عوامل موثر بر روی سیستم فرمان: ( Steering system parameters )

۱- زاویه کمبر

وجود زاویه کمبر براب سیستم فرمان یک مزیت محسوب میشود.زیرا اگر میزان زاویه کمبر صفر باشد هم گرداندن فرمان خیلی سخت می شود و هم قطعات سیستم فرمان آسیب خواهد دید.

همچنین به منظور بهبود عملکرد سیستم فرمان هنگام گدش خودرو ضرورت دارد که زاویه کمبر چرخ داخل پیچ بیشتر از زاویه کمبر چرخ خارجی باشد. از سوی دیگر زاویه کمبر باعث حذف لقی قطعات نیز می گردد. ولی توجه داشته باشید که زاویه کمبر بیش از حد نیز سبب لاستیک سائی می گردد.

 

۲- زاویه کستر

افزایش زاویه کستر سختی گرداندن فرمان می شود. یعنی تاثیر این زاویه بر روی سیستم فرمان منفی می باشد. ولی وجود آن برای حفظ پایداری خودرو و برگشت فرمان به مسیر مستثیم لازم می باشد.

 

۳- تاثیر زاویه کینگ پین

وجود زاویه کینگ پین نیز همچون زاویه کمبر به راحت گشتن فرمان کمک میکند. در ضمن زاویه کینگ پین به عنوان یکی از عوامل موثر در حذف لقی اتصالات سیستم فرمان می باشد.

 

 

۴- تاثیر زاویه سرجمعی و سربازی

این زوایا برای خنثی نمودن لقی اجزاء سیستم فرمان در هنگام حرکت لازم است. ولی مقدار بیش از حد این زوایا باعث کشیده شدن لاستیک ها بر روی زمین و سائیدگی آنها میگردد.

 

 

۵- تاثیر مجموع زوایای کمبر و کینگ پین

ضرورت دارد که محل تقاطع محور کینگ پین و خطی که از مرکز تایر عبور میکند در سطح جاده قرار بگیرد. زیرا این محل تقاطع نقطه اثرگذاری نیروها می باشد و اگر بالاتر از سطح جاده قرار گیردلبه داخلی تایر و اگر پایین تر از سطح جاده قرار بگیرد لبه خارجی تایر دچار سایش میگردد.                      چون در این حالت لبه های تایر در مقابل حرکت از خود مقاومت نشان می دهند.

 

 ۶- تاثیر سیستم تعلیق جلو

با توجه به اینکه سیستم فرمان به سیستم تعلیق جلو متصل گردیده است این دو سیستم مستقیما بر روی یکدیگر تاثیرگذار هستند و ضرورت دارد که تاثیر متقابل این دو سیستم بر روی یکدیگر بررسی شود.

به طور مثال در بعضی از طراخی های سیستم فرمان انتهای اهرم درگ به فنر تخت متصل بوده و همراه سیستم تعلیق نوسان می نماید. لازم است که این مرکز نوسان در محل اتصال میله درگ به بازوی پیتمن باشد تا میزان تاثیرگذاری سیستم تعلیق بر روی تغییر زاویه چرخ ها ناچیز باشد.

از سوی دیگر گاهی اوقات تنظیم نبودن ارتفاع سیستم تعلیق بر زوایای چرخ ها و سیستم فرمان تاثیر گذشته و باعث انحراف چرخ ها و عملکرد نامناسب سیستم فرمان می شود.

 

۷- تاثیر راحتی راننده 

انتخاب محل قرارگیری غربیلک فرمان و میل فرمان و فاصله ای که نیاز است نسبت به راننده داشته باشدو همچنین زاویه آن باید متناسب با شرایط فیزیکی راننده باشد تا راننده احساس راحتی کند.

همچنین لازم است موقعیت قرارگیری غربیلک فرمان به گونه ای باشدکه هم جلوی دید راننده را نگیرد و هم راننده بر فرمان مسلط باشد.

 

۸- تاثیر تایر

نوع تایر نیز بر سیستم فرمان تاثیر دارد. یعنی شکل آج ها زاویه الیاف درون آن و همچنین فشار باد درون لاستیک مستقیما بر روی سیستم فرمان تاثیرگذار است. توجه داشته باشید که هر چقدر نیروهای جانبی ایجاد شه در اثر شکل الیاف و آج های تایر بیشتر باشد فرمان پذیری خودرو بهتر خواهد بود.

 

 با آموزشگاه فنی نخبگان و آموزشهای تخصصی کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ خودرو همراه باشید. ۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *