در همین راستا با موضوع آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به راهکار های مراقبت ازخودرو می
پردازد.
آرین تست با طرح موضوع مراقبت از خودرو در مقاله آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو سعی
در ارائه مطالبی دارد
که به شما کمک میکند بتوانید از خودروی خود چندین سال استفاده کرده و از لحاظ هزینه ای
هم خیلی درگیر هزینه های بالا نشوید.
با ما همراه باشید با مطلب آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو
یاتاقان چیست؟
یاتاقان که با اصطلاح انگلیسی آن یعنی «برینگ» هم شناخته میشود وسیلهای است
که امکان حرکت را بین دو جسم ایجاد میکند. این قطعه که بیرینگ هم نامیده میشود
به شکل نیمدایره است و نازک. در موتور خودرو، باید حرکت بالا و پایین پیستون توسط
میللنگ به حرکت چرخشی تبدیل شود تا خودرو راه بیفتد. بنابراین میللنگ باید به موتور
نزدیک و با آن در ارتباط باشد. برای این نزدیکی و تکمیل ارتباط آنها، تکمیل تبدیل حرکت
پیستون به میللنگ و جلوگیری از آسیبهای ناشی از این نزدیکی، از یاتاقان استفاده میشود.
یاتاقان از جنس فلز است و مقاوم دربرابر حرارت و ضربه. ساختمان آن شامل یک پوسته
بیرونی از جنس فولاد یا برنز و یک یا چند لایه مواد یاتاقانی میشود. مواد یاتاقانی از
ترکیب آلیاژ فلزات قلع، آنتیموان، مس و سرب یا جیوه، قلع، گالیم و آلومینیوم به دست میآید.
گاهی هم از بابیت، قلع و سرب استفاده میشود. این تغییر ترکیبات نقش مستقیم بر وزن
یاتاقان دارد و در موتورهای مختلف براساس تعداد یاتاقانی که مورد استفاده قرار میگیرد
و تاثیری که بر وزن نهایی آن میگذارند انتخاب میشوند. لایههای مواد یاتاقانی که به
ضخامت چند هزارم اینچ هستند به تعداد مختلف در یاتاقانهای موتورهای متفاوت استفاده
میشوند و باز هم بسته به وزن موتور این مواد در دو، سه یا چهار لایه روی پوسته قرار داده میشوند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
مواد یاتاقانی از متریالهای نرم تهیه میشوند تا نقش ضربهگیر را نیز برای میللنگ بازی کنند.
لایههای مواد یاتاقانی به ترتیب زیر، روی پوسته قرار میگیرند:
- لایه آلیاژ مس و سرب
- لایه نیکل
- لایه آلیاژ سرب و قلع
- مواد پودری قلع
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
وظایف یاتاقان در موتور خودرو
اکنون که متوجه شدیم یاتاقان چیست، باید بگوییم که یاتاقانها انواع مختلفی هم دارند
در موتورهای صنعتی مختلف بسیار مورد استفاده قرار میگیرند و برهمین اساس ممکن
است وظایف متعدد هم داشته باشند. اما در موتور خودرو چند وظیفه قطعی برای آن
تعیین شده است که در انواع خودرو و موتورهایشان ثابت است. این وظایف به شرح زیر هستند.
♦ جلوگیری از برخورد پیستون و میللنک و ایجاد آسیب به هریک و یا خوردگی آنها
در اثر این برخوردها و همچنین کاهش اصطکاک بین این دو.
♦ کاهش اصطکاک بین شاتون و میللنگ، جلوگیری برخورد و ضربه به آنها و آسیبهای ناشی از این برخورد و خوردگیهای احتمالی.
♦ تنظیم لقی میللنگ و شاتونها و تضمین حرکت روان آنها.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
انواع یاتاقان با توجه به محل استفاده آنها
در موتور خودرو دو نوع یاتاقان بر اساس کارکرد و محل استفاده آنها وجود دارد
که به یاتاقانهای ثابت و متحرک مشهور هستند. در ابتدا باید توضیح داد که این
دو یاتاقان هر یک با یکی از محورهای ثابت و متحرک میللنگ در ارتباط هستند.
محور اصلی یا ثابت میللنگ به بلوک سیلندر متصل است و تنها حول محور خود
میچرخد. محور متحرک آن به شاتون وصل است و حول محور اصلی و ثابت میگردد.
یاتاقانها چه ثابت و چه متحرک، دو تکه هستند و از دو نیمدایره که به هم پیچ و مهره میشوند تشکیل میگردند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۱. یاتاقانهای ثابت
این دسته، همانهایی هستند که نقش تکیهگاه میللنگ را بازی میکنند و با اتصال
حول محور ثابت میللنگ لقی آن را نسبت به پیستون و بلوک سیلندر تنظیم میکنند.
میللنگ هنگام حرکت دورانی تمایل به حرکت رفت و برگشتی هم نشان میدهد،
یاتاقان ثابت این تمایل را که همان لقی میللنگ است کنترل میکند و از ضربههای
احتمالی به آن جلوگیری مینماید. یکی از دو نیمدایره یاتاقان در این نوع که یاتاقان
میللنگ هم نامیده میشود، از یک سمت به بلوک سیلندر متصل است و نیمدایره
دیگر پس از پیچیدن حول محور میللنگ به آن پیچ و مهره میشود. هر میللنگ حداقل دو یاتاقان ثابت دارد.
در موتورهای ۴سیلندر که رایجترین موتورهای مورد استفاده در صنعت خودروسازی هستند،
۵ یاتاقان ثابت، میللنگ را نگه میدارند. این پاتاقانها سوراخدار تعبیه میشوند تا روغن و
روان کنندهها از طریق این سوراخها به میللنگ رسیده و حرکت چرخشی میللنگ سادهتر شود.
حد فاصل این سوراخها نیز شیارهایی تعبیه شده تا روغن در آنها مانند جوی جریان یابد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
۲. یاتاقانهای متحرک
بین شاتون و میللنگ نیز یاتاقان وجود دارد البته از نوع متحرکش. این یاتاقان لقی شاتون
نسبت به میللنگ را تنظیم میکند و از ضربههای احتمالی بین این دو جلوگیری مینماید.
این یاتاقان که به یاتاقان شاتون معروف است در ساختار بسیار شبیه یاتاقان میللنگ است
با این تفاوت که میللنگ در آن آزاد است و حرکت رفت و برگشت پیستون را به حرکت
دورانی تبدیل میکند. یکی از نیمدایرههای یاتاقان متحرک به شاتون وصل است و
دیگری پس از پیچیدن حول محور میللنگ به آن پیچ و مهره میشود. این یاتاقانها
تنها شیاردار هستند و در آنها سوراخی وجود ندارد.
یاتاقان در هر دو نوع، از میللنگ قطورتر است و فاصله و فضای بین آنها را روغن پر میکند.
این روغن در لایهی بسیار نازکی اطراف میللنگ را میگیرد و ضمن معلق نگه داشتن آن
درون یاتاقان، به حرکت روانش کمک کرده و ضربهگیری یاتاقان را تکمیل میکند.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
کپه یاتاقان و بغل یاتاقانی چیست؟
این دو نام را هنگام تعمیرات یاتاقان زیاد میشنویم. قطعاتی که در راستای تکمیل
عملکرد یاتاقان در موتور مورد استفاده قرار میگیرند یا تعبیه میشوند. اما این قطعات
چه کارهایی انجام میدهند و در کدام قسمتها استفاده میشوند.
کپه یاتاقان
پوستهای که یاتاقان متحرک توسط آن به شاتون وصل میشود را کپه یاتاقان میگویند.
کپه یاتاقان به یک سر شاتون که با میللنگ در ارتباط است سوار میشود و یاتاقان درون آن قرار میگیرد.
بغل یاتاقانی
گفتیم که قطر یاتاقان، از قطر میللنگ کمی بیشتر است. فاصله این اختلاف قطر
را سیال یا روغنی پر میکند که قرار است موجب حرکت راحت میللنگ شده و از
اصطکاک جلوگیری کند. اما برای اینکه یاتاقان ثابت بتواند به خوبی لقی میللنگ
(حرکت طولی میللنگ) را کنترل و از آسیب میللنگ در اثر آن پیشگیری کند، این فاصله
باید تنظیم شود و همواره از نسبتی مشخص پیروی کند. برای تنظیم این فاصله به صورت
دقیق از بغل یاتاقان که فرمی حلالی و جنسی فلزی دارد استفاده میشود. سایزهای
بغل یاتاقان متفاوت است و بنابر لقی میللنگ از این سایزها استفاده میشود. بغل یاتاقانی
از یک سطح به بلوک سیلندر و در سطح دیگر با کپه میللنگ در تماس است. بغل یاتاقان بعد
از تراش میللنگ و تعمیر آن کارایی بیشتری دارد.
