کارشناسی شاسی و بدنه خودرو Chassis & Body

یکی از قسمت های اصلی خودرو شاسی و بدنه آن می باشد. شاسی به عنوان یک اسکلت بندی فلزی وظیفه حمل و نگهداشتن کلیه اجزای خودرو را برعهده دارد. به گونه ای که بسیاری از اجزاء همچون موتور گربکس و بعضی از تجهیزات جانبی برای تثبیت موقعیت شان به صورت صلب به شاسی متصل می شوند. و بعضی اجزاء مثل اکسل ها چرخ ها و مکانیزم فرمان توسط فنربندی ( سیستم تعلیق ) به شاسی متصل می شوند.

اتاق نیز که وظیفه حمل سرنشینان را برعهده دارد یا به همراه شاسی یک مجموعه یکپارچه را تشکیل میدهد و یا مجموعه ای مجزا می باشد که به شاسی متصل گردیده است.

• انواع شاسی و بدنه خودرو:

۱- شاسی و بدنه یکپارچه ( Concrete Frame )

۲- شاسی و دنه مجزا ( Discrete Frame )

۳- شاسی و بدنه نیمه مجزا ( Semi Discrete Frame )

۱- شاسی و بدنه یکپارچه (  Frame Concrete )

در اکثر خودروهای سواری قسمت شاسی به اتاق متصل بوده و با هم مجموعه ی واحدی را تشکیل می دهند. در این حالت مجموعه اتاق و شاسی فقط بایستی وزن سرنشینان و وسایل تزئیناتی داخل اتاق همچون صندلی ها را تحمل نمایند. بنابراین نیروی زیادی به کف شاسی وارد نمی شود. 

در چنین مواردی شاسی از ورق هایی تشکیل شده که به منظور افزایش استحکام آن بر روی ورق ها تغییر شکل ها و برجستگی هایی توسط قالب های فرم دهی ایجاد گردیده است. این فرم ها و برجستگی ها باعث تجزیه نیروهای وارد بر ورق به مولفه هایی در جهات مختلف می شوند. در نتیجه میزان تنش های وارده در یک نقطه خاص کاهش خواهد یافت.

گاهی اوقات نیز برای افزایش استحکام ورق کف اتاق از پروفیل های تقویت کننده در زیر آن استفاده می شود. ولی در برخی دیگر از خودروها برای ورق کف از ورق هایی با ضخامت بیشتر ( در حدود ۲ میلیمتر ) استفاده شده است.

ورق های کف در شاسی های یکپارچه به عنوان شاسی خودرو محسوب می گردد. این ورق ها توسط جوش به ستون ها و دیواره های اتاق متصل می گردند و مجموعه ای یکپارچه را پدید می آورند.در این حالت به دلیل عدم وجود شاسی مجزا وزن خودرو کمتر شده و شاهد کاهش مصرف سوخت هستیم.

همچنین کاهش وزن باعث می شود که قدرت بیشتری از موتور صرف شتاب دهی به خودرو شود. از سوی دیگر در این مدل شاسی قابلیت جذب انرژی در هنگام تصادف زیاد بوده و انرژی ناشی از ضربه برخورد صرف تغییر شکل ورق ها شده و از انتقال این انرژی به سرنشینان جلوگیری می نماید.

Image result for ‫شاسی و بدنه یکپارچه خودرو‬‎

۲- شاسی و بدنه مجزا ( جدا شدنی ): ( Discrete Frame )

در خودروهای سنگین همچون اتوبوس ها و کامیون ها که وزن زیادی به شاسی وارد می شود لازم است یک شاسی مجزا که از استحکام کافی برخوردار است وجود داشته باشد.در این حالت شاسی یک اسکلت بندی فلزی بسیار محکمی است که کاملا از اتاق مجزا بوده و مجموعه ی اتاق نیز همچون سایر مجموعه ها بر روی شاسی نصب میگردد.

Image result for ‫شاسی و بدنه مجزا خودرو‬‎

اسکلت شاسی از اتصال پروفیل ها و تیرهای فولادی با سطح مقطع I شکل قوطی نبش و یا ناودانی به یکدیگر تشکیل یافته است و می تواند به شکل های مختلفی باشد.در یکی از متداول ترین اشکال اسکلت بندی شاسی دو تیر طولی در طرفین خودرو وجود دارد که توسط رام های عرضی (عضوهای عرضی ) به یکدیگر متصل گردیده اند.به این نوع شاسی مدل نردبانی گفته می شود.

Image result for ‫شاسی مدل نردبانی‬‎

همچنین گاهی اوقات از مدل های دیگری همچون مدل ضربدری ( شکل X ) جناغی و یا مدل های اتصالی دیگر استفاده می شود.

Image result for ‫شاسی خودرو‬‎

توجه به این نکته بسیار مهم است که  لازم است شاسی دارای انعطاف پذیری مناسبی باشد تا بتواند در بربر تنش های پیچشی که در اثر عبور چرخ ها از روی ناهمواری های جاده و یا در اثر عوامل دیگر ایجاد می گردد از خود مقاومت مطلوبی نشان دهد. به همین دلیل معمولا برای اتصال اجزای این نوع شاسی ها که دارای ابعاد بزرگی می باشند از اتصالات پیچی و یا پرچی استفاده می شود و تا حد ممکن از بکارگیری اتصالات جوشی به دلیل ترد و شکننده بودن اجتناب می گردد.

بزرگترین مزیت شاسی های مجزا استحکام بالا و قابلیت تحمل بارهای سنگین می باشد به همین دلیل از آنها در خودروهایی همچون کامیون ها کشنده ها اتوبوس ها مینی بوس ها و برخی از وانت ها استفاده می شود. ولی باید توجه داشت که استفاده از شاسی مجزا باعث افزایش وزن خودرو و کاهش قابلیت جذب انرژی در هنگام تصادفات می شود. هر چند که تعویض راحت قطعات و کاهش هزینه تمام شده نیز مزیت محسوب می شود.

نتیجه تصویر برای شاسی مجزا

 

 مزیت شاسی های مجزا نسبت به شاسی های یکپارچه

 

• استحکام بالا و قابلیت تحمل بارهای سنگین

• تعویض راحت قطعات و کاهش هزینه تمام شده

 

در این حالت که شاسی و اتاق از یکدیگر جدا هستند اتاق دارای ساختاری همچون شاسی های یکپارچه می باشد. یعنی کف اتاق از ورق های فرم گرفته ای تشکیل شده است که توسط دو ناودانی طولی و پروفیل های تقویتی مستحکم گردیده است و سایر قسمت های اتاق که از تعدادی ورق و پروفیل تقویتی تشکیل شده به آن جوش می خورد.

 

Image result for ‫ترانزیت تریلی‬‎

 

۳- شاسی و بدنه نیمه مجزا ( نیمه جدا شدنی ): ( Semi Discrete Frame )

گاهی اوقات صرفا بعضی از قطعات اتاق همچون کف ستون ها و بغلی ها به شاسی متصل می باشند و سایر قطعات به صورت مجزا بوده و توسط پیچ و یا پرچ به قسمت های ثابت متصل می شوند. این گروه از شاسی ها را شاسی و بدنه نیمه مجزا می نامند.

در این قبیل از شاسی ها در عین حال که وزن شاسی خیلی سنگین نمی باشد ولی امکان تعویض قطعات آسیب دیده در هنگلم تصادفات به راحتی میسر می باشد.

2015 volkswagen golf safety chassis diagram photo

• اتاق خودرو

اتاق خودرو گاهی اوقات بصورت یکپارچه همراه با شاسی و گاهی بصورت یک مجموعه مجزا می باشد. در هر حال بدنه خودرو ( اتاق ) از ورق های خم شده و تغییر شکل یافته ای که به یکدیگر جوش داده شده اند ساخته شده است. برای تقویت این ورق ها از تغییر فرمهای موضعی تیرهای عرضی و ستون های عمودی استفاده می شود.

معمولا ضخامت ورق های مورد استفاده در خودروها از ۰/۶ تا ۱/۲ میلیمتر است. همچنین ضخامت ورق های مصرفی برای پروفیل ها و ناودانی های تقویت کننده حداکثر تا ۳ میلیمتر است.

جنس ورق های بدنه خودرو بایستی از نوع ورق های کششی باشد تا بدون اینکه در قالب های فرم دچار پارگی و یا ترک شوند به خوبی تغییر شکل داده و شکل قالب را به خود بگیرند. 

مجموعه اتاق از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

۱- اسکلت بندی: ( Structure )

شالوده اصلی خودرو از تعدادی پروفیل و ناودانی به صورت تیرهای طولی ستون ها و تقویت کننده ورق ها تشکیل یافته است. این مجموعه شکل دهنده ساختار خودرو بوده و وظیفه افزایش استحکام بدنه خودرو را برعهده دارد. 

Image result for ‫اسکلت خودرو در جدول‬‎

۲- ورق های پوششی( پانل ها ): (Panels )

سطح خارجی خودرو از تعدادی ورق خمیده همچون سقف درب موتور درب صندوق عقب گلگیرها و رودری ها تشکیل یافته است که به آنها پانل گفته می شود. اتصال پانل ها عمدتا بصورت پیچ و مهره ای و گاهی اوقات به صورت جوشی می باشد. پانل ها علاوه بر حفظ شکل ظاهری خودرو و زیبایی آن از لحاظ مسائل آیرودینامیکی و قابلیت جذب انرژی در هنگام تصادفات نیز دارای اهمیت می باشند.

