آموزش دیتلینگ خودرو

دیتلینگ خودرو (Car Detailing) چیست؟
دیتلینگ به تمیز کردن و صفرشویی تمامی قسمتهای خودرو اعم از نواحی داخلی و بیرونی خودرو گفته میشود که با دقت و وسواس خاص و با استفاده از ابزار آلات مخصوص انجام میشود که البته این تعریف پروسه های پولیش خودرو واکس خودرو اجرای نانو سرامیک و اجرای کاور محافظ بدنه خودرو را نیز در بر میگیرد.
خیلی از مردم دیتلینگ خودرو را با شستشوی معمولی خودرو یکی میدانند و تعریف درستی از آن ندارند.اما هدف اصلی دیتلینگ خودرو ترمیم و بهبود کامل وضعیت ظاهری رنگ بدنه خودرو است که به مرور زمان دارای خط و خش کوچک شده و باعث میشوند نور به صورت زاویه دار منعکس کنند که همین امر باعث کدر به نظر رسیدن رنگ خودرو میشود و از درخشندگی رنگ بدنه خودرو جلوگیری میکند.
واژه دیتلینگ مدت زمان زیادی نیست که استفاده میشود و بیشتر برای خدماتی مثل پولیشکاری و نانو سرامیک که به اصطلاح خدمات زیبایی بدنه خودرو هستند استفاده میشود پس طبیعی ست که اکثر مردم با این واژه خیلی آشنایی نداشته باشند.

مراحل انجام دیتلینگ خودرو 

دیتلینگ قسمتهای بیرونی خودرو

قدم اول در اجرای دیتلینگ خودرو پاک کردن  و تمیز کردن خودرو از هرگونه آلودگی ست. برای اینکار ابتدا میبایست تمام سطح خودرو را با کف پوشاند و اجازه داد تا بدنه خودرو مدت کوتاهی در این حالت بماند تا براحتی آلودگیها از بدنه جدا شود و بدنه خودرو عاری از آلودگی باشد. برای سهولت کار میتوان از یک تی دستی استفاده کرد.

توجه داشته باشید که قبل از شستن بدنه خودرو چرخ ها قالپاق ها ترمزها و قوسهای محافظ و حتی اطراف مهره ها در چرخ های عقب نیز باید شسته شوند چرا که این بخش ها معمولا کثیف ترین بخش بیرونی یک خودرو هستند.

کارشناسی رنگ خودرو :  اموزش کارشناسی رنگ خودرو

 

بعد از اینکه بدنه خودرو کاملا تمیز و خشک شد مرحله ی بعدی یعنی انجام پولیش شروع میشود که به منظور از بین بردن هرگونه خط و خش از روی بدنه خودرو آفتاب سوختگی بدنه خودرو مات و کدر شدن رنگ بدنه خودرو بخار گرفتگی و هرگونه آسیبی که شکل ظاهری خودرو را تحت تاثیر قرار داده انجاممیشود.

معمولا کار اجرای پولیش به دو روش دستی و ماشینی انجام میشود.اجرای پولیش خودرو نسبت به میزان خسارت وارده زمان میبرد که ممکن است چند ساعت یا چند روز به طول انجامد.

 

فرآیند اجرای پولیش بدنه خودرو میتواند در چند مرحله بسته به شدت و نوع خسارت وارده انجام شود. هنگام اجرای پولیش باید به نوع پولیش انتخاب شده دقت کرد که باز هم بستگی به نوع خسارت وارده دارد و وضعیت آسیب بدنه خودرو مشخص میکند که از کدام نوع پولیش(زبر یا نرم) باید استفاده کرد. در این مرحله حتی نوع پد مورد استفاده نیز بسیار مهم است و باز هم بسته به نوع و شدت خسارت وارده باید از پدهایی با درجات زبری یا نرمی مخصوصی استفاده کرد.

 

البته باید به این نکته توجه داشت که تمامی خط و خش ها ی روی بدنه خودرو با اجرای پولیش قابل ترمیم کامل نیستند لذا گاهی اوقات استفاده زیادی از پولیش میتواند صدمات و آسیب جدی را به رنگ خودرو وارد کند.پس از اجرا ی پولیش و پایان کار بدنه خودرو با واکس مخصوص و یا نانو سرامیک پوشانده میشود.

دیتلینگ کارهای حرفه ای برای اطمینان بیشتر از قوام واکس و رنگ روی بدنه خودرو از آبگریزهای پلیمری مصنوعی برای ایجاد محافظت طولانی مدت و درخشندگی بالا و واکس های مخصوص و با کیفیت بالا استفاده میکنند که از شیره ی نوعی درخت به نام کارنابوآ تولید شده که این شیره از قیمتی بسیار بالا در حد صدها و حتی هزاران دلار برخوردار است.

کارشناسی رنگ خودرو :  اموزش ترکیب رنگ خودرو

 

پس از اجرای کامل پولیش بدنه نوبت سایر نواحی بیرونی خودرو از قبیل شیشه ها پنجره ها لاستیکها چرخ ها و حتی ترمزها میشود که از با استفاده از محصولات خاصی این نواحی نیز پولیش و واکس کاری میشوند.

 

در فرآیند دیتلینگ خودرو یا نظافت کامل خودرو بر اساس اجرای پولیش حرفه ای اطراف موتور نیز با استفاده از تی های مخصوص پولیش و واکس محافظت میشود.اما اینکه ابتداءا کدام قسمت خودرو دیتلینگ شود بر عهدهی دیتلینگ کار است یعنی شخص اجرا کننده مشخص میکند که دیتلینگ خودرو را از کدام قسمت استارت بزند و شروع کند.

دیتلینگ فضای داخلی خودرو

در این مرحله تمامی قسمت های داخلی خودرو که قابلیت جابجایی و حرکت را دارند به بیرون خودرو انتقال میدهند و با استفاده از شوینده های مخصوص هر کدام از قسمت های مورد نظر را کاملا شستشو داده و پس از خشک شدن با استفاده از واکس های مخصوص جهت محافظت بیشتر پوشش داده میشوند.

 

سطوح پلاستیکی داخل نیز جهت محافظت از تابش نور خورشید با استفاده از مواد مناسب تمیز میشوند و در پایان نیز شیشه های داخلی خودرو کاملا دیتلینگ و پولیش میشوند.

دیتلینگ خودرو فرآیند تمیز کردن خودرو بصورت کاملا حرفه ای و وسواس گونه است. بطوریکه در این فرآیند کوچکترین منافذ موجود در خودرو مورد بررسی قرار میگیرند تا حتی کوچکترین گرد و غبارها شناسایی و رفع گردندبه همین دلیل اجرای دیتلینگ خودرو معمولا زمانبر است.

فرآیند دیتلینگ خودرو با عث میشود که خودرو در بهترین وضعیت ممکن قرار بگیرد و همین امر میتواند بر ارزش و قیمت خودرو نیز بیافزاید.

کارشناسی رنگ خودرو :  اموزش نقاشی رنگ خودرو

در پایان و در جمع بندی این مبحث میتوان گفت: دیتلینگ خودرو شامل واکس پولیش جرم گیری رینگ و لاستیک آبگریز کردن بدنه و شیشه خودرو صفرشویی مراقبت و احیای روکش چرمی صفرشویی موتور نظافت کامل اجزای بیرونی و داخلی خودرو و اجرای نانو سرامیک است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با متخصصان