شناخت عوامل آسیب رسان به رنگ بدنه خودرو

شناخت عوامل آسیب رسان به رنگ بدنه خودرو

خودرو یکی از ملزوماتی است که امروزه تقریبا اکثر خانواده ها از نعمت داشتن آن برخوردارند. البته هر کسی نسبت به وضعیت اقتصادی و مالی خود خودروی متناسب خود را دارد.

به هرحال چیزی که برای اکثر افرادی که دارای خودرو هستند بسیار مهم است سلامت خودرو چه از لحاظ زیبایی و ظاهر و چه از لحاظ موتوری و فنی می باشد.

بحث امروز آرین تست مربوط به سلامت و زیبایی ظاهری و بدنه خودرو است با مقاله ای تحت عنوان شناخت عوامل آسیب رسان به رنگ بدنه خودرو

با آموزشگاه فنی نخبگان متخصص در امور کارشناسی تشخیص رنگ خودرو با بیش از ۶۰۰ مرکز فعال و متخصص در سطح کشور همراه باشید.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

شناخت عوامل آسیب رسان به رنگ بدنه خودرو

معمولا اولین خسارتهای وارده به خودرو در هر سانحه ای چه سبک و چه سنگین متوجه بدنه خودرو و رنگ بدنه خودرو است. امروز برخی از عوامل آسیب رسان به رنگ بدنه خودرو و البته مهمترین عوامل را مورد بررسی قرار می دهیم.

اصولا رنگ بدنه خودرو از لایه های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از:

۱- سطح فلزی بدنه 

همان لایه ی اصلی یا فلزی بدنه خودرو است که اصطلاحا به لایه ی پایه یا بیس شناخته می شود.

۲- لایه ی پرایمر یا آستر

این لایه مابین لایه ی بیس و رنگ اصلی قرار دارد که از جمله کاربردهای آن می توان به چسبیدن خوب رنگ به بدنه خودرو، سریعتر خشک شدن رنگ، مقاومت در مقابل رطوبت و اشعه U، جلوگیری از شره کردن رنگ قبل از خشک شدن، پر کردن یا پنهان کردن نواقص سطح فلزی بدنه که در اثر پرسکاری و خمکاری بوجود آمده، سفید شدن رنگ زمینه اصلی جهت پوشش مناسب برای بستر سازی رنگ اصلی خودرو و …. می توان اشاره کرد.

۳- رنگ اصلی خودرو

شامل رنگ دانه های اصلی می باشد و روی لایه آستر قرار میگیرد و ضخامتی در حد ۲۰ تا ۳۰ میکرون دارد.

۴- کیلر

این لایه چهارم بیشتر برای خودروهایی استفاده می شوند که از رنگ متالیک برخوردارند. این لایه ضخیم و شفاف است که روی رنگ اصلی ( لایه سوم ) قرار می گیرد که علاوه بر شفافیتی که به رنگ بدنه خودرو می دهد وظیفه محافظت از رنگ اصلی بدنه را برعهده دارد. ضخامتی که کیلر دارد تقریبا بین ۴۰ تا ۵۰ میکرون است.

 

Image result for ‫لایه های رنگ بدنه خودرو‬‎

• ایجاد خراش روی رنگ بدنه خودرو تهدیدی برای لایه های رنگ

ایجاد خراش روی رنگ بدنه خودرو بسته به میزان شدت آسیب وارده می تواند هر یک از این لایه ها را تهدید کند. معمولا اکثر خراش ها لایه ی کیلر را تحت تاثیر قرار می دهند.این لایه براحتی قابل ترمیم و تعمیر است و به همین ترتیب آسیب وارده به لایه های بعدی قطعا کار را برای ترمیم سخت تر و دشوار تر میکند.

 

Image result for ‫لایه های رنگ بدنه خودرو‬‎

 

• آموزشگاه فنی نخبگان

آموزشگاه فنی نخبگان دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه آموزش کارشناسی رنگ خودرو دارای بیش از ۶۰۰ مرکز فعال و متخصص در زمینه کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو و کسب عنوان برتر مدیران شایسته ملی سال ۹۷ در سطح کشور افتخار آموزش به علاقه مندان و متقاضیان خانم و آقا از سراسر کشور در زمینه کارشناسی رنگ خودرو را دارد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

 

• عوامل تهدید کننده رنگ بدنه خودرو و روش های نگهداری و محافظت از رنگ بدنه خودرو

به طور کلی می توان عوامل تهدید کننده رنگ بدنه خودرو را به دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

۱- عوامل شیمیایی 

۲- عوامل فیزیکی

• عوامل شیمیایی شامل:

– باران اسیدی

– اکسید شدن

– اشعه ماوراء بنفش

واکس و پولیش نامناسب

– مایع شستشوی نامناسب خودرو

توضیحی مختصر در مورد هر کدام از موارد بالا…

•باران اسیدی

باران اسیدی پدیده ایست که اکثرا در مورد آن زیاد شنیده ایم اما متاسفانه در رابطه با تاثیرات منفی آن روی رنگ بدنه خودرو اطلاعات چندانی نداریم.

 

Image result for ‫باران اسیدی‬‎

• مضرات بارش های اسیدی

وقتی برف یا باران شروع به باریدن می کند معمولا تمامی آلودگی موجود در هوا که شامل اسید سولفوریک و اسید نیتریک که توسط کارخانه ها واگزوز انواع خودرو ها و …. تولید می شوند را جذب کرده و با خود به سمت زمین می آورند. همین قطرات بارانی که روی خودرو می نشیند به دلیل اسیدی بودن می تواند آسیب های زیادی را به رنگ بدنه خودرو وارد کند. بر اثر نور خورشید آب باران تبخیر شده و ذرات اسیدی باقی مانده روی رنگ بدنه خودرو اثرات منفی خود را به صورت ایجاد لکه روی رنگ بدنه خودرو می گذارد.

 

• اقدامات لازم جهت محافظت از خودرو در مقابل باران های اسیدی

خودرو را تا حد امکان در پارکینگ نگه دارید و یا اگر پارکینگ در دسترس نیست بلافاصله پس از قطع شدن باران سریعا برای شست و شو و خشک کردن کامل و اصولی خودرو اقدام کنید.

 

• اکسید شدن

 این پدیده معمولا برای خودروهایی اتفاق می افتد که رنگ بدنه آنها فاقد لایه شفاف هستند. وقتی اکسیژن با رنگ بدنه خودرو بصورت مستقیم تماس برقرار می کند به مرور زمان مولکول های رنگ الکترون های خود را از دست داده و موجب کدر شدن رنگ خودرو می شوند.

 

اگر این اکسید شدن ادامه پیدا کند و توجهی به ترمیم آن نشود می تواند پوشش محافظ رنگ را کاملا از بین ببرد و سطح بدنه خودرو در این صورت در مقابل خوردگی و زنگ زدگی آسیب پذیر می شود.

 

 

برای از بین بردن و ترمیم آثار اکسید شدن رنگ بدنه خودرو می توان از پولیش و نانو سرامیک استفاده کرد.

 

Image result for ‫اکسید شدن رنگ بدنه خودرو‬‎

  شناخت عوامل آسیب رسان به رنگ بدنه خودرو

 

آموزشگاه فنی نخبگان متخصص در امور آموزشی کارشناسی رنگ بدنه خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو از بین متقاضیان خانم و آقا از سراسر کشور دانشجو می پذیرد.

 

• اشعه ماورای بنفش

با وجود لایه ی شفاف کیلر روی رنگ بدنه خودروهای جدید نگرانی بابت اکسید شدن و آسیب های ناشی از این پدیده کمتر شده اما عامل مخرب و خطرناک دیگری وجود دارد که همیشه و در همه فصول سال بخصوص گرم ترین فصول، رنگ بدنه خودرو را به شدت تهدید میکند و این پدیده چیزی نیست جز اشعه ماوراء بنفش خورشید.

 

Image result for ‫اشعه ماوراء بنفش‬‎

 

این عامل باعث رنگ پریدگی یا کدر شدن رنگ بدنه خودرو می شود که اصطلاحا به آن آفتاب سوختگی گفته می شود. توصیه می شود خودرو را تا حد امکان در سایه یا پارکینگ نگهداری کنید.

 

 

در صورت مشاهده چنین ضایعه ای سریعا خودرو را برای ترمیم و تعمیر آماده کنید و از پولیش و نانو سرامیک مخصوص استفاده کنید.

 

Image result for ‫تاثیر اشعه ماوراء بنفش روی بدنه خودرو‬‎

 

واکس و پولیش نامناسب

انواع و اقسام پولیش و واکس با کیفیت ها و قیمت های مختلفی در بازار وجود دارد. از آنجایی که واکس و پولیش از مواد نفتی ساخته می شوند و این مواد نیز روی رنگ بدنه خودرو تاثیر گذار است توصیه می شود واکس و پولیش مرغوب را از مراکز معتبر خریداری نموده.

Image result for ‫مواد تشکیل دهنده واکس و پولیش‬‎
• مایع شستو شوی نامناسب خودرو

متاسفانه اکثر افراد در انتخاب مواد شوینده مخصوص خودرو حساسیت به خرج نمی دهند و از هر شوینده ای جهت شستشوی خودرو استفاده میکنند. ساختار رنگ بدنه خودرو طوری ست که به مرور زمان براحتی میتواند به ترکیبات شیمیایی مواد شوینده عکس العمل نشان دهد و همین عامل سبب آسیب به رنگ بدنه خودرو می شود.

مواد شوینده مخصوص خودر و را از مراکز معتبر تهیه کرده و با خیال راحت خودروی خود را بشویید.

 

• ویژگی های یک شوینده خوب برای خودرو

۱- از لحاظ قلیایی بودن باید درصد کمی داشته باشد تا بتواند آلودگی ها و مواد اسیدی که در سطح جاده روی بدنه خودرو چسبیده براحتی پاک کند.

۲- عاری از هرگونه موادی باشد که پس از خشک شدن روی بدنه خودرو باقی می مانند و تاثیر می گذارند.

۳- دارای مواد براق کننده باشد که شفافیت و براقیت خاصی بعد از شستشو به رنگ بدنه خودرو بدهد.

۴- از حالت روان کنندگی خوبی برخوردار باشد که از لایه ی شفاف در مقابل ایجاد خط و خش محافظت کند.

 

• عوامل فیزیکی

از جمله عوامل فیزیکی میتوان به کارواش هایی که از برس دوار استفاده میکنند یاد کرد که میتواند اثر مارپیچی روی رنگ بدنه خودرو بگذارد. توصیه می شود از کارواش هایی که از فشار آب استفاده میکنند کمک گرفت.

استفاده از دستمال هایی نظیر میکروفایبرها که بسیار نرم و لطیف هستند و تار و پود متراکم ندارند.

جلوگیری از برخورد اشیاء نوک تیز با بدنه خودرو و بسیاری موارد دیگر…..

 

در ادامه مطالب با آموزشگاه فنی نخبگان همراه باشید. 

• آموزشگاه فنی نخبگان

با سابقه ی چندین ساله و درخشان با بیش از ۶۰۰ مرکز فعال و متخصص در امر کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو در سراسر کشور و همچنین کسب عنوان برتر مدیر شایسته ملی سال ۹۷ پیشگام در امر آموزش و تربیت کارشناسان حرفه ای تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو آماده ارائه آموزش های حرفه ایکارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو به متقاضیان آقا و خانم از سراسر کشور می باشد.

• مزایا و نحوه برگزاری آموزش ها

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای و تحت نظر اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود. اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایا ی آموزشگاه فنی نخبگان می باشد.

• پل های ارتباطی

جهت هماهنگی و ثبت نام و کسب اطلاعات کافی با شماره های زیر تماس بگیرید.

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷- ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹- ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱- ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *