کارشناسی رنگ بدنه خودرو و آسیب های رنگ بدنه خودرو

داشتن یک خودروی زیبا و سالم در زندگی هر انسانی امروزه یکی از ملزومات زندگی به شمار میرود و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. و توجه خاص به زیبایی و تمیزی شکل ظاهری خودرو و همچنین تمیزی و سلامت قطعات داخلی خودرو نیز دارا ی اهمیت و قابل توجه است.
اما با این وجود خودرو همیشه در معرض خطرات احتمالی ست که ممکن است به بدنه و رنگ بدنه خودرو وارد شود تا جایی که گاهی این آسیب میتواند قطعات داخلی خودرو را هم تحت تاثیر قرار دهد.
پس لزوم توجه و مراقبت از خودرو اهمیت زیادی دارد. تا جایی که خیلی از افراد کسانی را که به مراقبت از خودرو بی توجهند مورد انتقاد قرار میدند.

در بحث امروز میخواهیم در رابطه با مراقبت از رنگ بدنه خودرو و آسیب های احتمالی که میتواند رنگ بدنه خودرو را تهدید کند صحبت کنیم.

با آموزشگاه فنی نخبگاه همراه باشید

انواع رنگ و لایه های مختلف رنگ خودرو

به طور کلی برای خودرو دو گروه اصلی رنگ داریم که به رنگ متالیک و رنگ روغنی یا ساده شناخته میشوند.

رنگ تمامی خودروها در ابتداء رنگ روغنی است که از دولایه تشکیل میشود.لایه ی اول آستر یا پرایمر است که این لایه بین رنگ اصلی بدنه خودرو و بدنه فلزی و سیاه خودرو قرار میگیرد .لایه بعدی که لایه اصلی رنگ است روی لایه آستر قرار میگیرد.

اما نسل جدیدی از رنگ که از زیبایی و درخشندگی بیشتری برخوردار است رنگ متالیک نام دارد که بر خلاف رنگ روغن از سه لایه تشکیل شده:آستر- رنگ- کیلر که باعث شفافیت رنگ خودرو میشود و عامل اصلی دوام و براقیت رنگهای متالیک است چرا که کار محافظت از دانه های اکلیلی داخل رنگ را دارد.

دوام و ماندگاری رنگهای متالیک نسبن به رنگ روغن بهدلیل داشتن لایه سوم کیلر بسیار بیشتر و بالاتر است چون هنگام بروز آسیب ابتدا به سطح کیلر وارد میشود و چون این سطح ضخیم میباشد از بروز آسیب به رنگ اصلی خودرو جلوگیری میکند. اما رنگهای متالیک به مرور زمان بیشترین حالت ماتی را به خود میگیرندچون خراشهای ریز و درشتی که به بدنه وارد شده به سادگی با چشم قابل رویت نیستند و همین امر باعث تیره ومات شدن رنگ خودرو میشوند.

آنواع آسب های رنگ بدنه خودرو

•اثر باقی ماندن رنگ روی رنگ

به طور کلی آسیب های رنگی بر اثر عدم دیده شدن رنگ اصلی و یا شکست نا منظم نور بر روی سطح ایجاد میگردند.

به طور مثال هنگامی که دو خودرو به آرامی با هم برخورد میکنند ممکن است بدنه هیچ گونه آسیبی از لحاظ تورفتگی یا از این قبیل آسیب ها نبیند اما روی رنگ بدنه خودرو مقداری از رنگ خودروی بعدی مانده باشد با اینکه اتفاق خوب و جالبی نیست اما این مورد بهترین شانس برای یک خودرو در صورت برخورد با خودروی دیگر است چرا که نشان دهنده این است که رنگ بدنهخودروی مذکور آسیب ندیده است وگاها با استفاده از مقدار کمی  پولیش نرم یا استفاده از یک دستمال مرطوب براحتی قابل برطرف شدن است.

حتی اگر برخورد دو خودرو با هم از ناحیه ی سپرها باشد که در این صورت نیز ممکن است قسمتی از پلاستیک سپر یکی از خودروها روی رنگ بدنه مانده باشد که خطوطی سیاه رنگ را روی رنگ بدنه خودرو ایجاد کند باز هم جای نگرانی نیست چون باز هم قابل رفع است.