آموزش کارشناسی رنگ خودرو
قطر یاتاقانها بر اساس قطر میللنگ به صورت استاندارد مشخص میشود.
اما درصورت تعمیر میللنگ و تراش آن، یاتاقانی با قطر جدید مورد استفاده قرار میگیرد.
هر خودرویی استاندارد یاتاقان خود را دارد و در صورت مشاهده یاتاقان با قطر کمتر
متوجه تراش خوردن میللنگ آن میشویم. قطر یاتاقان به صورت کدها روی دیواره آن مشخص میشود.
خصوصیات یاتاقان چیست؟
یک یاتاقان خوب، باید خصوصیاتی داشته باشد که انجام تمام وظایفش را به بهترین
شکل ممکن سازد. با توجه به اینکه ممکن است بالا بردن یکی از خصوصیات آن
برای انجام بهتر یکی از وظایفش، منجر به ضعف در بخش و وظیفه دیگر آن شود،
باید در ساخت و تولید نمونه کامل یاتاقان دقت لازم را به خرج داد. همچنین هنگام
تهیه آن خصوصیاتی که باید در یک یاتاقان خوب دید مورد توجه قرار داد. خصوصیات یک یاتاقان خوب عبارتند از:
مقاومت بالا
یاتاقان باید در برابر ضربههای ناشی از احتراق از سوی شاتون مقاومت بالایی داشته باشد.
نرمی و انعطافپذیری در لایه داخلی و مواد یاتاقانی
این خصوصیت باعث میشود تا فشار ناشی از ضربات لقی میللنگ و شاتون گرفته شود
و در نتیجه آسیب وارده به آنها تا حد امکان کنترل گردد.
توانایی جذب ذرات گرد و غبار و خاک
تمامی این ذرات توسط فیلتر هوا جذب نمیشوند و مقداری از اینها وارد روغن موتور شده
در قسمتهای مختلف موتور به حرکت در میآیند و منجر به آسیب به این قسمتها میشوند.
اما اگر مواد یاتاقانی قابلیت جذب این مواد را داشته باشند، آنها را از روغنی که بینشان جریان
دارد جذب و از ورود ذرات به درون موتور جلوگیری میکنند.
♦هشدار
متاسفانه اخیرا مشاهده شده است برخی از افراد فرصت طلب,
بدون داشتن دانش کارشناسی رنگ خودرو و عدم آگاهی کامل از مبحث
مهم کارشناسی رنگ خودرو اقدام به برگزاری دوره های آموزش کارشناسی و
تشخیص رنگ شدگی
خودرونموده و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه برای علاقمندان حوزه کارشناسی رنگ خودرو شده اند.
♦تبلیغات کاذب
ونیز افردی با دادن آگهی در سایت های مختلف اینترنتی به بهانه آموزش از
علاقمندان به رشته کارشناسی رنگ خودرو مبالغی را دریافت کرده و پس از آن
جوابگوی افراد نمی باشند.
لذا خواهشمندیم به هیچ عنوان قبل از حضور و اطمینان از صحت
گفته افراد هیچگونه مبلغی را به حساب هیچ فردی واریز ننمایید.و قبل
از هرگونه اقدامی با کارشناسان آموزشگاه فنی نخبگان مشورت کنید.
♦نحوه برگزاری جلسات آموزشی و مزایای آموزشگاه
آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای تحت نظر
اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود.
اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و
پذیرش دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایای آموزشگاه
فنی نخبگان می باشد.
♦پل های ارتباطی
جهت کسب اطلاعات بیشتر,انجام هماهنگی,ثبت نام,نحوه برگزاری و آگاهی از
سر فصل های آموزش کارشناسی و تشخیص رنگ شدگی خودرو و آموزش ریکاوری
رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.
• پل های ارتباطی ما:
۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷-03133332718