Image result for ‫بدنه خودرو‬‎

در ادامه مطالب جذاب و خواندنی در رابطه با خودرو و صنعت خودروسازی با آموزشگاه فنی نخبگان همراه باشید.

آموزشگاه فنی نخبگان دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه آموزش کارشناسی رنگ خودرو و دارای بیش از ۴۰۰ مرکز فعال در سطح کشور و همچنین کسب رتبه برتر مدیر شایسته ملی سال ۹۷ افتخار آموزش به علاقه مندان و متقاضیان خانم و آقا در زمینه کارشناسی رنگ خودرو را دارد.

 

پذیرش از سراسر کشور خانم و آقا

اسکان رایگان طی برگزاری دوره های آموزشی

اعطاء مدارک معتبر داخلی و بین المللی و دانشجو

اعطاء نمایندگی به دانشپذیران عزیز پس از پایان دوره

حمایت و پشتیبانی جهت راه اندازی مراکز کارشناسی تشخیص رنگ خودرو در سراسر کشور

 

جهت ثبت نام و انجام هماهنگی های لازم با شماره های زیر در تماس باشید.

تماس با ما

تماس با مدیریت : ۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

تماس با پشتیبانی: ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱

شماره آموزشگاه:  ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷

آدرس : اصفهان خیابان امام خمینی – خیابان بابوکان – نبش تقاطع اول سمت راست آموزشگاه فنی نخبگان

تکنولوژی خودرو و هدف از طراحی خودرو

هدف از طراحی خودرو ساخت یک وسیله نقلیه می باشد که بتواند نیازهای ما را در این خصوص برآورده سازد. برای این منظور مجموعه هایی در خودرو در نظر گرفته شده است که همگی در راستای این هدف مشترک یعنی تامین نیازهای یک وسیله نقلیه می باشند.

 این مجموعه ها عبارتند از:

 ۱- شاسی و بدنه:

شاسی همان اسکلت بندی اصلی خودرو است. بدنه خودرو نیز که محل قرارگیری سرنشینان است روی آن نصب می گردد. شاسی و بدنه با یکدیگر شالوده اصلی خودرو را تشکیل می دهند و سایر سیستم ها و تجهیزات خودرو بر روی آن نصب می گردند.

Image result for ‫شاسی و بدنه خودرو‬‎

۲- سیستم تعلیق:

به منظور جذب ضربات وارده از سوی جاده و مستهلک نمودن آنه لازم است ارتباط بین چرخ ها و بدنه خودرو توسط مجموعه ای از فنرها و دمپرها ( کمک فنرها ) برقرار گردد. به این مجموعه سیستم تعلیق گفته می شود.

نتیجه تصویر برای سیستم تعلیق خودرو چیست

۳- سیستم فرمان:

این سیستم وظیفه کنترل و هدایت خودرو را بر عهده دارد. سیستم فرمان امکان تغییر جهت در سر پیچها را برای خودرو فراهم میکند و باعث می شود که خودرو در مسیر دلخواه قرار گیرد و از جاده منحرف نگردد.

Image result for ‫سیستم فرمان خودرو‬‎

۴- سیستم ترمز:

ترمزها وظیفه کاهش سرعت و متوقف نمودن خودرو را بر عهده دارند.

Image result for ‫سیستم ترمز‬‎

۵- مولد قدرت ( موتور ):

برای تامین حرکت خودرو نیاز به قدرتی داریم تا بتواند بر نیروهای مقاوم غلبه نموده و خودرو را به حرکت درآورد. این قدرت توسط موتور خودرو که معمولا یک موتور احتراق داخلی می باشد تولید می گردد.

Image result for ‫سیستم مولد قدرت (موتور)‬‎

۶- سیستم سوخت رسانی

این سیستم به منظور ارسال سوخت از باک به داخل سیلندر های موتور تعبیه و طراحی گردیده است. در این سیستم مکانیزم ارسال سوخت از باک به موتور و چگونگی نحوه ی پاشش سوخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این سیستم معمولا بصورت کاربراتوری انژکتوری دیزل و یا گاز سوز می باشد.

Image result for ‫سیستم سوخت رسانی خودرو‬‎

۷- سیستم انتقال قدرت:

قدرت تولید شده در موتور توسط این سیستم به چرخ ها منتقل می گردد و باعث به حرکت درامدن خودرو می شود. سیستم انتقال قدرت شامل کلاج گیربکس گاردان دیفرانسیل اکسل پلوس و چرخ ها می باشد.

Image result for ‫سیستم انتقال قدرت خودرو چیست؟‬‎

۸- سیستم برق:

شامل باتری به عنوان منبع تغذیه دینام برای شارژ کردن ان استارت به منظور راه اندازی موتور و اجزای سیستم جرقه زنی همچون کوئل دلکو و شمع می باشد.

Image result for ‫سیستم برق خودرو‬‎

همچنین کلیه تجهیزات برقی همچون موتور برف پاک کن فن بخاری کولر و روشنایی نیز جزء این مجموعه محسوب می گردند.سیستم های کنترل هوشمند نیز که در خودروهای امروزی کاربرد دارند در این مقوله جای می گیرند.

بنابراین برای آشنایی با خودرو لازم است که به شناسایی دقیق این مجموعه ها پرداخته شود.

 

در ادامه مطالب جذاب و خواندنی در رابطه با خودرو و صنعت خودروسازی با آموزشگاه فنی نخبگان همراه باشید.

آموزشگاه فنی نخبگان دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه آموزش کارشناسی رنگ خودرو و دارای بیش از ۴۰۰ مرکز فعال در سطح کشور و همچنین کسب رتبه برتر مدیر شایسته ملی سال ۹۷ افتخار آموزش به علاقه مندان و متقاضیان خانم و آقا در زمینه کارشناسی رنگ خودرو را دارد.

 

پذیرش از سراسر کشور خانم و آقا

اسکان رایگان طی برگزاری دوره های آموزشی

اعطاء مدارک معتبر داخلی و بین المللی و دانشجو

اعطاء نمایندگی به دانشپذیران عزیز پس از پایان دوره

حمایت و پشتیبانی جهت راه اندازی مراکز کارشناسی تشخیص رنگ خودرو در سراسر کشور

 

جهت ثبت نام و انجام هماهنگی های لازم با شماره های زیر در تماس باشید.

تماس با ما

تماس با مدیریت : ۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

تماس با پشتیبانی: ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱

شماره آموزشگاه:  ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷

آدرس : اصفهان خیابان امام خمینی – خیابان بابوکان – نبش تقاطع اول سمت راست آموزشگاه فنی نخبگان

اجرای پولیش خودرو توسط دست و دستگاه

داشتن خودرو برای هر کسی در دنیای امروز یک امر ضروری ست و البته می توان گفت یک سرمایه محسوب می شود. بنابراین نگهداری و محافظت از این سرمایه نیز امری ضروری است.چرا که عدم توجه و نگهداری از این سرمایه میواند خسارت های جبران ناپذیری را به آن وارد کند.

اما منظور از نگهداری و توجه به خودرو چیست؟

• سلامت خودرو شامل دو قسمت می شود:

۱- سلامت ظاهر ( رنگ بدنه و بدنه خودرو )

۲- سلامت فنی و موتوری خودرو که شامل تمامی قطعات داخلی و بیرونی خودرو می باشد. از جمله شاسی ها ستونها گیربکس و تمامی قطعات داخلی موتور که ضامن سالم بودن خودرو می باشند.

قطعا سلامت موتوری و فنی خودرو بسیار مهم و حائز اهمیت است و معمولا همه افراد توجه خاص و ویژه ای به سلامت آن دارند. اما هنگام خرید خودرو اولین چیزی که توجه همه افراد را جلب میکند قبل از اینکه در رابطه با سلامت خودرو تحقیق کنند ظاهر آن خودرو می باشد.

نوع رنگ خودرو و سلامت بدنه خودرو اولین چیزی ست که مشتری را جذب میکند. پس در کنار سلامت فنی و موتوری خودرو سلامت رنگ بدنه و بدنه خودرو نیز مقوله مهمی ست. در واقع ظاهر خودرو نیز هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

Image result for ‫خودرو‬‎

 

خودرویی که ظاهر مناسبی دارد قطعا مورد توجه بیشتری است. هر قدر رنگ بدنه خودرو شفاف تر و براق تر باشد برای افراد جذاب تر است. و این ظاهر مناسب نیاز به مراقبت و نگهداری دارد که بر خلاف تصور برخی افراد هزینه ای ندارد. اما همین خودرو اگر مورد بی توجهی واقع شود میتواند در آینده بار مالی زیادی را برای افراد متحمل شود.

اگر رنگ بدنه خودرو به مرور زمان حالت شفافیت و براقیت خود را از دست بدهد و به اصطلاح حالت ماتی و کدری به خود بگیرد ظاهری نامناسب پیدا میکند و جذابیت خود را از دست می دهد. اما نگران این موضوع نباشید. براحتی و با کمترین هزینه ممکن شما میتوانید سلامت ظاهر را به بدنه خودروی خود برگردانید.

 

 

نتیجه تصویر برای شستشوی خودرو

 

 

در ادامه مطالب با آموزشگاه فنی نخبگان همراه باشید. 

آموزشگاه فنی نخبگان دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینهآموزش کارشناسی رنگ خودرودارای بیش از ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در سطح کشور و همچنین کسب عنوان برتر مدیر شایسته ملی سال ۹۷ افتخار آموزش به علاقه مندان در زمینه کارشناسی رنگ خودرو را دارد.

متقاضیان عزیز جهت ثبت نام و هماهنگی های لازم با شماره ۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ تماس بگیرید.

یکی از اصولی ترین راه هایی که میتوان بدنه و رنگ بدنه خودرو را ترمیم و تعمیر کرد ریکاوری رنگ بدنه خودرو می باشد که شامل اجرای نانو سرامیک و اجرای پولیش و …  می باشد.

مطلب امروز آرین تست در رابطه با اجرای پولیش و نانو سرامیک است. با ما همراه باشید در ادامه مطالب ۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

 

Image result for ‫انواع پولیش‬‎

 

 پولیش : Polish

اصطلاحی است که برای طیف وسیعی از فرایندهای طراحی شده به منظور حذف یا جابجایی نقایص سطحی و افزایش براق شدن سطوح مختلف به کار می‌رود. به عنوان مثال پس ازساخت، تعمیر ورنگبرخی مصنوعات فلزی یا چوبی، می‌توان با استفاده از پولیش کاری سطح را زیباتر و و براق‌تر کرد. پولیش از جمله کارهای ترمیمی می‌باشد. از موارد کاربردی پولیش کاری می‌توان به پولیش سطحی فلزات، پولیش بدنه خودرو یا از نوع انسانی آن به پولیشناخن اشاره کرد.

 

 

Image result for ‫پولیش‬‎

• آموزش پولیش خودرو توسط دست و دستگاه

معمولا رنگ روی بدنه خودرو از ۸ تا ۱۰ لایه رنگ تشکیل شده که بدنه خودرو را می پوشاند. و پولیش در واقع یک لایه از این رنگ را بر میدارد و باعث شفافیت و براقیت رنگ بدنه خودرو می شود.

 

Image result for ‫پولیش نرم‬‎

 

هنگام استفاده از پولیش باید در انتخاب نوع و برند آن دقت کرد. چرا که گاها استفاده از پولیش می تواند باعث بروز خسارت در رنگ بدنه خودرو شود.

• انواع پولیش

۱- پولیش نرم

۲- پولیش زبر

۳- پولیش واکس

۴- واکس

۴- پولیش هایی از قبیل پوليش مايع، اسپري پوليش، تميزکننده و براق‌کننده خودرو و…که از نوع پولیش نرم می باشند.

• پولیش نرم

این نوع پولیش بسیار نرم لطیف و نيز داراي خاصيت سايندگي بسيار ظريفي ميباشد به طوري که تمامی خطوط و خراش های سطحی ایجاد شده روی سطح بدنه خودرو را میپوشاندو سطح رنگ بدنه خودرو را کاملا براق و صاف نموده و شفافیت خاصی را به بدنه خودرو می دهد.

این نوع پولیش را می توان بصورت موضعی در قسمتی از سطح بدنه خودرو و یا بصورت کامل در تمام سطح بدنه خودرو استفاده کرد. همچنین میتوان از این نوع پولیش جهت تمیز کردن لکه های بجا مانده از آثار قیر شیره درختان فضله پرندگان و… کمک گرفت.

• پولیش زبر
این نوع پولیش قدرت سایندگی بالایی دارد و همین طور که از اسمش پیداست زبر و خشن می باشد . پس هنگام استفاده از آن باید نهایت دقت را داشت. قدرت سایندگی این نوع پولیش با نرمترین سنباده که ۱۲۰۰ است مقایسه می شود.

از این نوع پولیش برای برطرف کردن خط و خراش های عمیق استفاده می کنند. بدلیل زبری که این نوع پولیش دارد معمولا رنگ بدنه خودرو کدر می شود و برای جلوگیری از این کدری بعد از پایان کار از پولیش نرم جهت ایجاد براقیت و شفافیت سطح بدنه خودرو استفاده می شود. بنابراین می توان گفت پولیش نرم مکمل پولیش زبر است و به همین دلیل است که پولیش زبر به تنهایی قابل استفاده نیست.

 

• پولیش واکس

در حقيقت يک نوع پوليش مخلوط با واکس ميباشد که ميتواند براقي بيشتري را بر روي بدنه خودرو ایجاد کند و خصوصيات پوليش نرم را نيز دارا ميباشد.

• واکس

هرچند که واکس در گروه پولیش ها قرار ندارد، اما در مواردی قابل استفاده می باشد که سطح رنگ خودرو صاف و بدون موج باشد و نیازی به پولیش نداشته باشد، در این صورت واکس با قرار دادن لایه ای از چربی مخصوص براقی را بیشتر می نماید اما توجه داشته باشید که واکس ماشین فقط خاصیت براقی دارد و مقطعی می باشد.

 

Image result for ‫پولیش‬‎

 

 مراحل پولیش زدن خودرو

اولین مرحله برای آماده کردن خودرو جهت انجام پولیش شستن خودرو می باشد. برای اینکار چند نکته را در نظر بگیرید.

• هنگام شستن خودرو در معرض نور مستقیم خورشید نباشید چون باعث خشک شدن مایع و صابون مخصوص شستشو می شود. بنابراین کار شستشوی ماشین را در سایه و بصورت کامل انجام دهید.

• کار شستشوی خودرو را در چمن و محلی که خاک دارد انجام ندهید چون همین عامل باعث نشستن گل و گرد و خاک روی بدنه خودرو می شود.

 

Image result for ‫محل شستشوی خودرو‬‎

 

اجرای پولیش به وسیله دستگاه می تواند کمی شلوغ و کثیف باشد چون وقتی دستگاه را روشن میکنید باعث پاشیده شدن  مواد پولیش به اطراف باشد. بنابراین تمامی وسایلی که نیاز ندارید را از اطراف خودرو دور کنید. از حضور کودکان و حیوانات خانگی نیز در محل اجرای پولیش خودداری کنید و سعی کنید پولیش را با آرامش کامل و در محیطی مناسب دور از هر گونه عوامل مزاحم انجام دهید.

 Image result for ‫مکان پولیش‬‎

 

stop 

قبل از اجرای پولیش تمام سطح خودرو را کاملا بشورید و خودرو را کاملا تمیز کنید. به کمک یه اسفنج چرخ های خودرو را کاملا تمیز کند و در کل اطمینان پیدا کنید که سطح بدنهخودروی شما کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی است چون در غیر اینصورت پولیش خودروی شما نتیجه بالعکس می دهد.

 

نتیجه تصویر برای شستشوی خودرو

 

• پولیش خودرو جهت از بین بردن و ترمیم خط و خراش های ایجاد شده روی سطح بدنه خودرو

پد مناسب برای این کار انتخاب کنید و آن را کمی مرطوب کنید و روی دستگاه پولیش قرار دهید. مقداری از ماده پولیش را روی پد قرار دهید و با یک فشار یکنواخت دست یا دستگاه پولیش روی بدنه خودرو مالش دهید. دقت کنید میزان فشار وارده به بدنه خودرو بواسطه دست یا دستگاه پولیش در تمام مدت انجام پولیش باید به یک میزان باشد.

 

Image result for ‫شستشوی پد پولیش‬‎

 

دستگاه پولیش را بصورت عقب و جلو حرکت دهید و زمانی که براقیت سطح را دیدید میتوانید سطح بعدی را پولیش بزنید. اگر نیاز است که چندین بار محل مورد نظر پولیش شود باید صبر کنید تا پولیش خشک شود تا نتیجه بهتری حاصل شود.

هرچند وقت کار پولیش را متوقف کرده و پد را کاملا بشویید و دوباره شروع کنید. دقت داشته باشید در هنگام کار با دستگاه مواظب باشید که دستگاه مستقیما با رنگ بدنه خودرو در تماس نباشد.

 

Image result for ‫شستشوی پد پولیش‬‎

 

 

بعد از اتمام پولیش دوباره خودرو را کاملا شسته و کاملا خشک کنید و در پایان نیز میتوانید از واکس جهت براقیت بیشتر استفاده کنید. توجه داشته باشید قبل از استفاده از واکس مطمئن شوید که خودرو کاملا خشک است و در ضمن در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.

 

Image result for ‫واکس خودرو‬‎

 

در پایان کار می توانید با استفاده از یک دستمال میکروفیبر محل واکس زده شده را تمیز کنید.

 

Image result for ‫واکس خودرو‬‎

 

استفاده از واکس صرفا جهت محافظت از رنگ جدید است و براقیت و شفافیت ناحیه پولیش شده می باشد

شناخت سیستم فرمان الکتریکی (EPS) ( Electric Power Steering )

در سیستم فرمان الکتریکی نیروی مورد نیاز جهت به حرکت در اوردن مکانیزم فرمان از طریق یک موتور الکتریکی تامین می گردد. این موتور الکتریکی گاهی اوقات بر روی میل فرمان و گاهی دیگر بر روی جعبه فرمان نصب میگردد.

هنگامی که غربیلک فرمان توسط راننده به گردش در می آید میل فرمان تحت تاثیر دو گشتاور قرار می گیرد.

۱- گشتاور اعمال شده توسط راننده 

۲- گشتاور مقاوم ناشی از عکس العمل چرخ ها

که از طریق مکانیزم فرمان به انتهای میل فرمان منتقل می گردد. در فرمان های الکتریکی به منظور اندازهگیری این گشتاور یک سنسور گشتاور سنج ( Torque Sensor) بر روی میل فرمان نصب گردیده است.

اطلاعات اندازه گیری شده توسط این سنسور به واحد الکتریکی (ECU) ارسال گردیده و این واحد پس از پردازش هایی که انجام می دهد دستورات لازم جهت راه اندازی یک موتور الکتریکی را صادر می نماید. با به کار افتادن اینموتور الکتریکی گشتاور مورد نیاز جهت به حرکت درآوردن مکانیزمفرمان تامین می گردد.

این موتور الکتریکی معمولا با برق ۱۲ ولت خودرو عمل می کند و حداکثر نیاز به جریان الکتریکی در حدود ۸۰ آمپر دارد.

Image result for ‫واحد ECU در سیستم فرمان الکتریکی‬‎

در این شکل شما میتوانید اجزای سیستم فرمان الکتریکی که شامل: سنسور گشتاور-ECU-موتور الکتریکی هست را مشاهده کنید.

در ادامه مطالب با آرین تست (آموزشگاه فنی نخبگان ) مجری برگزاری دوره های آموزش تخصصی کارشناسی رنگ خودرو همراه باشید.

آموزشگاه فنی نخبگان دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه آموزش کا رشناسی رنگ خودرو و دارای بیش از ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در سطح کشور افتخار آموزش به علاقه مندان و متقاضیان خانم و آقا از سراسر کشور در زمینه کارشناسی رنگ خودرو را دارد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

در بسیاری از اوقات همین موتور الکتریکی به تنهایی تامین کننده قدرت مورد نیاز جهت به حرکت درآوردن مکانیزم فرمان می باشد. ولی گاهی دیگر از یک سیستم هیدرولیکی در کنار این موتور الکتریکی استفاده می شود. بطوریکه موتور الکتریکی وظیفه به حرکت درآوردن پمپ هیدرولیکی فرمان را به عهده دارد و نهایتا مکانیزم فرمان توسط سیستم هیدرولیکی به حرکت در می آید.

از مزایای سیستم فرمان الکتریکی می توان به بالا بودن سرعت عملکرد و کیفیت فرماندهی بهتر اشاره کرد. همچنین قابل ذکر است که این موتور الکتریکی فقط هنگامی کار میکند که غربیلک فرمان توسط راننده به گردش در می آید و در بقیه اوقات این موتور الکتریکی غیر فعال می باشد و نیازی به انرژی ندارد.

از سوی دیگر در سیستم های تمام الکتریکی به علت حذف پمپ و اتصالات هیدرولیکی شاهد کاهش مقدار وزن تجهیزات سیستم فرمان خواهیم بود.

Image result for ‫سیستم کنترل کننده فرمان الکتریکی‬‎

سیستم فرمان الکتریکی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که به سیستم فرمان مکانیکی (R&P) اضافه می‌شود.
۱- سنسور گشتاور (Torque Sensor)
۲- موتور با جریان مستقیم دی.سی (DC Brushless Motor)
۳- واحد کنترل الکترونیکی ای.سی.یو یا (Electronic Control Unit)
Image result for ‫سیستم فرمان الکتریکی‬‎
نحوه عملکرد EPS 
 ابتدا سنسور ، گشتاور وارده از غربیلک فرمان را حس نموده و آنرا به صورت سیگنال یا سیگنال هایی به واحد کنترل الکترونیکی ( ECU ) ارسال می کند .
میکروکنترلر یونیت فرمان الکترونیکی علاوه بر این سیگنال ، از سرعت خودرو نیز سیگنالی دریافت می کند. بعد از پردازش این دو سیگنال دستور العمل لازم را به قسمت موتور DC انتقال میدهد تا به صورت کمکی (Assisted) سیستم فرمان مکانیکی را تحت تاثیر قرار دهد.
بنابراین دستور العملهای ECU به موتور Brushless  تابعی از خروجی سنسور گشتاور و سرعت خودرو است.
موتور براشلس
این یعنی به منظور ایمنی بیشتر خودرو سرعت درعملکرد EPS موثر بوده و بیشترین عملکرد در سرعتهای پایین و کمترین عملکرد فرمان  در سرعت های بالای خودرو است.
Image result for ‫نحوه عملکرد EPS‬‎

 

شناخت عوامل آسیب رسان به رنگ بدنه خودرو

خودرو یکی از ملزوماتی است که امروزه تقریبا اکثر خانواده ها از نعمت داشتن آن برخوردارند. البته هر کسی نسبت به وضعیت اقتصادی و مالی خود خودروی متناسب خود را دارد.

به هرحال چیزی که برای اکثر افرادی که دارای خودرو هستند بسیار مهم است سلامت خودرو چه از لحاظ زیبایی و ظاهر و چه از لحاظ موتوری و فنی می باشد.

بحث امروز آرین تست مربوط به سلامت و زیبایی ظاهری و بدنه خودرو است.

با آموزشگاه فنی نخبگان متخصص در امور کارشناسی تشخیص رنگ خودرو با بیش از ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در سطح کشور همراه باشید.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

معمولا اولین خسارتهای وارده به خودرو در هر سانحه ای چه سبک و چه سنگین متوجه بدنه خودرو و رنگ بدنه خودرو است. امروز برخی از عوامل آسیب رسان به رنگ بدنه خودرو و البته مهمترین عوامل را مورد بررسی قرار می دهیم.

اصولا رنگ بدنه خودرو از لایه های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از:

۱- سطح فلزی بدنه 

همان لایه ی اصلی یا فلزی بدنه خودرو است که اصطلاحا به لایه ی پایه یا بیس شناخته می شود.

۲- لایه ی پرایمر یا آستر

این لایه مابین لایه ی بیس و رنگ اصلی قرار دارد که از جمله کاربردهای آن میتوان به چسبیدن خوب رنگ به بدنه خودرو¸ سریعتر خشک شدن رنگ¸ مقاومت در مقابل رطوبت و اشعه UV¸ جلوگیری از شره کردن رنگ قبل از خشک شدن¸ پر کردن یا پنهان کردن نواقص سطح فلزی بدنه که در اثر پرسکاری و خمکاری بوجود آمده¸ سفید شدن رنگ زمینه اصلی جهت پوشش مناسب برای بستر سازی رنگ اصلی خودرو و …. میتوان اشاره کرد.

۳- رنگ اصلی خودرو

شامل رنگ دانه های اصلی می باشد و روی لایه آستر قرار میگیرد و ضخامتی در حد ۲۰ تا ۳۰ میکرون دارد.

۴- کیلر

این لایه چهارم بیشتر برای خودروهایی استفاده می شوند که از رنگ متالیک برخوردارند. این لایه ضخیم و شفاف است که روی رنگ اصلی ( لایه سوم ) قرار میگیرد که علاوه بر شفافیتی که به رنگ بدنه خودرو میدهد وظیفه محافظت از رنگ اصلی بدنه را برعهده دارد. ضخامتی که کیلر دارد تقریبا بین ۴۰ تا ۵۰ میکرون است.

 

Image result for ‫لایه های رنگ بدنه خودرو‬‎

ایجاد خراش روی رنگ بدنه خودرو بسته به میزان شدت آسیب وارده می تواند هر یک از این لایه ها را تهدید کند. معمولا اکثر خراش ها لایه ی کیلر را تحت تاثیر قرار می دهند.این لایه براحتی قابل ترمیم و تعمیر است و به همین ترتیب آسیب وارده به لایه های بعدی قطعا کار را برای ترمیم سخت تر و دشوار تر میکند.

 

Image result for ‫لایه های رنگ بدنه خودرو‬‎

آموزشگاه فنی نخبگان دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه آموزش کارشناسی رنگ خودرو دارای بیش از ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در زمینه کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو و کسب عنوان برتر مدیران شایسته ملی سال ۹۷ در سطح کشور افتخار آموزش به علاقه مندان و متقاضیان خانم و آقا از سراسر کشور در زمینه کارشناسی رنگ خودرو را دارد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

 

عوامل تهدید کننده رنگ بدنه خودرو و روش های نگهداری و محافظت از رنگ بدنه خودرو

به طور کلی میتوان عوامل تهدید کننده رنگ بدنه خودرو را به دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

۱- عوامل شیمیایی 

۲- عوامل فیزیکی

• عوامل شیمیایی شامل:

باران اسیدی

اکسید شدن

اشعه ماوراء بنفش

واکس و پولیش نامناسب

مایع شستشوی نامناسب خودرو

توضیحی مختصر در مورد هر کدام از موارد بالا…

•باران اسیدی

باران اسیدی پدیده ایست که اکثرا در مورد آن زیاد شنیده ایم اما متاسفانه در رابطه با تاثیرات منفی آن روی رنگ بدنه خودرو اطلاعات چندانی نداریم.

 

Image result for ‫باران اسیدی‬‎

وقتی برف یا باران شروع به باریدن می کند معمولا تمامی آلودگی موجود در هوا که شامل اسید سولفوریک و اسید نیتریک که توسط کارخانه ها واگزوز انواع خودرو ها و …. تولید می شوند را جذب کرده و با خود به سمت زمین می آورند. همین قطرات بارانی که روی خودرو می نشیند به دلیل اسیدی بودن می تواند آسیب های زیادی را به رنگ بدنه خودرو وارد کند. بر اثر نور خورشید آب باران تبخیر شده و ذرات اسیدی باقی مانده روی رنگ بدنه خودرو اثرات منفی خود را به صورت ایجاد لکه روی رنگ بدنه خودرو می گذارد.

Image result for ‫تاثیر باران اسیدی روی خودرو‬‎

 

جهت محافظت از خودرو در مقابل باران های اسیدی خودرو را تا حد امکان در پارکینگ نگه دارید و یا اگر پارکینگ در دسترس نیست بلافاصله پس از قطع شدن باران سریعا برای شست و شو و خشک کردن کامل و اصولی خودرو اقدام کنید.

Image result for ‫تاثیر باران اسیدی روی خودرو‬‎

 

• اکسید شدن

 این پدیده معمولا برای خودروهایی اتفاق می افتد که رنگ بدنه آنها فاقد لایه شفاف هستند. وقتی اکسیژن با رنگ بدنه خودرو بصورت مستقیم تماس برقرار میکند به مرور زمان مولکول های رنگ الکترون های خود را از دست داده و موجب کدر شدن رنگ خودرو می شوند.

Image result for ‫اکسید شدن رنگ بدنه خودرو‬‎

 

اگر این اکسید شدن ادامه پیدا کند و توجهی به ترمیم آن نشود میتواند پوشش محافظ رنگ را کاملا از بین ببرد و سطح بدنه خودرو در این صورت در مقابل خوردگی و زنگ زدگی آسیب پذیر می شود.

 

Image result for ‫اکسید شدن رنگ بدنه خودرو‬‎

 

برای از بین بردن و ترمیم آثار اکسید شدن رنگ بدنه خودرو می توان از پولیش و نانو سرامیک استفاده کرد.

 

Image result for ‫اکسید شدن رنگ بدنه خودرو‬‎

 

آموزشگاه فنی نخبگان متخصص در امور آموزشی کارشناسی رنگ بدنه خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو از بین متقاضیان خانم و آقا از سراسر کشور دانشجو می پذیرد.

 

• اشعه ماورای بنفش

با وجود لایه ی شفاف کیلر روی رنگ بدنه خودروهای جدید نگرانی بابت اکسید شدن و آسیب های ناشی از این پدیده کمتر شده اما عامل مخرب و خطرناک دیگری وجود دارد که همیشه و در همه فصول سال بخصوص گرم ترین فصول رنگ بدنه خودرو را به شدت تهدید میکند و این پدیده چیزی نیست جز اشعه ماوراء بنفش خورشید.

 

Image result for ‫اشعه ماوراء بنفش‬‎

 

این عامل باعث رنگ پریدگی یا کدر شدن رنگ بدنه خودرو می شود که اصطلاحا به آن آفتاب سوختگی گفته می شود. توصیه می شود خودرو را تا حد امکان در سایه یا پارکینگ نگهداری کنید.

 

Image result for ‫تاثیر اشعه ماوراء بنفش روی بدنه خودرو‬‎

 

در صورت مشاهده چنین ضایعه ای سریعا خودرو را برای ترمیم و تعمیر آماده کنید و از پولیش و نانو سرامیک مخصوص استفاده کنید.

 

Image result for ‫تاثیر اشعه ماوراء بنفش روی بدنه خودرو‬‎

 

• واکس و پولیش نامناسب

انواع و اقسام پولیش و واکس با کیفیت ها و قیمت های مختلفی در بازار وجود دارد. از آنجایی که واکس و پولیش از مواد نفتی ساخته می شوند و این مواد نیز روی رنگ بدنه خودرو تاثیر گذار است توصیه می شود واکس و پولیش مرغوب را از مراکز معتبر خریداری نموده.

Image result for ‫مواد تشکیل دهنده واکس و پولیش‬‎
مایع شستو شوی نامناسب خودرو

متاسفانه اکثر افراد در انتخاب مواد شوینده مخصوص خودرو حساسیت به خرج نمی دهند و از هر شوینده ای جهت شستشوی خودرو استفاده میکنند. ساختار رنگ بدنه خودرو طوری ست که به مرور زمان براحتی میتواند به ترکیبات شیمیایی مواد شوینده عکس العمل نشان دهد و همین عامل سبب آسیب به رنگ بدنه خودرو می شود.

مواد شوینده مخصوص خودر و را از مراکز معتبر تهیه کرده و با خیال راحت خودروی خود را بشویید.

 

نتیجه تصویر برای شوتی های ویژه خودرو

ویژگی های یک شوینده خوب برای خودرو

۱- از لحاظ قلیایی بودن باید درصد کمی داشته باشد تا بتواند آلودگی ها و مواد اسیدی که در سطح جاده روی بدنه چسبیده براحتی پاک کند.

۲- عاری از هرگونه موادی باشد که پس از خشک شدن روی بدنه خودرو باقی می مانند و تاثیر میگذارند.

۳- دارای مواد براق کننده باشد که شفافیت و براقیت خاصی بعد از شستشو به رنگ بدنه خودرو بدهد.

۴- از حالت روان کنندگی خوبی برخوردار باشد که از لایه ی شفاف در مقابل ایجاد خط و خش محافظت کند.

 

 عوامل فیزیکی

از جمله عوامل فیزیکی میتوان به کارواش هایی که از برس دوار استفاده میکنند یاد کرد که میتواند اثر مارپیچی روی رنگ بدنه خودرو بگذارد. توصیه می شود از کارواش هایی که از فشار آب استفاده میکنند کمک گرفت.

استفاده از دستمال هایی نظیر میکروفایبرها که بسیار نرم و لطیف هستند و تار و پود متراکم ندارند.

جلوگیری از برخورد اشیاء نوکتیز با بدنه خودرو 

و بسیاری موارد دیگر…..

در ادامه مطالب با آموزشگاه فنی نخبگان همراه باشید. جهت کسب اطلاعات از برگزاری دوره های آموزشی کارشناسی تشخیص رنگ بدنه خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه فنی نخبگان در تماس باشید.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

آموزش تشخیص و ترمیم خط و خراش های روی بدنه خودرو

وقتی شاهد ایجاد خط و خش روی بدنه خودرو میشویم اگر جزء کسانی باشیم که اهمیت زیادی به سلامت کامل خودرو میدهیم واقعا ناراحت میشویم و …

اما جالب است که بدانیم ترميم و تعمیر خراش هاى ایجاد شده روى رنگ خودرو ساده تر و راحت تر از چيزى ست که فکر می کنیم.رنگ خودرو علاوه بر زیبایی و جلوه ای که به خودرو می دهد وظيفه مهمی را بر عهده دارد. هدف و انگیزه رنگ خودرو محافظت ویژه از فلز بدنه ى خودرو در برابر زنگ زدگى و خوردگى است و در واقع بدنه اصلی خودرو را از آسیبهای وارده محافظت می کند. چرا که اين زنگ زدگى و خوردگى باعث ایجاد آسیب جدی از قبیل از بين رفتن و پوسيدگى قسمت فلزي خودرو مى شود.

از جمله عواملی که باعث آسیب دیدگی رنگ بدنه خودرو می شوند و ایجاد خط وخش روی بدنه را ممکن میکنند عبارتند از:

١-برخورد سنگ ريزه هاى داخل خيابان به خودروی شما به وسيله ى خودرو هاى ديگر در حال حرکت

٢-زمانی که خودروی خود را کنار خودروی دیگری پارک میکنید و هنگام باز کردن درب خودرو و برخوردی که با خودروی مجاور صورت میگیرد و باعث ایجاد خط و خش روی بدنه خودروی شما یا خودروی مقابل میشود.

٣-نقاطی از بدنه خودرو که دارای رنگ پریدگی ست و این خراش ها عمیق بوده و به بدنه اصلی خودرو رسیده و حالت زنگ زدگی پیدا کرده میتواند مشکلات جدی را برای بدنه خودرو داشته باشد. اگر به موقع ترمیم و تعمیر نشوند این زنگ زدگی در بخش های گسترده تری از بدنه ایجاد خواهد شد و علاوه بر ایجاد ظاهر نامناسب بدنه اصلی خودرو را از لحاظ پوسیدگی تهدید میکند.

بهترین زمان برای ترمیم و تعمیر این خط و خش ها دقیقا همان موقعی ست که ایجاد میشوند. برای اینکار هم میتوانید از قلم خش گیر استفاده کنید هم میتوانید با مراجعه به مراکز ترمیم و تعمیر بدنه خودرو و با کمک متخصصین این حوزه بدنه خودرو را سریعا ترمیم کنید.

 جهت ترمیم رنگ بدنه ابتداء میزان خسارت و آسیب دیدگی را چک کنید. نمودار زیر کمک میکند تا بتوانیم عمق خراش ها را بر روی بدنه هر خودرو تخمین بزنیم. قلم خش گيری که برای ترمیم انتخاب میکنید حتما با رنگ و میزان خش های روی بدنه خودرو یکی باشد. براى دانستن كد رنگ خودرو برچسبى كه در زير كاپوت خودرو يا داخل ستون درب طرف راننده قرار دارد بخوانيد این کد باید با قلم خش گیر یکی باشد.

 آماده كردن بدنه خودرو براى ترمیم و انجام تعميرات

تمام چیزی که نیاز است برای اینکار پارچه ای تمیز و نرم یا حوله ای یک سطل آب خمیر دندان و کاغذ سنباده ۲۰۰۰

ابتداء خودرو را کاملا بشویید تا بتوانید با پاک کردن گرد و غبار و آلودگی از روی بدنه خودرو و ایجاد یک فضای کاری تمیز تمامی خط و خش ها را مشاهده و شناسایی کرده.

سپس با استفاده از سنباده قسمت آسیب دیده را سنباده بزنید نکته جالب توجه اینکه اگر خراش ها سطحی و کوچک هستند برای سنباده کشیدن از خمیر دندان استفاده کنید. ولی اگر سطح آسیب بزرگتر است از کاغذ سنباده استفاده کنید. عمل سنباده زدن کمک میکند تا محل آسیب صاف تر شده و کار ترمیم راحت تر و آسان تر انجام شود.

جهت ترمیم خراشهای کم عمق مقدار کمی پولیش روی یک پارچه تمیز بزنید و سپس در ناحیه ی خراش بصورت دورانی بکشید و تا وقتی که خراش به طور کامل از بین نرفته این کار را انجام دهید سپس در پایان کار از کمی واکس استفاده کنید.

در مرحله بعدی پس از آنکه اجرای پولیش به پایان رسید از واكس استفاده كنيد. آن را به آرامى روى سطح رنگ خودرو با يك حركت دورانى بكشيد. و با استفاده از یک حوله یا پارچه تمیز روی سطح بدنه خودرو بکشید تا خراش ها کاملا محو شوند.

Image result for ‫واکس زدن خودرو‬‎

در پایان خودرو را کاملا شسته اگر واکس را بصورت حرفه ای اجرا کرده باشید هنگام شستشوی خودرو آب روی بدنه خودرو سر می خورد و به اصلاح آب گریز می شود.

در ادامه مطالب با آموزشگاه فنی نخبگان همراه باشید.

آموزشگاه فنی نخبگان دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه آموزش کارشناسی رنگ خودرو دارای بیش از ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در سطح کشور و کسب رتبه برتر مدیران شایسته ملی سال ۹۷ افتخار آموزش به علاقه مندان در زمینه کارشناسی رنگ خودرو را از سراسر کشور دارد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

کارشناسی تشخیص سلامت تجهیزات ایمنی خودرو (Safety Equipment )

از جمله تجهیزات و وسایلی که در سالن تزئینات بر روی بدنه خودرو نصب می گردد تجهیزات ایمنی می باشد.این وسایل به منظور حفظ جان سرنشینان داخل خودرو و حتی گاهی اوقات به منظور آسیب دیدگی کمتر افرادی که ممکن است با خودرو برخورد نمایند تعبیه گردیده است.

در طراحی بدنه خودرو سعی میگردد که ستون ها و پروفیل هایی که به عنوان چهارچوب اتاق است محکم در نظر گرفته شوند.این موضوع سبب می گردد که فضای سرنشینان در هنگام تصادف مچاله نگردد.

برعکس در طراحی فرم قطعات بیرونی خودرو سعی می شود قطعات به گونه ای باشد که در اثر ضربه دچار تغییر شکل های زیادی گردیده و انرژی ناشی از ضربه تصادف را به خوبی جذب نمایند. 

در عین حال در داخل اتاق به منظور جلوگیری از پرتب شدن مسافران به خارج از خودرو و یا برخورد آنها با قطعات داخل خودرو وجود وسایلی همچون کمربند ایمنی و کیسه های هواضروری بنظر می رسد.

 

۱- کمربند ایمنی

 

یکی از خطراتی که سرنشینان خودرو را در هنگام تصادفات و یا ترمز گیری های شدید تهدی می کند پرتاب شدن آنها به بیرون ا خودرو و یا برخورد آنها با قطعات داخل اتاق می باشد.به همین دلیل لازم است که سرنشینان خودرو توسط یک کمربند به صندلی خود بسته شوند تا مانع حرکت آنها از روی صندلی در موقع ضربات شدید گردد.

برای این منظور بر روی ستون های بغل خودرو براکت هایی جوش داده شده است که وظیفه نگه داری دو طرف کمربند را بر عهده دارند. کیفیت جوشکاری این براکت ها و استحکام آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. زیرا اگر در هنگام اعمال ضربات شدید اختمال کنده شدن این براکت ها وجود داشته باشد دیگر وجود کمربند ایمنی بی معنی خواهد بود.

معمولا بر روی راکت پایینی ستون یک سگک نگهدارنده و بر روی براکت بالایی یک قرقره جمع کننده وجود دارد که می تواند طول اضافی کمربند را جمع نموده و کمربند را همواره در حالت کشیده نگه دارد.

این قرقره دارای مکانیزمی است که اگر کمربند به آرامی کشیده شود به راحتی از درون محفظه قرقره خارج می شودو قابل تنظیم برای افراد مختلف می باشد. ولی اگر نیروی کششی که به کمربند وارد می شود به صورت ضربه و خیلی سریع باشد قرقره قفل شده و مانع از بیرون آمدن کمربند درون محفظه قرقره می شود.همچنین یک سگک قفل شونده در وسط خودرو و در کنار صندلی قرار دارد که برای مهار کردن سر دیگر کمربند ایمنی استفاده می شود. 

۲- کیسه هوا

 

یکی دیگر از راهکارهایی که برای جلوگیری از برخورد سرنشینان با قطعات درون خودرو همچون غربیلک فرمان تعبیه گردیده است کیسه های هوا می باشد.

 

 

هنگامی که ضربات ناگهانی و شدیدی به خودرو وارد می شود کیسه بادشونده ای از وسط غربیلک فرمان خارج شده و به وسیله گازهای حاصل از سوختن یک سوخت جامد در زمان بسیار کوتاهی در حدود ۰/۰۰۳ ثانیه به سرعت باد می شود و در فضای بین سر راننده و غربیلک فرمان قرار می گیرد و مانع از برخورد سر راننده به غربیلک فرمان و شیشه جلو می گردد.

در بعضی از طراحی های جدید از کیسه های هوا در جهات مختلف و حتی برای سایر سرنشینان به غیر از راننده استفاده می گردد. فقط یکی از تکات مهمی که در طراحی کیسه های هوا بایستی در نظر داشت این است که این کیسه ها بایستی به گونه ای باشند که باعث خفگی سرنشینان نگردد. زیرا ممکن است در اثر برخورد خودرو و اعمال ضربه شدید سرنشینان دچار بیهوشی شوند.

اگر در این حالت کیسه هوا طوری در مقابل صورت فرد قرار گیرد که مسیرهای تنفسی دهان و بینی شخص را مسدود نماید ممکن است باعث خفگی در فرد شود. مکانیزم فعال کننده کیسه های هوا دارای یک سنسور الکترومکانیکی حساس به ضربه می باشد.در هنگامی که خودرو دچار یک شوک حرکتی می شود این سنسور تحریک شده و پالسی را به سوی واحد کنترل الکترونیکی ECU ارسال می نماید.

این واحد با برقراری جریان الکتریکی که در اثر تخلیه یک مخازن فراهم می گردد باعث سوختن سوحت جامد و تولید گاز مورد نیاز برای پر کردن کیسه های هوا می شود. یکی از واکنش های متداول برای تولید این گاز واکنش ترکیب آزید سدیم با نیترات پتاسیم است که باعث تولید گاز نیتروژن می شود. در این حالت در اثر انفجار داغ گاز نیتروژن کیسه های هوا به سرعت باد می شوند.

 

۳- فرمان تلسکوپی: ( Telescopic steering )

 

یکی دیگر از اقداماتی که برای حفاظت جان راننده صورت می گیرد استفاده از فرمان تلسکوپی می باشد که دارای میل فرمان دو تکه است. مزیت فرمان تلسکوپی این است که در هنگام برخورد راننده با غربیلک فرمان قابلیت جمع شدن داشته و از اعمال ضربه به راننده جلوگیری می کند. 

 

۴- سپر: (Bumper )

 

سپرها به عنوان حفاظ های خارجی بدنه خودرو می باشند که در جلو و عقب خودرو قرار دارند. هنگامی که خودرو با مانعی یا جسمی برخورد می نماید اولین نقطعه ای که در معرض ضربه قرار می گیرد سپر می باشد.

سپر وظیفه دارد تا حد ممکن ضربات وارده را جذب نموده و مانع انتقال آن به سایر قسمت های خودرو گردد. بدین طریق سپر می تواند از آسیب دیدن مابقی خودرو جلوگیری نماید.در گذشته سپرها را فلزی و کاملا صلب می ساختند و به عنوان یک جسم خارجی بر روی بدنه نصب می کردند. این اولین ایراد این سپرها عدمتوانایی آنها در جذب انرژی ناشی از برخورد بود. یعنی صرفا مانع آسیب دیدگی قطعات خودرو می شدند ولی ضربه را عینا به سرنشینان منتقل می نمودند.

از سوی دیگر سختی سپرها و وجود لبه های تیز و برنده بر روی آنها میتوانست به فردی که با خودرو برخورد می کند خسارات شدیدتری وارد کند.به همین دلیل به تدریج در طراحی سپر اتومبیل ها تغییراتی حاصل شد.

یعنی اولا بر روی آنها از ضربگیری های لاستیکی استفاده نمودند. ثانیا سعی شد سپرها تا حد ممکن با بدنه خودرو هم سطح گردند و بهجای اینکه سپر نسبت به سطح بدنه برجسته باشد درون بدنه جاسازی شود و لبه های تیز و برنده نداشته باشد.

همچنین سعی شده که جنس سپر تا حد ممکن انعطلف پذیرتر باشد و قابلیت جذب انرژِی آن افزایش یابد تا خود سپر نیز بتواند مقداری از انرژی ناشی از برخورد را مستهلک نماید. حتی در بعضی از طراحی ها در پشت سپر از سیلندرهای هیدرولیکی روغنی استفاده میشود تا بتواند همچون یک دمپر ضربه گیر ضربات وارده را جذب نماید.

 

۵- حذف لبه های تیز روی بدنه خودرو

 

اقدام مهم دیگری که به منظور کاهش آسیب دیدگی افرادی که با خودرو برخورد می نمایند انجام پذیرفت حذف لبه های تیز و برنده و دارای سختی زیاد از روی بدنه خودرو می باشد.. زیرا اگر قطعاتی که در سطوح خارجی خودرو قرار دارند نرم و انعطاف پذیر نباشند تمامی ضربه حاصل  از برخورد به فردی که با بدنه اتومبیل اصابت نموده است منتقل میگرددو لبه های تیز ایجاد جراحات بیشتری در شخص می نمایند. 

 

آموزشگاه فنی نخبگان دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه آموزش کارشناسی رنگ خودرو دارای بیش از ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در سطح کشور و کسب رتبه برتر مدیران شایسته ملی سال ۹۷ افتخار آموزش به علاقه مندان از سراسر کشور در زمینه کارشناسی رنگ خودرو را دارد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

مراحل تولید خودرو (Production Process of Vehicle )

خودرو از قطعات و مجموعه های مختلفی تشکیل شده که ضرورت دارد ابتدا هر یک از این مجموعه ها بطور جداگانه تولید و مونتاژ شوند. سپس کلیه این مجموعه ها در سالن های مونتاژ یک کارخانه خودروسازی بر روی یکدیگر نصب گردیده و خودروی نهایی تولید شود.

بنابراین در یک کارخانه خودروسازی معمولا قسمت های زیر وجود دارد:

 

۱- سالن پرسکاری: ( Press Shop )

 

معمولا بدنه خودرو از تعدادی ورق فرم داده شده به همراه پروفایل های تقویتی تشکیل شده است. هر یک از این قطعات توسط قالب های سنبه ماتریس و با استفاده از دست گاه های پرس هیدرولیکی تولید می شوند.

بنابر این در اکثر کارخانجات خودروسازی یک سالن پرسکاری وجود دارد که در آن قطعات بدنه خودرو تولید می شوند.در غیر اینصورت می بایست قطعات بدنه خودرو توسط قطعه سازان دیگر پرسکاری و تولید شود.

۲- سالن بدنه سازی: (Body Shop )

 

در این مرحله بایستی قطعات تولید شده در سالن پرسکاری به یکدیگر متصل گردند و بدنه خودرو را شکل دهند. این کار توسط فرآیند جوشکاری CO2 و یا استفاده از نقطه جوش انجام می پذیرد. برای این منظور ابتدا ضرورت دارد در داخل فیکسچر قرار دهند تا موقعیت نسبی آنها تنظیم گردیده و سپس عملیات جوشکاری انجام پذیرد.

توجه داشته باشید که اگر برای جوشکاری از فیکسچر استفاده نشود مجموعه ای تولید شده از دقت کافی برخوردار نخواهند بود.

بنابراین با جوشکاری قطعات کوچکتر به یکدیگر مجموعه های بزرگتری چون کف اتاق سقف درب صندوق  عقب درب موتور درب ها ستون هاب بغل و… شکل میگیرند.

سپس این مجموعه ها را در فیکسچر اصلی قرار داده و با جوشکاری آنها با یکدیگر بدنه خودرو تولید می شود.

پس از شکل گیری بدنه خودرو در فیکسچر اصلی در ایستگاه های کاری بعدی سایر قطعات تکمیلی نیز بر روی ان جوشکاری می گردد تا بدنه فلزی تکمیل گردد.در انتهای سالن بدنه سازی نیز عملیات سنگ زنی و صافکاری انجام می پذیرد تا بدنه خودرو از صافی سطح مطلوبی برخوردار گردد.

 

۳- سالن نقاشی: (Paint Shop )

 

پس از عملیات سنگ زنی و پرداخت کاری بدنه فلزی خودرو آماده شستشو و چرب زدایی می شود.عملیات شستشو بمنظور از بین بردن چربی و کثیفی های موجود بر روی سطوح انجام می پذیرد. پس از عملیات شستشو وضرورت دارد که فرآیندفسفاته کاری انجام گردد تا بدنه خودرو در مقابل پوسیدگی و زنگ زدگی مقاوم گردد. برای این منظور بدنه خودرو در داخل محلول فسفاته فرو می رود و سپس خشک می گردد.

در آخرین مرحله نیز عملیات رنگ آمیزی بدنه خودرو انجام می پذیرد. فرآیند رنگ آمیزی بدنه خودرو ممکن است به یکی از روش های زیر انجام گردد:

 

الف- رنگ آمیزی به روش غوطه وری: (Deep Method )

 

در این روش کل بدنه خودرو داخل یک حوضچه رنگ فرو برده می شود و پس از آغشته شدن آن به رنگ از حوضچه بیرون کشیده می شود. مزیت این روش امکان رنگ آمیزی تمامی قسمت های غیرقابل دسترس میباشد.

ب- رنگ آمیزی به روش پاشش: ( Spray Method )

 

در این روش رنگ توسط یک پیستوله بر روی بدنه خودرو پاشیده می شود. این عملیات ممکن است به صورت رباتیک و یا با استفاده از نیروی انسانی انجام پذیرد. ولی از انجایی که این رنگ از نوع کوره ای می باشد در هر حال ضرورت دارد که در داخل کوره پخته شود. معمولا دمای مورد نیاز برای پخت رنگ در داخل کوره در حدودو ۲۰۰ ای ۳۰۰ درجه سانتیگراد می باشد.

 

۴- سالن تزئینات اتاق: (Cab Trim Shop )

 

پس از اتمام فرآیند رنگ آمیزی بدنه خودرو به سالن تزئینات منتقل می گردد. در این سالن قطعاتی همچون مجموعه داشبورد صندلی ها پانل های نمدی و پلاستیکی داخل اتاق آیینه ها دستگیره ها قفل ها چراغ ها شیشه ها شیشه بالابرها لاستیک های دور درب برف پاک کن و موتور آن قطعات برقی و سیم کشی ها و … ب  روی بدن خودرو نصب می گردند. این قطعات هم در تزئین و زیباسازی بدنه خودرو نقش دارند و هم به عنوان امکانات رفاهی داخل اتاق خودرو محسوب می شوند.

 

 

۵- سالن مونتاژ موتور و گیربکس: ( Engine & Gear box Shop )

 

در ابتدای این سالن از یک سو مجموعه ی موتور و گیربکس به محورها ( اکسل ها ) متصل شده و زیربندی خودرو آماده سازی می گردد و از سوی دیگر بدنه تزئین شدهبه این سالن آورده می شود. سپس این دومجموعه اصلی از طریق فنرها کمک فنرها و سایر اتصالات به یکدیگر مونتژ میگردند.

در ایستگاه های کاری بعد نیز نصب و مونتاز اتصالات جلوبندی و سیستم فرمان لوله کشی های مدارترمز و سایر قطعات زیربندی خودرو انجام می پذیرد. در نهایت نیز چرخ های خودرو نصب شده و درون باک ها و سایر مخازن سوخت و انواع روغن ها ریخته می شود. در نهایت بعد از انجام بازدیدهای لازم خودرو را روشن نموده و کنترل های نهایی بر روی آن انجام می پذیرد. سپس خودروی تکمیل شده از انتهای خط تولید خارج می گردد.

 

 

در ادامه مطالب با آموزشگاه فنی نخبگان متخصص در امور آموزشی کارشناسی تشخیص رنگ بدنه خودرو و ریکاوری بدنه خودرو همراه باشید.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

کارشناسی و تشخیص عوامل آسیب رسان به رنگ بدنه خودرو

یکی از نگرانی هایی که همیشه همراه صاحبان خودرو هست نگرانی بابت بدنه خودرو بوده و اینکه همیشه نگران سلامت رنگ و بدنه خودرو هستند. و این نگرانی و حساسیت حتی با وجود پارکینگ هنوز برای خیلی از افراد وجود دارد.
آسیب وارده به بدنه خودرو نه تنها زیبایی خودرو را تحت تاثیر قرار میدهد بلکه میتواند از لحاظ اقتصادی بار مالی رانیز متحمل صاحبان خودرو کند.

عوامل آسیب رسان به رنگ بدنه خودرو

به طور کل این عوامل را میتوان به بخش تقسیم بندی کرد.

• عوامل محیطی 

• عوامل انسانی

عوامل محیطی آسیب رسان به رنگ بدنه خودرو

مواردی چون فضله پرندگان، شیره درخت، باران‌های اسیدی، گرد و خاک، تابش مستقیم نور خورشید و … میتوانند باشند.

• فضله پرندگان

موضوعی ست که تقریبا هر روزه با آن برخورد میکنیم و امری اجتناب ناپذیر است چرا که گاهی حتی اگر خودرو داخل پارکینگ هم پارک باشد این وضوع ممکن است اتفاق بیفتد. اما مهمتر از این اتفاق نوع برخورد افراد با این داستان است. 

اگر جزء افرادی هستید که زیبایی و شفافیت رنگ بدنه خودرو برایتان مهم است به این نکته توجه کنید که: فضله پرندگان بدلیل داشتن ترکیبات اسیدی میتواند آسیب جدی را به رنگ خودروی شما وارد کند و در صورتیکه به موقع اقدام به برطرف کردن آن نکنید میتواند آثار رنگ خوردگی را بر روی بدنه خودروی شما باقی بگذارد.

معمولا حداکثر یک یا دو روز برای برطرف کردن این لکه فرصت دارید.البته این فرصت بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه و نوع پرنده دارد. بنابر این پیشنهاد می شود به محض مشاهده اینمورد سریعا بدنه خودرو را با دقت تمیز کنید.

در صورتیکه فضله روی بدنه خودرو چسبیده و خشک شده است هیچ گاه از وسیله زبر و خشن برای تمیز کردن و از بین بردن آن استفاده نکنید. در این حالت ابتدا کمی آب را در محل بپاشید و اجازه بدهید تا فضله از حالت خشکی خارج شود سپس با یک پارچه نرم اقدام به نظافت بدنه خودرو کنید. در صورتیکه موفق به تمیزی محل نشدید می توانید از مقداری شوینده مخصوص خودرو استفاده کنید.

• شیره درخت
گاهی برای در امان ماندن خودرو از تابش مستقیم نور خورشید خودرو را زیر سایه درختان پارک میکنیم. اما غافل از این که اینکار میتواند آسیب جدی به رنگ بدنه خودرو وارد کند از جمله ریختن شیره ی درختان روی بدنه خودرو.

شیره ی درخت نیز همانند فضله پرندگان دارای ترکیبات ششیمیایی است که میتواند رنگ بدنه خودروی شما را تهدید کند. به محض مشاهده ی چنین موردی سریعا اقدام به تمیز کردن و شستشوی خودرو کنید.

• باران‌های اسیدی

باران‌های اسیدی بدلیل جذب آلودگی های هوا از جمله سولفوریک و نیتریک اسید می‌توانند روی رنگ بدنه خودرو تاثیر گذاشته و لکه های کدر را بر روی بدنه اجاد کند. پیشنهاد می شود به محض اتمتم بارش خودرو را سریعا شسته و خشک نمایید و یا از کارواش های حرفه ای برای شستشوی خودرو استفاده کنید.

• گرد و خاک
گرچه ظاهرا بی ضرر هستند اما به مرور زمان شاهد خط و خش های ظریفی می شوید که بواسطه همین گرد و خاک ایجاد شده اند. و اگر اقدام لازم در برطرف کردن این مورد نکنید میتواند تبدیل به خراش های بیشتر و جدی تر شوند.

• تابش مستقیم نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش

خودرویی که در معرض مستقیم نور خورشید قرار میگیرد دچار ضایعه ای به نام آفتاب سوختگی بدنه یا رنگ پریدگی می شود که بصورت کدر شدن یا سایه افتادن در جهتی خاص روی بدنه خودرو میشود.

برای از بین بردن چنین ضایعه ای باید از پولیش و نانو سرامیک که توسط افراد متخصص انجام می شود استفاده کرد.

یک راهکار ساده برای جلوگیری از تمامی موارد ذکر شده:

خودرو ی خود را در محل مناسبی مثل پارکینگ پارک کنید و یا در صورت عدم داشتن پارکینگ از کاورهای محافظ خودرو که اصطلاحا به آنها چادر گفته می شود استفاده کنید.

آموزشگاه فنی نخبگان دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه آموزش کارشناسی رنگ خودرو دارای بیش از ۴۰۰ مرکز فعال در سطح کشور افتخار آموزش به علاقه مندان در زمینه کارشناسی و تشخیص  رنگ خودرو و ریکاوری بدنه خودرو را دارد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

عوامل انسانی آسیب رسان به رنگ خودرو

این عوامل به خودی خود بوجود نمی آیند مثل بروز تصادفات جزئی یا شدید یا کشیده شدن شیء تیزی مثل نوک چاقو یا کلید روی بدنه خودرو و گاها پاشیده شدن روغن ترمز روی رنگ بدنه خودرو

در صورت مشاهده خط و خراش روی بدنه خودرو سریعا اقدام کنید و در مرحله اول میزان و شدت آنرا بسنجید و بلافاصله برای ترمیم و اجرای پولیش اقدام کنید چرا که اگر پشت گوش بیندازید به مرور این خط و خراش ها عمیق تر میشوند و ممکن است به بدنه اصلی خودرو برسند و در این صورت کار سخت تر و مشکل تر انجام می شود.

• روغن ترمز  

به محض مواجهه با چنین موضوعی سریعا خودرو را با آب بشویید و بدنه را از آثار روغن ترمز پاکسازی کنید چرا که روغن ترمزهایی که دارای ترکیبات پلی اتیلن گلیکول هستند میتوانند برای بدنخخودرو فاجعه آمیز باشند. این نوع روغن ترمزها میتوانند براحتی رنگ بدنه خودرو را کاملا کنده و از بین ببرند.

در صورت بروز چنین اتفاقی بعد از تمیز کردنبدنه خودرو را سریعا به کارشناس جهت بررسی خسارت احتمالی نشان دهید و اقدامات لازم جهت احیاء رتگ بدنه خودرو انجام دهید.

در ادامه مطالب با آموزشگاه فنی نخبگان و آموزش های کارشناسی تشخیص رنگ بدنه خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو همراه باشید. جهت ثبت نام در دوره های آموزش تخصصی کارشناسی رنگ بدنه خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو با ما و کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

منبع:

شناخت سیستم فرمان الکتریکی ( EPS ) ( Electric Power Steering)

  در سیستم فرمان الکتریکی نیروی مورد نیاز جهت به حرکت درآوردن مکانیزم فرمان از طریق یک موتور الکتریکی تامین می گردد. این موتور الکتریکی گاهی اوقات بر روی میل فرمان و گاهی دیگر بر روی جعبه فرمان نصب می شود.

هنگامیکه غربیلک فرمان توسط راننده به گردش در می آید میل فرمان تحت تاثیر دو گشتاور قرار میگیرد. یکی گشتاور اعمال شده توسط دست راننده می باشد و دیگری گشتاور مقاوم ناشی از عکس العمل چرخ ها می باشد که از طریق مکانیزم فرمان به انتهای میل فرمان منتقل می گردد.

در فرمان های الکتریکی به منظور اندازهگیری این گشتاور یک سنسور گشتاور سنج ( Torque Sensor ) بر روی  میل فرمان نصب گردیده است. اطلاعات اندازه گیری شده توسط این سنسور به واحد کنترل ( ECU ) ارسال شده و این واحد پس از پردازش هایی که انجام می دهد دستورات لازم جهت راه اندازی یک موتور  الکتریکی را صادر می کند. 

با به کار افتادن این موتور الکتریکی گشتاور مورد نیاز جهت به حرکت درآوردن مکانیزم فرمان تامین می گردد. این موتور الکتریکی معمولا با برق ۱۲ ولت خودرو عمل می کند و حداکثر نیاز به جریان الکتریکی در حدود ۸۰ آمپر دارد.

در بسیاری از اوقات همین موتور الکتریکی به تنهایی تامینکننده قدرت مورد نیاز جهت به حرکت درآوردن مکانیزم فرمان می باشد. ولی گاهی دیگر از یک سیستم هیدرولیکی در کنار این موتور الکتریکی استفاده می شود. بطوریکه موتور الکتریکی وظیفه به حرکت درآوردن پمپ هیدرولیکی فرمان را برعهده دارد و نهایتا مکانیزم فرمان توسط سیستم هیدرولیکی به حرکت در می آید.

از مزایای سیستم فرمان الکتریکی می توان به بالا بودن سرعت عملکرد و کیفیت فرمان دهی بهتر اشاره کرد. همچنین قابل ذکر است که این موتور الکتریکی فقط هنگامی کار می کند که غربیلک فرمان توسط راننده به گردش در می اید و در بقیه اوقات این موتور الکتریکی غیر فعال می باشد و نیازی به انرژی ندارد.

از سوی دیگر در سیستم های تمام الکتریکی به علت حذف پمپ و اتصالات هیدرولیکی شاهد کاهش مقدار وزن تجهیزات سیستم فرمان خواهیم بود.

با ما همراه باشید با ادامه مطالب علمی و آموزشی در آموزشگاه فنی نخبگان ۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