•سائیدگی رنگ

گاهی اوقات بر اثر سائیدگی بدنه خودرو با موارد مختلف شاهد ایجاد صدماتی به رنگ بدنه خودرو هستیم که البته بسته به میزان شدت سائیدگی قابل رفع میباشد.

•ماتی رنگ خودرو

گاهی اوقات با این که رنگ بدنه خدروسالم به نظر می رسدو هیچ گونه آسب دیدگی دیده نمیشوداما رنگ بدنه خودر کدر و مات میشود. دلیل اصلی مات شدن رنگ بدنه یک خودرو برخورد سنگریزه ها و گرد و غبار معلق در هوا در سرعتهای بالای یک خودرو که باعث ایجاد خراشهای بسیارکوچک روی بدنه خودرو میشوند که همین مساله باعث میشود شکست نامنظم نور روی سطح بدنه خودرو ایجاد شود و رنگ بدنه خودرو حالت کدر ومات به نظر برسد.برای اینکه رنگ بدنهخودرو از شفافیت و براقیت خاصی برخوردار باشد باید نور بصورت نظم روی سطح بدنه خودرو بتابد. برای بازگرداندن این شفافیت و درخشندگی میتوان از پولیش خودرو یا نانو سرامیک خودرو استفاده کرد.علت بعدی مات شدن رنگ بدنه خودرو شهد گیاهان و آثار باقی ماندن برخی حشرات روی بدنه خودرو میباشد.

با آموزشهای تخصصی آموشگاه فنی نخبگان در زمینه کارشناسی تشخیص رنگ بدنه خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو همراه شوید.

•ایجاد خطوط سحی روی بدنه خودرو

این نوع آسیب بر اثر برخورد و کشیده شدن جسم خارجی به صورت یک خراش سطحی و نازک روی رنگ بدنه ایجاد میشود که با استفاده از مقداری پولیش نرم قابل ترمیم و بازیابی است.

•خطوط عمیق

به راحتی با چشم دیده میشوند و بر اثر برخورد نسبتا شدید اجسام خارجی روی رنگ بدنه خودرو ایجاد شده .برای از بین بردن این خطوط باید از پولیش بیشتری بسته به نوع مورد نیاز از پولیش استفاده کرد

• خطوط خیلی عمیق

بدترین نوع خسارت و آسیب دیدگی میباشند چرا که از شدت بیشتری برخوردارند تا جایی که گاها فلز اصلی بدنه خودرو را نیز دچار آسیب دیدگی میشود.در این مورد پولیش کاری فقط میتواند از عمق فاجعه کمکند.

•آفتاب سوختگی

دونوع سوختگی برای خودرو میتوان ذکر کرد.یکی بر اثر تابش نور مستقیم خورسید و دیگری بر اثر آتش سوزی

بسته به نوع و شدت آسیب وارده استفاده از تکنیک های رفع این نوع سوختگی ها متفاوت است اما بدیهی ست که اگر شدت آسیب به حدی باشد که لایه های زیرین رنگ بدنه خودرو به صورت جدی صدمه دیده باشد رفع این عیوب کار سنگین تر و سخت تری را در پی دارد.

با آموزشگاه فنی نخبگان متخصص در امر کارشناسی تشخیص رنگ خودرو با بیش از  ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در زمینه کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ انواع خودروهای داخلی و خارجی در سراسر کشور همراه باشید.

•تاثیرات شیمیایی

عواملی از قبیل باران های اسیدی-برخی حشرات-شیره ی برخی درختان و … میتواند روی رنگ بدنه خودرو تاثیر بگذارد که معمولا بسته بهمیزان تاثیر این مواد با پولیش قابل رفع است.

و در پایان اینکه توانایی تشخیص انواع آسیبهای وارده به خودرو  و رنگ بدنه خودرو را داشته باشیم کمک میکند تا بتوانیم در هنگام بروز تصادفات مقدار خسارت و آسیب وارد شده به خودرو را مشخص کنیم و اقدامات لازم جهت رفع این مشکل را براحتی و بدون دغدغه انجام دهیم.

آموزشگاه فنی نخبگان آماده ارائه خدمات و آموزش های تخصصی در رابطه با کارشناسی تشخیص رنگ و ریکاوری انواع خودروهای داخلی و خارجی 

جهت ثبت نام همین الان تماس بگیرید.

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *