شناخت سیستم فرمان هیدرولیکی (Hydraulic Steering System )

سیستم فرمان خودروهای قدیمی کاملا به صورت مکانیکی بود. ولی امروزه به منظور افزایش قدرت فرمان پذیری بیشتر از سیستم های هیدرولیکی استفاده می شود. زیرا در صورت افزایش حساسیت فرمان پذیری مخصوصا در سرعت های کم فرمان نیز سفت گردیده و برای گرداندن آن نیاز به قدرت بیشتری می باشد.

در این سیستم یک پمپ هیدرولیکی روغن وجود دارد که روغن هیدرولیک فرمان را پمپاژ میکند. قدرت مورد نیاز این پمپ توسط یک تسمه از سر میل لنگ تامین می گردد.

هنگامی که خودرو در مسیر مستقیم در حال حرکت است و سیستم فرمان غیر فعال است روغن پرفشار پمپاژ شده از طریق یک مسیر برگشت به مخزت ذخیره روغن هیدرولیک ( Reservoir ) باز می گردد. ولی در هنگام گردش خودرو که سیستم فرمان در حال عمل کردن می باشد مسیر جریان روغن باز شده و روغن وارد جعبه فرمان می شود.

درون جعبه فرمان های هیدرولیکی سوپاپ های گردنده ای ( Rotary Valve ) وجود که با به گردش در آمدن غربیلک فرمان باز شده و امکان عبور روغن را فراهم میکند. در صورتیکه در مواقع دیگر این روش پر فشار به سوی مخزن هیدرولیک باز می گردد.

در بسیاری از مدل های فرمان هیدرولیکی روغن پر فشار پس از عبور از سوپاپ های گردنده ( Rotary Valve ) وارد یک سیلندر هیدرولیکی گردیده و با به حرکت دراوردن پیستون این سیلندر باعث به حرکت در آمدن مکانیزم فرمان می شود.

ولی در برخی دیگر از مدل ها عملگر هیدرولیکی نیز در داخل جعبه فرمان قرار دارد و قدرت تولید شده در اثر فشار روغن نیز به کمک نیروی مکانیکی آمده و مکانیزم فرمان را به حرکت در می آورد.

پس از برگرداندن فرمان به حالت اولیه روغن هیدرولیکی از سوپاپ های خروجی خارج گردیده و دوباره به مخزن ذخیره روغن هیدرولیک باز می گردد. معمولا در مسیر انتقال روغن از پمپ هیدرولیک به جعبه فرمان و سپس به سیلندر عمل کننده و حتی در مسیر برگشت روغن از شیلنگ های لاستیکی استفاده میشود. زیرا به کارگیری شیلنگ های لاستیکی مانع انتقال لرزش و ضربات ناشی از پمپ به سایر قطعات می گردد.

گاهی اوقات نیز در مسیر برگشت روغن هیدرولیک از یک مبدل حرارتی ( روغن سرد کن ) ( Oil Cooler ) به منظور خنک کاری روغن استفاده می شود. زیرا بالا رفتن دمای روغن از یک سو باعث آسیب دیدگی قطعاتی همچون کاسه نمدها و واشرها می گردد و از سوی دیگر ممکن ات باعث تغییر خواص روغن هیدرولیک گردد. حتی داغ شدن بیش از حد روغن گاهی اوقات باعث آسیب دیدگی پمپ نیز می گردد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *