آموزش حرفه ای ترکیب رنگ خودرو

به طور کلی چهار دسته رنگ خودرو از نگاه جنس و ترکیب شیمیایی در کشور ما رایج است:

۱- روغنی

۲- فوری

۳- بیس کوت

۴- دوجزئی

در سه گروه اول روغنی، فوری و بیس کوت هم رنگ های متالیک و صدف ( آموزش حرفه ای کارشناسی ترکیب رنگ خودرو ) وجود دارد و هم رنگ های معمولی. اما در دسته چهارم یعنی رنگ های دو جزئی تنها رنگ های ساده وجود دارد.

در ادامه مطالب با آرین تست و آموزشگاه فنی نخبگان در توضیح کامل این چهار دسته رنگ همراه باشید.

۱- رنگ روغنی یا آلکیدی

براقیت این دسته از رنگ ها مناسب است و باید هنگام پاشش با کیلر روغنی مخلوط شود. این نوع رنگ را باید نسبتا ضخیم تر روی بدنه پاشید ( در اصطلاح عامیانه، باید گوشتی پاشیده شود ). مدت زمان لازم برای خشک شدن این نوع رنگ در تابستان نصف روز و در زمستان یک روز است.

 

Image result for ‫رنگ روغنی خودرو‬‎

 

رنگ روغنی در مجموع جزء رنگ های ارزان قیمت بوده وکیفیت آن نسبت به رنگ های بیس کوت و پلی اورتان بسیار پایین تر است و برای یک خودروی ارزشمند و یک عملیات نقاشی با کیفیت بسیار بالا، معمولا از این رنگ استفاده نمی شود.

۲- رنگ فوری یا سلولزی

این نوع رنگ نیز مانند رنگ روغنی براقیت مناسبی دارد. اما براقیت آن از رنگ روغنی کمتر است و هنگام پاشش باید با کیلر فوری مخلوط شود. مدت زمان لازم برای خشک شدن آن نوع رنگ در تابستان یک ساعت و در زمستان دو ساعت است و در مجموع جزء رنگ های با کیفیت پایین محسوب می شود. رنگ فوری کاربرد زیادی ندارد و بیش تر به عنوان آستر هم رنگی استفاده می شود.

 

Image result for ‫رنگ سلولزی خودرو‬‎

 

آموزش ترکیب رنگ خودرو سعی در شناخت کامل رنگ ها و خصوصیات و نوع استفاده آن برای متقاضیان این رشته دارد تا علاقمندان به آموزش ترکیب رنگ و ساخت رنگ خودرو با کسب اطلاعات قوی در این زمینه و اجرای این آموزش های کارشناسی خودرو به صورت حرفه ای به یک کارشناس حرفه ای خودرو در این زمینه تبدیل شوند.

با شرکت در دوره های آموزشی کارشناسی حرفه ای خودرو در آموزشگاه فنی نخبگان و با حمایت و پشتیبانی کارشناسان مجرب اموزشگاه پس از پایان دوره آموزشی، مرکز کارشناسی خودرو را در شهر و دیار خود راه اندازی کنید.

• نکته قابل توجه

متاسفانه بعضی نقاشان از یک لایه رنگ کیفیت پایین ( معمولا رنگ سلولزی ) وهم رنگ بدنه خودرو قبل از پاشش لایه ی اصلی رنگ استفاده می کنند و نام این کار خود را نیز استفاده از لایه آستر هم رنگ می گذارند!!!!

 به طور کلی چنین کاری در عملیات نقاشی اصلا وجود ندارد و معمولا هدف از انجام این کار کاهش هزینه خرید رنگ یا کیفیت است. به همین دلیل اگر از بعضی نقاشان خودرو مطلبی تحت عنوان لایه ی آستر هم رنگ خودرو شنیدید، از انجام آن به شدت خودداری کنید.

کیفیت رنگ بدنه خودرو به عواملی از قبیل زیرسازی، نوع رنگ مورد استفاده، نوع ساخت و نحوه ی ترکیب رنگ بستگی دارد. بنابراین اگر خواهان خودرویی با رنگ بدنه عالی و ظاهری زیبا و شکیل هستید که سالها ی سال این ظاهر شکیل و رنگ بدنه حفظ شود، همان طور که کارشناسی خودرو اهمیت زیادی به آن می دهد و تاکید زیادی روی آن دارد، دقت در انتخاب نوع آستری و رنگ مورد استفاده در رنگ آمیزی خودرو می باشد.

 

Image result for ‫رنگ سلولزی خودرو‬‎

 

رنگ آمیزی خودرو کاری بسیار هزینه بر و زمان بر است. بنابراین باید در رنگ آمیزی آن دقت بی نهایتی شود و سعی شود عملیات رنگ آمیزی بدنه خودرو با کیفیت عالی انجام شود.

۳- رنگ بیس کوت

بیس کوت در لغت به معنای پوشش پایه بوده و همان طور که از نامش پیداست پس از لایه ی آستر از این نوع رنگ خودرو به عنوان پوشش پایه استفاده شده و بعد از آن باید یک لایه کیلر دو جزئی روی آن پاشیده شود. نام دیگر رنگ های بیس کوت رنگ ۵۴ یا ۶۹ است.

رنگ های بیس کوت صدف دار را ۶۹ و رنگ های غیر صدفی را ( چه متالیک و چه معمولی ) ۵۴ می گویند. مدت زمان لازم برای خشک شدن این رنگ در تابستان حدود نیم ساعت و در زمستان حدود یک ساعت است. نحوه ی پاشش رنگ های بیس کوت نیاز به تجربه ی بیش تری دارد ( خصوصا رنگ های صدف دار ) و باید به صورت گردگرد پاشیده شود.

 

Image result for ‫رنگ بیس کوت خودرو‬‎

 

پس  از پاشش و خشک شدن رنگ های بیس کوت باید با استفاده از یک دستمال ضد الکتریسیته ساکن، سطح رنگ را به کلی از تمام گرد و غبار و آلودگی های ریز پاک کرد تا بتوان با آسودگی خاطر روی آن کیلر پاشید. برای کیفیت بهتر رنگ های بیس کوت کیلر آن را با پوشش بسیار خوب باید پاشید.

۴- رنگ ۲۱ یا دو جزئی یا پلی اورتان

پلی اورتان نام شیمیایی این دسته از رنگ ها، ۲۱ نام فنی آن و دوجزئی نیز اصطلاح عامیانه این نوع رنگ ها است. همان طور که از نام دوجزئی پیداست این رنگ ها نیاز به ترکیب شدن با خشک کن دارند. نسبت ترکیب این رنگ با خشک کن دو به یک است. یعنی دو قسمت رنگ و یک قسمت خشک کن. مدت زمان لازم برای خشک شدن این نوع رنگ ها در تابستان در حدود دو ساعت و در زمستان تقریبا نصف روز یا شاید بیشتر.

 

Image result for ‫رنگ 21 خودرو‬‎

 

رنگ ۲۱ نیازی به کیلر ندارد و معمولا یک هفته پس از اتمام عملیات نقاشی سطح رنگ را پولیش کاری می کنند. شایان ذکر است که خشک کن رنگ ۲۱ با خشک کن آستر دوجزئی یکسان است.

دسته دیگری از انواع رنگ خودرو به نام رنگ های واتر بیس ( Water base ) نامیده می شود، یعنی پایه ی این رنگ آب بوده با آب رقیق می شود. این رنگ برای سهولت انجام عملیات نقاشی و نیز برای حفظ محیط زیست بسیار مناسب است. اما متاسفانه هنوز در ایران استفاده از این نوع رنگ رایج نیست و به طور کلی وجود ندارد تا بتوان آن را تهیه کرد.

 

آموزشگاه فنی نخبگان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کارشناسی تشخیص رنگ خودرو نموده است.  

اسکان رایگان

پذیرش از سراسر کشور خانم و آقا 

اعطاء نمایندگی

اعطاء گواهی نامه معتبر داخلی بین المللی و دانشجو در پایان دوره

سر فصل آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو:

۱-آموزش کارشناسی رنگ خودرو

۲-آموزش بازیابی رنگ خودرو

۳-آموزش ریکاوری خودرو

۴-آموزش رفع آفتاب سوختگی خودرو

۵-آموزش اجرای نانو سرامیک

۶-آموزش صفر شویی کابین و موتور با مواد نانو

۷-آموزش اجرای بولیش نانو

۸-کار با دستگاه تشخیص رنگ خودرو

 

نتیجه تصویر برای کارشناسی خودرو در محل

• کیلر ( Clear )

کیلر در لغت انگلیسی به معنی درخشان و شفاف است و در عملیات نقاشی نیز همانند نام آن، کار براق کردن و درخشان کردن رنگ بدنه خودرو را انجام می دهدو در اصطلاح عامیانه به آن کیلر، کلیر و کلر نیز گفته می شود. اما در واقع تمام این تلفظ ها همان برگردان لغت Clear به فارسی است. کیلر به صورت مایع شفاف و بی رنگی است که هیچ تغییری در رنگ خودرو ایجاد نکرده و فقط رنگ را براق می کند. 

 

Image result for ‫کیلر‬‎

کیلر ها به دو صورت عملیات براق سازی را انجام می دهند:

۱- یا با خود رنگ ترکیب می شوند

۲- یا به صورت جداگانه بر روی رنگ خودرو پاشیده می شود. 

مصرف سه نوع کیلر در کشور رایج است:

۱- کیلر روغنی

۲- کیلر فوری

۳- کیلر دو جزئی

• کیلر روغنی و فوری

کیلر روغنی مخصوص رنگ های روغنی ( آلکیدی ) و کیلر فوری مخصوص رنگ های فوری ست. این دو نوع کیلر با رنگ های خود مخلوط شده و به این ترتیب رنگ پاشیده شده را براق می کند. نسبت مخلوط شدن کیلرها با رنگ تقریبا یک به شش است، یعنی شش قسمت رنگ و یک قسمت کیلر است. متاسفانه در کشور ما معمولا هنگام استفاده از رنگ های روغنی و فوری کیلر آنها را استفاده نمی کنند!

• کیلر دو جزئی یا اکریلیک

این کیلر مخصوص رنگ های بیس کوت است و به صورت یک لایه ی جداگانه روی رنگ بیس کوت پاشیده می شود. همان طور که از نام این کیلر مشخص است دارای خشک کن بوده وباید با نسبت یک به دو یعنی دو قسمت کیلر و یک قسمت خشک کن با یکدیگر ترکیب شوند ( دقیقا قوطی های خشک کن نصف قوطی های کیلر است ) و هنگام ترکیب این دو باید دقت کرد نسبت ترکیب به خوبی رعایت شود.

مدت زمان لازم برای خشک شدن این نوع کیلر در تابستان حدود دو ساعت و در زمستان تقریبا نصف روز است. بسته بندی کیلرهای دو جزئی معمولا به صورت قوطی های یک لیتری است، اما بعضی کارخانه ها محصولشان را در قوطی های نیم لیتری هم بسته بندی کرده اند. یک هفته پس از اتمام مراحل پاشش رنگ بیس کوت و کیلر دو جزئی باید اقدام به پولیش کاری بدنه کرد تا سطح صیقلی و براق نمایان تر شود. 

• ضد رنگ

یکی دیگر از محصولات شیمیایی مربوط به نقاشی خودرو ضد رنگ است. این مایع هم همانطور که از اسمش پیداست، رنگ خودرو را همراه با زیر سازی آن از روی بدنه خودرو بلند می کند. چند دقیقه پس از کشیدن این ماده توسط یک قلم موی کهنه روی رنگ بدنه خودرو، رنگ از بدنه جدا شده و حباب های بسیاری در سطح آن ظاهر می شود. سپس باید با یک کاردک، یا با فشار آب، رنگ جدا شده را برداشت.

 

Image result for ‫ضد رنگ‬‎

 

کاربرد این ماده در عملیاتی ست که نیاز به عریان کردن بدنه خودرو باشد و به جای استفاده از سنباده برای عریان کردن که بسیار زمان بر و خسته کننده است، می توان از این ماده استفاده کرد.

آموزشگاه فنی نخبگان با سابقه ای چندین ساله و درخشان با بیش از ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در امر کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو در سراسر کسور و همچنین کسب عنوان برتر مدیر شایسته ملی سال ۹۷ پیشگام در امر آموزش و تربیت کارشناسان حرفه ای تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو آماده ارائه آموزش های حرفه ای کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو به متقاضیان آقا و خانم از سراسر کشور می باشد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

آموزش کارشناسی تشخیص رنگ شدگی خودرو به صورت تخصصی با دستگاه دیجیتالی و ارائه مدارک معتبر داخلی و بین المللی

۱- آموزش ریکاوری رنگ خودرو

۲- آموزش اجرای نانو سرامیک

۳- آموزش بازیابی رنگ خودرو

۴- آموزش رفع آفتاب سوختگی خودرو

۵- آموزش اجرای نانو سرامیک

۶- کار با دستگاه دیجیتال خودرو

۷- آموزش اجرای کاور خودرو

۸- آموزش شفاف سازی چراغ ها

۹- صفر شویی کابین و موتور خودرو

و سایر آموزش های حوزه کارشناسی تشخیص رنگ خودرو

 

Image result for ‫کارشناسی خودرو در محل‬‎

 

واکس و پولیش

واکس و پولیش دو ماده شیمیایی هستند که کاربرد آنها احیاء دوباره ی رنگ کدر شده ( مات شدن رنگ خودرو یا آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو ) و نیز براق کردن رنگ است. پولیش خودرو به صورت جامد بوده و مانند یک روغن سنباده ی بسیار نرم عمل می کند. به عبارت دیگر پولیش حالت سایشی برای رنگ خودرو دارد.

 

Image result for ‫پولیش خودرو‬‎

 

به همین دلیل نیز دو نوع پولیش داریم.

پولیش نرم

پولیش زبر

که البته بیشتر از پولیش نرم استفاده می کنند و از پولیش زبر در موارد خیلی خاص مثل ترمیم خط و خراش های عمیق رنگ بدنه خودرو استفاده می کنند. با پولیش نرم می توان لایه ی بسیار نازک کدر شده از سطح رنگ را برداشت و همچنین خط و خش های سطحی بدنه خودرو را از بین برد.

در عین حال اگر رنگ خودرو دچار کدری شدید و آفتاب سوختگی است، می توان سطح رنگ را با یک سنباده ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ که خاصیت سایشی بیش تری از پولش دارد صیقل داد. در مواردی سطح رنگ خودرو هیچ مشکلی ندارد، یعنی نه کدر شده، نه آفتاب سوختگی دارد و نه دچار خط و خش و سایر آسیب های احتمالی شده است، اما می خواهیم رنگ خودرو را درخشان تر کرده و کاری کنیم که رنگ بسیار براق به نظر بیاید.

در چنین مواقعی از واکس مخصوص رنگ خودرو استفاده می شود. واکس خودرو به دو صورت مایع و جامد موجود است که هر دو کار یکسانی را انجام می دهد. واکس هیچ گونه جنبه سایشی برای رنگ خودرو ندارد و صرفا جهت براق کردن خودرو به کار می رود.

 

Image result for ‫پولیش خودرو‬‎

 

• واکس پولیش

ماده ی دیگری نیز برای احیای رنگ خودرو وجود دارد به نام واکس پولیش. این ماده در واقع هم کار واکس و هم کار پولیش را به طور هم زمان انجام می دهد. کاربرد این ماده در مواردی است که رنگ خودرو دارای خط و خش های ریز باشد و از طرفی بخواهیم رنگ خودرو براق و درخشان نیز شود.

البته خاصیت سایندگی این ماده کم تر از پولیش نرم بوده و در عین حال استفاده از پولیش نرم و پس از آن واکس به صورت جداگانه کیفیت بسیار مهم تری را به همراه دارد. اما به طور کلی استفاده از این ماده یک تیر و دونشان بوده و زمان انجام کار را بسیار کاهش می دهد.

آموزشگاه فنی نخبگان با سابقه ای چندین ساله و درخشان با بیش از ۴۰۰ مرکز فعال و متخصص در امر کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو در سراسر کسور و همچنین کسب عنوان برتر مدیر شایسته ملی سال ۹۷ پیشگام در امر آموزش و تربیت کارشناسان حرفه ای تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو آماده ارائه آموزش های حرفه ای کارشناسی تشخیص رنگ خودرو و ریکاوری رنگ بدنه خودرو به متقاضیان آقا و خانم از سراسر کشور می باشد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

 

 

آموزش ها به دو صورت کارگاهی تئوری و عملی فوق العاده حرفه ای و تحت نظر اساتید مجرب دانشگاهی انجام می شود. اسکان رایگان و اعطاء مدارک داخلی بین المللی و دانشجو و همچنین اعطاء نمایندگی به دانشپذیران محترم از جمله مزایا ی آموزشگاه فنی نخبگان می باشد.۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷

جهت اطلاع از نخوه برگزاری دوره های آموزشی کارشناسی خودرو و آموزش ترکیب رنگ خودرو با کارشناسان مجرب آموزشگاه در تماس باشید.

۰۹۱۳۶۷۷۶۰۰۷ – ۰۹۳۵۹۱۳۰۴۹۹ – ۰۹۱۴۰۲۵۷۰۰۱ – ۰۳۱۳۳۲۴۸۳۲۷

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *